Espoon Siniset
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Two Degrees of Mike Sillinger
Tämän vuoden kisa on jo päässyt vauhtiin jokin aika sitten.
Viime vuosien jälkeen on toiveissa, että tässä kisassa vältyttäisiin dopingskandaaleilta. Viime vuoden Astanan käryjen takia talli ei ole tänä vuonna mukana, joten Alberto Contador ei puolusta voittoaan. Myös kolmonen Levi Leipheimer on sivussa samasta syystä, samoin kuin kaksi kertaa kakkoseksi sijoittunut Andreas Klöden. Viime vuoden menestyjistä myös Tom Boonen on poissa kisasta hänen jäätyään kiinni kokaiinista. Näin ollen myös vihreän paidan voittaja on joku muu kuin viime vuonna.
Australian Cadel Evans on ennakkoveikkailuissa ykkössuosikki. Viime vuonna kakkonen ja sitä edellisenä vuonna neljäs. Talli vahvisti rivejään mm. Jaroslav Popovitshilla, joka ajoi aikaisemmin Discovery Channelin riveissä, ennen kuin talli lopetti toimintansa viime kauteen.
Kovimpien haastajien joukkoon voi laskea Alejandro Valverden, joka oli kesäkuussa hyvässä iskussa voittamalla Dauphiné Libérén ja Espanjan mestaruuden. Viime vuoden Vueltan voittaja Denis Mentshov on varmasti myös kova, mutta hänellä on jo Giro takana, mikä voi vaikuttaa negatiivisesti. Damiano Cunego jätti tällä kertaa kotimaansa kisan väliin ja satsaa kaikkensa Ranskan ympäriajoon. Carlos Sastre on yksi tasaisimmista ajajista viime vuosien isoissa kisoissa. CSC-tallista löytyvät myös luxemburgilaisveljeksen Fränk ja Andy Schleck. Ei sovi unohtaa kärkikamppailusta myöskään Haimar Zubeldiaa tai viime vuoden mäkikuningasta Mauricio Soleria.
Vihreän paidan tavoittelijoiden joukko on tutunoloinen. Robbie McEwen on voittanut paidan kolmesti, ja on nyt tavoittelemassa neljättä. Hänen asemiaan heikentää kuitenkin joukkueen mahdollinen keskittyminen Evansin taakse. Eniten joukkueen tukea paidan tavoittelussa saanevatkin norjalainen Thor Hushovd ja Milramin Erik Zabel. Saksalainen ei ole voittanut etappeja Tourissa vuosiin, mutta on kuitenkin tasaisesti kärkiporukoissa. Hän on myös yksi parhaista kirimiehistä mäissä, joten se voi auttaa häntä napsimaan pisteitä keskivaikeilla etapeilla. Kolminkertainen maalilmanmestari Oscar Freire on varmasti myös kova, jos selviää ongelmitta maaliin. Yleensä näin ei ole tapahtunut.
Mäkikirikilpailussa Soler on varmasti ennakkosuosikki, mutta viime vuoden jälkeen samanlaisia hyökkäyksiä ei ole niin helppo tehdä. Christophe Moreau voi hyvinkin saada varsin vapaat kädet pilkkupaidan tavoitteluun, ja tämä osio tarjoaakin parhaat mahdollisuudet saada ranskalaisen palkintopallille. Girossa viime vuonna osion voittanut Leonardo Piepoli lähtee varmasti myös Touriin tavoittelemaan pilkkupaitaa.
Reitistä sen verran, että kilpailu alkaa poikkeuksellisesti yhteislähtöetapilla, joka muistuttaa loppuosaltaan hieman klassikkoajoja. Samanlaista on odotettavissa myös toisella etapilla. Tiistaina ohjelmassa on kolmenkymmenen kilometrin aika-ajo. Sen jälkeen suunnataan keskiylängöille, josta löytyy pari keskivaikeaa etappia. Pyreneillä ajetaan kaksi todellista vuorietappia, joista jälkimmäinen päättyy Hautacamin huipulle.
Sen jälkeen lepopäivän ja helpompien etappien jälkeen Alpeille, jossa yksi etappi päättyy ja seuraava alkaa Italian puolella. Keskiviikkona 23. päivä ajetaan legendaarinen Alpe d'Huez. Viimeistä edellisenä päivänä totutusti pitkä aika-ajo, ja kilpailu päättyy Champs-Elyseelle 27. päivä.
