TPS-puolustus 2012-2013

  • 148 377
  • 430

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mitäköhän olet popsinut?
...

Kuten todettu, mielipiteensä kullakin, mutta osa kannattaa pitää omana tietona.

Niin, totesin ainoastaan, ettei se ero sinun ja muiden "ehdotusten" välillä ole niin suuri kuin luulet. Reagoi miten haluat.

Pelaajia löytyy, ja sinä tälle palstalle et niitä jokaista ole nimennyt, vaikka taidatkin luulla niin. Myös sopimustenalaisten tilanne saattaa muuttua ennen kuin suuri ja ylhäinen eliteprospect asiasta ilmoittaa. Mun mielestä kaikki hothameista ja vastaavista kaljaliigapelureista haaveilu on vähän paradoksaalista jos samalla peräänkuuluttaa jotain ykköskorin tasoa. Ja kyllä, pidän echl:ää kaljaliigana muutaman ottelun livenä nähtyäni. Taso lähentelee mestiksen vastaavaa, vaikka kulttuurisyistä noita ei olekaan hyvä ylipäätään vertailla. Moniko täällä ilakoi jos huhuissa pyörisi tuossa sarjassa pääasiassa pelanneita jamppoja?
 

Fremont

Jäsen
Niin, totesin ainoastaan, ettei se ero sinun ja muiden "ehdotusten" välillä ole niin suuri kuin luulet. Reagoi miten haluat.
paradoksaalista ?

Ja jos lukisit (tai ymmärtäisit?), niin niitä "ehdotuksia" on otettu esille analysoitavaksi; mitä vapaat pelaajat toisivat tai eivät toisi tepsiin. Kurja juttu jos tämä ei miellytä, kyllä ne voi jättää noteeraamattakin.

Vastaan väittäminen väitteille joita ei ole esitettykkään on enemminkin paradoksaalista. Punaista vaatetta nimeltä Hotham lukuunottamatta en ole tarjonnut yhtään echl-kaveria ykköskoriin, ja kyseisestäkin kaverista todennut vain junnuliigan tason joka jää jälkeen lähinnä 1. kierroksen nhl-varauksista, sekä nyrkinheilutushalukkuuden.

One more thing, Coulombo: älä yritä profiloida mitä luulen, se vaatii päättelykykyä.
 

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
TPS on niin surkea seura kun ei kiinnitä ykkös pakkeja tammikuussa, että kesällä me voimme kiukutella toisillemme täällä, onko tämä sitä Turun tautia?

Joukkue tekee ennakoltaan kovimman sentteri sainauksen sitten kuninkaan paluun, mutta siitäkään ei saada juttua kuin muutema sivu, kyllä me hävitään kovemmille jengeille näköjään muuallakin kun kaukalossa. Kai maar joukkue ollaa me.
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ja jos lukisit (tai ymmärtäisit?), niin niitä "ehdotuksia" on otettu esille analysoitavaksi; mitä vapaat pelaajat toisivat tai eivät toisi tepsiin. Kurja juttu jos tämä ei miellytä, kyllä ne voi jättää noteeraamatta.

Juu ei siinä mitään, en tosiaan aina ymmärrä aivoituksiasi näihin ensi kauden ketjuihin, mutta en halua riidellä. Kuitenkin tää on keskustelupalsta, joten ihan puhdistavaa että eriäviä mielipiteitä löytyy, ja että niistä keskustellaan.
En mä esim. nimim. sunnuntaita aina hiffaa, mutta pidän silti keskusteluista kanssaan. Ja sama koskee montaa muutakin kirjoittajaa.

Kylmät faktat ovat, että kaksi pakkia tarvitaan, ja muutama heittämistäsi nimistä ei ole niitä ns. ykköskorin miehiä. Niitä tässä haetaan, ja mitä luultavimmin sieltä kelpo pelimiehiä on tulossa.

Pahoittelut jos pieni kritiikkini pilasi päiväsi.
 

Fremont

Jäsen
Kylmät faktat ovat, että kaksi pakkia tarvitaan, ja muutama heittämistäsi nimistä ei ole niitä ns. ykköskorin miehiä. Niitä tässä haetaan, ja mitä luultavimmin sieltä kelpo pelimiehiä on tulossa.

Pahoittelut jos pieni kritiikkini pilasi päiväsi.

Tarjoan vaihteeksi itse myös sovinnon kättä, kaikille. Tiedän olevani viisasteleva mulkku, tämän olen kuullut jo viisi-vuotiaana (silloin mulkun tilalla vain pikkupoika). Pahaa en kuitenkaan tekisi kärpäsellekkään.

Ja lainatusta osasta olen täysin samaa mieltä, tai ainakin toivomuksessa on pelimiehiä, ja mielellään ehjiä sellaisia.

Mielipiteet varmasti eroaa, ja itse olen hanakkaammin ottamassa äijää amerikan puolelta kuin itäblokista tai länsinaapurista, ihan tietoinen valinta. Edustukseen kelpuuttaisin kuitenkin vähintään parina kautena ammattilaissarjoissa kunnostautuneita, ei mitään Valerio-trabuccoja. Jos seura kuitenkin tuolle linjalle lähtee, niin mitään ykköskorin äijiä ei niistä pidä kenenkään odottaa. Pelaamalla saa jokainen toki paikkansa ottaa, nimi selässä ei myöskään merkkaa mitään. Siinä se oma logiikka pähkinänkuoressa.

Siinä Scissors arvaa kyllä oikein, että mitään twiittereitä en ehdi juuri seuraamaan sopimusten purkamisista tms., nyt parin päivän sairaslomalla tullut vähän turhan paljon avautumista tänne.

Jatketaan jankutusta myöhemmin...
 

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
Tätä kokonaiskuviota voidaan pyöritellä vaikka miten päin tahansa, mutta silti tosiasia on se, ettei palloseuralla ole tällä hetkellä liigakelpoista pakistoa. Ja sellaisen hommaamisessa alkaa olla vitunmoinen, ellei jopa kova kiire. Tästä kaikki taitavat olla samaa mieltäkin.

Miksi näin on? Isossa kuvassa varmaan pitää kutinsa, että muillakin joukkueiden kasaaminen kesken. TPS:llä kuitenkin olisi nyt myös rahaa hankintoihin. Miksi olemme silti aika lailla puhtaasti arvioiden eniten kusessa pakkien kanssa? Miksei TPS ole onnistunut hankkimaan edes yhtä hyvää ja toista kelvollista pakkia, jos/kun rahaa on ja sitä on yritetty kk- tolkulla? Mitä peliä tässä nyt oikeasti pelataan?
 
Suosikkijoukkue
TPS
Entäpä jos Loistava Sankari on tekemässä paluuuta kaukaloon ja vieläpä palloseuraan? No tämä on kai enemmän osastoa märät päiväunet, mutta ainahan saa toivoa.
 
Nöyrimmät kiitokseni, tämä varmistikin epäilyni että oma rimani sm/liigan ykköskoriin on pykälän pari kovempi. Meyer toki olisi hieno mies, mutta lasaretti kaipaa vähän tuuletusta viime vuosien jälkeen.
Nämä Columbot ja Creizit taitavat koristaa jo jotain itävaltalaisjoukkueiden tai vastaavien spagettiliigojen kokoonpanoja.

Siis ei noi listatut nimet minustakaan edusta liigatasolla ehdotonta eliittiä tai edes sitä kuuluisaa "ykköskoria". Eli taidamme olla ihan samaa mieltä. Minä toin esiin vapaita nimiä, jotka menisivät kevyesti nyky-TPS:n puolustuksen johtohahmoksi. Ei välttämättä kuitenkaan liigan mittapuulla ykköskoriin. Toki sellaisiakin nimiä oli joukossa.


Edit. Ai niin, vielä yksi asia: Columbo on tosiaan vapaana, en vain muistanut tarkistaa norjan kovaa sarjaa. Reitzkin löytyi, olinpa kujalla. 19 peliä ja höntsät kahteen kauteen itävallassa, ja kappas, on oikein maalisyötönkin antanut...

Joo olen lukenut tilastot, mitä sitten? Itse olen yrittänyt ja mielestäni päässytkin tällaisesta kapeakatseisuudesta eroon. "Norjan/Itävallan liigasta tulee vain paskaa" tai "vain yksi syöttö koko kaudella, ihan paska". Myönnän suoraan, etten ymmärrä tämän kaltaista ajattelua ollenkaan. Mainituista nimistä Reitz on tasonsa Pohjois-Amerikassa osoittanut ja NHL:ssäkin paljon pelannut. Tuollainen klassinen AHL ja NHL:n välimaastossa oleva pelaaja. Viime kaudella ei natsannut ihan niin hyvin, mutta en minä pelkkien tehopisteiden perusteella tuomitsisi varsinkin kun miehen rooli viime kaudella ja parhaat ominaisuudet eivät nyt mitään leesweattmaista uraa povaa. Coulombe (huom. kirjoitusasu) on sitten ominaisuuksiltaan ihan eri tyyppinen pelaaja. Menee vähän samaan kategoriaan kuin sinun kovasti esiin nostamasi Hotham, mutta sillä erotuksella, että Coulombe on joskus oikeasti ollut ihan lupaava ja päässyt NHL:ssäkin pelaamaan. Nimimerkki nuck varmasti antaa hänestä parempaa tietoa jos olet kiinnostunut. Nyt takana ensimmäinen kausi Euroopassa ja dominointia Norjassa. Ei Norjan liigan taso ole välttämättä päätä huimaava, mutta kyllä sielläkin hyviä yksilöitä on tarjolla. Coulombe voisi olla yksi sellainen tai sitten ei. Jos sanot, että paska, koska on pelannut Norjassa, niin siinäpä sanot. Itse en ole yhtä ahdasmielinen kuten sanoin, mutta jätän sijaa ehdottomasti kaikille mielipiteille. Mitä enemmän ja erilaisempia mielipiteitä, niin sen parempi pelkästään keskustelun kannalta. Kaikki kukat kukkii jne.
 
Viimeksi muokattu:

Fremont

Jäsen
Joo olen lukenut tilastot, mitä sitten? Itse olen yrittänyt ja mielestäni päässytkin tällaisesta kapeakatseisuudesta eroon. "Norjan/Itävallan liigasta tulee vain paskaa" tai "vain yksi syöttö koko kaudella, ihan paska". Myönnän suoraan, etten ymmärrä tämän kaltaista ajattelua ollenkaan.

Reitz ja Nycholat vahvistavat sitä mainittua lasarettiosastoa, ei missään tapauksessa millään vanhoilla meriiteillä jatkoon. Berg on pelannut kahteen kauteen lähes yhtä monta peliä kuin Reitz.

Columbo ilman sikaria menisi tryout-äijänä alemmissa pareissa, olettaen että ykkösessä on jotain kovempia miehiä. Kuten sanoin, pelatkoot vaikka Mongoliassa puolestani, mutta ykköskorin äijiä piti hakea, ja alemmista sarjoista (norja, tanska, echl, ym.)ei sinne ole asiaa ennen kuin taso on sm-liigassa näytetty.

Ei minua haittaa ketä sinne fantasioidaan, alkuperäinen hypoteesi oli että ykkösparin äijät alkaa olla kortilla, kaikki eivät olleet samaa mieltä, mutta eipä niitä laadukkaita äijiä silti juuri löytynyt, paitsi Hussen korvaajia.

Ja todellisuudessahan kaiken tämän jankkaamisen aikana monta sopparia on taas solmittu. Jep, ne viisi (varauksin seitsemän) ukkoa jotka itse eurokentiltä kelpuuttaisin ykköspariin ovat edelleen ilman sopimusta. Ja maailmassa on edelleen pari muutakin joukkuetta kuin tepsi.

Eikä tarvitse kenenkään turhaan päätä vaivata miettimällä mitä itse oikein ajattelen, ajattelen nimittäin että toisen sainauksen pitää tulla niistä viidestä ukosta, mutta toiseksi joku näyttöhaluja puhkuva kaveri amerikasta. Pidän tämän mallin toteutumista myös epätodennäköisenä.

Nyt saa riittää siihen asti että joku ilmestyy, turha tästä on kinata.
 
Reitz ja Nycholat vahvistavat sitä mainittua lasarettiosastoa, ei missään tapauksessa millään vanhoilla meriiteillä jatkoon. Berg on pelannut kahteen kauteen lähes yhtä monta peliä kuin Reitz.

Niin, mutta kyllä Berg'kin menisi kunnossa ollessaan TPS:n sisäisessä hierarkiassa ykköskoriin helposti.

Columbo ilman sikaria menisi tryout-äijänä alemmissa pareissa, olettaen että ykkösessä on jotain kovempia miehiä. Kuten sanoin, pelatkoot vaikka Mongoliassa puolestani, mutta ykköskorin äijiä piti hakea, ja alemmista sarjoista (norja, tanska, echl, ym.)ei sinne ole asiaa ennen kuin taso on sm-liigassa näytetty.

Samalla lailla olit itse tarjoamassa sitä Hothandia (tahallinen kirjoitusvirhe) ECHL:stä TPS:ään. Itse olisin paljon avarakatseisempi kuin yo. lainauksen näkemys ja niin onneksi on Vuorikin.

Ymmärsinkö nyt oikein, että olet vastustat ihan vain periaatteesta hankintoja pienemmistä liigoista? Kuitenkin toteat myöhemmin, että sinulle on ihan sama mistä hankitaan jos on pelimies. Onko näin?
 

Fremont

Jäsen
Ymmärsinkö nyt oikein, että olet vastustat ihan vain periaatteesta hankintoja pienemmistä liigoista? Kuitenkin toteat myöhemmin, että sinulle on ihan sama mistä hankitaan jos on pelimies. Onko näin?

Et ymmärtänyt. Kyllä rupusarjoista voi äijää ottaa kokeelle, mielellään tryoutille siis. Jos oletettu prospecti osoittaa pystyvänsä auttamaan joukkuetta ja toteuttamaan suunniteltua peliä, niin sitten sopparia ja kaveri saa taistella peliajasta ja paikasta vaikka siellä ylemmissä pareissa. Ykköspariin ei ole mitään järkeä ottaa suoraa puulakinäytöillä, sama jos viime kaudet on klesailtu tai vedetty pelit käteen vaikka mitä sankaritarinoita riittäisi jostain +kolmen vuoden takaa.

Hotham on muuten pelannut myös ahl-liigaa kahdeksan peliä. Kaveria oltiin Panthersin foorumilla hakemassa leirille, ilmeisesti ei toteutunut.
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ykköspariin ei ole mitään järkeä ottaa suoraa puulakinäytöillä, sama jos viime kaudet on klesailtu tai vedetty pelit käteen vaikka mitä sankaritarinoita riittäisi jostain +kolmen vuoden takaa.

Tämä on kyllä aivan totta. Kuitenkin juuri näin taisi käydä case-McCarthyn kanssa.

Saas nähdä mitä Arse on kehitellyt. Tahtoisin nähdä jotain konkreettista ensi viikon aikana, muuten alkaa vaihteeksi usko vähitellen hiipua. Ostaisi edes itselleen aikaa löytämällä sen "huonomman" näistä kahdesta kärkipakista.

Lannon kelpaisi kyllä, vaikkei ole mikään virtuoosi kiekollisena. On erittäin varma luutija, ja Virta muistaakseni arvostaa korkealle, ja olisi mentorina jollekin Palmrothille tai Ristolaiselle aivan loistava. On aika kallis kuitenkin, jos Pelsutkaan eivät kyenneet maksamaan vaaditun verran. Toisi kuitenkin sitä jonkinlaista turvaa ja ennen kaikkea rauhallisuutta maalin eteen.
 

Vode

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Saas nähdä mitä Arse on kehitellyt. Tahtoisin nähdä jotain konkreettista ensi viikon aikana, muuten alkaa vaihteeksi usko vähitellen hiipua. Ostaisi edes itselleen aikaa löytämällä sen "huonomman" näistä kahdesta kärkipakista.

Tästä olen samaa mieltä. Itse toivoin, että vähintään toinen pakeista olisi ollut mukana siinä vaiheessa kun siirrytään jäälle. Se ei kuitenkaan ole ideaalitilanne, että syyskuussa sarjakauden avaukseen saapuu kaksi uutta pakkia, jotka ovat kesän kiertäneet golfkenttää ja vetäneet hodareita. Sitten kestää kuitenkin marras- joulukuuhun ennenkuin kunto on riittävä. Tämä siis noin kärjistetysti...

Toisaalta viimeksihän taisi olla juttua, että vain yhtä pakkia haetaankin. Ketään ei varmastikaan ole sainattu ja sopimusta pidetään kassakaapissa julkistusta odottamassa koska eihän tästä olisi kellekään osapuolelle mitään hyötyä.

Lannon kelpaisi kyllä, vaikkei ole mikään virtuoosi kiekollisena. On erittäin varma luutija, ja Virta muistaakseni arvostaa korkealle, ja olisi mentorina jollekin Palmrothille tai Ristolaiselle aivan loistava. On aika kallis kuitenkin, jos Pelsutkaan eivät kyenneet maksamaan vaaditun verran. Toisi kuitenkin sitä jonkinlaista turvaa ja ennen kaikkea rauhallisuutta maalin eteen.

Lannon kelpaisi minullekin riippuen sitten toisesta pakista ja siitä kuinka paljon esim. Ristolainen on kiekollisena mennyt kesän aikana eteenpäin. Se, että jos esim. Pelsut ei maksanut vaadittua summaa ei kuitenkaan tarkoita yksi yhteen, ettei Tepsi voisi maksaa vaikka meitä köyhempänä pidetäänkin. Riippuu paljolti myös roolista mihin ko pelaajaa olla sovittamaan eli jos on toisessa joukkueessa kallein/toiseksi kallein pakki ja toisessa vasta seuraavassa korissa niin kyllähän tällaisessa tapauksessa se "köyhempi" voikin maksaa ko. pelaajasta enemmän.
 

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
Joku lintu jossain nurkalla lauleskeli huomenna kerrottavan 1 tahi 2 puolustajasta. Olisi kuulemma tämä päivä aikaa tehdä vielä tuolla päin sopimus tuonne päin. Toisella olisi ehdollinen allekirjoitettu sopimus jo Tepsin kanssa.

Lintu kyllä voi olla täys huijjali. Toivoisin kyllä oikein oikein kovasti vähitellen ilmoitettavan hankinnoista puolustuspäähän.
 

Jalasvaara

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS ja WSH Capitals
Ymmärsinkö oikein? Jos tämä huhu, jonka lintu jossain nurkalla visersi, pitää paikkaansa, niin huomenna mahdollisesti TPS olisi julkaisemassa ainakin yhden puolustajasopimuksen?
Ja mahdollisesti toisenkin, jos tässä vaiheessa vielä Herra X ei tee tänään sopimusta ilmeisesti NHL:ään?

Mielenkiinnolla katsellaan, että mitä tuleman pitää.
DBTL:ssä kuulin myös tuon suuntaista pikkulintujen laulua ja siinä oli kyseessä Herra X jolla on mahdollista tehdä KHL:ään pahvi ja aikaraja olisi heinäkuun loppu.

Mutta päivän TS kertoo Pekka Virran suulla, että ensi viikolla tulisi pelaajauutisia. Joten eiköhän sieltä lähiaikoina pakkia puske.
 

Tazz82

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura, Man Utd
Kyllä se pakki tai pakit kelpaisi. Nyt olisi vielä tarpeeksi aikaa päästä joukkueeseen sisälle. Veropakolaiset hieman arveluttavat tämän vuoksi.

Onko kellään nimistä mitään arvausta?

P.S. tuli juuri liityttä kannattajajäseneksi eli Amur pelissä nähdään.
 

Tazz82

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura, Man Utd
Täyttä arvailua tämä on, mutta onhan se kiva spekuloida:

Siis pääteltävissä, että toinen pakki on rapakon takaa ja toinen viime kaudella euroopassa pelannut pelaaja. Niitä "mitat täyttäviä"-pakkeja Euroopassa taitaa olla vapaana ainakin: Sevc, H.Pikkarainen, Lintner, Fernholm ja Lannon..

Ei nuo vaihtoehdot nyt aivan saa repeämään liitoksista, mutta toki jokainen noista miehistä olisi nyky-pakistoon iso vahvistus.
 

Mas@

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Lassi Etelätalo
Siis pääteltävissä, että toinen pakki on rapakon takaa ja toinen viime kaudella euroopassa pelannut pelaaja. Niitä "mitat täyttäviä"-pakkeja Euroopassa taitaa olla vapaana ainakin: Sevc, H.Pikkarainen, Lintner, Fernholm ja Lannon..

Oletetaan että se "iso ja fyysinen" pakki= Boris Valabik? tulee rapakon takaa ja "kiekollinen" pakki Euroopasta. Noista luetelluista kallistuisin H. Pikkaraiseen.
 

Akuma82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, VG-62
Ymmärsinkö oikein? Jos tämä huhu, jonka lintu jossain nurkalla visersi, pitää paikkaansa, niin huomenna mahdollisesti TPS olisi julkaisemassa ainakin yhden puolustajasopimuksen?

Itsekkään en tuohon meinannut uskoa, kunne sain huhulle vahvistusta organisaatiota lähellä olevalta, mielestäni kohtuullisen luotettavalta taholta.

Kuulemma huomenna on päivä, jolloin nimi(ä?) tullaan julkistamaan. Ymmärtääkseni vielä nimien pitäisi olla oikeasti kovia. En silti lähde tätä varmuutena kiveen hakkaamaan, mutta kyllä jo aika hyvä kutina on, että huomenna täällä saadaan taas uusia nimiä hehkutella.
 

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
Valabik ei oikein itseäkään lämmitä. Meyer voisi olla aika kohtalainenkin all-round, sekä Starosta, pisteiden teossa kyllä molempien pitäisi tasoa nostaa.
Lintneristä saataisiin kyllä pojoja, mutta viereen tarvittaisiin kyllä melkein Järvinen tai Väänänen.

Melkein mieluummin pari all-round kaveria ja sitten toivotaan että verkkokin heiluu, kuin Lintner, mies ei kuitenkaan omissa loista vaikka niin toivoisikin. Valabik on itselle ainakin huonoin vaihtoehto.
 

Tazz82

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura, Man Utd
Täytyy kyllä henkilökohtaisesti sanoa, että jos tulevat puolustajat ovat Freddy Meyer ja Boris Valabik.. En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa!?

Kuka Freddy Meyer? (kävin jo katsomassa EP:n sivuilta eli linkkiä ei tarvita)

Miksi Valabik on pelannut viime vuonna vain 3 peliä??


edit: lisätty jälkimmäinen kysymys.
 

Daenboudian

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Mikä vika Meyerissa ja Valábikissa on? Kiekollista taitoa ja kokoa maalinedustalle, jota TPS ehdottomasti tarvitsee. Niminäkin kovia SM-liigaan. Lisäksi he toisivat kokemusta nuoreen joukkueeseen. Itse olisin erittäin tyytyväinen.

Onko mopo karannut käsistä? Nyt edes hiukan sitä realismia kehiin, kiitos. Ei Turkuun ole mitään Zdeno Cháraa tulossa (anteeksi, jos joku nyt menetti yöunensa tämän paljastuksen takia).
 

Tazz82

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura, Man Utd
. Ei Turkuun ole mitään Zdeno Cháraa tulossa (anteeksi, jos joku nyt menetti yöunensa tämän paljastuksen takia).

Et saa anteeksi.

Freddy ei ollut minulle vain tuttu entuudestaan. Siksi kyselin että kuka? Valabik on EP:n mukaan pelannut vain 3 peliä viime vuonna?

EN tarkoittanut tyrmätä. Kunhan tyhmyyksissäni kyselin. Se realismin puutteesta. Paul Coffey olis kiva.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös