Tour de France 2008

  • 6 386
  • 39

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Luetun ymmärtäminen voisi olla aika must!

...Click...

Pyysin viime viestissäni anteeksi tyhmää heittoani (luetun ymmärtäminen) mutta jaksat vaan inttää asiasta. Kerran vielä...anteeksi turha viestini. Sillä ei ollut merkitystä ja se oli kirjoitettu huumormielellä...vaikkakin aihe on vakava.

Ja minä annoin jo edellisviestissäni anteeksi (luetun ymmärtäminen). Kerran vielä: saat anteeksi.

On kyllä pakka aika auki. Evans ei todellakaan näytä voittajalta, sillä niin suurissa vaikeuksissa hän oli jo sunnuntaina. Apuja ei tule omalta tallilta yhtään. Menchov sen sijaan näytti vahvalta, mutta kaatui harmittavasti. Myös Valverde pystyi esittämään edes jotain. Mies toennut vähän parempaan jamaan Pyrenneitten kehnon esityksen jälkeen.

CSC:n kokonaispanos oli sunnuntaina valtavan vahva. Sanoisinko, että syvyyttä löytyy.
 

Hande75

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiverpoolFC, Jokerit, suomalaiset NHL:ssä ja Lauri
Yksi pieni kysymys. Olen seurannut miltei päivittäin Touria ja sanotaan, että lauantain aika-ajo ratkaisee voittajan ja viimeinen etappi olisi vaan seremoniallinen siirtymä Pariisiin.

Mutta mitä jos ensimmäisen ja toisen aikaero mitattaisiin vain esim. sekunneissa, niin voiko viimeisellä etapilla vielä yrittää ajaa tosissaan kilpaa? Toki se on vaikeaa päästä karkuun jne, kun sehän on tosi lyhyt tasamaa etappi, mutta periaatteessa...
 
On kyllä pakka aika auki. Evans ei todellakaan näytä voittajalta, sillä niin suurissa vaikeuksissa hän oli jo sunnuntaina. Apuja ei tule omalta tallilta yhtään. Menchov sen sijaan näytti vahvalta, mutta kaatui harmittavasti. Myös Valverde pystyi esittämään edes jotain. Mies toennut vähän parempaan jamaan Pyrenneitten kehnon esityksen jälkeen.

CSC:n kokonaispanos oli sunnuntaina valtavan vahva. Sanoisinko, että syvyyttä löytyy.

Minustakaan Evans ei vaikuta todellakaan miltään voittajatyypiltä. Hyvä pyöräilijä ja pysyy miltei kaikkien maailman parhaiden pyöräilijöiden kyydissä alppien vaativimmissakin nousuissa. Mutta silti jokin siitä puuttuu. Vai onkohan se vain siinä kun Evans ei itse tykkää edes yrittää vetää tai karata muilta. No todellisuudessa Evansin ei ole muuta tarvinnut tehdäkään. Huomenna hän on aika-ajossa todella vahvoilla ja ns. normisuorituksella repii Sastreen ja muihin riittävästi eroa voittaakseen koko Tourin. Eli jos nyt pitäisi veikata, niin Evansiin löisin rahani.

CSC on todella kova, mutta itseäni harmittaa, että yksi suosikeistani eli Andy Schleck on joutunut apuajajan rooliin. No okei, hän tulee voittamaan nuorten kilpailun ja tulevina vuosina tappelemaan keltaisesta paidasta, mutta tuntuu, että hän olisi valmis siihen jo nyt. Keskiviikon L'Alpe-D'hueziin päättyneellä legendaarisella etapilla Andy oli omaa luokkaansa. Ajoi aina helposti kaikki irtiotot kiinni, paitsi tietysti tallitoveri Sastren.