Viime vuosien jälkeen on toiveissa, että tässä kisassa vältyttäisiin dopingskandaaleilta. Viime vuoden Astanan käryjen takia talli ei ole tänä vuonna mukana, joten Alberto Contador ei puolusta voittoaan. Myös kolmonen Levi Leipheimer on sivussa samasta syystä, samoin kuin kaksi kertaa kakkoseksi sijoittunut Andreas Klöden. Viime vuoden menestyjistä myös Tom Boonen on poissa kisasta hänen jäätyään kiinni kokaiinista. Näin ollen myös vihreän paidan voittaja on joku muu kuin viime vuonna.
Australian Cadel Evans on ennakkoveikkailuissa ykkössuosikki. Viime vuonna kakkonen ja sitä edellisenä vuonna neljäs. Talli vahvisti rivejään mm. Jaroslav Popovitshilla, joka ajoi aikaisemmin Discovery Channelin riveissä, ennen kuin talli lopetti toimintansa viime kauteen.
Kovimpien haastajien joukkoon voi laskea Alejandro Valverden, joka oli kesäkuussa hyvässä iskussa voittamalla Dauphiné Libérén ja Espanjan mestaruuden. Viime vuoden Vueltan voittaja Denis Mentshov on varmasti myös kova, mutta hänellä on jo Giro takana, mikä voi vaikuttaa negatiivisesti. Damiano Cunego jätti tällä kertaa kotimaansa kisan väliin ja satsaa kaikkensa Ranskan ympäriajoon. Carlos Sastre on yksi tasaisimmista ajajista viime vuosien isoissa kisoissa. CSC-tallista löytyvät myös luxemburgilaisveljeksen Fränk ja Andy Schleck. Ei sovi unohtaa kärkikamppailusta myöskään Haimar Zubeldiaa tai viime vuoden mäkikuningasta Mauricio Soleria.
Vihreän paidan tavoittelijoiden joukko on tutunoloinen. Robbie McEwen on voittanut paidan kolmesti, ja on nyt tavoittelemassa neljättä. Hänen asemiaan heikentää kuitenkin joukkueen mahdollinen keskittyminen Evansin taakse. Eniten joukkueen tukea paidan tavoittelussa saanevatkin norjalainen Thor Hushovd ja Milramin Erik Zabel. Saksalainen ei ole voittanut etappeja Tourissa vuosiin, mutta on kuitenkin tasaisesti kärkiporukoissa. Hän on myös yksi parhaista kirimiehistä mäissä, joten se voi auttaa häntä napsimaan pisteitä keskivaikeilla etapeilla. Kolminkertainen maalilmanmestari Oscar Freire on varmasti myös kova, jos selviää ongelmitta maaliin. Yleensä näin ei ole tapahtunut.
Mäkikirikilpailussa Soler on varmasti ennakkosuosikki, mutta viime vuoden jälkeen samanlaisia hyökkäyksiä ei ole niin helppo tehdä. Christophe Moreau voi hyvinkin saada varsin vapaat kädet pilkkupaidan tavoitteluun, ja tämä osio tarjoaakin parhaat mahdollisuudet saada ranskalaisen palkintopallille. Girossa viime vuonna osion voittanut Leonardo Piepoli lähtee varmasti myös Touriin tavoittelemaan pilkkupaitaa.
Reitistä sen verran, että kilpailu alkaa poikkeuksellisesti yhteislähtöetapilla, joka muistuttaa loppuosaltaan hieman klassikkoajoja. Samanlaista on odotettavissa myös toisella etapilla. Tiistaina ohjelmassa on kolmenkymmenen kilometrin aika-ajo. Sen jälkeen suunnataan keskiylängöille, josta löytyy pari keskivaikeaa etappia. Pyreneillä ajetaan kaksi todellista vuorietappia, joista jälkimmäinen päättyy Hautacamin huipulle.
Sen jälkeen lepopäivän ja helpompien etappien jälkeen Alpeille, jossa yksi etappi päättyy ja seuraava alkaa Italian puolella. Keskiviikkona 23. päivä ajetaan legendaarinen Alpe d'Huez. Viimeistä edellisenä päivänä totutusti pitkä aika-ajo, ja kilpailu päättyy Champs-Elyseelle 27. päivä.