Öööh. Jos proggis toteutetaan Paanasen ja Kodisojan rahoilla, miksei kuokka heilu jo? Tässä on kuukausia odoteltu rahoituspäätöstä.
Se on niin iso projekti, sitä rahaa tarvitaan paljon. Eihän heillä ole velvollisuutta tulla julkisuuteen todellisista omistusjärjestelyistä, esisopimuksista tai vakuusjärjestelyistä jotka on pakko tehdä vaikka joku omistajista ostaisi sen "koko kerrostalon". Turun Ratapihan kehitys voi leikkiä olevansa tasa-osuus yhtiö, mutta sen sisällä miten lainojen vakuudet, rakennusaikaiset vakuudet ja rahoitusjärjestelyt on tehty, niin on täysin tällähetkellä arvailua ja luonnollisesti sellaisina pysyvätkin. On todella vaikeaa irroittaa tässä maailmantilanteessa satoja miljoonia euroja rahaa, pankit antavat lainaa todella nihkeästi ja vakuuksia ali-arvostetaan. Ei kellään näistä tahoista ole satoja miljoonia käteisenä, pelkästään parinvuoden inflaatiotappiot jyrisisi siinä tapauksessa miljoonissa, se raha on "jossain". Mikä se jossain on, niin sijoitettuna kiinteistöihin, arvopapereihin, lainattu, jne, jne. Todennäköisesti jopa maan ulkopuolella, rahaa on paennut Suomesta niin yhdysvaltojen pörssiin, kuin keski-eurooppaan. Sitä pitäisi palauttaa. Minkä tahansa myyminen nyt, tuottaa huomattavia tappioita.
Toisinsanoen, siellä on todella kovanluokan tekijät taustalla, mutta ihan samalla tavalla heidän rahansa on jossain kiinni ja jotta sen voisi tehdä rahaksi mitä käyttää, niin se omistus pitää myydä. (katsos mitä kävi kaikkien pankkien kiinteistösijoitusrahastoille vuoden alussa... ja osa näistä miehistä on pitkänlinjan kiinteistösijoittajia)
Okei, jos ei voida muuttaa omistuksia rahaksi ilman suuria tappiota, sitten pitää löytää rahoittaja näille sadoille miljoonille, omistajien vakuuksia vastaan. No, pankit ja muut isot instanssit kellä sitä rahaa on, haistaa tietysti veren ja alkaa se todellinen neuvottelu. Omaisuuden reaaliarvoa poljetaan alas ja korkoa koitetaan hilata kattoon samalla kuin vastapuoli koittaa neuvotella sitä rahaa halvemmaksi.
Kun on joku ketä suostuu rahoittamaan, sitten pitää sisäisesti jakaa riskit, sama määrä hyötyä ei voi tulla taholle X jos taho Y on taannut kolme kertaa enemmän. Jos osallistut vain 5%:lla et voi saada potentiaalisesta voitosta 5%, vaan huomattavasti vähemmän. Mikä osuus joltain on puhdasta rahaa, mikä osuus on vakuuksia, mikä osa on muita johdannaisia, jne...
Sitten on rakentajat, noi isot rakennusfirmat. Niiden kassat on täysin tyhjiä tän laman jäljiltä. Pelkästään se määrä terästä mikä pitää ostaa maksaa niin maan helvetisti, ei niitä kukaan tuottaja niille velaksi anna. Sitten pitää neuvotella miten se raha liikutetaan rakennusfirmaan päin. Ja missä portaissa, kuinka paljon, ja missä vaiheessa.
Tässä voi aasinsiltana sitten vetää, että tämän takia se on niin helvetin tärkeää se poliitikkojen "kilpailukyky", mitä koitetaan saada kaikin naurettaviltakin tuntuvilla keinoilla ylöspäin, jotta saataisiin isot firmat investoimaan suomeen, aina kun hävitään joku suurinvestointi firmalta millä sitä rahaa on voittoina niin menetetään ihan saatanasti, kun niillä olisi se pääoma saatavilla nyt ja se iskee suoraan talouteen maan sisällä, ei pelkästään työpaikkoina.
Tämän rahoitusongelman takia valtiot takaa telakoita, kun ne rakentaa laivoja. Kukkaan muu ei uskalla niitä potkseja rahoittaa. Eikä näköjään ainakaan vielä ratapihaakaan, ainakaan sellaisin ehdoin, mitkä kävisivät kaikille osapuolille.
edit. lisäyksenä tähän, OP, Ilmarinen, Lähitapiola omistaa 60% Tampereen hallista, kuokkaan tullut viimeisenä kolmena vuonna runsas 7 miljoonaa euroa, eikä suunta muutu ei sitten millään. Paskoja lainoja on yli 80 miljoonan euron arvosta. Halli on ollut myynnissä päivästä 1 lähtien, eikä kukaan halua ostaa sillä kuuluisalla pitkällä tikullakaan. Tästä voi miettiä, kuinka vaikeaa rahoitusjärjestelyjen tekeminen ratapihalle on, kun nämä tahot omistaa persiilleen menneen tampereen hallin. Enkä nyt puhu hallista miten se toimii jääkiekolle ja palveluna, vaan sijoituksena, miten se on rahoitettu, voiko se tuottaa voittoa jne., mutta ne lainat ei muuksi muutu ja korot on korkealla.
Pelkkä parkkihalli saatiin nyt myytyä, kovalla tappiolla.