Hyviä jatkoja - olen osittain tyytyväinen!
Kaikkea toimintaa pitää aina myös pystyä katsomaan taaksepäin. Muistaakseni jo loppukesästä 2021 katselin TPS:n rosteria ja olin huolissani - pelottavan moni sopimus päättyy kevääseen 2022. Pelkoni osoittautui - ainakin osittain - aiheettomaksi. Joulukuun alkupäiviin mennessä on julkaistu peräti kuusi jatkosopimusta.
26.11.2021 - TPS: Topias Haapaselle ja Valtteri Pullille jatkosopimukset
"
Turun Palloseura on solminut jatkosopimukset hyökkääjä Topias Haapasen ja puolustaja Valtteri Pullin kanssa. Molempien pelaajien jatkosopimukset ovat kestoltaan kaksivuotiset."
02.12.2021 - TPS: Juhani Jasulle kahden vuoden jatkosopimus
"
Turun Palloseuran kapteeni Juhani Jasu on solminut kahden vuoden jatkosopimuksen Seuran kanssa."
06.12.2021 - TPS: Turun Palloseuralle kolme jatkosopimusta
"
Maalivahti Eetu Anttila ja puolustaja Ruben Rafkin solmivat seuran kanssa kahden vuoden jatkosopimukset. Hyökkääjä Aarne Intonen jatkaa puolestaan Seurassa ensi kauden kattavalla jatkosopimuksella."
Helvetin hieno juttu ja tärkeitä palasia! Tosin Aarne Intosen vain vuoden mittainen pahvi ihmetyttää. Tietysti kyse voi olla pelaajan omasta tahdosta - tai agentin. Intonen ei kuitenkaan ole mikään sellainen huippulupaus, että keväällä 2023 oletettavasti ulkomaat kutsuisivat. Eikö seurajohto sitten nähnyt vuotta enempää potentiaalia tai epäilee pidemmässä sopimuksessa piilevän jotain riskejä? Jotenkin mä näen, että eri pelipaikkojen pelaajinakin Aarne Intonen ja Valtteri Pulli olisivat "
samalla viivalla" sopimusneuvotteluissa. Suunnilleen samanikäisinä Intosella on aavistus enemmän kokemusta SM-liigasta. Toiselle lyötiin kouraan kahden vuoden lappu - toiselle vain vuoden. Välttämättä taustalla ei ole mitään ihmeempää, mutta pisti vain silmään.
Kuuden jatkosopimuksen myötä runko alkaa olla kasassa - joskin muutama tärkeä palanen vielä puuttuu. Toisaalta tämä pistää miettimään kuinka levällään paketti oli elokuussa, syyskuussa, lokakuussa... todennäköisesti nämä nyt julkaistut jatkosopimukset on sorvattu marraskuun aikana. Toivottavasti pelaajahankinnoista vastaavien henkilöiden aika ei ole mennyt täysin rungon kasaamiseen ja jatkosopimuksien sorvaamiseen. Toivottavasti siellä on muistettu ja ehditty katsella myös uusia pelaajia - vahvistuksia - kaudelle 2022-23. Mahdollisesti jo vähän lähestyä agenttiakin...
Vielä pari viikkoa sitten TPS:n kauden 2022-23 miehistö oli lohduton näky. Kenellä siellä oli sopimukset (junnusopimuksia lukuunottamatta) myös kaudesta 2022-23? Pakistosta Aleksi Anttalainen ja Elmeri Eronen - hyökkääjistä Jonne Tammela ja... ja... no, mainitaan nyt myös Lauri Korpikoski ja Juraj Slafkovsky. Edelleen olen erittäin tyytyväinen julkaistuihin jatkoihin. Toisaalta... eihän tässä ole vielä täytetty kuin minimivaatimus. Joko siellä olisi noin kymmenen sopimusta ensi kaudeksi? Pelaajaringissä kuitenkin kiertää kauden aikana sen 25-30 pelaajaa + mahdolliset juniorit ja lainapelaajat.
Sopimuspelaajat 2022-23:
2024 - Topias Haapanen
2023 - Aarne Intonen
2024 - Juhani Jasu
2023 - Jonne Tammela
2024 - Kalle Väisänen (*)
(2024 - Lauri Korpikoski)
(2023 - Juraj Slafkovsky (*))
2023 - Aleksi Anttalainen
2023 - Elmeri Eronen
2023 - Sisu-Petteri Lehtonen (*)
2024 - Valtteri Pulli
2024 - Ruben Rafkin
2023 - Eemeli Saari (*)
2024 - Jimi Suomi (*)
2024 - Eetu Anttila
Mielestäni olisi hyvä, jos joku tämän suuntainen rosteri olisi tiedossa jo elokuussa. Tiedetään noin kymmenen pelaajaa (+juniorisopimukset), jotka jatkavat seurassa vielä alkavan kauden jälkeenkin. Silloin se tulevan kauden runko olisi kasassa jo ennen marraskuuta. Näin ollen jo syyskaudella pelaajakoordinaattorit pystyisivät keskittymään täysillä tulevan kauden vahvistusten hankintaan tarkkailemalla pelaajia ja kontaktoimalla agentteja.
Vuoden päästä elokuussa 2022 tilanne on toinen kuin tänä vuonna. Pelaajalistassa näkyy kohtuullisen paljon pelaajia, jotka ovat sitoutuneet mustavalkoisiin myös kaudelle 2023-24. Todennäköisesti lähiaikoina listaan saadaan vielä parikin nimeä lisää? Ehkä menen jo hieman asioiden edelle, mutta toivottavasti elokuussa 2023 ei olla samassa tilanteessa kuin elokuussa 2021. Todella monen pelaajan sopimukset tulevat päättymään keväällä 2024. Sopimustilanne pitäisi saada sellaiseksi "
vetoketjumalliseksi", jossa runkopelaajien sopimukset päättyvät eri vuosina eikä useampi tärkeä palanen pääty kertarysäyksellä. Kuten sanoin: tässä mennään jo todella pitkälle eikä vielä ole tarvettakaan sorvata sopimuksia kaudelle 2024-25. Toivottavasti jatkumo pidetään kuitenkin mielessä ja tulevat kaksi- (useampi-) vuotiset sopimukset osuvat toisiinsa nähden limittäin.
Muutama tärkeä runkopalanen puuttuu vielä:
- Eetu Liukas
- Markus Nurmi
- Mikael Pyyhtiä
Tälle kolmikolle pitäisi ehdottomasti vielä saada kahden vuoden laput kouraan. Sitten mä sanoisin, että se runko on kasassa, jota täydennetään täsmävahvistuksilla. Markus Nurmen kiinnittäminen olisi ehdottoman tärkeää, vaikka sitten neljän vuoden sopimuksella (vrt. Ville Vahalahden sopimus keväällä 2004)! Tällainen näky mulle tuli Nurmen sopimuksesta, kun joku aika sitten istuskelin pää jäässä laavulla grillaamassa makkaraa.
Kauden 2021-22 ulkomaalaisista tulisi ehdottomasti kiinnittää kaksi nimeä:
- Niklas Arell
- Jack Rodewald
En edes tiedä kumman jatkosopimuksesta olisin enemmän innoissani. Johan Ivarssonin jatkosopimus olisi myös miellyttävä, mutta kyllä peräpäähän ennemmin Arell kuin Ivarsson - tai miksei molemmat? Jack Rodewald... mä olisin valmis lyömään Rotikalle vaikka kolmen vuoden lapun kouraan. Monipuolisempaa pelaajaa saa etsiä kissojen ja koirien kanssa. Toisaalta sen verran vähän Rodewald paistattelee otsikoissa, että jatkosopimus ei edes tunnu utopistiselta. Mainitaan nyt vielä itsestäänselvyys: Andrei Karejev. Eihän sen tälläkään kaudella pitänyt enää TPS:ssa pelata. Mitään faktaa mulla ei asiasta ole, mutta eiköhän maalivahtivalmentaja Ari Moisasella ollut näppinsä pelissä aika pitkälti tämänkin kauden suhteen. Aina sitä saa unelmoida!