Ja taas mennään...
Hoh hoijaa, miksiköhän me nyt väännämme asioista, joista melko varmasti olemme suurin piirtein samaa mieltä. Anyway, vielä muutamia huomioita:
Viestin lähetti Oloneuvos
Kaikki eivät todellakaan ole oikeassa, vaikka perustelisivat asiansa kuinka hyvin, jos oletus, josta lähdetään liikkeelle on virheellinen. Tämä ei ole tarkoitettu jatkeeksi siihen pieneen kärhämään, vaan on toteamus ihan yleisellä tasolla. Koko tällainen filosofointi vaan on turhaa, keskitytään faktoihin.
Minä olen valmis pysyttäytymään vain ja ainoastaan faktoissa vaikka tästä hetkestä lähtien. "Filosofointi" ei kuitenkaan ole turhaa niin kauan kuin emme (as in me keskustelijat yleisesti) ole kykeneväisiä olemaan yksimielisiä tunnustetuista "faktoista" keskustelun pohjana. Niin kauan kuin kaikki kokevat, että "juuri minä olen oikeassa", on kenenkään turhaa tulla patsastelemaan siitä, mikä on oikein tai väärin. Vääristä oletuksista tehty johtopäätös on todellakin epätosi, mutta en ole vielä kohdannut kovin montaa palstalaista, joka kykenisi objektiivisesti määrittelemään esim. TPS-keskustelun "oikeita" lähtökohtaoletuksia.
Tältä pohjalta jokaisella keskusteluun osallistujalla on mahdollisuus (ainakin omassa pienessä maailmassaan) olla "oikeassa", jos oikein huolellisesti sanottavansa perustelee. Eikö olekin mukavaa? Jotkut kutsuvat tällaista ajanvietettä keskusteluksi, omasta mielestäni tämä nimenomainen "keskustelu" muistuttaa ajoittain enemmän hiekkakakkujen rakentamista.
Case-Joseph ei ole ollenkaan epäolennainen...
Näinhän minä en missään vaiheessa väittänyt. Nyt vaan ei ollut kyse siitä, mitä ko. tapauksessa tapahtui, vaan mahdollisten hankintojen mielekkyydestä yleisellä tasolla. Ja sillä tasolla on melko irrelevanttia pohtia, mistä yksittäisestä syystä juuri kyseinen juttu meni mönkään. Mutta voimme me siitäkin puhua, kenties kuitenkin jossain muussa ketjussa?
Missään liiketoiminnassa ei ole koskaan takeita onnistumisesta. Tuskin kukaan on kuvitellutkaan kenenkään automaattisesti pelastavan mitään. Jos taas riskejä ei hallita, on kysymys johdon pätevyyden puutteesta. Yksi tapa välttää riskejä on tietysti olla tekemättä mitään. Silloin vain riskit muutuvat ja tulevat tässä tapauksessa yhä vaikeammin hallittaviksi...
Olen täsmälleen samaa mieltä tuosta riskien ottamisesta ja niiden hallinnasta. Totesinpahan vain aiemmin, että meidän on täällä kovin helppoa ehdotella niiden riskien ottamista, kun voimme naputella unelmiamme sen "riittämättömän informaation" kalpeassa valossa. Meidän ei esimerkiksi tarvitse tietää, minkä luokan taloudellinen riski vaikkapa kahden uuden kovan luokan pelaajan hankinta olisi.
Mitä tulee tuohon kirjoittajien kuvittelemiseen, rohkenen olla eri mieltä. Omasta mielestäni sekä täällä että eräällä TPS-henkisellä foorumilla useampi kirjoittaja on ilmaissut näkemyksenään, että "jos hankittaisiin kaksi kovaa pelaajaa (sentteri+pakki?) meillä olisi taas kova jengi" tjsp. Lähtökohtaisesti ihmettelen tuollaista lähestymistapaa jo siksikin, että meillä viimeisen vuoden ajalta näyttöä siitä, miten juuri vastaavanlainen operaatio voi olla tuottamatta yhtään mitään merkittäviä tuloksia. Siis jos turkulaisen ylimielisyyden vallassa ajatellaan, että SM-liigan neljäs sija on täysin mitätön suoritus, kuten muistan useammankin kerran lukeneeni.
Jääkiekkobusiness on normaalien talouden lakien alaista toimintaa siinä, kuin kaikki muutkin businekset....
Let's not even go there... sinä viittasit aiemmin liikemaailman lainalaisuuksiin käyttäen esimerkkinä ns. "tulos tai ulos" -mekanismia. Uskon, että sinä tiedät TPS-organisaation luonteesta aivan riittävästi, ettet viitsi edes inttämisen vuoksi uskotella itsellesi esim. tuon ajattelutavan pätevän TPS:ssä kovin hyvin. Minusta se on vain ilmiselvin esimerkki siitä, miten mainittu organisaatio toimii noudattamatta rationaalisen(?) liike-elämän "lainalaisuuksia".
Suomalaisesta jääkiekkobisneksestä ja tavallisen liiketalouden yhtäläisyyksistä ja eroavaisuuksista voimme myös mieluusti keskustella. Sekin kannattanee tosin tehdä jossain aivan muualla.
Sen sijaan tässä ketjussa soisin mm. Flintstonen erinomaisen analyysin saavan enemmän huomiota. Ko. kuvaus Jokereiden esityksestä oli todella tarkkasilmäinen, ja samalla aivan kuin muutaman vuoden takaista Tepsiä kuvaava. Jokereiden nykytyylin valossa onkin turkulaisittain pelottavaa ajatella, mitä tästä vielä seuraa. Kaikkihan tiedämme, mikä oli lopputulos, kun TPS:n peli näytti samanlaiselta...
Tepsin kultavuosien joukkueiden ja nyky-narrien väliset yhtäläisyydet herättävät myös mielenkiintoisen periaatteellisen kysymyksen. Olen nimittäin kuullut esim. aika monen turkulaisen kiekkoilun seuraajan toteavan Jokereista jotain tyyliin "kyllä tuollaisella kokoonpanolla pitääkin pärjätä/ pelata hyvin"... juolahtipahan vain mieleeni, että voikohan näiden tapauksien välisiä yhtäläisyyksiä tulkita vielä pidemmälle. Siis sillä tavalla, että voidaanko joukkueiden oletetusta samankaltaisuudesta vetää varovaisia johtopäätöksiä myös Turussa kuolemattomuuden ansainneen Hannu Jortikan "kultaisesta kosketuksesta". Kuinka moni TPS-fani ajatteli Jortikan aikana, että hänen käsissään olleella materiaalilla ei oikein ollut muuta vaihtoehtoa kuin menestyminen?
Oman varovaisen arvioni mukaan Tepsin takavuosien joukkueiden miehistön laadulla ja Hannu Jortikan valmennusuran menestyksekkyydellä on ainakin jonkinasteinen yhteys. Se lienee ainakin varmaa, että nykyisen ryhmän tasoista joukkuetta Jore tuskin olisi valmennettavakseen hyväksynyt...
Edit: Typoi, ja täsmennys...