Meikäläisen piikkiin?
Jokohan sitä uskaltaisi avata suunsa...? Seuraa tositarina eilisillalta: toisella erätauolla sadattelin vierustoverilleni pelin kuolettavaa tylsyyttä, ja toivoin, että edes Niko Mikkola esittäisi - ulosajonkin uhalla - vaikkapa yhden ainoan oikeaksi taklaukseksi edes etäisesti miellettävän tomenpiteen. "Sun pitää varoo, mitä sä haluut..."
No joo, en minä ihan tuollaista taklausta olisi kaivannut. Jostain kumman syystä taklauksesta tuli mieleeni sanonta "maassa maan tavalla": Mike Stapleton esitti koko illan kunnon kanadalaista ääliökiekkoa, ja lopulta turhautunut Niko Mikkola vastasi siihen, kuten meillä SM-liigassa. Siis osoittamalla koko henkisen suuruutensa kapasiteetin. Vaikka kovin moni paikalla ollut ei tilannetta tunnustanut nähneensä joku kolmesta ottelunauhasta varmasti tallensi tapahtuman. Perästä kuuluu, Don Frank?
TPS-fanit voivat hiljaa mielessään iloita siitä, että esimerkiksi yhtä lailla turhautuneet Kai Nurminen ja Michael Holmkvist eivät omilla kostosivalluksillaan onnistuneet osumaan, tai ainakaan vahingoittamaan yhtäkään vastustajaa. Way to go, boys...
Itse pelistä ei suuremmin tee mieli puhua vielä tänäänkään. Harmitus on kohtuullinen tuollaisen iltapuhteen jälkeen. Joskus muinoin Kupittaan pyhätössä majaili muutamia suurisuita, jotka eivät tilanteen sitä vaatiessa epäröineet ilmoittaa näkemystään kehnosti esiintyneille pelaajille: "Rokama, tuu pois sieltä, siellä on peli!" ...elleivät pelikatkoilla esitettävät mainokset tulisi ämyreistä niin kovaa, olisi ihan paikallaan ilmoittaa sama viesti koko TPS:n nykyjoukkueelle. Kai Nurmisen alkuviikosta mainostama taisteluhenki ja asennoituminen loppukauteen tippui ilmeisesti matkasta viimeistään Lauritsalan tienoilta poistuttaessa?
Eniten tässä kaikessa raivostuuttaa se, että Blueskin liittyi eilen siihen sankkaan vierasjoukkueiden joukkoon, joka kävi noutamassa puolivillaisella räpellyksellä kaksi sarjapistettä Turusta. Hyvän jääkiekon ystävänä olen aina valmis hyväksymään sen, jos hyvää peliä esittävät vierailijat ottavat voiton Turusta. Mutta yleensä eilen nähdyn kaltaisella suorituksella ei pitäisi Viljasiilosta irrota tuliaisiksi kuin bussilastillinen pahaa mieltä.
Jollain kieroutuneella tavalla eilisen pelin arvolle täysin sopivaa oli, että tuomarina toimi Hannu Henriksson. Onko joku ihan oikeasti joskus nähnyt tämän klovnin tuomitsevan kunniallisesti läpi yhtään jääkiekko-ottelua? Häntä heikommin jäällä esiintyivät ainoastaan pari nimeltä mainitsematonta TPS-puolustajaa numeroilla 12 ja 45.
Ja kuin kaiken kruunuksi Turkuhallin tunnelma haki jälleen vertaistaan. Kobrat palelluttivat kauniitä pyllyjään portailla kuunnellen mainoksia (kuka sitä musiikkia muutenkaan kaipaa?) ja raivokas kotiyleisö pihisi kuin se lihapiirakkaansa tukehtumaisillaan ollut vanha herra viereisessä katsomossa. Ottelun lopussa minulle tuli vastustamaton mielihalu laulaa Alivaltiosihteeriä mukaillen "Me olemme huono yleisö". Itsesuojeluvaisto ja lähimmäisenrakkaus saivat minut kuitenkin vaikenemaan. Kenties parempi niin.
Seuraavaa jääkiekon riemujuhlaa odotellessa...