Tepsin tämän hetkistä kokoonpanoa katselin ja minulle herää muutama kysymys. Tepsillä on tällä hetkellä kokoonpanossa seitsemän puolustajaa. Sitten on kahdeksan, jos kesäharjoitteluryhmässä oleva Nummelin lasketaan mukaan. Minulla ei ole mitään käsitystä, että kuinka potentiaalinen liigapelaaja Nummelin on ja ei tällä palstalla kenelläkään tunnu tietoa olevan, kun joskus olen kysynyt mielipideitä Nummelinista. Kun nimilistaa lukee, niin kyllä sinne yksi Lauridsen tarvitaan. Loukkaantumisia joka tapauksessa tulee, niin kyllä Lauridsenin lisäksi pitäisi vielä yksi puolustaja olla, joka pystyy tarvittaessa ottamaan roolia pelaavassa kokoonpanossa.
Uskon, että puolustuksen kiekollinen osaaminen on selvästi paremmalla tasolla, kuin viime syksynä. Vähän riippuu siitä, kuinka paljon Salin pystyy nostamaan tasoaan. Sellainen fiilis minulla on, että Salin voi olla yksi ensi kauden läpimurtopelaajista. Aika näyttää. Jokinen toivottavasti pystyy ottamaan ensi kaudella jo pienen roolin, mikä auttaa kiekollista pelaamista. Tilanne on kuitenkin se, että jos Lindroth loukkaantuu vähänkin pidemmäksi aikaa, niin puolustuksen kiekollinen osaaminen laskee paljon ja ollaan heikoilla jäillä. Lindrothilla ei ole lupa loukkaantua.
Hyökkäysosaston osalta tällä hetkellä tilanne on se, että yksi pelaaja ei mahdu pelaavaan kokoonpanoon. Nyt en tässä kohtaa huomioi kesäharjoitteluryhmässä mukana olevia Koivusta, Keihästä ja Niinistöä. Minulla on heistä vielä vähemmän tietoa, kuin Nummelinista. Joku jolla on tietoa, niin voi kertoa, että onko heissä ainesta hyviksi liigapelaajiksi ja millaisia pelaajia ovat.
Hyökkäysosastolle tulee vielä yksi laituri ja yksi sentteri, mutta tosi kapea on materiaali hyökkääjienkin osalta. Ei kestä yhtään loukkaantumisia. Muistui mieleeni Uraman joskus puhuneen, että tarkoitus on pitää Tepsissä laajaa rinkiä, jotta saataisiin aikaiseksi kilpailua pelipaikoista. Tämä ei nyt toteudu, ei sitten millään.
Minä ymmärrän hyvin, että säästää pitää ja talous pitää saada kuntoon. Minusta aika uhkarohkealla taktiilla mennään, jos kauteen lähdetään näin kapealla materiaalilla. Loukkaantumisia tulee aina ja myös niitä pidempiä poissaoloja tulee. Vaikka yksi laituri ja yksi sentteri tulee, niin ei kokoonpano silloinkaan ole mitenkään laaja, eikä kestä juuri ollenkaan loukkaantumisia. Korostetaan nyt vielä, että minä en osaa nyt sanoa, että pystyykö Keihäs, Niinistö tai Koivunen pelaamaan esim. kolmosketjussa tyydyttävällä tasolla liigaa. En ole nyt ollenkaan vakuuttunut, että pelaajabudjetista säästäminen on hyvä juttu. Säästöjä pitää tehdä, mutta en kovin herkästi lähtisi leikkaamaan ydintuotteesta, kun tähänkäään asti Tepsin pelaajabudjetti ei ole ollut kuin keskitasoa.
Sentteriosasto on ollut jo monena vuotena Tepsin kompastuskivi ja iso ongelma. Nyt siellä on tällä hetkellä Talvitie, Marjala, Koivu ja Intonen. Talvitie on näistä ainoa, joka on hyvä puolustussuuntaan. Hyökkäyssuuntaan pelaaminen on sitten taas selvä heikkous. Marjalan vahvuudet ovat hyökkäyspäässä, mutta puolustussuuntaan pelaamisessa on jonkin verran parannettavaa. Koivu on kysymysmerkki. Minulla on Intoseen loppunut usko. Urakäyrä on mennyt nyt pari kautta vaakasuoraan ja ehkä jopa lievästi alaviistoon. Loukkaantumisia on ollut. Minulla on vähän jäänyt mysteeriksi, että minkä profiilin pelaaja Intonen on ja missä ovat hänen vahvuutensa. Ehkä olen nyt liian kriittinen, mutta minusta on ruvennut tuntumaan, että hän kuuluu samaan kategoriaan, kuin Väyrynen, Nieminen yms. Periaatteessa hyvä, mutta sitä jotain puuttuu. Intonen ei minun mielestäni ole mikään kiekollinen virtuoosi ja hyökkäyspelin kapellimestari.
Talvitie olisi hyvä 4.ketjuun. En tiedä, miten hän itse suhtautuisi siihen, jos hän olisi nelosessa Jasun roolissa. Joukkue kaipaisi minusta toista kärkiketjujen sentteriä, joka pystyy tekemään peliä ja luomaan maalipaikkoja. Toisaalta tilausta olisi myös toiselle sentterille, joka pärjää hyvin myös puolustussuuntaan ja puolustuspelissä. Aloitustaitoa hävisi Jasun myötä paljon. Nyt joukkueessa ei ole yhtään tosi hyvää aloittajaa. Sellaista tarvittaisiin myös. Marjala kun tuosta loukkaantuu, niin joukkueessa ei ole yhtään sentteriä, joka pystyisi johtamaan hyökkäyspeliä ja luomaan tilanteita.
En tiedä, kuinka kovasti Fröbergiä yritettiin pitää, mutta olisin pitänyt olosuhteet huomioon ottaen hänet. Ei hän nyt mikään hyökkäyspelin virtuoosi ja kikkakone ollut, mutta tasaisen luotettava ja varma. Hänen tapauksessaan olisi tiedetty, mitä saadaan. Hän pystyi pelaamaan hyvällä tasolla molempiin suuntiin. ECHL arvoista ei koskaan tiedä, mitä sieltä tulee. Kaikki on mahdollista. Tilanne on joka tapauksessa se, ettei sentteriosasto kestä loukkaantumisia oikeastaan yhtään tulevalla kaudella.
Laitureiden osalta mietityttää, että löytyykö maalintekijöitä ja ratkaisijoita tarpeeksi. Usko Wernblomin jatkavan siitä, mihin jäi. Miettinen oli kovasti sitä mieltä haastattelussa, ettei parasta Dudasia ole vielä nähty eli parempaa on luvassa. Toki olisi aika huolestuttavaa, jos päävalmentaja ei uskoisi pelaajiinsa. Palmu on täysin kysymysmerkki. Parhaimmillaan pystyy olemaan pelaaja, joka kääntää pelejä omalle joukkueelleen ja tekee tehoja, mutta pahimmillaan on joukkueelleen pelkkä rasite. Täytyy toivoa, että Hemming tekee ensi kaudella läpimurtonsa ja tekee tulosta hyökkäyspäässä. Lisäksi pitää toivoa, että Päkkilä ottaisi seuraavan askeleen urallaan ja sama koskee Teissalaa. Munkki väläytteli toissakaudella, mutta viime kausi oli vaisu jostain syystä. Munkin pitää myös kehittyä ja nostaa tasoaan, jos halutaan pärjätä. Ei joukkueessa taaskaan ole varmoja maalintekijöitä ja ratkaisijoita kuin yksi (Wernblom). Joo Palmu, jos asenne on kunnossa ja pelaa omalla parhaalla tasollaan.
Kaipaisin laituriosastolle paria fyysiseen peliin kykenevää modernia voimahyökkääjää. Eetu Liukaksen tyyppiselle pelaajalle tai pelaajille olisi tarvetta. Nyt tuntuu siltä, että joukkueesta puuttuu kamppailuvoimaa ja hyvänlaista ilkeyttä. Vähän vaikuttaa laiturosasto pehmeältä ja kiltiltä.
Kokonaisuutena tuntuu, että nyt mennään kokoonpanon suhteen aika kovalla riskillä.