nykynuorison "muoti"
Voi (teitä) nykynuorisoa! Hiukan kuulostaa, että pata kattilaa soimaa ja silleen... Ei sillä, että itse olisin ainakaan kovin paljon parjatun tyylisuunnan edustaja, mutta ilmeisesti on vaikea nähdä, että jokaisella sukupolvella on omat tyylitajuttomat juttunsa, joille on ilmeisen sokea.
Suomessa kesällä käydessäni meinasin oksentaa nähdessäni naisten viimekesäisen villityksen. Ohuesta kankaasta paksuja reisiä myötäilevät nilkkoihin asti laskeutuvat trikoot, ja yläkroppaa peitti lainapeite, jonka tarkoituksena oli ilmeisesti peittää (hyvin syötetty) yläkroppa. Nop, ei toiminut! Juuri kun luulin, että persvakoon laskeutuvista farkuista ja pömppömahaa korostavasta napapaidasta ei pääse alemmas! Tai vastaavasti nuorten kundien wannabe-rap look, voi hyvänen aika! Samaan kastiin menee nyt niin suuressa muodissa olevat tatuoinnit. Veikkaan, että samaan tapaan kuin nyt naureskellaan Reinon kaljua "peittävälle" takatukalle, tullaan muutaman vuosikymmenen päästá naureskelemaan "Jessen" japanilaistyyliselle ei-niin-kauniisti turvonneelle tatskalle olkapäässä. Minä ainakin naureskelen, nyt jo!
Silloin kun allekirjoittanut oli nuori, niin yleinen moodi tuntu olevan farkut ja kollege-paita, josta ei ollut syytä poiketa, jos ei halunnut vaikean ihmisen mainetta. Talvisin tuohon yhdistelmään kuului usein vielä korkeakauluksinen poolo-paita (?), anyway mallia Matti Nykänen. Tuota yhdistelmää näkee vieläkin jonkin verran, ainakin ruraali-suomessa.
Nykyään pukeutumis-koodisto on muka-liberaali, kuten monista kommenteista on saanut lukea. Itse asiassa rajat ovat erittäin ahtaat, joskin alagenrejä on hiukan enemmän kuin aikaisemmin. Allekirjoittaneen mielestä täällä paljon parjattu 70-luvun muoti on kaikessa huikentelevaisuudessaan parhaimmillaan hauskaa ja uskaliaan omaperäistä. Muotoilu ylipäätään oli 70-luvulla (kuten myös musiikki) paljon vapaampaa ja rohkeampaa, ei pelkästään vaatteissa. Toki tämän johdosta tuli myös ylilyöntejä.
Oikeastaan yksi harvoja nykymuodin suuntia, jolle ilmeisen kalkkeutunut Puck-Proffa nostaa peukkunsa on (usein nuorten tyttöjen suosima) manga-pukeutuminen. Sillä on joku oma nimityskin, jota en nyt muista enkä jaksa/ehdi tarkastaa... Siinä käytetään mielikuvitusta, persoonallisuutta ja uskallusta. Kysehän on Japanista lähteneestä villityksestä, jossa nuoret pukeutuvat - ja usein itse tekevät - asusteisiin, jossa haetaan samaa tyyliä kuin manga-kirjojen suosikkihahmoilla, tai ainakin samassa hengessä.
Ai niin, allekirjoittanut on omaksunut em. halveksitusta listasta ainakin yhden 70-luvun tyylitajuttomuuden. Minulla on aina (silloin kun kraka ei ole kaulassa) paidasta (vähintään) kaksi ylimmäistä nappia auki. Minä en luota tyyppeihin, joilla on paidan napit ylhäälle asti napitettuna. Jotenkin takakireitä ja arvaamattomia hyypiöitä kaikki sellaiset! Yksi nappi auki tarkoittaa, että tyyppi vain yrittää esittää rentoa vaikka onkin oikeasti takakireä, tai vastaavasti pelkää muiden ihmisten mielipiteitä, eikä uskalla olla oma itsensä, eli on nössö!
Monet eivät myöskään tajua viiksien/parran syvintä olemusta. Se on harmitonta ajanvietettä, johon usein sisältyy aimo annos itseironiaa ja hupia. Allekirjoittanut harrastaa harvakseltaan Hetfield-tyylistä (rekkakuski-himonussijan) partaa, jolloin siitä saa yhdessä melkein napaan asti auki olevan (70-luku henkisen) paidan kanssa törkeän upean yhdistelmän!