Mainos

Totta vai tarua

• 3 389
  • 32

Lukkolady

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ollessani viikonloppuna vieraisilla yhden kaverin luona, kuulin aika uskomattomia juttuja eräiden yleisesti käytettyjen aineiden haitallisuudesta.

Fluori, jota olemme tottuneet pitämään niin hampaille terveellisenä aineena olisikin nyt yhtä myrkyllistä kuin arsenikki ja pikkuhiljaa purukalustoa syövyttävä.

Kevyttuotteet (esim. 0% rasvaa sisältävät jogurtit) olisivatkin vaarallisia terveydelle.

Maidon sisältämä kalsium ei imeydy ja muutenkin se on tarpeeton juoma.

Toki totuus on että elämme monien myrkyllisten aineiden keskellä ja markkinavoimat jylläävät rahan voimalla, mutta onko aihetta hysteriaan vai ei?

Kommentoikaa hyvät jatkoaikalaiset

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Viestin lähetti Lukkolady
Ollessani viikonloppuna vieraisilla yhden kaverin luona, kuulin aika uskomattomia juttuja eräiden yleisesti käytettyjen aineiden haitallisuudesta.

Fluori, jota olemme tottuneet pitämään niin hampaille terveellisenä aineena olisikin nyt yhtä myrkyllistä kuin arsenikki ja pikkuhiljaa purukalustoa syövyttävä.

Kevyttuotteet (esim. 0% rasvaa sisältävät jogurtit) olisivatkin vaarallisia terveydelle.

Toki totuus on että elämme monien myrkyllisten aineiden keskellä ja markkinavoimat jylläävät rahan voimalla, mutta onko aihetta hysteriaan vai ei?

Kommentoikaa hyvät jatkoaikalaiset

No perskeles. Täydellinen asiantuntemattomuusauktoriteetti avaa sanaisen arkkunsa. Kuulostat aivan taannoiselta terveystiedon opettajaltani, joka keksi mitä kummallisempia juttuja.

1. Fluorista en tiedä.

2. Kevyttuotteissa käytetyt keinotekoiset makeutusaineet eivät kyllä suuressa määrin nautittuna ole hyväksi elimistölle. Voi mennä ns. pakki sekaisin ja munuaisetkin huutaa, eli suomennettuna kusella saa ravata koko ajan. Tämä omakohtaisten kokemusten perusteella.

3. Kalsiumin imeytymisestä en tiedä, mutta maito sinänsä on ollut niin vähän aikaa ihmisen ravinnonlähteenä, että evoluutio (hah hah Jags) ei ole vielä totuttanut elimistöä täydellisesti maitotuotteisiin.

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Terveysintoilijoiden vouhotukset eivät lopu koskaan. Äskettäin joku tutkimus totesi runsaan kahvinjuonnin suojaavan aikuisiän diabetekseltä. Ennenhän sanottiin että paljon sumppia hörppivät riskeeraavat sillä terveytensä. Ota näistä sitten selvää.

Lukkoladylle vielä vinkki keskustelun avauksesta. Kannattaisi yrittää muotoilla viestiketjun otsikko niin, että siitä kävisi jotenkin ilmi asian ydin. "Totta vai tarua" kelpaisi otsikoksi melkein mihin juttuun tahansa.

Lint

Jäsen
Re: Re: Totta vai tarua

Viestin lähetti sopuli

2. Kevyttuotteissa käytetyt keinotekoiset makeutusaineet eivät kyllä suuressa määrin nautittuna ole hyväksi elimistölle. Voi mennä ns. pakki sekaisin ja munuaisetkin huutaa, eli suomennettuna kusella saa ravata koko ajan. Tämä omakohtaisten kokemusten perusteella.

Itse olen kuullut tai lukenut, että tosiaankin nämä esim. kevytlimuissa käytetyt makeutusaineet ovat ihmiselle haitallisia. Mutta jotta haitat vaikuttaisivat ihmiseen käytännössä mitenkään, pitää limuja juoda jotain > 4 litraa päivittäin pidemmän ajan.

Stonecold

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jahas...

