Trevor Gillies, HIFK

  • 790 168
  • 2 155

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
80% ketjuun kirjoittaneista on Ilmalan poikia joita huolettaa Gilliesin HIFK:n rosteria heikentävä vaikutus.
Pakko kompata. Mitä tässä nyt on tämän ketjun juttuja tullut luettua, niin Gilliesistä eniten kiinnostuneita ovat nimenomaan olleet Jokereiden fanit. Sinänsä jopa vähän huvittavaa.

Gillieshän pelasi eilen ihan ok nelosketjun peliä siihen ulosajoon saakka. Hyviä taklauksia ja yms., mutta sitten sen ensimmäisen jäähyn jälkeen homma taisi vähän lähteä lapasesta.
 
K

kiwipilot

Pakko kompata. Mitä tässä nyt on tämän ketjun juttuja tullut luettua, niin Gilliesistä eniten kiinnostuneita ovat nimenomaan olleet Jokereiden fanit. Sinänsä jopa vähän huvittavaa.

Tämä majurin 80% -heittohan on ihan täyttä paskaa (ei mitenkään yllättävää nimimerkin tyylin tuntien). Ja kärjistyksenäkin aivan hanurista mikä selviää nopealla silmäilyllä täältä: ketjuun kirjoittaneet nimimerkit.
 
Suosikkijoukkue
scholl
Tämä majurin 80% -heittohan on ihan täyttä paskaa (ei mitenkään yllättävää nimimerkin tyylin tuntien). Ja kärjistyksenäkin aivan hanurista mikä selviää nopealla silmäilyllä täältä: ketjuun kirjoittaneet nimimerkit.

En minä kyllä mitään hanuria muista. Eikä sen kommentin ollutkaan tarkoitus olla mikään tilastotieteellinen artikkeli, toisin kuin mitä teidän laatikolla viljellään. Perustui vain havaintoihin viimeisiltä parilta sivuilta joilla toteutuu tuo taannoin mainitsemani prosenttijakauma. Ja ennen kuin kaivat helmitaulun esille niin voin myöntää etten ole niitä laskenut. Onko ihon alla vielä tilaa minulle kun Gillies siellä jo on ja minä olen hiukan isompi?
 

Chespa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Jää-Ahmat & HPK
En minä kyllä mitään hanuria muista. Eikä sen kommentin ollutkaan tarkoitus olla mikään tilastotieteellinen artikkeli, toisin kuin mitä teidän laatikolla viljellään. Perustui vain havaintoihin viimeisiltä parilta sivuilta joilla toteutuu tuo taannoin mainitsemani prosenttijakauma. Ja ennen kuin kaivat helmitaulun esille niin voin myöntää etten ole niitä laskenut. Onko ihon alla vielä tilaa minulle kun Gillies siellä jo on ja minä olen hiukan isompi?

En usko että Gillies on hirveästi päässyt ihon alle. Perus kuittailua ja vahingoniloa. Ja tämä siksi koska hifki fanit into piukeena hehkuttivat kaverin tullessa että pistää koko Jokeri jengin nippuun ja kavereille paskat housuun. Ja näinhän ei tapahtunut. Vaan tyyppi on täysi turhake.
 

ilu

Jäsen
En minä kyllä mitään hanuria muista. Eikä sen kommentin ollutkaan tarkoitus olla mikään tilastotieteellinen artikkeli, toisin kuin mitä teidän laatikolla viljellään. Perustui vain havaintoihin viimeisiltä parilta sivuilta joilla toteutuu tuo taannoin mainitsemani prosenttijakauma. Ja ennen kuin kaivat helmitaulun esille niin voin myöntää etten ole niitä laskenut. Onko ihon alla vielä tilaa minulle kun Gillies siellä jo on ja minä olen hiukan isompi?

