Olen tätä kummastellut jo pidemmän aikaan, mutta nyt on pakko kysyä.
Miksi tuolla seisomakatsomossa on noin helvetin vähän porukkaa? Kuva eilisestä Ilves-matsista:
https://pbs.twimg.com/media/CXKY_gNUkAAyZNg.jpg
Olisi ollut vähän hienomman näköistä kun olisi ollut yhtä täynnä kuin muu B-pääty. Nyt näytti tosi tyhjältä ja heräsi kysymys, että missä meidän kannattajat on kun legendan paita nostetaan kattoon? Jos ei ole kiinnostusta tommoselle seisomakatsomolle, niin tilalle samanlainen istumakatsomo kun pari tossa oikealla. Toinen vaihtoehto myydä 2x seisomakatsomon kapasiteetin verran kausikortteja alle 100€/kpl.
Hyvä kysymys. Selkeää vastausta ei ole, mutta useita musta tuntuu -juttuja kylläkin.
Ensinnäkin, kannattajat reagoivat yleensä ensimmäisenä ja voimakkaimmin eri tilantanteisiin. Kuten jokainen palstalainen tietää, TPS on viime vuodet kussut asiansa enemmän tai vähemmän. Viime kausi oli "viimeinen tikki" monille ja katkaisi monia sietorajoja. Tiedän useita alkuperäisiä mutkalaisia, jotka jättivät kausikortin nyt hankkimatta. Pakko myöntää, minunkaan ei pitänyt kausikorttia alun perin hankkia. Toimiston ja seuran touhu otti vain niin paljon pannuun.
Lukemia en tarkalleen tiedä, mutta ymmärtääkseni TPS on myynyt kaudelle 2015-2016 vain noin puolet kannattajakausikortteja siitä määrästä, mitä meni kaupaksi esimerkiksi kaudella 2014-2015. Ei se voi olla näkymättä. Tunnettu fakta on sekin, että massa vetää massaan.
Mäkin ostan kun kaverikin. Toimii myös päin vastoin negatiivisesti.
TPS kusi kannattajakausikorttien markkinoinnin keväällä. Homma aloitettiin tyylikkäästi pakkopaitajupakalla, joka väännön jälkeen kumottiin. Samalla nostettiin kausikortin hintaa perusteettomasti. Ensin vedetään porukkaa kölin alta ja sitten pyydetään lisää rahaa, ok. Markkinointi oli todella vaisua ja halutonta.
Toimistolle Community Manageriksi tuli TuTosta kaveri, jota kohtaan oli suuria ennakkoluuloja. Osa kannattajista ei voinut sietää, että kyseinen kaveri ensin suorastaan v*ttuili Tepsille ja hetken päästä hoiti työkseen muun muassa TPS:n kannattajasuhteita. No, tällä hetkellä roolit ovat toimistolla entistäkin sekavammat eikä suoraan ole ketään nimetty hoitamaan kannattajien asioita. Aution aikana homma toimi 5/5 ja vuorovaikututs oli erittäin aktiivista sekä toimiston että AV-osaston suuntaan. Nyt ei valitettavasti ole paljoa siitä yhteistyöstä jäljellä.
Kun aiemmin kannattajakatsomoa kehitettiin siellä olevien ehdoilla, niin täksi kaudeksi on puskettu kyselemättä screeniltä pakkolauluja ja esimerkiksi lauantaina Ilvestä vastaan kannattajakatsomossa pomppi jotkut sponsoroidut sirkuspellet. Ei kiitos. Asioista pitää päästä yhteisymmärrykseen eikä tunkea pakkopullaa.
Tarkastellaan hieman kokonaiskuvaa. TPS:lla oli fanikatsomo B2. Se oli perinteinen ja osan mielestä vanhanaikainen. Suomessa kasvoi kovaa vauhtia
moderni kannatuskulttuuri. Uudistumishaluinen porukka siirtyi ylös F2:een. Meno oli jokseekin pienimuotoista, mutta äärettömän tehokasta erittäin hyvällä yhteishengellä.
Se oli hauskaa aikansa, mutta eteenpäin piti mennä. Siispä luotiin seisomakannattajakatsomo alakertaan, B4:ään: Mutka. Pari ekaa kautta oli vielä toimivia, vaikka joukkue yhä kynti kaukalossa. Tifoja syntyi tuon tuosta ja vieraissakin käytiin aktiivisesti. Jokainen muistaa esimerkisi Rauman haltuunoton vuonna 2013. Toimiston kanssa kehiteltiin yhteistyössä markkinointikikkoja ja teemoja.