Eli eiköhän Evans homman kuitenkin klaaraa. En sitä välttämättä toivo, mutta veikkaan. Eikä Evansin voitto mikään pyöräilyn katastrofi sentään olisi. Hieno urheilija kuitenkin kyseessä.
 

rama

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Habs, FC Jazz-j, Newcastle United
Yksi pieni kysymys. Olen seurannut miltei päivittäin Touria ja sanotaan, että lauantain aika-ajo ratkaisee voittajan ja viimeinen etappi olisi vaan seremoniallinen siirtymä Pariisiin.

Mutta mitä jos ensimmäisen ja toisen aikaero mitattaisiin vain esim. sekunneissa, niin voiko viimeisellä etapilla vielä yrittää ajaa tosissaan kilpaa? Toki se on vaikeaa päästä karkuun jne, kun sehän on tosi lyhyt tasamaa etappi, mutta periaatteessa...

Viimeiset pari kierrosta ajetaan Pariisissa niin kovaa, että käytännössä tuo olisi melko mahdotonta. Aikanaan Ullrich muistaakseni kerran yritti vielä viimeisellä etapilla irti, kun ero Armstrongiin oli pieni, mutta nopeasti hänet kiinni saatiin. Kirimiehille Tourin viimeisen etapin voitto on todellinen kruununjalokivi, joten heidän tallinsa vetävät nuo viimeiset kierrokset aivan hullunkiilto silmissä, jotta kenellekään ei edes tulisi mieleen lähteä irti.
 

Hande75

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiverpoolFC, Jokerit, suomalaiset NHL:ssä ja Lauri
Viimeiset pari kierrosta ajetaan Pariisissa niin kovaa, että käytännössä tuo olisi melko mahdotonta. Aikanaan Ullrich muistaakseni kerran yritti vielä viimeisellä etapilla irti, kun ero Armstrongiin oli pieni, mutta nopeasti hänet kiinni saatiin. Kirimiehille Tourin viimeisen etapin voitto on todellinen kruununjalokivi, joten heidän tallinsa vetävät nuo viimeiset kierrokset aivan hullunkiilto silmissä, jotta kenellekään ei edes tulisi mieleen lähteä irti.

Näinhän se varmasti on. Ja johtava tallin(=keltapaita tallin) ajajat pitävät huolta myös, ettei eroa synny. Tuli vaan mieleen, kun puhutaan "seremoniallisesta" etapista ja muistelen, että joskus kilpakumppanit olisivat ajaneet ko. etapin johtavan tallin takana yhteisellä päätöksellä. Sitä vaan ajattelin, etteikö ko. etapin voitosta käydä kilpailua. Mutta joo, ainakin kirikisa tullee.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Aikanaan Ullrich muistaakseni kerran yritti vielä viimeisellä etapilla irti, kun ero Armstrongiin oli pieni, mutta nopeasti hänet kiinni saatiin.

Välikiriin Ullrich spurttasi, ei varsinaisesti irti yrittänyt. Välikirejä on kaksi viimeisellä etapilla ja niistä hyvityssekunteja jonkun verran jaossa, eli jos on ihan sekuntipeliä niin niissä on vielä mahdollisuus. Tietenkin se menee tallikisaksi, eli siinä tarvitaan vahva talli jos takaa ajava aikoo noita kirejä voittaa.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Nyt varsinkin kun bonussekunteja ei ole, niin sijoituksen muuttuminen on aika epätodennäköistä. Toki siinä täytyy olla tarkkana, että tulee maaliin niin, ettei kärjen ja itsensä väliin jää isoja välejä. Armstrong menetti jokusen kerran ehkä noin 15 sekuntia viimeisellä etapilla, mutta voitto ei ollut uhattuna.

Bonussekuntien aikaan Vinokourov onnistui irtautumaan viimeisellä kilometrillä ja vei etappivoiton, joka nosti hänet kuudennelta sijalta viidenneksi, vaikka koko porukka saikin saman ajan.
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Täytyy sanoa että hajuttomin, mauttomin, värittömin Tour minkä olen itse seurannut, ensimmäinen muistaakseni vuonna 91 tai 92.

