Toivottavasti päästäisiin pian rikkomaan tätä yhden maalin pelien kirousta ja tällä tarkoitan isossa kuvassa sitä, että hyökkäyksessä on pakko alkaa tulemaan vakituisesti enemmän kuin 1-3 maalia/peli. Puolustuksen ja hyvän maalivahtipelin taakse ei voida piiloutua ja hämääntyä liikaa sarjataulukosta.
Niitäkin iltoja tulee, kun puolustus ei ole rautaa tai molarilla huono päivä. Sillon tarttis takoa se 4-6 maalia pelin voittamiseksi ja tuo maalimäärä tuntuuutopistiselta nykyotteiden perusteella. Olen toki ollut tyytyväinen voittoihin ja peli-ilmeeseen, etenkin siihen, että täydellisiä ohipelejä ei ole vielä tullut samaan malliin, kuin mihin ollaan totuttu.
Tuo hyökkäyksen tehottomuus oli ymmärrettävä asia vielä ensimmäisten 5-10 pelin aikana. Siinä kohtaa olin varma, että kyllä ne verkot kohta alkaa heilumaan ja tolpatkin menee sisään. Etenkin, kun näen tämän kauden rosterin olevan yleisellä tasolla melko hyökkäys-orientoitunutta ja löytyy pakkeja myöten ”shoot first”-mentaliteettia paljon. Voihan se olla, että ei vaan ole pomppinut välillä meille, sillä olen pitänyt siitä, kuinka kiekkoa yritetään toimittaa maalille nopeasti eikä ole niin paljon kulmissa pyörimistä. Meiltä löytyy vielä ainakin 4 pakkia, jotka osaavat nousta, ja usein nousevatkin hyökkäyksen kärjeksi ja silti hoitavat myös puolustusvelvollisuudet kunnialla. Kai yritän sitä sanoa, että maaliodottama on melko suuri näin mutulla sanottuna, eli siellä on aika monta häkkiä jumissa piipussa. Todellinen maaliodottama tilastojen mukaan on varmaan jotain täysin muuta. Tämä oli ehkä vain ylioptimistisilla laseilla katsottu oma mutu.
Tehokkuutta siis kaipaisin ja nopeasti! Jalkapallolukemin ei pelejä ikuisesti voida voittaa.