TOP5- joulunalus askareet:
1. Leipominen
2. Joululahjojen hankkiminen
3. Muiden jouluruokien tekeminen
4. Koristelu
5. Joulukorttien lähettäminen
Alamme olla siinä vaiheessa tätä vuotta että jälleen on aika alkaa valmistamaan joulua. Jos on rakas ja tärkeä juhla varsinainen joulu niin on kivaa aikaa myös joulun odotusaikakin ja siis joulunalusaika. (Anteeksi myös mahdolliset kirjoitusvirheeni tekstin otsakkeessa ja tässä varsinaisessa tekstissä. En ollut ihan varma kuinka nämä kirjoitetaan.)
Joulun alusaika on täynnä monenlaisia askareita ja tähän olen listannut omasta mielestäni top-vitosen. Minulle parasta joulun alusajassa on edessä oleva leipomisurakka. Joulun aikaan leivon varmaan ainakin kaksi kertaa enemmän kuin muuna vuonna yhteensä ja leipominenhan on ihan hauskaa puuhaa. Leipominen kiilaa siis tämän listan kärkeen, mutta sille ei paljoa häviä tuo toiseksi hauskin tekeminen eli joululahjojen hankkiminen.
Voin olla siinä mielessä erikoinen tapaus että tykkään melkein enemmän antaa lahjoja kuin saada niitä. Etenkin kun nykyään lahjat eivät ole enää mitään erityisen hienoja tai yllätyksellisiä. Olen kyllä tyytyväinen ollut aina lahjoihin mutta ne on ollut sellaisia tavallisia, lailla sen kummempaa yllätyksellisyyttä. Siksi onkin kivempaa antaa lahja. Joulu on antamisen aikaa ja joululahjojen antaminen on varsin mieltä riemastuttavaa puuhaa.
Sitten ajattelin jaotella leipomisen ja muiden jouluruokien tekemisen omiksi askareikseen. Sillä onhan ne nyt kaksi eri asiaa. Kokkaamisesta tykkäävälle ja keittiöalan ihmiselle muidenkin jouluruokien laittaminen on varsin mukavaa puuhaa ja tämä askare nousee sijalle kolme. Tosin itse en joudu/pääse laittamaan jouluksi muista ruoista kuin porkkana- ja lanttulaatikot. Isä sitten tekee perunalaatikot ja hommaa kalat sekä salaatit jouluksi.
Neljännen sijan tässä listallani nappaa koristeleminen jouluksi. Tekee mielen aina iloiseksi kun pääsee koristelemaan jouluksi. Tykkään kuitenkin joulukoristeista ja ne tekee asunnosta entistä kauniimman ja monesti myös valoisamman. Tosin joulukuusta minun ei ole tarvinnut enää moniin vuosiin koristella, siitä huolehtivat siskon lapset. Viimeisen sijan tällä listallani nappaa sitten joulukorttien lähettäminen. Jos sitä nyt vaikka pari joulukorttia lähettäisi taas tänäkin vuonna.
Siinä oma listani. Onko tällä palstalla muita joulusta tykkääviä ihmisiä? Miltä teidän listat näyttää? No näytti miltä näytti, niin muistetaan nauttia myös jo ajasta ennen joulua eikä stressata turhia!
Ja toivottavasti listaltani ei unohtunut mikään tärkeä asia. Jätin tässä yhteydessä noteeramatta kokonaan joulun alustapahtumat kuten pikkujoulut ja puurojuhlat. Joulusiivous ei myöskään yltänyt tälle listalle. Minä kun en kummempaa joulusiivousta edes suorita, mitä nyt hiukan imuroin ja luuttuan asuntoni lattiat. Joulun kun vietän pois kotoa niin ei tarvitse sen kummemmin siivoamisesta stressata.