Tuosta fluorista tuli mieleen, että monesti olen kuullut itse harjaamisen ja nimenomaan liian voimakkaan jyystämisen olevan hampaille huono juttu. Uskoisin kyllä itse fluorin olevan hyväksi.

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Totuushan on että...

...miltei kaikki kiva ja herkullinen on loppujen lopuksi epäterveellistä. Elääkseen "terveellisesti" pitäisi luopua suurinpiirtein kaikista nautinnoista. Mitäs elämää se sellainen on?

Minä ainakin syön ja juon sitä mikä maistuu hyvältä, jos nyt sitten kohtuuden rajoissa kummiskin. Elämä on elämistä varten ja nautinnot nauttimista varten. Voinpahan kuollessani ainakin todeta, että tulipahan tuokin kokeiltua.

jokainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPL

Liiallinen fluorin saanti vaikeuttaa kiilteen muodostumista. Toisaalta fluorin puutos aiheuttaa luuston haurautta ja heikentää elimistön karieksen torjuntakykyä.
Vanhana totuutena, annos tekee myrkyn.

onko aihetta hysteriaan vai ei?

Maidossa on ongelmana nimenomaan se, että se kalsium imeytyy. Aikuisen elimistöllä ei vain yleensä ole juuri käyttöä kalsiumille. Naisille riittävä kalsiumin saanti on tärkeää. Kalsiumin lähteitä on toki muitakin kuin maito, joten siinä mielessä maito on tarpeeton juoma aikuiselle. Kasvuiässä oleva taas tarvitsee huomattavasti enemmän kalsiumia kuin aikuinen.

Hysteriaan nyt ei ole ainakaan aihetta. Kohtuus kaikessa kannattaa, yliannoksilla oikeastaan kaikki aineet ovat vahingollisia.

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Fluori.

Ei se varmasti ihan terveellinen aine ole, jos kilon imaiset nenään. Arsenikki taas on huomattavasti myrkyllisempi aine.

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Itse olen kuullut, että on hengenvaarallista makoilla pitkään pimeällä moottoritiellä. Jos siinä liian kauan aloillaan makoilee, niin kuolee nälkään.

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Viestin lähetti Shayne
Itse olen kuullut, että on hengenvaarallista makoilla pitkään pimeällä moottoritiellä. Jos siinä liian kauan aloillaan makoilee, niin kuolee nälkään.

Meinaatkos siis, että sateen tullessa välttyy janoon kuolemiselta?

fullkelson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä taas olen kuullut fluorista sellaista että kun tietyillä ikäluokilla (mm. mihin minä kuulun) oli kouluissa niitä fluoripurskuttelusessioita aikanaan, niin sen johdosta hampaiden kiille on niin kovettunutta / vahvarakenteista, että reikiä voi muodostua sinne kiilteen alle. Ja nämä reiät ei sitten näy muuten kun röntgenkuvasta. Ja tätähän ei välttämättä kaikki hammaslääkärit huomioi...

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Viestin lähetti sopuli
Meinaatkos siis, että sateen tullessa välttyy janoon kuolemiselta?
Nyt oikeastaan sekoitit ajatukseni, koska en osaa päättää kumpi on hengenvaarallisempaa, janoon vai nälkään kuoleminen?

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Janoon kuolee alle viikossa, nälkään alle kuukaudessa.

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Re: Totuushan on että...

Viestin lähetti Ted Raikas
Elääkseen "terveellisesti" pitäisi luopua suurinpiirtein kaikista nautinnoista. Mitäs elämää se sellainen on?

Ei se nyt ihan noin mene. On esim. todettu että jos mies runkkaa mahdollisimman paljon (varsinkin yli 30-ikävuodesta ylöspäin), niin se auttaa eturauhasta pysymään kondiksessa - rauhasen liikakasvu vähenee ja myös syövän mahdollisuus tuossa pikkuruisessa klimpissä vähenee. Jännä juttu muuten, tuon tutkimuksen mukaan siis on kyse itsetyydytyksestä - tavallinen yhdyntä vastakkaisen sukupuolen kanssa ei saa aikseksi samaa "gutaa fiilistä" eturauhaselle.
Miksei kukaan kertonut minulle tätä 10-vuotta sitten? Olisin venytellyt munaani joka kerta kun toisilta silmä välttää ja tuolla esinahan vatkaamisella olisin sitten kai välttynyt monelta viime aikojen vaivalta. Prkl.

