Omasta mielestäni tuo jengi on kahta pakkia vaille valmis. Tietysti on tulkintakysymys näkeekö tällöin joukkueen olevan liki valmis vai täysin vaiheessa.
Tämä siis ottamatta kantaa siihen mitä odotuksia realistisesti tämän joukkuerakennuksen pohjalta voi asettaa TPS:n joukkueelle ensi kaudelle. Teknisesti joukkueenrakennuksessa on mielestäni edistytty aiemmasta. Monen dissaama Vuori on nyt poissa, ja ainakin itse näen jonkinlaisia muuttuneita asioita tässä ko. prosessissa. Ehkä näen väärin.
No, jos lähdetään ihan siitä Hannu Jortikan valmennusfilosofiasta liikkeelle!
Joukkueella pitää olla selkeä ykköspelaaja neljällä tärkeimmällä tontilla: ykkösmaalivahti, ykkössentteri, ykköspuolustaja sekä maalintekijä. Näistä ehkä puolet ollaan täytetty tähän mennessä. Eric Perrin on luonnollisesti se ykkössentteri ja tullee erittäin suurella todennäköisyydellä olemaan tällä tontilla hyväkin. Teemu Lassila täyttänee ykkösveskan saappaat, kunhan ei joudu torjumaan tiukoissa paikoissa. Mä olen edelleen sitä mieltä, että Lassilan kasetti ei vaan kestä paineessa. Pitkään runkosarjaan Lassila on todennäköisesti riittävä maalivahti, mutta esim. jo rankkareissa tuo hänen heikko paineensietokykynsä paljastuu.
Kaksi tärkeintä paikkaa on täytetty - kaksi jäljellä! Missä on meidän ykköspakki? Tämänhetkisen pakiston nimilistasta ei pysty selkeästi sanomaan meidän "alakerran isäntäämme". Petteri Nummelin tietysti ilmoittautuu hyökkäyspään siniviivan virtuoosiksi, mutta riittääkö se. Eli nythän siellä on selkeä tilaus käytännössä kahdelle ykköspuolustajalle: sekä puolustussuuntaan että hyökkäyssuuntaan. OK, hyvä jos tällaiset ovat tulossa, mutta aika myöhäiseksi sellaisten hankinnat ollaan jätetty. Silti se taso näiden - toivottavasti tulevien - ykköspuolustajien jälkeen tippuu pelottavan paljon. Hyväkään alakerran isäntä ei voi pelata kuin maksimissaan 30min per ottelu. Ketä tämän vaihdossa ollessa hoitaa Lassilan maalinedustan koskemattomuuden? Jani Forsström? Harri Tikkanen? Niklas Friman? Jesse Dudas??? Hyökkäävissä puolustajissa taso ei mahdollisen yv-quarterbackin tulon jälkeen romahda niin paljoa - kiitos Petteri Nummelinin.
Entä maalintekijä? Kenet nimeäisit nk. takuuvarmaksi 15 maalin sylkijäksi kaudella 2015-16? Potentiaaliahan tuolla on lähes tungokseksi asti: Ahtola, Pikkarainen, Rantanen, Spina, Tukonen... näistä Rantasta lukuunottamatta kaikki taitavat olla heittäneet urallaan ainakin kerran 15 maalin kauden miesten sarjoissa ja jopa SM-liigassa. Kuitenkin suuria kysymysmerkkejä leijuu jokaisen ilmoille heitetyn nimen yllä.
Jerry Ahtola ja Ilkka Pikkarainen eivät varsinaisia maalitykkejä ole koskaan olleet - tältä kaksikolta yhteensä 15+ maalia kaudella 2015-16 taitaa olla realistinen lähtökohta? Ahtolan kohdalla kysymysmerkki on vielä suurempi loukkaantumisen jäljiltä. Dave Spina (19+25) taas... noh, Patrick Davis (22+13 => 9+6) sanoo Oulusta "
Moi!". Lauri Tukonen rajapyykin rikkomisessa voisi onnistuakin jos vain pystyy sen 40+ matsia pidettyä itsensä kasassa - pystyykö? Aika suuri paine ja vastuu maalinteosta on siis jo tässä vaiheessa vasta 18-vuotiaalla Mikko Rantasella, jonka kauden 2015-16 joukkueestakaan ei ilmeisesti ole vielä aivan tarkkaa tietoa.
Tämä siis Hannu Jortikan valmennusfilosofian mukaan: selkeä ykkösäijä jokaiselle tärkeimmälle tontille! Mä itse lähtisin pohtimaan myös sitä, että kuinka tämä taso putoaa näiden ykkösäijien jälkeen.
Sentterit: Eric Perrin - Tero Koskiranta - Tadas Kumeliauskas - Ville-Vesa Vainiola - Jonne Virtanen
- näyttää ihan mukavalta, Koskiranta kun olisi vaihtunut siihen huhuissakin pyörineeseen Ville Viitaluomaan, niin voisi jopa hymyillä
Maalivahdit: Teemu Lassila - Oskari Setänen - Alexander Georgiev
- runkosarjassa tällä triolla pitäisi pärjätä hyvinkin, kunhan vain Lassilan muistaa vetää huut helvettiin sieltä tolppien välistä ennen rankkareita
Hyökkäävät puolustajat: Petteri Nummelin, Harri Tikkanen (?), öh... Elmeri Eronen (?), Miro Keskitalo (?)
- yksi
tomasmojzis (viime kaudesta huolimatta) tekisi tuohon jo hyvää, mutta yv-quarterback + Mojzis olisi lähes pakko olla hankintalistalla
Puolustavat puolustajat: Jani Forsström, Niklas Friman, (Jesse Dudas?)
- mulla on jostain syystä hirvittävä luotto tähän Forsströmiin (uran +/- tilastot liigasta?), mutta yksi alakerran isäntä ei olisi rosteriin pahitteeksi
Maalintekijät: Dave Spina - Mikko Rantanen - Lauri Tukonen - Jerry Ahtola - Ilkka Pikkarainen
- potentiaalia on, mutta niin on kysymysmerkkejäkin, yksi
tomikallio helpottaisi tilannetta, mutta ei välttämättä olisi paras ratkaisu
Santapaperiosasto: Jonne Virtanen - Patrik Moisio
- tätä osastoa näkisin myös mielelläni täydennettävän, onko siellä sitten nuorissa kasvamassa tähän rooliin? Teemu Lämsä? Julius Vähätalo?
Manu Honkanen olisi ilmeisesti ollut yksi tällainen kiekkoja syövä lihaskimppu?
Pitkän alustuksen jälkeen mä kyllä näkisin, että joukkueesta puuttuu vähän muutakin kuin vain kaksi puolustajaa.
Mielestäni hankintalistan pitäisi mennä seuraavasti:
1)
alakerran isäntä: Henrik Tallinder, toisaalta esim. Düsseldorfiin matkannut Joonas Rönnberg ei välttämättä olisi ollut huono vaihtoehto
2)
kiekollinen puolustaja Petun kaveriksi: jopa Tomas Mojzis helpottaisi tilannetta paljon, yv-quarterback + Tomas Mojzis = unelma
3)
maalintekijä: selkeä 15+ maalin mies on pakkohankinta, jos Mikko Rantanen lähtee rapakon taakse
4)
henkinen johtaja Petun kaveriksi: Tomi Kallio ei välttämättä ratkaisisi koko maalinteko-ongelmaa, mutta toisi paljon muutakin
5)
täydennystä santapaperiosastolle: 1-2 rotaatiopelaajaa voidaan hankkia vielä harjoituspelien aikaankin