Minullekkin pisti aikoinaan vähän korvaan nuo Miettisen kulttuurimuutokset. Päävalmentaja tuo toki aina oman tapansa tehdä asioita, mutta eihän päävalmentajan pitäisi mitään kulttuurimuutoksia tehdä organisaatiolle. Ne ovat urheilujohdon hommia jos sellaiseksi asiat näkevät. Tässä mielestäni vähän mennään metsään.
Urheilujohdolla pitäisi olla joku selkeä tapa miten he näkevät parhaaksi viedä organisaatiota kohti urheilullista menestystä. Tähän muottiin sitten palkataan siihen sopiva valmentaja. Eihän jokaisen valmentajanvaihdon yhteydessä voida lähteä rakentamaan koko seuralle uutta kulttuuria.
Olet oikeilla jäljillä tässä, mutta mitä jos urheilujohto onkin tämän kulttuurimuutoksen asettanut jalkeille, ja siihen on palkattu Miettinen johtamaan laivaa nimenomaan päävalmentajan osalta?
Tätä kirjottaessa en itsekään välttämättä usko tuohon, mutta kannattaa sekin pitää vaihtoehtona. Miettinen on useampaan otteeseen ainakin viime kauden aikana kehunut sitä, miten urheilujohdon kanssa on tehty hommia ja oikeastaan ainoat kritiikit taisi tulla taannoin haastattelussa, kun mainitsi joukkueessa olevan liian kalliita pelaajia. Itse vetäisin johtopäätökset, että puhutaan pelaajahankinnoista ennen Miettistä (esim. Sevänen). Palmun taisi Miettinen jo siunata, mutta uskoiko kukaan oikeasti Palmun floppaavan näin pahasti kuin vaikkapa viime kaudella? Miettisen aikana on kuitenkin hankittu sellaisia pelaajia kuin Wernblom, Lindroth, Salin, Teissala ja Beaudin. Jälkimmäisestä en alkukauden perusteella saa floppia mitenkään, vaikka miinuksia onkin tullut. On piste per peli -tahdissa.
Toki vastakaikuna kusirakoon ovat menneet ainakin Savoie ja palstalegenda Broadhurst. Päkkilästä vaikea sanoa, pelaa mielestäni tällä hetkellä väärässä roolissa. Noista pätkädiileistä mun on vaikea sanoa yhtään mitään, toki nekin voi laskea epäonnistumisiksi jos näin haluaa tehdä.
Kaiken kaikkiaan, haluaisin itse nähdä niin että kulttuurimuutos lähti siitä epäonnistuneesta juhlavuodesta, jonka jälkeen ollaan nyt tehty reilu vuosi tätä "uutta kulttuuria", jossa Miettinen on se ensimmäinen edustuksen päävalmentaja. Toiset näkökulmat ovat tervetulleita sillä ei mulla mitään faktaa ole yhtään mistään, miinus Toman omat puheet kulttuurimuutoksesta. Jos kyseessä on vaan joku päävalmentajan oma kuvio, niin sitten mennään minustakin metsään. Koska mitä tapahtuu Toman jälkeen?