Boomhauer

Jäsen
Re: Totuushan on että...

Viestin lähetti Ted Raikas
...miltei kaikki kiva ja herkullinen on loppujen lopuksi epäterveellistä. Elääkseen "terveellisesti" pitäisi luopua suurinpiirtein kaikista nautinnoista. Mitäs elämää se sellainen on?

Näinhän se menee. Lähes kaikki elintarvikkeet on jonkun yliopiston tai muun vastaavan tutkimuksissa todettu syöpää, diabetestä, sydänvaivoja tai jotain muuta vastaavaa aiheuttaviksi. Luultavasti kaikki nuo tutkimukset ovatkin oikeassa, tosin silloin tuotetta saa yleensä nauttia epäinhimillisen määrän päivittäin, jotta jonkinlaista riskiä olisi.

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Re: Re: Totuushan on että...

Viestin lähetti Predator
Jännä juttu muuten, tuon tutkimuksen mukaan siis on kyse itsetyydytyksestä - tavallinen yhdyntä vastakkaisen sukupuolen kanssa ei saa aikseksi samaa "gutaa fiilistä" eturauhaselle.
Ehkä kyse on vaan siitä että naiset ei anna tarpeeksi...? Armas kätönenhän nyt antaa niin paljon kuin vaan suinkin mieli halajaa.

Jomppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Re: Re: Re: Totta vai tarua

Viestin lähetti Lint
Itse olen kuullut tai lukenut, että tosiaankin nämä esim. kevytlimuissa käytetyt makeutusaineet ovat ihmiselle haitallisia. Mutta jotta haitat vaikuttaisivat ihmiseen käytännössä mitenkään, pitää limuja juoda jotain > 4 litraa päivittäin pidemmän ajan.

Ilmeisesti tarkoitat aspartaamia. Tuossa vähän googletin ja löysin sellaisen tiedon, että aspartaamin hyväksyttävä päivittäinen saantimäärä on 40 mg/painokilo eli 80 kg ihmisellä se olisi 3,2 g.

Kaapista löytyy keinotekoinen makeutusjauhepurkki. Se painaa 75 g ja koko purkki sisältää noin 900 mg aspartaamia. Eli tuollainen 80 kg henkilö voisi huoletta syödä 3,5 purkillista tuota jauhetta. Kerrottaako vielä, että tuon purkin vetoisuus on noin 1 litra eli tuo 75g jauhetta saattaa hämätä.

Tuskin tuon 3,5 purkin jälkeen on ongelmia Mr. Hankeyn kanssa.

LaCew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti Stone Cold
Jahas...

Tuosta fluorista tuli mieleen, että monesti olen kuullut itse harjaamisen ja nimenomaan liian voimakkaan jyystämisen olevan hampaille huono juttu. Uskoisin kyllä itse fluorin olevan hyväksi.

Kyllä se ainakin siinä mielessä on huono juttu, että yläikenet ''nousevat'' pikkuhiljaa liian voimaakaan harjaamisen seurauksena. Ja tämä taas aiheuttaa ikävää vihlontaa ylähampaissa.

Pitipä vastata, kun kerrankin tiesi jotakin.

Viimeksi muokattu:

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Re: Re: Totuushan on että...

Viestin lähetti Predator
Jännä juttu muuten, tuon tutkimuksen mukaan siis on kyse itsetyydytyksestä - tavallinen yhdyntä vastakkaisen sukupuolen kanssa ei saa aikseksi samaa "gutaa fiilistä" eturauhaselle.

Erona tuossa on ainoastaan se, että runkkimisessa tulehduksien riski on paljon pienempi. Paneminenkin on siis terveellistä.

