Juu, nettitietäjät tienneet. Mikä lienee totuuspohja, veikkaan, että aika heikko.
Jasustakin tiedettiin, että haluaa purkaa sopimuksensa. Juuri ilmestyneessä Jäägone-podcastissa kuitenkin kertoi, että pelaa sopimuksensa mukaan ensi kauden Turussa ja naureskeli näillä sosiaalisen median tietäjille. Ja ei kuulemma ole kukaan ainakaan hänelle ehdottanut sopimuksensa purkua.
Kettuherra tai joku muu pedantti MS Excel-mies saisi koostaa ja ylläpitää "social credit" -tyyppistä taulukkoa näistä meidän tietäjien varmoista tiedoista. Tuolta voisi sitten itse kukin aina tarkistaa kuka on tiennyt ja kuka ei ja välttyisimme luotettavien nimimerkkien ulkoa opettelulta.
Erityisesti aurajokerin sarakkeeseen ensi syksynä ilmestyvä todella pitkä plus tai pitkä miinus on tällä hetkellä suurennuslasin alla. Lähtökohtaisesti uusia käyttäjätunnuksia kohtaan vallitsee aina nollaluottamus.
Huhuilijoille yleisenä ohjenuorana ehdottaisin aina pientä "downplayaamista" ja ainakin pidättäytymistä käyttämästä termiä "varma tieto", jollei ole itse sopimusasiakirjaa nähnyt.
Jopa tuolloin voisi olla järkevämpi puhua vahvasta huhusta ihan jo oman oikeusturvan ja kaverisuhteiden säilyttämisen kannalta (case: tietävätkö nämä aurajokerin kaverit, että kaveri kailottaa kaikki tietonsa eetteriin?)
Tänä keväänäkin nämä varmat tiedot vain lietsovat massahysteriaa, jota en ainakaan minä kaipaisi enää yhtään lisää. Pahimmassa tapauksessa ja todistetustikin toimittajat käyvät täällä lukemassa ja tuuttaavat saman paskapuheen kovempidesibelisellä megafonilla eteenpäin suuremmalle yleisölle.
Erityismaininta sille palstatoverille, joka kerää vanhoista viesteistä nämä Pajuniemen lukkopaperit, Karri Kiven varman sopparin, sillat poltettu Liukkaaseen, Jasu haluaa pois ja muut varmat tiedot taulukon pohjaksi, jotta emme joutuisi aloittamaan kirjanpitoa ihan nollista.
Tässä viestissä esitetyllä en tarkoita, että toivoisin huhujen levittämisen lopettamista täysin.