Olen vahvasti tätä mieltä/tässä käsityksessä:
-Santala on kova luu SM-liigaan ja jokainen kynnelle kykenevä seura oli mukana kilpailemassa hänestä. Annetut summat ovat liki oikeita. Katsokaa Santalan farmiliksaa. Miksi hän tänne tulisi tuhertamaan selvästi halvemmalla?
-Santala halusi Suomeen. Venäjälle hänestä ei ole. SM-liiga on kuitenkin parasta treeniä NHL-jatkoa ajatellen. Niukasti, mutta kuitenkin.
-Jokerien tarve Santalalle oli suurempi kuin HIFKin / Bluesin. Tähän vaikuttavat menestyksen lisäksi myös budjetin toteutuma. Whiten + tietääkseni yhden tasokkaan ulkomaisen laiturin signaaminen (tarkennus: Ulkomainen laituri ei ole vielä täysin IN, mutta rahat ovat hänessä kiinni, kunnes hän ilmoittaa, että ei tule. Mitä en usko.) lukitsee liki automaattisesti Santalan hintaisen "ylimääräisen" kaverin ulos. Tietääkseni myös HIFK pääsee ulkkarien lisäksi kotimaisten paluumuuttajien apajille. Mutta nämä paluumuuttajat, myös ne jotka eivät HIFKiin tule, ovat luokkaa edullisempia kuin Santala. Hintataso liikkuu Ritan lukemissa. Sanoin jo viime viikolla eräälle palstaveljelle, että Jokerit ottaa Santalan 110% varmasti, heidän on pakko. Kuki on jäämässä ylimääräiseksi pelaajaksi hilmalaan ja kaveri kelpaisi esimerkiksi vaihtokauppana meille mainiosti.
-Jos HIFK olisi ollut samassa jamassa kuin Jokerit (olemme vain hiukan yläpuolella...) ja markkinoille olisi vapautunut Olli Jokinen, HIFK olisi hankkinut hänet yhtä satavarmasti kuin Jokerit hankki Santalan.
-Santalan arvoa nostaa olennaisesti, erittäin olennaisesti, hänen suomalaisuutensa. Sama koskee / koski Hyvöstä.
En siis näe tässäkään salaliittoja, kähmintää tai jonkun organisaation suunnatonta voimaa. Ihan kliinistä liiketoimintaa, täydellistä kiekkobisneksen arkipäivää. Santala on erinomainen pelaaja, sitä ei kiistä kukaan. Mutta ei kohunsa arvoinen. Blegiä on pakko kehaista; luulen Pirneksen olevan tämän kauden kotimainen sentteri kuitenkin. Mutta en mä sitä mikkihiirtä Santalaa ennemmin ottaisi :)