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jos hampaitaan harjaa heti erittäin happaman (sitruuna, kokis) "ruoan" jälkeen on kiille heikentynyttä ja harjaaminen vahingoittaa purukalustoa/kiillettä. Eli on siis väärin opettaa kakaroita pesemään hampaat heti ruokailun jälkeen. Pitäisi odottaa, että sylki ehtii neutraloimaan hapot ja vasta sen jälkeen pestä hampaat. Näin minä olen kuullut.

Ja sellasta olen kans kuulut, että aikuiselle miehelle ja varmasti naisellekin tuo maito ei oo niin tarpeellinen nautintoaine. Ei se kalsium vaikuta miehillä mitenkään tossa iässä. Ja naisetkin saavat tarpeellisen määrän erittäin pienestä määrästä maitoa. Kuulemma Valiokin on tämän todennut jonkun tutkimuksen mukaan, mutta ei luonnollisest itätä haluaisi julkisuuteen. Muta nämä siis jälleen 100% kuulopuheita, joiden takeeksi en päätäni pantiksi laita.

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Tietolähde tuntuu kyllä olevan siinä määrin luotettava, että ihan takuulla kaikki kuulemasi informaatio pitää paikkansa.

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Viestin lähetti Torsti
Jos hampaitaan harjaa heti erittäin happaman (sitruuna, kokis) "ruoan" jälkeen on kiille heikentynyttä ja harjaaminen vahingoittaa purukalustoa/kiillettä. Eli on siis väärin opettaa kakaroita pesemään hampaat heti ruokailun jälkeen. Pitäisi odottaa, että sylki ehtii neutraloimaan hapot ja vasta sen jälkeen pestä hampaat. Näin minä olen kuullut.

Tämä kyllä pitää paikkansa. Luulisin, että greippi on sellainen kaveri, joka on näistä kaikkein tehokkain. Hyvin hioutuu kiilteet pois, kun oikeaoppisesti nykyttää.

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Tutkimuksen mukaan 92 pulloa keskiolutta päivässä, riittää tyydyttämään ihmisen B-vitamiinitarpeen. Sitä paitsi se on hyvää ja ravitsevaa, eikä janokaan vaivaa. Pirun hyvä tutkimus, kun sais vielä todistettuu muijalle, että se on fakta.

Lukkolady

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Laajennetaanpa tätä keskustelua vähän:

Me naisethan tunnetusti autamme kosmetiikkateollisuutta pysymään jaloillaan. Läästimme naamallemme kaikenlaisia voiteita ja meikkejä ikuisen nuoruuden ja kauneuden toivossa, mutta mitäköhän nämä ns. ihmeaineet mahtavat sisältää?
Tuoteselosteet kyllä löytyvät pakkauksista, mutta eivät sellaisenaan kerro mitään, jollei satu olemaan kemisti tms.

Itseltäni lensi tässä taannoin meikkivoide roskiin, kun havaitsin sen sisältävän ureaa l. virtsahappoa, yäk. Meikkaan kyllä edelleen.

Mitäköhän muita mukavia yllätyksiä löytyisi, kun rupeaisi sala- poliisin hommiin.

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Itseltäni lensi tässä taannoin meikkivoide roskiin, kun havaitsin sen sisältävän ureaa l. virtsahappoa, yäk. Meikkaan kyllä edelleen.
Ureahan on lannoiteteollisuuden tärkeä raaka-aine. Eli älä syö myöskään mitään vihanneksia ettei mene pissaa suuhun ;)

Kerran eräillä kutsuilla mainitsin Dominokeksin valkoisen täytteen sisältävän väriaineena titaanidioksidia. Kun naiset siellä olivat kuulleet juttuja miten vaarallinen työpaikka Porin Kemiran pigmenttitehdas mukamas on jäivät aikalailla kaikki "myrkylliset" keksit syömättä.

Enhän minä mitenkään morkkaa naisia, mutta...

Niin ja tuosta fluorista sen verran että alkuaineena fluori on saatanan myrkyllistä mutta hammastahnoissa käytetäänkin oikeasti natriumfluoridia joka ei nyt ihan olekaan niin suurta myrkkyä. Vähän vastaava juttu kuin kloorin ja natriumkloridin kanssakin...

Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy