Top Gear

  • 175 095
  • 650

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Vähän häiritsi se Mustangien hevosvoimamittaus. Eikös autotehtaatkin ilmoita teholukemat kampiakselilta/vauhtipyörältä eikä renkailta. Tottakai tällöin dynossa näkyy vähemmän tehohävikin takia. Jos se uusi Mustang on kuulemma 500hp (koneelta) niin kyllähän se 461 hp (vai paljonko nyt olikaan, jotain 450 tasoa) takapyöriltä on todella hyvin. Ja Hammond vaan dissasi miten lussuja ne Mustangit oli kun ei tehot täsmännytkään.

Samaa ihmettelin itsekin. Muuten ainoa asia mikä ohjelmassa noin yleisesti häiritsee on brittiläisten kotteroiden ylistäminen.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Samaa ihmettelin itsekin. Muuten ainoa asia mikä ohjelmassa noin yleisesti häiritsee on brittiläisten kotteroiden ylistäminen.

Sehän on juuri hauskaa koska se on niin läpinäkyvää ja tarkoituksellista.
 

JTX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, HPK
Samaa ihmettelin itsekin. Muuten ainoa asia mikä ohjelmassa noin yleisesti häiritsee on brittiläisten kotteroiden ylistäminen.

Tästä syystä uusimmassa jaksossa (vai nyt jo toisiksi uusimmassa?) sankarimme tekivät joukon testejä ostamillaan brittiläisvalmisteisilla autoilla :)
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Niin jos se vehje nyt vähääkään muistutti dynamometriä, niin se mittasi ensin voimansiirtohäviön mittausvaihteella kytkin pohjassa ja sitten tuo dynon voimalla pyöritetty käyrä lisätään varsinaiseen pyörätehoon.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Niin jos se vehje nyt vähääkään muistutti dynamometriä, niin se mittasi ensin voimansiirtohäviön mittausvaihteella kytkin pohjassa ja sitten tuo dynon voimalla pyöritetty käyrä lisätään varsinaiseen pyörätehoon.

En ole mikään expertti(eikä asia sinänsä edes kiinnosta), mutta ainakin kun mopoja viritellään, niin kyllä sieltä ilmoitetaan se teho takapallolta ja tehohäviö erikseen. Ja vaikka se tehohäviö mitataan, niin ei sitä koskaan lisätä niihin tuloksiin.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
En ole mikään expertti(eikä asia sinänsä edes kiinnosta), mutta ainakin kun mopoja viritellään, niin kyllä sieltä ilmoitetaan se teho takapallolta ja tehohäviö erikseen. Ja vaikka se tehohäviö mitataan, niin ei sitä koskaan lisätä niihin tuloksiin.

Itsellä myöskin tälläiset kokemukset. Yleensä (lähes aina) mitataan se takapyöräteho, sitten halutessaan saa arviolaskelman konetehosta, joka perustuu dynopenkin arvoihin, voimansiirtotapaan jne. Pikaisesti lueskelin googlen kautta joitain autofoorumeita niin tuntui sielläkin olevan sama tyyli eli penkissä tulee ne rengastehot ja tarvittaessa saa noita laskelmia/arvioita konetehoista, jotta voi verrata esim. alkuperäiseen tehtaan lukemaan.

Jos tosiaan käyttivät tuollaista erikoisempaa penkkiä Top Gearissa niin voi olla. Maallikosilmään vaan näytti ihan normi dynolta, josta saa lukeman takarenkailta.
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Kuuluisi enemmän autoiluketjujen puolelle mutta mutta...musse, ei kait se ollu automaatti? Nimittäin takaveto+automaatti yhdistelmällä tehohäviö moottorin ja takanakkien välillä on paljon. Vanhoissa Ameriikan laivoissa 25% ei ole edes järkyttävä luku. Uudessa taas huomattavasti vähemmän, 10% kuulostaa pieneltä mutten mene tuomitsemaankaan kun en asiasta mitn tiedä.
 

scholl

Jäsen
Katoin tuon mustang jutun maikkarin netti tv:stä. Olen sitä mieltä, että ovat ihan hukassa. Jokainen joka on vähänkään seurannut USA:n historiaa tai Leen uraa, tietävät, että olennaista Ponycarissa oli se edullinen hinta. Nuoriso sai edullisesti sporttisen auton. Tottakai Shelbyt olivat niistä parhaimpia, mutta niitä oli vain harvalla. Enkä ymmärrä, mitä tuossa puhuttiin GT390:stä. Kyllä Shelbyn GT500 oli silloinkin "se"malli. Oikein pahaa teki katsoa, kun Nicolas Cage tuhoaa sellaisia autoja Puhallettu 60 sekkaa elokuvassa.

Tuo taisi olla 1967, jolloin tuo GT500 tuli. Niinhän Cagekin taisi sanoa vuosimalliksi 67. Sitä ennen Mustang oli eri näköinen ja se oli GT350. Kumpikaan 350 tai 500 ei viittaa heppoihin tai kai yhtään mihkään.
GT390 taas ei ole Shelby ollenkaan, vaan se on kai ihan Mustang, jossa on 390 kuutiotuuman moottori.

Kai uuden markkinoille tuomisessa tyyppimerkintä GT500 ole tehty nimenoman sen takia, kun vanhakin oli sen tyyppinen. Jostain luin, että tuon uuden Shelbyn tehoksi luvataan n. 475 heppaa. Voi olla enemmänkin ja siitä voi ottaa enemmän irti helposti, mutta tehdas ei lupaa viittäsataa.

Ideahan uudessakin on sama kuin vanhassakin eli suht edullisella hinnalla saadaan auto, mistä joku autolehti sanoi pornoa radalla. Niitä tehdään vähän, joten se on todellinen klassikko ja jonotuslistalla on enemmän nimiä kuin niitä valmistetaan. Joidenkin englantilaisten mussutukset kyseisestä autosta voi jättää omaan arvoonsa. On se sitten 1967 Shelby GT500 tai tämä uusi 2007 Shelby GT500 niin ottaisin heti enkä antaisi pois.

Hertzille pari vuotta sitten tehdyt vuokrashelbyt taitaa olla automaattilootalla.
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Sopisi auton sport-fiilinkin mutta kun auto on ameriikasta, ei voi olla varma. nehän tunkee välillä automaatteja aivan vääriin paikkoihin. ja kyllä, minä tykkään automaatista ja vanhoista jenkeistä...
 
Samaa ihmettelin itsekin. Muuten ainoa asia mikä ohjelmassa noin yleisesti häiritsee on brittiläisten kotteroiden ylistäminen.

Sen ohella ärsyttää Amerikkalaisten autojen yleinen dissaaminen. Mikään ei ole hyvää jos se Ameriikasta tulee. Lisäksi ruotsalainen Köenigsegg, esiintyy ohjelmassa vähän väliä. Ennen Top Gearia en ollut kuullutkaan kyseisestä puulaakista.

Parasta antia ovat juontajien omat experimentaaliset kokeilut, kuten vuoden naurut aiheuttanut episodi poikien rakentamista amfibio autoista.
 

Tuamas

Jäsen
Sen ohella ärsyttää Amerikkalaisten autojen yleinen dissaaminen. Mikään ei ole hyvää jos se Ameriikasta tulee. Lisäksi ruotsalainen Köenigsegg, esiintyy ohjelmassa vähän väliä. Ennen Top Gearia en ollut kuullutkaan kyseisestä puulaakista.

Amerikkalaisten autojen dissaaminen perustuu lähes pelkästään amerikkalaisten tapaan rakentaa autoja, eli alusta ja ajo-ominaisuudet jäävät lapsipuolen asemaan autoja kehitettäessä. Sitten kun jenkit saavat autoissaan nämä asiat kondikseen, niin niitä jopa kehutaan Top Gearissakin, esimerkkinä vaikka uusin Corvette jossa oikeasti alusta, jarrut ja ajo-ominaisuudet vastaavat moottorin tehoja. Mielestäni Top Gearissa on kohtuullisen puolueettomasti (lukuunottamatta ulkonäkökysymyksiä) arvosteltu automalleja valmistusmaasta riippumatta.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Lisäksi ruotsalainen Köenigsegg, esiintyy ohjelmassa vähän väliä. Ennen Top Gearia en ollut kuullutkaan kyseisestä puulaakista.

Kertooko se enemmän sinusta vai ohjelmasta, että et kyseistä firmaa tuntenut. Oliko Pagani Zonda sinulle tuttu ennen Top Gearia? Maailmassa on useita pieniä valmistajia josta harva on kuullut, mutta kyllähän nuo nyt ovat hyvinkin tunnettuja omassa kastissaa.
 
Kertooko se enemmän sinusta vai ohjelmasta, että et kyseistä firmaa tuntenut. Oliko Pagani Zonda sinulle tuttu ennen Top Gearia? Maailmassa on useita pieniä valmistajia josta harva on kuullut, mutta kyllähän nuo nyt ovat hyvinkin tunnettuja omassa kastissaa.

Varmaan kertoo paljonkin minusta. Mutta kertoo paljon myös suomalaisista autolehdistä. (Tuulilasi, Moottori, AutoBild, TM). Näistä olen lähes jokaisen lukenut viimeisen viiden vuoden aikana ja en muista että olisi ruotsalaistekelettä kertaakaan edes mainittu. Jopa Brabusit ja muut virityspajat saavat enemmän palstamillejä kuin Koenigsegg tai Zonda (joka myös oli minulle tuntematon suuruus ennen T-G:ä)

TopGear olisi parempi ohjelma jos siellä keskityttäisiin enemmän ns. tavallisen kansan autoihin. Ei mielestäni tartte mitään ihan perusmalleja ajaa mutta perusautojen sporttiversioita olisi kyllä mielenkiintoista nähdä.
 

Saikka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhmät ihmiset ja epähauskat läpät.
TopGear olisi parempi ohjelma jos siellä keskityttäisiin enemmän ns. tavallisen kansan autoihin. Ei mielestäni tartte mitään ihan perusmalleja ajaa mutta perusautojen sporttiversioita olisi kyllä mielenkiintoista nähdä.

Oma mielipiteeni ohjelmasta on, että on juurikin hyvä asia että keskittyvät näihin kalliimpiin, nopeampiin ja "hienompiin" autoihin. Itseäni ei voisi kiinnostaa pätkääkään minkälainen auto Peugeot 307 CC Sport on, sen kuulen Startista. Top Gear on mielestäni paras ohjelma mitä televisiosta on koskaan tullut (noh, House on aika lähellä), enkä itse ainakaan keksi montaa asiaa mitä sarjassa voisi muuttaa. Tietenkin brittiautojen hehkutus haittaa aina välillä, mutta kun tuon ottaa huumorilla, niin ei sitä loppujenlopuksi edes noteeraa kovin usein.

Jälleen kerran sai nauraa Maxilta tullutta jaksoa tänään, vaikka tuokin on jo muutaman kerran nähty. Ei perkele sitä Clarksonin turbo-pelleilyä, kannatti jättää jäähdytyssysteemit uusimatta, eikö vain?
 

Anders

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Varmaan kertoo paljonkin minusta. Mutta kertoo paljon myös suomalaisista autolehdistä. (Tuulilasi, Moottori, AutoBild, TM). Näistä olen lähes jokaisen lukenut viimeisen viiden vuoden aikana ja en muista että olisi ruotsalaistekelettä kertaakaan edes mainittu. Jopa Brabusit ja muut virityspajat saavat enemmän palstamillejä kuin Koenigsegg tai Zonda (joka myös oli minulle tuntematon suuruus ennen T-G:ä)
Ohi ketjun aiheen, mutta ensimmäisenä tuli mieleen, että ainakin viime vuonna oli Tuulilasissa juttu Koenigseggistä.

Tuulilasi 12/2006 kirjoitti:
Ei mitään pakkoruotsia - Koenigsegg CCR

Koenigsegg on 2000-luvun automerkki Ruotsista. Tavalliselle kuluttajalle nimi ei kerro paljoakaan, mutta autoista kiinnostuneen kasvoille syntyy nimi mainittaessa arvostava ilme. Koenigsegg on luotu tyydyttämään sellaisten ihmisten tarpeet, joille tavallinen urheiluauto on liian vaatimaton...

Lisäksi Tuulilasin nettisivuilla oli pari vuotta sitten esittely ko. autosta. Ja onhan tuo näkynyt suomalaisten autolehtien pikku-uutisissa aina välillä jo vuosien ajan. Väitän, että jos on autoista kiinnostunut ja säännöllisesti tosiaan lukee edes suomalaisia autolehtiä, niin tietää Koenigseggin. Ainakin sen verran, että tietää nimen liittyvän autoihin.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Varmaan kertoo paljonkin minusta. Mutta kertoo paljon myös suomalaisista autolehdistä. (Tuulilasi, Moottori, AutoBild, TM). Näistä olen lähes jokaisen lukenut viimeisen viiden vuoden aikana ja en muista että olisi ruotsalaistekelettä kertaakaan edes mainittu. Jopa Brabusit ja muut virityspajat saavat enemmän palstamillejä kuin Koenigsegg tai Zonda (joka myös oli minulle tuntematon suuruus ennen T-G:ä)

TopGear olisi parempi ohjelma jos siellä keskityttäisiin enemmän ns. tavallisen kansan autoihin. Ei mielestäni tartte mitään ihan perusmalleja ajaa mutta perusautojen sporttiversioita olisi kyllä mielenkiintoista nähdä.

Brabus virittelee Mersuja, joten sen takia se on yleisesti tunnettu, kuten myös AMG. Brabus ja AMG eivät tee kokonaan omia autojaan eikä niitä voi kyllä millään mittarilla laskea "superautoiksi". Koenigsegg ja Zonda sen sijaan ovat riippumattomia mistään isosta tunnetusta merkistä (peruskoneet tosin yleensä tulevat isoilta valmistajilta )ja ovat ne autotkin aivan eri vehkeitä suorituskyvyltään ja hinnaltaan, kun Brabuksen tai AMG:n virittämät Mersut.

Clarkson on kovin hanakka haukkumaan Porscheja, joten kovasti odotan tuleeko joskus koeajoon RUF.

Saikan kanssa ihan samoilla linjoilla, että noissa koeajoissa ei kyllä pätkääkään kiinnosta mitkään perus-sporttien koeajot. Jos koeajetaan, niin ajetaan sitten näitä Zondia, Koenigseggejä, Porscheja ja SLR Mclareneita.

Parasta antiahan ovat kuitenkin sekoiluosiot joissa lähetetään vanha romu avaruuteen, tai ostetaan 2000 punnalla Porscheja/jenkkirasseja tai brittiautoja.

Jos joku ei tiedä mikä on RUF, niin linkki:

http://www.ruf-automobile.de/conten...7ec8aeaddbb8d80d5a&seite=&rubrik=&id=&lang=en

Voisivat koeajaa esim. tällaisen:

http://www.ruf-automobile.de/content.php?seite=seiten/modelle.php&archiv=&jahr=&details=14

edit: virityspajan ja superautovalmistajan muuten erottaa siitä, että toinen on antanut nimensä tallaiseen autoon ja toinen ei (98hv - huh huh):

http://www.erynn.ca/assets/smart-car-brabus.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Eilen tuli näitä parhaita paloja, ja aika hienostihan se meni poikien asuntovaunu seikkailu... Lopputulos oli aika loistava kun polttivat pari asuntovaunua...
 

stng

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, kieroutunutta IFK sympatiaa
Katoin tuon mustang jutun maikkarin netti tv:stä. Olen sitä mieltä, että ovat ihan hukassa. Jokainen joka on vähänkään seurannut USA:n historiaa tai Leen uraa, tietävät, että olennaista Ponycarissa oli se edullinen hinta. Nuoriso sai edullisesti sporttisen auton. Tottakai Shelbyt olivat niistä parhaimpia, mutta niitä oli vain harvalla. Enkä ymmärrä, mitä tuossa puhuttiin GT390:stä. Kyllä Shelbyn GT500 oli silloinkin "se"malli. Oikein pahaa teki katsoa, kun Nicolas Cage tuhoaa sellaisia autoja Puhallettu 60 sekkaa elokuvassa.

Tuo taisi olla 1967, jolloin tuo GT500 tuli. Niinhän Cagekin taisi sanoa vuosimalliksi 67. Sitä ennen Mustang oli eri näköinen ja se oli GT350. Kumpikaan 350 tai 500 ei viittaa heppoihin tai kai yhtään mihkään.
GT390 taas ei ole Shelby ollenkaan, vaan se on kai ihan Mustang, jossa on 390 kuutiotuuman moottori.

Kai uuden markkinoille tuomisessa tyyppimerkintä GT500 ole tehty nimenoman sen takia, kun vanhakin oli sen tyyppinen. Jostain luin, että tuon uuden Shelbyn tehoksi luvataan n. 475 heppaa. Voi olla enemmänkin ja siitä voi ottaa enemmän irti helposti, mutta tehdas ei lupaa viittäsataa.

Ideahan uudessakin on sama kuin vanhassakin eli suht edullisella hinnalla saadaan auto, mistä joku autolehti sanoi pornoa radalla. Niitä tehdään vähän, joten se on todellinen klassikko ja jonotuslistalla on enemmän nimiä kuin niitä valmistetaan. Joidenkin englantilaisten mussutukset kyseisestä autosta voi jättää omaan arvoonsa. On se sitten 1967 Shelby GT500 tai tämä uusi 2007 Shelby GT500 niin ottaisin heti enkä antaisi pois.

Hertzille pari vuotta sitten tehdyt vuokrashelbyt taitaa olla automaattilootalla.

Mukavaa kun löytyi kommenttia paristakin mieli-aiheesta eli Mustangista ja Top Gearista. Katsoin tuon Mustang pätkän vielä youtubesta ja sehän oli ilmeisesti Hammondin oma auto?
Sitäkin suuremmalla syyllä pitää ihmetellä toimittajan selostusta GT390:stä, sellaista kun ei ole olemassakaan. Auto on "tavan" 390 isolohkolla oleva 1967 fastback Mustang, ei missään tapauksessa Shelby GT350/ tai 500. Toki näyttäisi kuitenkin olevan GT-malli joka oli lähinnä "teippiversio" ja saatavilla tuona vuonna kaikkiin V8 mustangeihihin.

1967 oli ensimmäinen vuosi Shelby GT500:lle, normaalisti 428 isolohkolla ja tiettävästi alle 50 kpl 427:lla. Rinnalla säilyi myös GT350 289 pikkulohkolla, joka toki Mustangin korimallimuutoksen myötä muuttui kahdesta edellisvuotisesta. 289 oli myös tarjolla mekaanisella ahtimella joka lienee vielä harvinaisempi kuin 427 versio.

Noita -67 ja siitä eteenpäin olevia Shelbyjä on joitain jopa Suomessakin. Sen sijaan -65 valmistetuista 562:sta ei tiettävästi pohjolaan ole eksynyt ainuttakaan ja -66 valmistetuista tiedossa on ainoastaan naapurimaan vauhtikunkku Kalle-Kustaan omistama originaaliyksilö ja sille kaveriksi muutama vuosi sitten uusiorakennettu Carrollin lisensoima ja signeeraama uusintaversio -66.sta.

Tuo Hertz juttu muuten pohjaa kanssa vuoteen -66 jolloin vuokraaja tilasi 1000 musta/kultaraita väritettyä autoa mallimerkinnällä GT350H. Joutuivat ottamaan ne pois vuokrakäytöstä kun paljastui, että vuokraajat toteuttivat kirjaimellisesti mainoslausetta "rent a weekend racecar".

Mallimerkintä on tyypillinen tarina nimien keksimisen vaikeudesta. Olivat miettineet ensimmäiselle vuosikerralle nimeä ja kun ei mitään järkevää syntynyt, niin ilmeisesti Carrol S. oli kysynyt joltakulta toiselta työryhmään kuuluvalta lounaalla, että paljonko tästä on matkaa pajalle? Kaveri vastannut, että 350 jaardia, johon CS: well, olkoon auto sitten GT350.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
11. kausi pyörähti käyntiin viime sunnuntaina. Jotenkin aika väsynyttä läppää lukuunottamatta "How hard can it be?" osiota.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Vinkki TOP Gearin ystäville

Clarkson on tehnyt dokkareita (ja kirjoja) monesta muustakin aiheesta.
Ehkä paras näkemäni dokkari onkin kaverin tekemä ohjelma St.Nazirin taistelusta toisessa maailmansodassa. Loistavasti tehty, loistavaa clarksonmaista huumoria. Kannattaa etsiä käsiinsä netistä.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
11. kausi pyörähti käyntiin viime sunnuntaina. Jotenkin aika väsynyttä läppää lukuunottamatta "How hard can it be?" osiota.
Näistä rakentelumissioista on se hauskin vaihe, rakentelu, unohtunut kokonaan. Autot muuntautuu tietyllä summalla ja valmiilla autolla ajetaan paikalle. Hauskinta aiemmin oli juuri se törppöily "Clarkson meets powertools" -meiningillä.

Ei ole "10000 pound supercar" -törppöilyn voittanutta. Lähimmäksi pääsee kenties "1500 Pound Coupe Challenge"
Ehkä paras näkemäni dokkari onkin kaverin tekemä ohjelma St.Nazirin taistelusta toisessa maailmansodassa. Loistavasti tehty, loistavaa clarksonmaista huumoria. Kannattaa etsiä käsiinsä netistä.
Kyseisen dokkarin nimi siis "Greatest raid of all time".
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös