Tuleeko sinulle sanomalehti?

  • 6 670
  • 60

Tilaatko lehteä

  • en

    Ääniä: 55 40,1%
  • kyllä

    Ääniä: 57 41,6%
  • välillä

    Ääniä: 14 10,2%
  • saatan lukea jossain muualla

    Ääniä: 29 21,2%

  • Äänestäjiä
    137

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Eläkkeellä kun olen, niin luen lehden kunnon eläkeläistyyliin esim. kampaamalla kuolinilmoitukset huolellisesti läpi. En tiedä miksi tuotakin teen, liittynee ihan oikeastikin jollain kierolla tavalla eläkeläisstatukseen, mene ja tiedä.

Mitäs merkitystä viikonpäivillä on eläkeläiselle.

Hesarista tulee kyllä kuolinilmoitukset vilkaistua. Kai siellä jotain tuttuja voisi olla. Jos siis tilaisin Hesaria.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mitäs merkitystä viikonpäivillä on eläkeläiselle.

Tässä lehtiasiassa sillä on merkitystä, ne viikolla tulevat lehdet kun hyvin usein ovat kovin ohuita, eli ne on luettu/katsottu läpi kahdessa minuutissa. Lauantain paksuhkon lehden mukana on Extra-liite ristikoineen, erittäin jees. Sunnuntain lehden mukana tuleekin sitten joku Koti ja asuminen tjsp. -liite, jonka lähes aina jätän lukematta, parhaimmillaankin silmäilen sen nopeasti läpi, kun ei siinä kuitenkaan ole mitään kiinnostavaa. Se ei kuitenkaan haittaa, koska sunnuntain lehti on paksu ja sisältää jo itsessään reilusti luettavaa.

Noin muutoin se viikonpäivien merkitys elämääni on vähäinen, tietenkin viikonloppuisin on frendeillä ja perheenjäsenilläkin useimmiten vapaata, jolloin heitä on helpompi nähdä. Toki näkeehän noita viikollakin, mutta ymmärtänet pointin.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Eläkkeellä kun olen, niin luen lehden kunnon eläkeläistyyliin esim. kampaamalla kuolinilmoitukset huolellisesti läpi. En tiedä miksi tuotakin teen, liittynee ihan oikeastikin jollain kierolla tavalla eläkeläisstatukseen, mene ja tiedä.

Turkkari onkin sitten ainoa lehti jota tilaan, kun Aku Ankan tilauksenkin lopetin joskus pari vuotta sitten. Tieteen Kuvalehteä ja Tiede-lehteä olen joskus kanssa tilannut, mutta niistäkin ajoista on jo kymmenisen vuotta.

Minäkin usein luen viikonloppuisin kuolinilmoituksia. Joskus niistä aina välillä havaitsee jonkun tutun nimen. Viimeksi oli vuosien takaisen exän isoisä edesmennyt, tunnistin erikoisemmasta etunimestä. Sitten on välillä ihmisiä jotka on tuntenut joskus muinoin muissa yhteyksissä ja joilla on lievää julkkisstatusta, esim. Markku Innon kuolinilmoitus.

Luen myös kuolinilmoitusten värssyjä ja katson minkäikäisiä kuolijoita on tällä kertaa lehdessä mukana. Iäkkäämmät vainajat tuntuvat luonnollisemmilta kuin kovin nuorena nukkuneet.

Parin jäsenyhdistyksen myötä tulee jäsenlehtiä kotiin, sen lisäksi tilaan Empire-elokuvalehteä sekä Hämähäkkimiestä kannatussyistä. Niin kauan sitä tilaan kuin sitä Suomessa julkaistaan, onhan se vihoviimeinen Marvel-sarjakuvalehti joka Suomessa enää lehtenä ilmestyy. Vuodesta 1980 asti sitä on julkaistu ja joka vuosi odotan, että joko tänä vuonna lehti lakkaa ilmestymästä.

Sen sijaan lainaan mm. kirjastosta säännöllisesti huomattavan paljon aikakauslehtiä, mm. Suomen Kuvalehti on erinomainen aviisi, samoin kuin erilaiset Tiede- ja historialehdet. Siihen päälle myös sarjakuvalehtiä kuten Tex Willer ja Korkeajännitys.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Uutisissa painetulla lehdellä ei ole tehnyt enää vuosiin mitään. Aamuisin ei ehdi lukea, ja viimeistään illalla uutiset ovat jo vanhoja, vaikka ne voivat olla sitä jo aamullakin.

Viikonloppu-Hesaria olen silloin tällöin tilannut. Siinä on sentään jotain luettavaa, kuten myös tietysti kuukausiliitteessä. Maakuntalehdillä viikonloppunumerotkaan eivät ole yleensä kovin häävejä. Ne ovat lähinnä kuoria viikonlopun paksuille mainosliitteille.

Aikakauslehdistä tilaan vielä Soundia. Rumbasta luovuin viime vuonna, kun se ilmestyy nykyään muutaman kerran vuodessa ja silloinkin siinä on vain jotain räppiä. Suomen Kuvalehteä luen satunnaisesti.

Printtijulkaisujen mahdollisuus on vielä siinä, että ne panostavat rohkeasti omaan hitauteensa ja laatuun. Tähän ei valitettavasti monenkaan kustantajan hermo taida riittää.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Hesarin nettitilaaja. Paikallislehteä ei maksa myöskään vaiva alkaa kotiin tilaamaan, kun netistä voi töissä lueskella kaikki olennaiset jutut.
 

Yopo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olen tietoisesti pyrkinyt muuttamaan tapojani lukea uutisia etenkin vähentämällä päivittäisen uutistulvan määrää. Jonkin verran tässä olisi kehitettävää, sillä tunnustan selailevani Twittteristä uutisia edelleen pari kertaa päivässä. Säännöllinen lukeminen koostuu kuitenkin kolmesta lehdestä. Ammattiliiton jäsenyyden kautta saan kotiin viikottain Talouselämän (joka ei toki ole sanomalehti) ja sen lisäksi olen hankkinut lukuoikeudet Turun Sanomien ja New York Timesin nettisivuille. Etenkään viimeisimmän median osalta ei ole mitään takuita siitä, että se olisi välttämättä mikään pitkäaikainen ratkaisu. Olen kuitenkin huomannut, että TS:n ja NYT:n aamukatsauksella saa hyvän käsityksen viimeisimmistä tapahtumista ja viikonloppuisin kaikkiin kolmeen voi paneutua syvemmin. En ole kokenut, että merkittäviä asioita jäisi tällä tavoin juurikaan huomaamatta.

Välillä olen miettinyt, voisiko uutisten lukemisen siirtää kokonaan esimerkiksi johonkin viikkolehteen siirtymällä. Olen kuitenkin tullut siihen tulokseen, että ainakin maakuntalehteä haluan tilata jatkossakin, sillä etenkin kansainvälisillä lehdillä oman elinpiirin uutisointi tapaa jäädä varsin vaatimattomaksi. Tämäkin tapahtuu tällä hetkellä digiversiona, joten varsinaisen kysymykseen vastaukseni on "en tilaa".

Printtijulkaisujen mahdollisuus on vielä siinä, että ne panostavat rohkeasti omaan hitauteensa ja laatuun. Tähän ei valitettavasti monenkaan kustantajan hermo taida riittää.

Tästä en voisi olla enempää samaa mieltä. Nykyajan uutistulvassa printtimedioiden pitäisi pystyä avaamaan entistä paremmin uutisista uusia näkökulmia sekä tietysti uutisoimaan asioita todenmukaisesti ilman nykyaikaisen klikkiuutisoinnin kaltaista sensaatiohakuisuutta.

Noin yleisesti ottaen pitäisin tällä hetkellä mielenkiintoisempana tietona sitä, kuinka moni maksaa uutisten lukemisesta nykyään. Sanomalehtitilausten pudotessa digitilausten määrä kasvaa, mutta ei varmasti lähellekään samassa suhteessa.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Uutisissa painetulla lehdellä ei ole tehnyt enää vuosiin mitään. Aamuisin ei ehdi lukea, ja viimeistään illalla uutiset ovat jo vanhoja, vaikka ne voivat olla sitä jo aamullakin.

Printtijulkaisujen mahdollisuus on vielä siinä, että ne panostavat rohkeasti omaan hitauteensa ja laatuun. Tähän ei valitettavasti monenkaan kustantajan hermo taida riittää.

Pidemmissä jutuissahan on tosiaan sanomalehtien ja aikakauslehtien voimavara. Ei viikonloppulehden tärkein anti ole mikään eilisen klikkiotsikkouutinen vaan ne pidemmät jutut ja taustoitukset. HS-viikonloppulehdissä on varsinkin huomattavan paljon luettavaa (paitsi NYT-liite jonka voi siivota sellaisenaan paperinkeräykseen, ellei sitä sitten käytä kissan ruokakupin alustana).

Viikonlopputilauksissa on vain se vika, että ne sisältävät vain lauantain ja sunnuntain. Saisivat minusta sisältää perjantainkin, koska pe-lehdessä on usein paljon kulttuuriarvosteluita elokuvista näytelmiin ja ainakin itse lasken pe-illan tiukasti viikonlopuksi jolloin voi rauhassa lukea kotona sanomalehtiä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Päivittäin ilmestyvää lehteä ei tule. Aamulla ei ehtisi hakea lehteä laatikosta, ja vielä vähemmän lukea sitä. Kallista hyötyyn nähden... Töissä saatan joskus lukea lehden, jos se on sopivasti saatavilla kahvitauolla. Uutiset voi lukea ilmaismedioista, joten tästä syystä painetun median tukeminen on jäänyt. Ja tuntuu siltä, että suurin osa ennen niin arvovaltaisista lehtitaloista on lähtenyt mukaan tähän klikkiotsikkopelleilyyn, niin periaatteestakaan ei tuollaisia viitsisi edes rahoittaa...

No, tulee meille paikallislehti Kangasalan Sanomat. Sitä ehtii joskus lukea. Kai se sanomalehdeksi lasketaan, vaikkei päivittäin ilmestykään...
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Mulle tulee Hesari vielä kotiin, ja varmaan jatkossakin. Mulle aamulukeminen ei ole ongelma, tykkään herätä niin, että ehdin lehden lukea rauhassa. Kiireisinä aamuina nopeampi selaaminen ja illalla uudestaan syvemmin.

Ei mitään periaatteellista kantaa paperiversio vs. digiversio kisaan. Itse vaan tykkään paperilta sen aamulehden aamiaispöydässä lukea. Olen myös huomannut, että paperiversiosta tulee sitten luettua sellaisiakin juttuja, joita ei digiversiosta viitsi auki klikata. Digiversion lisämateriaalit täydentää sitten hyvin, joskin mulla käytössä vain ne ilmaiset Hesarilta.

Kaikki ilmaislehdet eivät kyllä kunnollista sanomalehteä korvaa, esimerkiksi iltapäivälehdet nyt yleensäkin astetta heikompia, puhumattakaan niiden nettiversioista. Mutta ilman muuta kunnon lehtiä voi lukea pelkästään diginäkin, pienellä vaivalla ilmaiseksikin.

Edit: Huomasin, että olen jo ketjuun vastannut aiemminkin, varmaan jotain samansuuntaista ;)
 

Yopo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viikonlopputilauksissa on vain se vika, että ne sisältävät vain lauantain ja sunnuntain. Saisivat minusta sisältää perjantainkin, koska pe-lehdessä on usein paljon kulttuuriarvosteluita elokuvista näytelmiin ja ainakin itse lasken pe-illan tiukasti viikonlopuksi jolloin voi rauhassa lukea kotona sanomalehtiä.

Oletko kokeillut Hesarin HS Viikkoa? En tiedä sisältääkö tuo lehti esimerkiksi mainitsemiasi arvosteluita, mutta lehden pointtina ainakin on niputtaa joka perjantaille viikon aikana kirjoitettuja juttuja, jotka kestävät myös paremmin aikaa. Voisi olla kokeilemisen arvoinen paketti jonkun tarjouksen tullen.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Oletko kokeillut Hesarin HS Viikkoa? En tiedä sisältääkö tuo lehti esimerkiksi mainitsemiasi arvosteluita, mutta lehden pointtina ainakin on niputtaa joka perjantaille viikon aikana kirjoitettuja juttuja, jotka kestävät myös paremmin aikaa. Voisi olla kokeilemisen arvoinen paketti jonkun tarjouksen tullen.

Kiitos vinkistä, voisikin joskus kokeilla jos/kun tulee joku hyvä tarjous tai peräti ilmaiskokeilu. Töistä saisin kyllä periaatteessa vanhoja Hesareita kotiini, mutta niiden seasta ns. lukuartikkelien selaaminen oli vähän työlästä, joten joku koottu paketti voisi olla paikallaan.

Kuukausiliitteen luen aina, se on pitänyt vuosikymmeniä pintansa erinomaisena artikkelikokonaisuutena.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös