TPS-maalivahdit tarkastelussa

  • 39 512
  • 146

Rote Sau

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS + länsirannikko
Eiköhän tässä ole tämä huhu nyt myöhässä. Tilannehan OLI katastrofaalinen ennen näitä voittoja, nyt jo paljon parempi. Tosin tilannehan muuttuu heti kun Legendaariset SA-INT loppuvuoden loppusodat käynnistyvät. Sillä hetkellä Ortio voi olla poissa hyvinkin pari viikkoa yhtä mittaa ja sille kukaan seurassa ei voi mitään. Sikäli tässä huhussa on hieman pohjaa.
Verratkaa Pelicansiin, 1.molke loukkaantui, 2.molke lähti nyt intin leirille ja Sulander sisään.
Virtaselle pitää myös saada pelejä alle mestiksessä ehdottomasti enemmän. Potentiaalia on koska piti yksinään Tutoa pystyssä monissa otteluissa.

Ensi kaudeksi Norrena pelaaja-valmentajaksi Upin koulutukseen. Pelaisi tarvittaessa 5-20 peliä, muut loput. Samalla Ylönen opettaa kaikki niksit Norrelle. WIN-WIN-tilanne kaikille.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Syy vai seuraus, mutta TPS:n pistemäärän karttuessa on herra Engren parantanut kuin sika juoksuaan:

16. marraskuuta se alkoi, Ilves voitto makealla nollapelillä. Torjuntoja kertyi Tampereella 29. Kaksi päivää myöhemmin pelasi vain vajaan erän Tapparaa vastaan ja torjui tuolloinkin kaikki kahdeksan laukausta. Seuraavaksi kaksi SaiPa-ottelua, joissa molemmissa kaksi päästettyä maalia. Torjuntoja ensimmäisessä ottelussa 35 ja jälkimmäisessä huikeat 54. Jokereita vastaan Atte pelasi kaksi erää ja torjui 33 laukausta, taakse livahti kolme. Kerho ja KalPa tekivät yhteensä kolme maalia ja Engren torjui noissa kahdessa ottelussa yhteensä 64 kertaa.

Engren on siis pelannut viimeisessä seitsemässä ottelussa yhteensä noin kuuden ottelun verran ja joka kerta torjuntaprosentti on ollut reilusti päälle yhdeksänkymmenen, mitä pidän hyvänä lukemana. Itse asiassa Jokereita vastaan se oli 91.67, muuten joka kerta yli 94! Mikä tärkeintä, Engren on ottanut noissa kuudessa ottelussa viisi voittoa ja vain yhden tappion. Jokeri-tappiohan merkittiin Ortiolle.
 

Tuljakov

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, PaKa
Viitaten Graingerin postaukseen, monethan puhuvat Engrenin otteiden parantumisesta. Kai siinä voi olla semmoistakin, mutta enemmän näkisin joukkueen esitysten vaikuttaneen hänenkin tilastoihinsa. Itse olen Engreniin luottanut alusta lähtien syystä, että: On hyvin torjunut.

Vähemmän hyviä maalipaikkoja vastustajalle -> parempi torjuntaprosentti omalle mokelle, yllättävän helppoa.

En jaksa laskea torjuntaprosentteja ajoilta ennen ja aikana RPL:n, mutta varmaan arvaamme eron.

Hyvältä näyttää tällä osastolla.
 
Viimeksi muokattu:

A - P

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itsekin olen ollut koko ajan sitä mieltä että jos tästä suosta noustaan niin se tapahtuu Engrenin, ei Ortion johdolla. Mutta ei se sitä tosiasiaa poista että Attekin oli ensimmäiset kymmenisen peliä aika tuuliajolla, lähes pelissä kun pelissä 1 - 2 helppoa ja yleensä vielä juuri pahimpaan aikaan.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Olihan taas ottelu Engreniltä. 50 koppia, joista yksi todellinen ryöstö ja useita muita tärkeitä torjuntoja, jotka olisi monelta muulta liigavahdilta jäänyt tekemättä. Paljon tulee irtokiekkoja, mutta puolustuksen tehtävänähän on hoitaa ne pois. Mieluummin otan maalille tällä lailla pelaavan ja irtokiekkoja sylkevän Engrenin kuin tällä lailla pelaavan Karhusen.

Jos joskus on Oulusta pisteet ryöstetty niin tänään ja nimenomaan Aten johdolla. Todella loistavia pelastuksia vaikka aluksi kiekot pomppivatkin ihmeellisesti.
 

Banjo

Jäsen
Olihan taas ottelu Engreniltä. 50 koppia..

"taas" sanaa käyttelisi mieluusti useamminkin mutta todella hienoa että Engren on löytänyt vireen joka saattaa nostaa öljyssä rämpivän hunajahaukan vielä siivilleen. Ja ennen kuin joku ehtii tarttua niin siivilleen nouseminen öljyiselle linnulle tarkoittaa yleensä selviämistä hengissä, en siis huutele täällä vielä poffi paikkaa! :)

Tepsimolarien vire tällä hetkellä on sitä luokkaa että se kestää puolustuksen muutaman virheen, jota se ei alkukaudesta kestänyt. Sekä Ortio että Engren ovat nyt ns. kuumia maalivahteja joten toivottavasti pojat antavat jatkossakin mahdollisuuden voittoihin!
 
Viimeksi muokattu:

Mänizeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New York Rangers
Pakko kehaista

Tuli alkukaudesta haukuttua Engren pystyyn, mutta nyt mies on sillä tasolla, että TPS:llä on mahdollisuus voittaa otteluita. Ja se tason pitää olla nykyjoukkueen takana aika korkea.

Tällä hetkellä kenties tärkein yksittäinen pelaaja joukkuelleen SM-liigassa, tosin maalivahdit saa tämän kunnian yksittäistä kenttäpelaajaa helpommin. Jos maalipaikoista pidettäisiin kirjaa suuntaan ja toiseen (jollain sovituilla kriteereillä), niin mies johtaisi varmaan ylivoimaisesti tilastoa "torjutut maalipaikat"...
 

TPS4ever

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kaiken maailman listaukset ovat useimmiten melko turhaa tavaraa. Siitä huolimatta oli pakko tarttua urheilulehden tänään ilmestyneen numeron top50 liigapelaaja listaukseen. Listalla oikeutetusti ei ollut montaa tepsin kaveria. Itse asiassa yksi eli Nordlund. Sopii vain kysyä missä Atte Engren? Alkukausi oli vaikea ja joukkue häviää paljon, mutta kyllähän Atte listalle kuuluu. Mielestäni Lassilan ja Tuokkolan kanssa liigan parhaat, olkoonkin, että Kilpeläinenkin ollut loistava.
 

GeneRation

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kaiken maailman listaukset ovat useimmiten melko turhaa tavaraa. Siitä huolimatta oli pakko tarttua urheilulehden tänään ilmestyneen numeron top50 liigapelaaja listaukseen. Listalla oikeutetusti ei ollut montaa tepsin kaveria. Itse asiassa yksi eli Nordlund. Sopii vain kysyä missä Atte Engren? Alkukausi oli vaikea ja joukkue häviää paljon, mutta kyllähän Atte listalle kuuluu. Mielestäni Lassilan ja Tuokkolan kanssa liigan parhaat, olkoonkin, että Kilpeläinenkin ollut loistava.

Ei noita listauksia kannata kamalasti tuijotella. Viime vuonna vastaavanlaiselta listalta, joka julkaistiin välierien aikoihin, puuttui Ilari Filppula ja Lee Sweatt. Antti Erkinjuntti ja Tuomas Suominen tosin mahtuivat listalle.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Kyllä TPS menettää Engrenissä paljon gamesavereita, hienoja torjuntoja sekä jopa voitettuja pelejä. Ensi kausi onkin mielenkiintoinen tämän maalivahti-tilanteen kanssa. Osa olisi jopa päästämässä Ortiota ykkösveskariksi, mutta itse en vielä ehkä Jonia aivan ykköseksi ensi kaudeksi laskisi. Toki peliaikaa tulisi antaa Jonille, koska on selkeästi seuraava huippuveskari turkulaisesta, laadukkaasta maalivahtikoulusta. Ei nyt mitään Jason Elliottia kannata silmät kiinni hankkia tuohon, mutta joku kokeneempi veskari tuohon olisi hyvä saada. Tommi Virtasen voi varmaan päästää Tutoon.
 

