TPS on turkulainen jääkiekkojoukkue?
Anteeksi, kun katselen joukkuetta niin sitä onkin vaikea pitää turkulaisena. Taitaa olla niin että meillä on kolme turkulaista pelaajaa, muut on koottu ympäri Suomea tai ulkomailta.
Anteeksi vain, mutta nyt sulla taitaa olla vähän helvetin kovat määritelmät turkulaisuudelle!
Miten määrittelet turkulaisen ja turkulaisuuden?
Pitääkö olla käynyt TPS:n juniorijoukkueet? Kelpaako jos on edustanut muita turkulaisia juniorijoukkueita? Miten lähialueiden joukkueet? Edustiko Aki Berg sulle Raision RNK:n kasvattina turkulaisuutta? Mihin raja vedetään tässä? Rasmus Kulmala on kotoisin Alastarolta ja aloitti juniorina jossain loimaalaisessa joukkueessa. Miten on Meidän Villen laita? Villehän oli kotoisin Paraisilta ja ParSportin (?) kasvatteja. Ilmeisesti siis Ville Vahalahtikaan ei edustanut sulle turkulaisuutta. Aikoinaan Mikko Eloranta oli Aurasta kotoisin ja aloitti jääkiekkoilun jonkun paikallisen palokunnan urheilujoukkueessa.
Pitääkö olla syntynyt Turussa? Tiukennatko vaatimustasi vielä, että syntymäsairaalan pitää olla Heideken? PRKL eihän mistään muualta oikeita turkulaisia olekaan syntynyt. Nykyjoukkueesta Tero Koskirannan syntymäkunta on Paimio ja Tapio Laakson Rymättylä. Ilmeisesti hekään eivät siis edusta sulle aitoa turkulaisuutta? Et taida pitää Camilo Miettistäkään suomalaisena - onhan hänenkin syntymäpaikkansa jossain helvetin Columbiassa.
Pidätkö sä mua turkulaisena? Tammikuun yhdeksäntenä päivänä vuonna 1976 kello 13:15 päästin ensimmäisen itkuni Heidekenin synnytyssairaalassa Turussa. Siitä lähtien mun virallinen asuinpaikkakuntani on ollut Turku - jo lähes 38 vuoden ajan. Mä olen asunut muuallakin (mm. 2000-04 Pori), mutta virallinen asuinpaikkakuntani on aina ollut Turku. Kirkonkirjoissa ja maistraatissa mulla on elämäni aikana ollut neljä virallista osoitetta: 20360 Turku, 20380 Turku, 20900 Turku ja 20100 Turku. Olenko mä siis sun silmissäsi paljasjalkainen turkulainen? Ai niin... en taidakaan olla! Äitini syntymäkunta on Maaria - kunta joka liitettiin Turkuun vasta vuonna 1967.
Kauden 2013-14 TPS:sta mä voin heittää vaikka silmät kiinni sukkana ne mainitsemasi kolme turkulaista pelaajaa:
- Markus Palmroth (syntymäkunta Turku - TPS-juniori)
- Tuomas Suominen (syntymäkunta Turku - TPS-juniori)
- Veli-Matti Vittasmäki (syntymäkunta Turku - TPS-juniori)
Menikö oikein?
Mihin kategoriaan sä sitten heittäisit seuraavat kolme pelaajaa:
- Tero Koskiranta (syntymäkunta Paimio - Blues-juniori)
- Tapio Laakso (syntymäkunta Rymättylä - TuTo-juniori)
- Niclas Lucenius (syntymäkunta Turku - TuTo-juniori)
Joku kai noiden turkulaisuudessa mättää, kun niitä ei sun mukaan ollut kuin kolme!
Laitetaanko seuraava kolmen pelaajan rykelmä:
- Niklas Friman (syntymäkunta Rauma - TuTo-juniori)
- Rasmus Kulmala (syntymäkunta Alastaro - TPS-juniori)
- Mikko Rantanen (syntymäkunta Nousiainen - TPS-juniori)
Nämäkö pelaajat eivät sulle edusta turkulaisuutta?
Seuraava on aivan random-ryhmä, mutta mielestäni jokainen heistäkin edustaa turkulaisuutta ainakin jollain tavalla:
- Markus Seikola (syntymäkunta Laitila - TPS-juniori)
- Miikka Tuomainen (syntymäkunta Turku - TuTo-juniori)
- Camilo Miettinen (adoptoitiin Columbiasta Turkuun - Blues-juniori)
- Derek Famulare (turkulainen äiti - pidän itse vähintään puoliturkulaisena)
Lisäksi vaikka mä en tätä väitettä usko, niin turkulaiseksi voi kuulemma oppia ja kasvaakin! Eiköhän joku Esa Keskinenkin (syntymäkunta Ylöjärvi - KooVee-juniori) mielletä nykypäivänä melkoisen turkulaiseksi? Samaten Kalle Sahlstedt (syntymäkunta Rauma - Lukko-juniori). Jos Kalle Sahlstedt neljännellä TPS-kaudellaan 2000-01 edusti joukkueessa jonkinlaista turkulaisuutta, niin miksei vastaavasti Marko Virtala viidennellä TPS-kaudellaan 2013-14 voisi edustaa aivan vastaavanlaista turkulaisuutta?