Tuo pelipaikka-kommentti oli esimerkki. Varmasti siellä mietitään roolituksia jne. Ei asia ole tässäkään tapauksessa niin yksiselitteinen. Kunhan yksinkertaistin asioita, sitähän monet tuntuivat haluavan kun muuten on niin vaikeaa ymmärtää.
Tämä seuraava kysymys on mielestäni hyvä. En tiedä onko Tepsillä mitään suoranaista järjestelmää, kuinka pelaajia aiotaan ajaa sisään esim. urapolkumuodossa.
Ari Vuorta tarvitaan ymmärtääkseni siihen, että hän:
- Hoitaa sopimusneuvottelut (sisältänee suhteet pelaaja-agentteihin)
- Skouttaa
- Aika vapaasti Vuori saa varmaan skouttailla, mutta lopullinen sopimuspäätös tehtäneen keskustelemalla ensin myös muidenkin tahojen kanssa.
- Ainakin pelaajia on tähänkin asti tullut Tepsiin, joten ainakin jonkinlaiset edellytykset luulisi Vuorella olevan. Onhan hän myös Red Wingsin (onko vielä?) organisaatiossakin.
Joo-o... No mun on pakko myöntää, että alan olla sen verran urautunut toimimaan tiettyjen mallien mukaisesti työelämässä, että mulle ei millään aukea tää logiikka HC TPS Turku Oy:n toiminnassa. En mä sokea ole, totta kai kaikki tekevät parhaansa varmastikin, mutta jotenkin tuntuu ettei toi organisaatio henkilötasolla ole optimaalisessa tilassa. Mutta katselen tätä omien lasien takaa, enkä ole päivääkään ollut urheiluosakeyhtiössä töissä. Ehkä tällainen sekasotkulta tuntuva meno onkin ihan selkeä toimintatapa, kun sen oppii sisälle päästyään. Nyt tämä osakeyhtiö kaipaisi mun mielestä täysin ulkopuolista, projektiorganisaatioihin liittyvää konsultointia. Koska sitä toi touhu on, varsinkin joukkueen osalta. On alku ja loppu. Talous, budjetti, resurssit ja viestintä. Tällaiset olen joskus kuullut projektien kulmakiviksi, ja näitähän urheiluosakeyhtiöiden toimiston väki mietiskelee eri näkökulmista.
Lisäksi osakeyhtiöihin liittyvät teoriat/käytännön toteutukset voisi kerrata ja arvioida siltä pohjalta uudestaan, mitä halutaan olla. Nyt tota hommaa vedetään vähän sinne päin ja tuntuu siltä, että tehdään se välttämättömin, joka lainsäädännöstä tulee.
Ja vielä tuohon UTJ -asiaan. Mun mielestä pelaajabudjetti pitää olla ja se kuuluu UTJ:lle. Ja hänelle kuuluisi budjetointiprosessi koko joukkueen osalta, vähintäänkin "investointien", eli pelaajahankintojen osalta. "Normaalissa" työelämässä (tai ainakin minun silmissäni sellaisessa) budjetointiprosessi ei kuulu hallitukselle. Yleensä TJ:n johdolla käydään eri yksiköiden tarpeet läpi ja laaditaan summille perustelut, TJ lähtee hallituksen ruoskittavaksi ja palaa (supistus)eväsysten kera takaisin. Sitten aletaan miettiä, mistä voidaan luopua. Olen ymmärtänyt, että HC TPS Turku Oy:n hallitus tekee valtavasti töitä, joita heidän valitsemansa TJ:n johdolla pitäisi tehdä. Näkemysten budjeteista pitäisi tulla alhaalta ja samalla mitä milläkin skenaarioilla saadaan aikaiseksi. Markalla markan joukkue, kympill kympin jne. Mutta eihän tässä olekaan kyse budjeteista vaan kuluista... Menee entistä ihmeellisemmäksi.
Mulle jää väkisinkin kuva UTJ:stä, joka tosiasiassa vastaa puhelimeen ja ilmestyy sopimusneuvotteluihin, jos hallitus on sitä mieltä että pelaajan kanssa kannattaa neuvotella. Luultavasti nämä keissit Nummelin ja Vahalahti karahtivat kiville siksi, että Vuori ei uskaltanut ilman hallituksen lupaa toimia/toimi hallituksen ohjeiden mukaan, kummin päin vaan.