Johtuuko sitten siitä että että tällä hetkellä porukassa ei ole ketään supertähteä ja että doping on saatu karsittua (tämä siis hyvä homma) mutta semmoista pientä dominointia joltain kaipaisi. Jos/kun Evans sitten voittaa niin täytyy sanoa että kun on roikkujan maineessa niin on. Taktiikka oli että vuorilla roikutaan, tasaisilla ajetaan porukassa ja aika-ajossa sitten voitetaan. No kellä on pienin yhteisaika, se voittaa, mutta silti...

Kyllä aikaisemmat Tourit on jääneet hyvin mieleen muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Ensiksi Indurainen aika-kausi, sitten Armstrongin ja Ullrichin vuosikausia jatkunut taistelu. Välissä Pantani. Riissistä ei niin väliä, samoin kuin ei Landiksestakaan eikä Pereirosta. Contandorista odotetaan seuraavaa dominoijaa Andy Schleckin kaveriksi. Toivottavasti puhtailla eväillä.

Myös kiri ja mäkipuolella ei tunnu olevan samanlaista hypetystä kuin ennen. Voi niitä Chipollinin ja Saecon punaisen junan sekä Zapelin kunnossa ollessaan taisteluita, saati mäkipuolelta Virenqueta, jopa loppuaikojen Jalaberttia tulee ikävä.

Laji kaipaa supertähtiä eikä näitä henkilöitä jotka menneinä vuosina aina tippuivat vuorilla kun seuraavaa pykälää kaivettiin.

Missä muuten Joseba Beloki? Kaatui taannoin pahasti alpeille eikä kaverista ole sen koommin kuultu?
 

Vode

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Johtuuko sitten siitä että että tällä hetkellä porukassa ei ole ketään supertähteä ja että doping on saatu karsittua (tämä siis hyvä homma) mutta semmoista pientä dominointia joltain kaipaisi. Jos/kun Evans sitten voittaa niin täytyy sanoa että kun on roikkujan maineessa niin on. Taktiikka oli että vuorilla roikutaan, tasaisilla ajetaan porukassa ja aika-ajossa sitten voitetaan. No kellä on pienin yhteisaika, se voittaa, mutta silti...

Itse ainakin uskon tai ainakin haluan uskoa, että dopingia on saatu karsittua niin paljon, että kellään ei vain yksinkertaisesti ole mahdollisuuksia tehdä sellaisia tappavia iskuja, kun esim. CSC vetää täysillä mäkeä ylös, kuten Ricco teki Pyreneillä. Tästä syystä iskut ovat mäissä vain muutaman sadan metrin mittaisia ja sitten aletaan jo vilkuilemaan taakse ja odotellaan, että muut ajavat kiinni. Näin muodostuu sellainen 5-10 ajajan joukku joka on suht tasavahva eivätkä vaan saa eroja toisiinsa jos oma talli ei ole makana pelissä vahvasti kuten Sastrella oli tilanne L´Alpe-d´Huezilla.

Tourillahan oli nyt poliisi ratsannut Schleckien isän auton, mutta mitään epäilyttävää ei löytynyt.
 

vetoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slovakia, Bolts
Missä muuten Joseba Beloki? Kaatui taannoin pahasti alpeille eikä kaverista ole sen koommin kuultu?
Beloki kaatui vuoden 2003 Ranskan ympäriajossa todella pahasti. Hän loukkasi jalkansa ja kätensä vaikeasti. Beloki palasi loukkaantumisensa jälkeen kehiin keväällä 2004 Brioches la Boulangere -tallissa (nykyinen Bouygues Telecom), mutta edelliskesän kaatumisen vaivat tuntuivat vielä kropassa. Beloki lähti kesken kauden BlB-tallista espanjalaiseen Saunier Duvaliin, jossa hän ajoi Espanjan ympäriajon. Ulkomuistista ei tule mieleen, pääsikö meis maaliin asti.

Sitten kaudeksi 2005 Beloki palasi Manolo Saizin (ONCE- ja Liberty Seguros-joukkueiden tallipäällikkö) alaisuuteen. Liberty Seguroksessa Beloki ajoi Tourin 2005 aina maaliin asti sijoituksen ollessa heikko. En muista ulkoa, polkiko espanjalainen myös Girossa ja Vueltassa, mutta maaliin asti hän ei tainnut päästä. Sitten viimeiseksi kaudeksi jäänyt 2006 meni piloille, kun Tourin aattona julkisuuteen pamahti Operaatio Puertona tunnettu dopingvyyhti, johon sotkeutui kymmeniä huippupyöräilijöitä, Ivan Basso, Jan Ullrich ja Joseba Beloki mukaanlukien. Belokin nimi on sittemmin puhdistettu Puerto-skandaalista.

Kesäkuusta 2006 lähtien Beloki oli ilman työnantajaa ja reilun vuoden tuloksettoman tallietsinnän jälkeen espanjalainen päätti lopettaa uransa. Beloki muistetaan parhaiten siis Lance Armstrongin kovimpana tai toiseksi kovimpana kilpakumppanina neljästä Tourista (2000-03).
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Jos/kun Evans sitten voittaa niin täytyy sanoa että kun on roikkujan maineessa niin on. Taktiikka oli että vuorilla roikutaan, tasaisilla ajetaan porukassa ja aika-ajossa sitten voitetaan. No kellä on pienin yhteisaika, se voittaa, mutta silti...

Kyllä aikaisemmat Tourit on jääneet hyvin mieleen muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Ensiksi Indurainen aika-kausi, sitten Armstrongin ja Ullrichin vuosikausia jatkunut taistelu.
Korjaa jos olen väärässä mutta eikö Indurainilla ollut myös tuo "vuorilla se mitä tarvitaan ja aika-ajossa otetaan tarvittava ero kilpailijoihin" -taktiikka käytössä?. Evansista Miguelin tietysti erottaa viisi peräkkaistä Tourin voitoa...

18 kilometrin kohdalla Evans jättänyt Sastrea kahdeksan sekuntia. Tasaisen vauhdin taulukolla Sastre pitää keltaisen paidan helposti loppuun saakka. Tosin aika isoja muutoksia on muiden kohdalla tapahtunut loppua kohti joten kyllä Sastren vielä pitää ajaa tosissaan. Fränk Schleck pudonnut kyydistä ja Kohl nopein kärkiporukasta 18 km:n kohdalla muttei riittävästi, että näillä näkymin myöskään uhkaisi Sastrea. No, katsotaan miten käy.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Sastre pitää keltaisen paidan hieman reilulla minuutilla. Evans onnistui voittamaan lopulta Kohlin, joten aussille toinen peräkkäinen kakkossija. Mäkikuningas Kohl kokonaiskisassa kolmas ja Menchov neljäs. Vandeveldeltä hieno Tour myös ja viides sija. Hän kaatui laskussa Jausiersiin ja menetti siinä aikaa, ilman sitä olisi voinut olla palkintopallilla.

Stefan Schumacher on Tourin paras aika-ajaja, ja otti siis myös tämän etapin, aivan kuten sen ensimmäisenkin aika-ajon.
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Korjaa jos olen väärässä mutta eikö Indurainilla ollut myös tuo "vuorilla se mitä tarvitaan ja aika-ajossa otetaan tarvittava ero kilpailijoihin" -taktiikka käytössä?. Evansista Miguelin tietysti erottaa viisi peräkkaistä Tourin voitoa...

18 kilometrin kohdalla Evans jättänyt Sastrea kahdeksan sekuntia. Tasaisen vauhdin taulukolla Sastre pitää keltaisen paidan helposti loppuun saakka. Tosin aika isoja muutoksia on muiden kohdalla tapahtunut loppua kohti joten kyllä Sastren vielä pitää ajaa tosissaan. Fränk Schleck pudonnut kyydistä ja Kohl nopein kärkiporukasta 18 km:n kohdalla muttei riittävästi, että näillä näkymin myöskään uhkaisi Sastrea. No, katsotaan miten käy.

No osittain olet oikeassa. Indurain ei hirveesti vuorilla tarvinnut tehdä irtiottoja. Mutta Indurain pysyi aina kaikkien iskujen mukana eikä koskaan tippunut. No, viimeisenä voitto vuonnaan muistan viimeiseltä alppi-etapilta kun Eurosportin selostajat huusivat kilpaa "Indurain is suffering, Indurain is suffering!" Mutta tämäkin oli vaan pieni lipsahdus mestarilla eikä se haitannut hirveästi. Lukemattomia kertoja Zulle, Rominger, Bugno, Chiapuzzi yms. yrittivät Miguelia tiputtaa siinä onnistumatta. Yksi legendaarinen mielikuva on myös joltain vuodelta kun Indurain ja Alex Zulle olivat vuorilla irti, hirveässä sumussa, ja Miguel "luovutti" etapin voiton kovasti yrittäneelle Zullelle. Tietysti Indurainilla oli loistava talli, Banesto (myöh. iBanesto.com) joka teki loistavaa töitä vuosia hänen eteensä. Samoin kuin U.S Postal Armstrongille. Hyvä ajaa kun edessä menee viimeisenä aina Vueltan voittaja ;)

Evans -"inho" taas johtuu siitä että Cadelia on joka vuosi tiputettu peräsumuvaloista kun isot pojat ovat alkaneet nostaa kierroksia vuorilla. Kaveri ei vaan koskaan ole kestänyt mukana viimeiseen asti.

Mutta olipa hyvä uutinen kun juuri äsken katoin aika-ajon tulokset kun en viitsinyt enää muuten katsoa niitä!
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Pakko vielä kehua CSC -tallia. Olin jo teilaamassa tallin taktiikkaa Alpe ´d Huezilla kun keltapaita F. Schleck uhrattiin ja takaa nostettiin Sastre kärkeen. Itse ajattelin että CSC vetää muilla apuajajilla kaikki muut puhki, ja sit Andy Shcleck vetää Frankin huikeaan voittoon ja keltapaita pysyy loppuun asti hänellä.

Mutta, CSC olikin laskenut että Sastren aika-ajo kunto on niin loistava että parempi mahdollisuus nostaa hänet kärkeen. Aplodit loistavalle taktiikalla. Ei voi muuta sanoa. Ja Sastre on joka tapauksessa ihan hyvä mestari. Ei niin pahoja antipatioita häntä kohtaan.
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Yksi pieni kysymys. Olen seurannut miltei päivittäin Touria ja sanotaan, että lauantain aika-ajo ratkaisee voittajan ja viimeinen etappi olisi vaan seremoniallinen siirtymä Pariisiin.

Mutta mitä jos ensimmäisen ja toisen aikaero mitattaisiin vain esim. sekunneissa, niin voiko viimeisellä etapilla vielä yrittää ajaa tosissaan kilpaa? Toki se on vaikeaa päästä karkuun jne, kun sehän on tosi lyhyt tasamaa etappi, mutta periaatteessa...

Kylläpä se on aika vaikeeta päästä yksin karkuun Pariisissa kun viimeiset kierrokset vedetään niin paljon kuin kintuista lähtee. Ja iso ryhmä tulee helpommin sitä maksimivauhtia. Ja kun bonus-sekkoja tänä vuonna kireistä ei tule niin oikeestaan ainut mahdollisuus nousta tai tippua on joku kaatuminen tai rengasrikko loppuvaiheessa. Mutta näiden kaatumisten hyödyntäminenkin kärkisijojen vaihtelussa on vähän vastoin kirjottamia sääntöjä..
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös