Morgan Riellyn valinnasta paistaa läpi, kuinka paljon Burke nykykiekossa arvostaa hyvin luistelevia kiekollisisa puolustajia. Eihän kyseessä raporttejen mukaan ole todellakaan fyysinen pelaaja, vaan pikemminkin loistavaan luisteluun ja pelinavaamiseen pelinsä perustava puolustaja. Itse olen aina ollut puck possession -pelityylin kannattaja, jossa juuri Riellyn kaltaisia pakkeja tarvitaan. Mietin vain, onkohan Burken pelifilosofia muuttumassa vähän enemmän puck possession -suuntaan. Olihan toki Burkellä jo Anaheimissa Niedermayer, joka nyt on varmaan se pelaaja, joksi Rielly saattaisi parhaassa mahdollisessa skenaariossa kehittyä.
Se, mistä en pidä on, kuinka Burke ilmoitti heti pressissä, että Rielly oli Toronton mielestä draftin paras pelaaja. Eli olisivat ottaneet hänet jopa ennen Yakupovia. Tuo on toki kuultu ennenkin, joten uskoo ken haluaa. Silti voi miettiä, oliko moinen pakkoa sanoa. Toki saahan tämä Burken näyttämään hyvältä: saivat omasta mielestään draftin parhaan pelaajan vasta viidennellä vuorolla. Toisaalta lausahdus kasaa entistä kovemmat paineet Riellyn harteille: nythän Burke imoitti hänen olevan organisaation mielestä draftin paras pelaaja. Edelleen Torontossa pitäisi pyrkiä helpottamaan 18-kesäisiin pelaajiin kohdistuvia paineita. Ei päinvastoin.
Itse olen BPA-filosofian kannattaja, joten se ei haittaa pätkääkään, että ottivat Riellyn, vaikka pakkiosasto näyttää jo joukkueen vahvimmalta osa-alueelta puhutaan sitten pelaavasta rosterista tai prospekteista. Jos organisaatio ei vakuuttunut forsbergeistä, grigorenkoista ja galchenyukeista, niin ei heihin kannata "arpoja" myöskään tuhlata. Sama BPA-filosofiahan jatkui myös toisella kierroksella, kun haaviin tarttui Guelphin Matthew Finn, joka on myös puolustaja. Farmi alkaa olla jo pullollaan lupaavia pakkeja, eikä ylhäälläkään ole pulaa pelaajista.
Vaikuttaa entistäkin todennäköisemmältä, että puolustajia käytetään jossain vaiheessa kauppatavarana diilissä, jonka avulla pyritään sitten sitten vahvistamaan hyökkäystä. Edelleenkin Torontolta puuttuu ykköskeskushyökkääjä, eikä niitä isokokoisia hyökkääjiä muutenkaan ole paljon. Burke puhui taas eilen, kuinka mestaruusjoukkueet rakennetaan puolustuksesta alkaen. Siinä mielessä olen samaa mieltä, että maalivahti on tärkein palanen mestaruusjoukkueessa. Sen jälkeen kyllä pidän ykköskeskushyökkääjää toiseksi tärkeimpänä palasena. Katsotaan, kuinka monta vuotta menee ennen kuin sellainen saadaan Torontoon.