Nyt en enää tiedä, miten nykyinen Mutka eroaa entisajan B2:sta. Siitä samasta katsomosta, mistä porukka alun perin halusi erottautua. Ympäri mennään ja yhteen tullaan? Voidaan olla montaa mieltä asioista, mutta toimiva kannattajakatsomo tarvitsee
intohimoa, vuorovaikutusta ja
uskottavaa ydinporukkaa. Kolme kolmesta on kadotettu jossain määrin.
On myös tiedossa, että aiemmin haluttiin Turkuunkin kannatuskulttuuria ja paljon kaivattua tunnelmaa. Nykyinen seurajohto taas taitaa pyrkiä erityyppiseen ratkaisuun, jossa mahdollisimman monella on pelipaita päällä ja kannatushaitarit luovat sen parhaan tunnelman. Eli kannattajien havittelemaa eurooppalaista kannatuskulttuuria lakaistaan koko ajan piiloon ja tilalle kannetaan koko ajan amerikkalaisempaa menoa. Henkilökohtaisesti sanon, että ei se toimi täällä yksi yhteen. Ei kannattajakatsomoa voi käsitellä samalla tavalla kuin esimerkiksi sitä pari kertaa kaudessa käyvää perheenisää. Markkinoinnissa ja tekemisessä pitää osata kohdentaa asioita eri sidosryhmille.
Ennen kaikkea negatiivinen kierre pitäisi katkaista. Joka kerta kun katsomossa on vähän porukkaa, niin seuraavalla kerralla on vieläkin vähemmän. Kohta eivät enää nykyisetkään kehtaa tulla katsomoon. Hyvä tunnelma ruokkii itse itseään, huono tunnelma taas syö toimintaa. Ei se ole mikään vetonaula kannattajatoiminnalle, että C1 on käytännössä istumakatsomo, B4:n näkyvimmällä paikalla nojailevat pikkulapset ja välillä Lola käy jakamassa vieressä jotain korruptioperunoita.
Kaiken negailun jälkeen hieman positiivistakin: Kannattajamatkalle Tampereelle saadaan yli 200 kannattajaa, ehkä ollaan lähempänä 300:aa. Pelkästään TPS-kannattajien pubireissulle lähtee neljä bussillista. Vierasreissut ovat osoittaneet, että jotain toivon rippeitäkin vielä on. Kouvolassa ja Raumalla oli suhteellisen hauskaa ja hyvä meininki, vaikkei satamäärin ollutkaan porukkaa.
JATKUU....
Seuraan kannatustoimintaa runsaasti ja olen mukana touhussa aktiivisesti, joten väitän ymmärtäväni siiitä jonkin verran. Jos katsotaan eri porukoita, niin monilla on etuna seisomakatsomon massa ympärillä. Itse tekevä ydinporukka ei loppujen lopuksi ole mikään valtava, vaikka ryhmät itse markkinoivat mitä tahtovat. Kyllähän se ulospäin näyttää hyvältä, kun tiiviissä 300 hengen seisomakatomossa 30 keskellä pitää meininkiä yllä ja aloittaa chantteja.
Massa ympärillä madaltaa kynnystä edes nostaa niitä käsitä tai taputtaa. HK Areenalla taas ei ole rehellistä seisomakatsomoa. Kentälle näkee joka päädystä ja pubista, joten mitään pakottavaa tarvetta ei ole mennä "seisomakatsomo" Mutkaan. Toiseksi, katsomoon ei edes suoraan myydä lippuja eikä virallisesti kerrota, että sinne pääsee kaikilla lipuilla. Jos et ole hereillä kaksi viikkoa ennen peliä ja tartu maanantaitarjoukseen, niin ovelta lippu seisomapaikalle kustantaa yli 20 €. Hirvittävä hinta. Penkit pois ja kympin lippu kannattajakatsomoon? En tiedä, auttaisiko sekään. Pitkäjänteisellä suunnitelmalla ehkä.
Yksi kannattajakatsomon tavaramerkeistä on oma banderolli, ryhmätunnus. Olen yrittänyt jo monta vuotta saada läpi jotain ideaa, että sellainen saataisin esille. Mikään ei ole edennyt. Perinteisesti kaiteelle ei voi laittaa, koska mainokset (usein ei koske kuitenkaan vieraskannattajia).