Vaikka tilastotieteellinen analyysi jää minultakin suorittamatta, on havainto Jokeri-kirjoittajien runsaasta määrästä kyllä sinällänsä ihan kohdallaan. Nopealla vilkaisulla tässä reilun 12 tunnin aikana on tähän ketjuun sadellut viestejä ainakin sellaisilta nimimerkeiltä kuten gcz_, Elton, Jody Ejaz, huihai, Urheilija, Barnaby, C.Orr, Koohottaja, Zero, jundebooY, Jack Daniel's, Flip#51, JofaPlayer, Malmi, Action Bronson, Veivari, Jannaci, kiwipilot sekä Chespa, jotka lienevät Jokeri-kannattajiksi laskettavissa. Sinänsä tämä ei toki ole yllättävää, kun muistetaan HIFK:n olevan Liigan kiinnostavin seura ja Gilliesin puolestaan Liigan kiinnostavimpia pelaajia.

Tietty kirjoitusten taso ja jopa suoranainen trollaus ikävästi laskee palstan käyttöarvoa, mutta kyse lienee kuitenkin merkittäviltä osin edelleen pettymyksestä Jokereiden KHL- ja Karalahti-tapauksiin, jota sitten tälle puolelle käydään purkamassa. Vai jokohan siellä kannattajat ovat jo saaneet takkinsa käännettyä?

Kuten sanottua, Gillies tekee tällä hetkellä sitä työtä, jota varten hänet on tänne hankittu: pientä ja vähän isompaakin sikaa sekä harkittuja kilahduksia (tapaus Ruutu). Kaverista halutaan antaa tässä vaiheessa kautta mahdollisimman arvaamaton ja räjähdysherkkä kuva. Pisteitä se saattaa tietty maksaa jossain vaiheessa, mutta kuten Jokeri-kannattajatkin muistanevat viime kaudelta, ei niillä syksyn pisteillä keväällä enää tee mitään. Ja toisaalta, kumpikaan ulosajo ei ole vielä aiheuttanut vahinkoa HIFK:n peli-ilmeeseen, pikemminkin päinvastoin kaverin paketin vähän seotessa ja 5 minuutin ylivoimien valuessa käsistä.

Summasen Gillies-pelikirjasta voi tietty olla montaa mieltä, kaunista eikä edes urheilullista se välttämättä ei ole. Summas-kiekossa moraali ja estetiikka on kuitenkin aiemminkin ollut tapana jättää taka-alalle, vain tuloksella kevään viimeisen ottelun jälkeen on väliä. Siihen saakka saanemme nauttia paitsi Gilliesin kovista taklauksista ja mahdollisista ulosajoista, myös muiden joukkueiden kannattajien laadukkaasta panoksesta tähän ketjuun.
 

Kajastus

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ainoastaan 200.000€:n sopparin Liiga-historian paskimmalle palaajalle tehnyt Nybari menee tuon edelle.

On hienoa, että pystyt analysoimaan asioita ilman mitään tietoa. Ensiksi Nybari vaan toteutti pyynnön hankkimalla Gilliesin. Palkkaa maksetaan, mutta 200000€. Uskotko itsekään? Jos hoet sitä tarpeeksi kauan niin se varmaan muutuu todeksi.

Jatka vaan samaan malliin provoilua. Senhän sinä parhaiten osaat.
 

lunar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Real Madrid
Useimpia Jokerikannattajia kiinnostaa muista joukkueista eniten IFK:n tekemiset, tämä on mielestäni aivan luonnollista ja uskon saman menevän myös toistepäin. Eihän me jokerikannattajat edes tiedetä minkä nimisiä pelaajia jossain Saipassa vai mikä sen böndejengin nimi olikaan?
Viestien tasoon en ota kantaa, olisi kuitenkin suotavaa että toisen joukkueen palstalle voi kirjoittaa ilman, että tuomitaan trolliksi tai provoksi kunnes toisin todistetaan.
 

ilu

Jäsen
Viestien tasoon en ota kantaa, olisi kuitenkin suotavaa että toisen joukkueen palstalle voi kirjoittaa ilman, että tuomitaan trolliksi tai provoksi kunnes toisin todistetaan.

Toki, itsekin olen välillä käynyt Jokeri-puolella lisäämässä faktoja keskustelun tueksi. Itse myös mielelläni luen kaikkien joukkueiden kannattajien kirjoituksia, kunhan niillä on keskustelulle jotain annettavaa. Merkittävä osa mainitsemistani kirjoittajista kuitenkin tuntuu lähinnä keskittyvän nimenomaan tähän "provoiluun" ja "trollailuun" täällä HIFK-puolella, mikä ihan oikeasti alkaa jo heikentää palstan laatua. Jokeri-puolen laadukkaat kirjoittajatkin tuntuvat tämän kehityksen seurauksena osittain kaikonneen, sääli.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Tämä majurin 80% -heittohan on ihan täyttä paskaa (ei mitenkään yllättävää nimimerkin tyylin tuntien). Ja kärjistyksenäkin aivan hanurista mikä selviää nopealla silmäilyllä täältä: ketjuun kirjoittaneet nimimerkit.

Seuraa tilastoa:

Ennen tätä viestiä tähän ketjuun on kirjoitettu 1767 viestiä. Näistä jokerifanien kirjoittamia viestejä on 320, eli 18,1%. Tätä määrää nostaa huomattavasti Gillies-Ruutu-casen jälkeen käyty n. 10 sivua kattanut keskustelu.

Eilisen Gilliesin ulosajon jälkeen on kirjoitettu 98 viestiä, joista jokerifaneilta 18, eli 18,36%. Itse olen ennen tätä viestiä syyllistynyt tähän ketjuun kirjoittamiseen kolmesti. Kerään vuoheni ja poistun tiskaamaan.
 
Suosikkijoukkue
scholl
Seuraa tilastoa:

Ennen tätä viestiä tähän ketjuun on kirjoitettu 1767 viestiä. Näistä jokerifanien kirjoittamia viestejä on 320, eli 18,1%. Tätä määrää nostaa huomattavasti Gillies-Ruutu-casen jälkeen käyty n. 10 sivua kattanut keskustelu.

Eilisen Gilliesin ulosajon jälkeen on kirjoitettu 98 viestiä, joista jokerifaneilta 18, eli 18,36%. Itse olen ennen tätä viestiä syyllistynyt tähän ketjuun kirjoittamiseen kolmesti. Kerään vuoheni ja poistun tiskaamaan.

Pakko keskeyttää harrastamasi naisten työt ja todeta, että puhuin tähän ketjuun kirjoittaneista, en kirjoituksista. Joten joudut heittämään vuohen takaisin liekkeihin. Mutta alkaa osaltani mennä turhan rankasti ohi aiheen, joten se siitä.

Sanoin jo aikoja sitten, että Gilliesin tehtävä on luoda maine sekopäänä (ei välttämättä vaadi tuolla luonteella kummoista esittämistä) ja tehdä sillä tavalla tilaa ja luoda rauhallinen ympäristö taitopelaajillemme tärkeissä peleissä a'la Halkidis. Tosin tällä hetkellä vaikuttaa ettei niitä tärkeitä pelejä päästä pelaamaan. Ellei orastavia karsintoja lasketa.
 

ilu

Jäsen
Seuraa tilastoa:

- -

Eilisen Gilliesin ulosajon jälkeen on kirjoitettu 98 viestiä, joista jokerifaneilta 18, eli 18,36%.

Tämä tuskin pitää paikkaansa, kun tuossa pikaisasti kokoamassani kirjoittajalistauksessakin näyttäisi olevan 19 nimeä, joista osa on ilmeisesti kirjoittanut useammankin viestin. Listalta myös puuttuvat esimerkiksi sinun ja lunarin nimimerkit.

Kun joukkoon lisätään vielä tamperelaiset, espoolaiset ja jyväskyläläiset, taitavat HIFK-kannattajat olla kohta vähemmistönä tässäkin ketjussa.
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kun joukkoon lisätään vielä tamperelaiset, espoolaiset ja jyväskyläläiset, taitavat HIFK-kannattajat olla kohta vähemmistönä tässäkin ketjussa.

Ei taida jatkoaika olla kauhean tuttu paikka sinulle, jos tämä oikeasti on yllätys. Ihan sama tapahtuu joka kerta, jos tunteita herättävä pelaaja sikailee. Samaa voi käydä lukemassa esim. jostain noista Jarkko Ruutu-ketjuista aina niiden pelien jälkeen, kun jotain erikoista on tapahtunut.
 

Mikehunt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kyröskosken Pärske
Sanoin jo aikoja sitten, että Gilliesin tehtävä on luoda maine sekopäänä (ei välttämättä vaadi tuolla luonteella kummoista esittämistä) ja tehdä sillä tavalla tilaa ja luoda rauhallinen ympäristö taitopelaajillemme tärkeissä peleissä a'la Halkidis.

Olisihan se jo aivan huikeaa, jos IFK:n johdossa kuviteltaisiin tämän olevan jotenkin toimiva strategia joukkueen kannalta. Vaikka olisi millainen maine sekopäänä, pedofiilina tai vaikka eläimiin sekaantujana, niin todellisuudessa siitä ei ole mitään hyötyä IFK:lle. Se vain siirtää joukkueen fokusta totaalisen väärin asioihin. Jarkko Ruutu sai organisaation kiinnittämään huomionsa vääriin asioihin ja organisaatio heitti Gilleisin hankinnalla vain lisää bensaa nuotiolle. Vaikea keskittyä varmaan olennaiseen, kun joukkueessa häärii tuollainen valmentajan pikku apulainen.

Lajista kun en mitään ymmärrä, niin vaikea ottaa kantaa luoko tuollaiset keihästämiset ja mailalla huitomiset "rauhallisen ympäristön taitopelaajillemme." Ville Peltonenhan on aina puhunut vastustajan kunnioittamisen jne. puolesta, joten omistuista, että hän sallii moisen käytöksen joukkueessaan.
 

scholl

Jäsen
Lajista kun en mitään ymmärrä, niin vaikea ottaa kantaa luoko tuollaiset keihästämiset ja mailalla huitomiset "rauhallisen ympäristön taitopelaajillemme." Ville Peltonenhan on aina puhunut vastustajan kunnioittamisen jne. puolesta, joten omistuista, että hän sallii moisen käytöksen joukkueessaan.

typeriä ratkaisuja aivan väärällä hetkellä. Poikittaista hyökkäyspäässä josta jäähy. Keihästäminen, kun vastustaja on saamassa jäähyn. Ei noin joukkuetta auteta voittoon. Haista vittu Trevor!

Jatkossa Gillies jäälle vain silloin, kun pitää pudottaa joku häirikkö, ei yhtään ylimääräistä vaihtoa sille enää.
 

Mikehunt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kyröskosken Pärske
typeriä ratkaisuja aivan väärällä hetkellä. Poikittaista hyökkäyspäässä josta jäähy. Keihästäminen, kun vastustaja on saamassa jäähyn. Ei noin joukkuetta auteta voittoon. Haista vittu Trevor!

Jatkossa Gillies jäälle vain silloin, kun pitää pudottaa joku häirikkö, ei yhtään ylimääräistä vaihtoa sille enää.

Allekirjoitan miltei, Juhani Tammisen sanoin "tismalleen." Ainoastaan viimeisestä kappaleesta olen eri mieltä.

Syystä, että nykyisen kokoonpanosäännön aikakautena (ei 13. hyökkääjää) vie kokoonpanoon merkittynä jonkun toisen pelaajan paikan. Kaikkein ikävintä on se, jos kerran edes junnuista ei löydy häntä laadukkaampaa kaveria.
 

ilu

Jäsen
Ei taida jatkoaika olla kauhean tuttu paikka sinulle, jos tämä oikeasti on yllätys. Ihan sama tapahtuu joka kerta, jos tunteita herättävä pelaaja sikailee. Samaa voi käydä lukemassa esim. jostain noista Jarkko Ruutu-ketjuista aina niiden pelien jälkeen, kun jotain erikoista on tapahtunut.

En ihan ymmärrä miten päädyt tämänkaltaiseen johtopäätökseen, sillä juurihan nimenomaisesti kirjoitin seuraavasti:

Sinänsä tämä ei toki ole yllättävää, kun muistetaan HIFK:n olevan Liigan kiinnostavin seura ja Gilliesin puolestaan Liigan kiinnostavimpia pelaajia.

Ja kuten sanottua, varmasti tämä osaltaan on KHL- ja Karalahti-tapausten nostaman pettymyksen purkamista "trollaamalla", toki unohtamatta kevään play-off-sulamisen ja Ben-Amor-Peltos-tapauksen kalvavaa vaikutusta teloituspartio Väänäsineen (median luomaa termiä lainatakseni) kaikkineen.

Toki olisi mielekästä että näiden meta-analyysien ja "onelinereiden" sijaan täälläkin voisimme keskittyä keskustelemaan sisältö- ja faktapohjaisesti Trevor Gilliesistä ja tämän vaikutuksesta HIFK:n peliin. Esimerkiksi ylläoleva Mikehuntin kirjoitus on tältä kantilta ansiokas, vaikken sitä oikein miltään osin voikaan allekirjoittaa.
 

scholl

Jäsen
Syystä, että nykyisen kokoonpanosäännön aikakautena (ei 13. hyökkääjää) vie kokoonpanoon merkittynä jonkun toisen pelaajan paikan. Kaikkein ikävintä on se, jos kerran edes junnuista ei löydy häntä laadukkaampaa kaveria.

tuostakin olen samaa mieltä eli joka peliin ei tartte pukea. Siellä on muutama pelaaja, joilla on mahdollisuus tai jopa taipumus sikailla ja seuraavassa IFK:ta vastaan pelattavassa ottelussa voi olla syytä olla varuillaan. Pelkästään ex-IFK-pelaajista ainakin J.Ruutu, I.Pikkarainen, Karalahti, Liivik... ovat pelaajia, jotka voivat syyllistyä rumiin temppuihin, joihin vakiokokoonpanosta ilmeisesti kukaan ei uskalla tai osaa reagoida, jolloin sekopäisempää kaveria tarvitaan.

Junnujenkaan paikka ei ole neloskentässä. Pitäisi olla sellainen ketju, mikä meillä ennen oli ja mikä Bluesilla nyt on eli energinen varjostusketju, joka pimentää vastustajan tähtipelaajien illan ottamalla tilan ja ajan pois.
 
Junnujenkaan paikka ei ole neloskentässä. Pitäisi olla sellainen ketju, mikä meillä ennen oli ja mikä Bluesilla nyt on eli energinen varjostusketju, joka pimentää vastustajan tähtipelaajien illan ottamalla tilan ja ajan pois.

Juuri näin. Mestaruuksia voitetaan nelosketjuilla, siitähän vouhkataan joka paikassa vähän väliä. Ja ostan ajatuksen ainakin HIFK:n osalta, edellisen mestaruuden takuumiehinä olivat 2/3 Bluesin tämän hetkisistä nelosketjun pelaajista ja meillä samassa roolissa. Ennen pärjäsi kolmella ketjulla ja junnuilla & pelottelulla. Kiekon tempo on kuitenkin noussut vuosi vuodelta ja nykyään parhaiten pärjää, jos on neljä pelaamaan pystyvää ketjua. Eikä niin, että jokaisessa ketjussa on joku, jonka pelillinen anti joukkueelle on miinustasoa. Gillies ei sovi liigaan, jossa ei ole 13. hyökkääjiä.

Vain Raimo voi kirjoittaa näin. Terve Rami

Oletko muuten ollut Ifk:n kopissa. Olin siellä viimeeksi pari viikkoa sitten.

Hienosti löysin mun Rami-ironian. Ja voi perse, hävisin. Olen käynyt viimeksi HIFK:n pukukopissa 18.10, eli kaksi viikkoa ja päivä sitten. Voitit. Meillä erona vaan on se, että minun käydessäni siellä oli myös joukkueellinen HIFK:n pelaajia paikalla.
 

ajmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Käsittämättömän typeriä jäähyjä otsikon "pelimieheltä". En jumalauta pysty käsittämään miten hyökkäyspään poikkarista saatu kakkonen ja Pöystin kiveksen keihästäminen (kun vastustajalle on jo tulossa jäähy) auttavat omaa joukkuetta voittamaan? Kyllä on Simoa ikävä - kovaa kun voi pelata miehekäästikin.
 

scholl

Jäsen
Juuri näin. Mestaruuksia voitetaan nelosketjuilla, siitähän vouhkataan joka paikassa vähän väliä. Ja ostan ajatuksen ainakin HIFK:n osalta, edellisen mestaruuden takuumiehinä olivat 2/3 Bluesin tämän hetkisistä nelosketjun pelaajista ja meillä samassa roolissa. Ennen pärjäsi kolmella ketjulla ja junnuilla & pelottelulla. Kiekon tempo on kuitenkin noussut vuosi vuodelta ja nykyään parhaiten pärjää, jos on neljä pelaamaan pystyvää ketjua. Eikä niin, että jokaisessa ketjussa on joku, jonka pelillinen anti joukkueelle on miinustasoa. Gillies ei sovi liigaan, jossa ei ole 13. hyökkääjiä.

Huomauttaisin senkin, että kolmosketjunkin pitäisi pystyä pelaamaan ja tekemään maaleja. Hyvinä aikoina Hade oli kolmosketjussa ja KJ sanoi, ettei 1-3 ketjujen numeroilla ole väliä. Petu meni sitten enemmän siihen, että hyvin pelaajien lukumäärä pitää saada alas ja paskaa pitää syödä urakalla alemmissa ketjuissa. Itse olen sitä mieltä, että parhaiten voittaa silloin, kun vastustaja ei voi varjostaa vain yhtä ketjua, vaan jos kaikki kolme ekaa ketjua ovat hyviä niin maaleja syntyy.
 

VonRetee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Käsittämättömän typeriä jäähyjä otsikon "pelimieheltä". En jumalauta pysty käsittämään miten hyökkäyspään poikkarista saatu kakkonen ja Pöystin kiveksen keihästäminen (kun vastustajalle on jo tulossa jäähy) auttavat omaa joukkuetta voittamaan? Kyllä on Simoa ikävä - kovaa kun voi pelata miehekäästikin.

Gillesillä selvästi nuppi kolahti jo aikaisemmin. Malmivaaran kanssa oli jatkuvaa köhnäystä ja tönimistä. Turhautuminen näkyi jo siinä ensimmäisessä kaksi minuuttisessa kun löi juurikin Malmivaaraa käsille. Gilles ei ole agitaattori josta olisi hyötyä joukkueelleen (vrt. Rudi) vaan pelkkä tappelijä jolla ei ole mitään käyttöä tässä liigassa.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Lisäksihän Gilliesille jäi viheltämättä päivänselvä kakkonen kun mies täysin tilanteen ulkopuolella kävi lyömässä Malmivaaraa takaraivoon.

Muutenhan mies sai eilen jäähyjen lisäksi aikaiseksi yhden ohi menneen taklauksen jonka jälkeen oli jään pinnassa sekä vastaanotti yhden Seppälän taklauksen jonka jälkeen oli jään pinnassa. Olihan siinä sitten vielä yksi syöttö omillekin mutta vaikea oli eilen ymmärtää mitä Gilliesiltä odotettiin tai mitä miehen päässä liikkui.
 

scholl

Jäsen
Gilliesin taklaus oli eilen ainoa hyvä asia. Ei ole keskeistä osuuko se täysin optimaalisesti kohdalleen (kunhan ei vedetä päähän), mutta kyllä se laittaa vastustajien ajattelemaan, jos siellä on taklatuksi tulemisen mahdollisuus.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Haista vittu Trevor!
Onko sinulla terveyskenkä jokin vamma vai kirjoitatko humalassa, kun käyt täällä ihmisille julkisesti haistattelemassa? Yrität antaa jotenkin herraskaista kuvaa itsestäsi Jatkoajassa, vaikka käyttäydyt kuin joku kolmannen maailman jalkapallohuligaani. Eli moukkamaisesti. Taidat todellisuudessa olla joku vitun nolo otaniemen dipl. insinööri, niillä on tunnetusti helvetin suuret luulot itsestään ja sosiaalisista kyvyistään, vaikka työnkuva on oikeasti jonkun saatanan mutterin suunnitteleminen ja herraskaisuus jää pelkkään vitun noloon öykkäröintiin. Onko näin?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös