Eiköhän Pajuniemi ensi kauden pelaa liigassa, kun vaikuttaa vahvasti siltä, ettei hänestä vielä ole NHL-pelaajaksi. En tiedä millainen Rangersin AHL-joukkue on eli en minä ainakaan pysty sanomaan, että kehittäisikö Pajuniemeä paremmin vuosi AHL:ssä kuin vuosi liigassa. Hän tarvitsee nopeutta ja voimaa lisää eli toivottavasti ensi kesänä tehdään kovasti töitä näiden asioiden parissa. Peliesityksiin tarvitaan myös tasaisuutta ja edelleenkin hän sortuu välillä liikaa perisyntiinsä eli liialliseen yksin yrittämiseen ja neppailuun. Suoraviivaisuutta tarvitaan lisää ja välillä voisi luopua nopeammin kiekosta. Toki on ihan positiivinen asia se, että haluaa ottaa vastuuta ja hakea ratkaisuja myös itse, mutta aina se ei ole järkevää. Tähän pitää saada järkevä tasapaino ja vähän on ehkä havaittavissa väkisin yrittämistä.
Wirtasella on ensi kaudesta sopimus Tepsin kanssa. Tämä kausi oli hänenkin osaltaan pettymys, mutta hän pelasi kyllä ihan väärässä roolissa. Ei hän ole mikään kärkiketjujen johtava pelintekijä. En tiedä, kuinka paljon Wirtaselle maksetaan palkkaa eli vaikea sanoa, että onko hän turhan kallis pelaaja neloseen. En aktiivisesti olisi myymässä Wirtasta, mutta jos joku toinen seura haluaisi hänet Tepsistä hankkia, niin olisin kyllä avoin tarjouksille ja voisin harkita hänen myymistä. Wirtasen vahvuudet ovat nimenomaan puolustuspään pelaamisessa ja aloituksissa. Pistäisin Wirtasen ensi kaudella 4.sentteriksi, vaikka pieni pelko on, että hänestä leivotaan taas kärkiketjujen sentteri, vaikka hänen kykynsä ja ominaisuutensa eivät niihin hommiin riitä. Toivon, että joukkuetta nuorennetaan ensi kaudeksi reippaasti, niin silti sinne tarvitaan myös joku kokeneempi pelaaja ja Wirtanen on tässä hyvä.
Wirtasen rinnalle pari Leo Komarov tyyppistä pelaajaa, niin siinä olisi mainio 4.ketju. Nykypäivän 4.ketju ei voi olla samanlainen kuin kymmenen vuotta sitten, vaan heidänkin pitää osata pelata ja jalkoja pitää löytyä. Ei siis mitään Moisio tai Gillies tyyppisiä pelaajia. Nelosen pelaajilla pitäisi olla riittävästi jalkoja, fyysisyyttä ja kykyä pelata molempiin suuntiin vähintään hyvin, mutta heidän pitää erityisesti huolehtia puolustuspään pelaamisesta. Heidän pitää olla pelaajia, jotka voi heittää kentälle aina, kun pitää erityisesti varjella omaa maalia. Kaksinkamppailuja heidän pitää pystyä hoitamaan hyvällä prosentilla. Tepsin yksi ongelma on ollut se, että meiltä puuttuu hyvä 4.ketju. Nyt neloseen on heitetty jämäpelaajat, mutta en myöskään lähtisi siitä nyt mitään takavuosien perinteistä jarruketjua rakentamaan. Kyllä heidän pitää osata myös pelata.
Nättinen on minulle nyt aika suuri kysymysmerkki. Toki hänellä on ollut paljon loukkaantumisia ja sitten oli tämä mystinen poissaolo henkilökohtaisten syiden takia. Kyllä hän on jonkin verran flopannut, vaikka täytyy todeta, että hänellä on vasta yksi hyvä kausi takana liigassa ennen Tepsiin tuloa. Vielä jokin aika sitten olin valmis kokeilemaan häntä ensi kaudella 2.sentterinä, mutta nyt en ole enää ollenkaan varma. Tähän vaikuttaa nyt myös se, että Pärssinen pelaa vahvaa loppukautta ja visainen kymys on, että pystyisikö Pärssinen hoitamaan ensi kaudella jopa 2.sentterin roolin? Minun lähtökohtani on se, että Tepsi on runkosarjan päättyessä vähintään sijoilla 5-7. Mestaruutta tietenkin tavoitellaan, mutta se ei nyt ehkä ole realismia. Nyt pitää rakentaa uutta parempaa huomista. Jos minä saisin päättää, niin olisin valmis myymään Nättisen, jos joku seura hänet haluaisi hankkia. Sama koskee Budishia. Budish on nyt viime aikoina parantanut, vaikka täysin typerä polvitaklaus kyllä laskee nyt aika reippaasti arvosanaa. Ei kokenut pelaaja voi syyllistä tuollaiseen hölmöilyyn kauden tärkeimmillä hetkillä. Budishia olisi tarvittu kentällä, eikä katsomossa. Kyllä minä sanoisin, että Budish on niitä pelaajia, joista aika on ajanut ohitse, mutta voisi olla ihan hyvä pelaaja nelosessa, jos ei saa mitään älytöntä palkkaa.
Laittaisin 1.ketjun kokonaan uusiksi ja nostaisin Pärssisen 2.ketjuun tämän hetkisten näyttöjen perusteella. Toki täysin varma ei voi olla, että Pärssinen pystyy koko ensi kauden pelaamaan laadukkaasti tulosyksikön sentterinä. Tosin onhan hän jo nyt ollut meidän paras sentteri. 1.ketjuun heitin tuohon alas nimet, jotka tulivat mieleeni, kun mietin millaisia pelaajia sinne pitäisi saada. Ei siis ole realismia. 3.ketjun sentteriksi laittaisin mieluummin Intosen, kuin Nättisen. 3.ketjun vasemmalla laidalla voisi olla Valtola tai joku muu meidän junnuista. Osaako joku kertoa tarkemmin näistä meidän junnuista, että voisiko joku tehdä läpimurron ensi kaudella ja pärjää liigajoukkueessa? Voisiko junnuissa olla 4.ketjuun joku sopiva roolipelaaja? Tilastot eivät kerro koko totuutta.
1.ketju Charles Bertrand - Justin Danforth - Malte Strömwall
2.ketju Nurmi - Pärssinen - Pajuniemi
3.ketju Valtola - Nättinen/Intonen - Korpikoski
4.ketju XXX - Wirtanen - xxx