Poimitaan tänne tuolta yleisen ketjun puolelta ja tulee ottaa huomioon, että nämä ovat seurojen ilmoittamia, eli lopullisissa saattaa pieniä tai suurempia heittoja olla. Itse olen kuullut Tepsin lukeman olevan 2,5 miljoonaa ja ilmoitettu nyt ainakin aika lähellä sitä.
Liigaseurojen ilmoittamat pelaajabudjetit kaudelle 2022-2023:
Kärpät 3,0
HIFK 3,0
Tappara 2,95
Lukko 2,9
Ilves 2,8
TPS 2,45
JYP 2,3
Pelicans 2,3
Ässät 2,0
KalPa 1,95
HPK 1,9
SaiPa 1,9
KooKoo 1,85
Sport 1,85
Jukurit 1,75
Budjetti on siis alustavasti 6. Suurin, joka on nykytilanteessa (Miljoonatappioita vuodesta toiseen) mielestäni ihan hyvin. Ja otetaan huomioon, että viime kauden käytetty summa oli 2,0, joten nousua on 450k. Toki nyt "rasitteena" Korpparin soppari, kun lainaseura ei maksa, mutta ainakin Korppari on tällä hetkellä myös käytössä.
Siinä yläpuolella ainakin Lukko mielestäni rosteri ei ihan vastaa budjettia, jollei sieltä Midas itse tule vielä keskikaistalle. Toinen on IFK, joka jälleen kerran vetää kärkirahoilla, mutta uskallan väittää, että kärkisijoitukset eivät siellä tälläkään kaudella toteudu. Eli sijan 4. uusiminen runkosarjassa kun meillekkin se neljäs Sentteri siunaantuu, ei pitäisi olla mikään mahdottomuus. Toki viime kauden tapaan Tappara, nyt myös Kärpät on taas budjetin kanssa karkumatkalla ja myös käyttäneet rahat pelaajiin, joilla joukkueessa on 4 kovaa ketjua ja keväällä on kenellä tahansa todella hankalaa kaataa näitä 4 kertaa putkeen. Varsinkin, kun näillä seuroilla sitä joustovaraa on vaikka poimia 1-2 kovaa kaveria vielä siirtorajalla tarpeen mukaan.
E: Näin täydellisenä OT, mihin mahtaa Pelsujen rahat menneet? Jasekilla varmaan 600k lappu ja Bartolla samallainen, muuten kyllä mahdotonta saada tuosta rosterista lähellekkään Jypin tai Tepsin rosterin tasoista nippua, bottom-5 ainakin omissa papereissa.