Jatketaan nyt tätä vieraisiinpöytiinhuutelua, mutta juuri tämä ajattelutapa, että oman tuotteen myynti olisi joku 'kädenojennus' tai palvelus asiakkaille pitäisi kitkeä joka ainoasta urheiluseurasta kokonaan pois.
Se, että yhtiö myy erilaisia tuotteita eri asiakassegmenteille eri hinnalla ei todellakaan ole mikään 'kädenojennus' vaan perusmarkkinointia. Jääkiekossa lippujen hinnoitteluun tuppaa vaikuttamaan myyty paikka (kuinka hyvin siitä näkee, onko se istuma- vai seisomapaikka jne.) ja se, ostetaanko yksittäistä lippua vai isompaa pakettia (kausari on käytännössä paljousalennus.) Kun yrityksellä sitten on ongelma, että joku tietty tuote (esim. seisomapaikkalippu) ei oikein houkuttele ostajia, niin on aivan tavanomaista markkinointia, että osa niistä pyritään myymään isollakin paljousalennuksella, että edes jollekin kelpaisi. Jääkiekossa tällainen paljousalennus vaikeammin myytävään tuotteeseen voidaan sitten nimetä esim. kannattajakausariksi.
Mutta kannattajakausarit eivät ole urheiluseuralta sen enempää kädenojennus kuin esim. Samsung Galaxy Trendin valmistaminen ja myyminen on Samsungilta. Se on vain erillinen tuote, joka on asemoitu eri tavalla kuin esim. lippu hallin parhaille istumapaikoille. Ei kukaan jääkiekkotoimijakaan toivottavasti ole niin tyhmä, että kuvittelisi, että jokainen, tai edes merkittävä osa, Samsung Galaxy Trendin ostajista ostaisi Samsung Galaxy S6:n, jos Trend poistettaisiin myynnistä tai että kannattajakausarin ostaja ostaisi kalliimman premium-tuotteen sen sijasta, jos kannattajakausaria ei olisi tarjolla.
TPS:n ongelma on se, että se ei saa tuotettaan myytyä sitten millään, vaan kapasiteettia jää käyttämättä isoja määriä, jolloin paitsi tulot jäävät saamatta (ja silti ottelutapahtuman menot ovat todennäköisesti suhteellisen kiinteitä isoilta osiltaan), niin tuotteen imago ja koettu laatu kärsii. Silloin yleensä tarvitaan enemmän eri tavoin asemoituja myyntituotteita, eikä vain härkäpäisesti yrittää myydä sitä yhtä, itselle parhaan katteen tuottavaa tuotetta, joka vain ei käy kaupaksi.
En nyt Turkua hirveästi tunne, mutta kuvittelisin, että sielläkin sentään jotain muutakin tekemistä on tarjolla kuin TPS:n jääkiekkopelit. Ihmisillä on siis muitakin vaihtoehtoja ajan- ja rahankäytölleen kuin TPS. Kaupungin järjestyssäännötkään eivät taida vaatia jokaista turkulaista osallistumaan TPS:n ottelutapahtumaan. TPS:kin voisi siis jo unohtaa yritykset pakottaa ihmiset paikalle ja käyttäytymästä kuin he tekisivät suuren palveluksen turkulaisille sallimalla näiden tulla tykönsä. Ei pidä seurankaan kuvitella, että tässä nyt tarjotaan suuressa armollisuudessa jotain kädenojennuksia, joilla nuo ressukat nyt vielä tämän kerran saavat nähdä suuren Nakkikattilan sokaisevat valot, kunhan lupaavat käyttäytyä ja pukeutua oikein. Sen sijaan pitää oppia miettimään, että miten voisimme tarjota noille potentiaalisille asiakkaille niin houkuttelevan tuotteen, että he ostavat sen ja vielä sen jälkeen pysyvät kanta-asiakkaina.