Jay Low

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, SHL
#35, Atte Engren

Kiitos Atte!

Viime vuonna mestaruuden takuumies, tällä kaudella tärkein yksittäinen syy siihen, että nöyryyttävät karsinnat vältettiin.

Olet aina tervetullut takaisin TPS:aan!
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Nyt kun/jos Ortio Kanadaan on jäämässä niin kyllähän tämä pakottaa Tepsin hankkimaan vähintään sen yhden laatuluokan veskarin. Kaksikin ostettua veskaria ei ole poissuljettu vaihtoehto, jos toinen on selkeästi kehittyvämpi sekä nuorempi stuntti, mutta jos paalua halutaan säästää niin lyödään Tommi Virtaselle jatkopaperi ja toivotaan, että mies torjuu kunnialla sen mitä pääsee sitten torjumaan varsinaisen ykkösveskarin availlessa luukkua tai ollessa muuten pois. Nythän Virtasen rooli jäi tosi pieneksi mennellä kaudella ja hän kävi hakemassa sarjatasoa alempaa vauhtia.

Kyllähän Upi on todella tärkeä hahmo näiden maalivahtien kehittämisessä sekä eteenpäin viemisessä. Nytkin tällä kaudella molemmille veskareille NHL-paperi, joiden tekniikkaa ja torjuntatyöskentelyä Ylönen on hionut pitkän aikaa, upeaa työtä Urpo!

Uutta veskaria voitaisiin houkutella juurikin sillä, että pääsee ylivoimaisesti maan parhaaseen maalivahtikouluun, tosin ulkolaiselle veskarille kielimuuri voisi tulla esteeksi. Kuitenkin henkiseltä kantilta tämän tulevan maalivahdin pitäisi olla kova, sillä kuten on pari kautta nähty niin pelkästään loistava maalivahtityöskentely on voinut pitää Tepsin useassa pelissä mukana niin runkosarjassa kuin pleijareissakin. Maalivahtipeli ratkaisee siis varsinkin Tepsin kohdalla todella paljon.

Tuomas Tarkkia ja Marek Schwarzia on niminä jo pyöritelty, mutta varsinkin Schwarzilla taitaa olla aika laskusuhdanteinen kausi alla, vaikka nimenä toki olisi kova. Veskarin tulisi olla selkeässä nosteessa.
Mitään lottoarvonnalla skoutattua farmijyrää jenkeistä on turha tänne roudata, eurooppalaiseen pelityyliin ja kaukaloon totutellessa menee kauan aikaa sekä menetetään sitä kautta tärkeitä pisteitä syksyllä.

Mielenkiintoista seurata mihin tulokseen Arse Vuori päätyy ja kuka aloittaa ensi kaudella Tepsin ykkösenä ja kuka on kakkosveskari.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Yksi ISO kysymys on sitten se kuka vastaa veskarivalmennuksesta jos ja kun Upi the Man lopettaa. Jorma Valtonenhan hoitaa kai TPS:n junnuissa maalivahtien valmentamista, eli voisiko olettaa että hän stunttaisi Upia ainakin niin kauan kunnes selviää olisiko esimerkiksi Norrenalla kykyjä ja halua astua remmiin? Paino sanalla stunttaa, sillä Jormahan ei ole Upia kuin kolme vuotta nuorempi joten hänenkään varaansa ei kovin kauaa voi rakentaa.
 

blackhawk

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Chicago
Toivottavasti Tepsi ymmärtää jättää ilman sopimusta olevan Jani Hurmeen palkkaamatta. Ei 36 vuoden ikä ole ongelma, jos taso riittää ja palkka on järkevä, mutta Tepsi tarvitsee tolppien väliin veskarin, joka pysyy ehjänä koko kauden. Valitettavasti Jani Hurme ei ole sellainen.
 

henrylip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei Hurmeelle

Toivottavasti Tepsi ymmärtää jättää ilman sopimusta olevan Jani Hurmeen palkkaamatta. Ei 36 vuoden ikä ole ongelma, jos taso riittää ja palkka on järkevä, mutta Tepsi tarvitsee tolppien väliin veskarin, joka pysyy ehjänä koko kauden. Valitettavasti Jani Hurme ei ole sellainen.

Oon aivan samaa mieltä. Jamppa ei koko kautta terveenä pysy. Lisäksi vähän on pistänyt arvelemaan toi motivaattiokin. Jos Jamppa pelata haluaa parasta ois mennä Tanskaan, Norjaan tai Itävaltaan tai Ranskaan rahastuskeikalle. Niillä kaikilla lyhyt kausi ja suht. vähän pelejä.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Itse uskon, että Hurme olisi kenties paras vaihtoehto Ylösen korvaajaksi. Miehellä on karismaa, tietoa ja taitoa, enää tarvitsee saada se tietotaito jaettua muille. Norrenaa paljon ehdoteltiin uudeksi maalivahtivalmentajaksi, mutta mielestäni Jamppa olisi vähintään yhtä hyvä vaihtoehto. Tulisi kerralla se nuorennusleikkaus maalivahtivalmennukseenkin, ei Valtonen ole mikään ratkaisu. Mieluummin pitkäaikainen valmentaja tälle osastolle kuin muutaman vuoden väliaikaisratkaisu.

Näin minä asian näkisin, varmaan moni on eri mieltäkin.
 
Olen sanonut tämän ennenkin, mutta menkööt tähänkin kun aihe on taas ajankohtainen. Eli itse en oikein näe Hurmeen luonteella varustettua kaveria kovinkaan optimaalisena valmentajana nuorille maalivahdeille. Tietoa ja taitoa varmasti on, mutta tosiaan se miten hän pystyy sen suojateilleen siirtämään on toinen juttu. Ja vielä suurempi juttu on juuri tuo miehen luonne.
 

Akuma82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, VG-62
Olen sanonut tämän ennenkin, mutta menkööt tähänkin kun aihe on taas ajankohtainen. Eli itse en oikein näe Hurmeen luonteella varustettua kaveria kovinkaan optimaalisena valmentajana nuorille maalivahdeille. Tietoa ja taitoa varmasti on, mutta tosiaan se miten hän pystyy sen suojateilleen siirtämään on toinen juttu. Ja vielä suurempi juttu on juuri tuo miehen luonne.


Hiukan täytyy kastaa omaakin lusikkaa tähän soppaan.

Itseasiassa Hurme on erittäinkin pätevä mies opettajana! Oli meikäläisen junnuaikana opettamassa meidän lätkäleirillä ja sinä aikana sain varmaan kiekkourani parhaat neuvot ja ohjauksen! Oli muistaakseni tämänkin kerran jälkeen jonkun kerran leirillä koutsaamassa ja sitten suuntasi rapakon taakse.
(Jestas, että siitäkin on aikaa!) :)
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Näin minäkin olen kuullut, että Hurme olisi aikoinaan ollut kovinkin mieluisa maalivahtikouluttaja. En tiedä mihin Mängimies tietonsa perustaa, tuskin faktaan ainakaan.

Tuskin se Norrenan luonne juuri sen parempi on kuin Jampankaan.
 
Näin minäkin olen kuullut, että Hurme olisi aikoinaan ollut kovinkin mieluisa maalivahtikouluttaja. En tiedä mihin Mängimies tietonsa perustaa, tuskin faktaan ainakaan.

No eihän minulla faktaa olekaan siitä millainen maalivahtivalmentaja Hurme TPS:ssä olisi. Sellaista faktaa ei voi kellään olla tässä kohtaa.

Nuo omat "tuntemukset", jotka ylempänä kerroin pohjautuvat ihan omiin sekä muiden kokemuksiin niin nähtynä, kuultuna kuin luettunakin.

No eipä sikäli, Norrenan näkisin vielä vähemmän hyvänä maalivahtivalmentajana. Tämäkin vain oma fiilis, ei siis faktaa (Grainger huom).

edit: Hyvä pointti toi Nurminen.
 
Viimeksi muokattu:

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Tuskin Pasi Nurmistakaan kovin moni piti minään ideaalivalkkuna miehen ajeltua joukkueen bussia seinään, mutta siellä se nyt vain huseeraa ja on tainnut edes tuossa hommassa onnistua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös