Ensinnäkin Artsi kirjoitat hyvin ja muista, että tässä ei riitele miehet vaan mielipiteet.
Artsi kirjoitti:
Valitettavasti meidänkään omista junnuista ei löydy yhtään tällaista "keski-ikäistä" ja näille paikoille on pakko hankkia pelaajia ulkopuolelta. Siksi minusta joukkueeseen on saatava jonkin verran tällaisia yli kaksikymppisiä jopa peruspelaajia. Olen ennenkin väittänyt, että mikään menestyvä joukkue ei voi pitää perus rosterissaan puolta tusinaa alle kaksikymppistä (tästä me ilmeisesti olemme eri mieltä. Sillä aikaa kun meidän lupaavat junnut kasvavat, on edullisempaa täyttää pari paikkaa ilman siirtokorvauksia saatavilla tavallisilla ulkeilla".
Minä puolestaan olen sitä mieltä, että nuoriakin pystyy ajamaan kohtuullisen vastuullisella paikalla sisään, mikäli joukkue rakennetaan terveesti. Sandell-Peltola-Määttänen on minulle sata kertaa mieluisampi kuin Darzins/Bararuk-Peltola-Määttänen. Sinäkin taisit mainostaa Sammelia puukätiseksi ennen kuin Sakke antoi hänelle mahdollisuuden. Nuorukaisen pelit varmasti näyttivätkin hölmöltä, kun Piri antoi nelosketjussa päätyyn heittäjän roolin 5 minuutin peliajalla.
Olen maininnut useimmissani kirjoituksissani tästä kätisyys- ja ikäongelmasta. Tämän vuoksi ketju Sandell-"Saarenheimo"-"Haataja" olisi ollut jo huomattavan lähdellä ideaalia joukkueenrakentamista, ottaen huomioon junnureservimme.
Minä olen muistaakseni täälläkin kertonut hyvissä ajoin, että minua sapettaa nämä juhlavuodet, joihin sitten satsataan ja unohdetaan se, mikä tuottaa seuralle paremman menestyksen kokonaisuudessa.
Nyt ollaan jo luotu hieman pattitilanne ensi kauden joukkueen rakentamiseen. Vesku ja Peltola jatkaa. Jos Raipe haluaa jatkaa, ollaan jo siinä tilanteessa, että kolmasosa merkittävistä hyökkäyspaikoista menee senioreille. Mätskyn esitykset ovat hyviä eli tällöin jo 4/9 on täytetty senioreilla. Sandell, Perttu ja Koivisto saavat varmasti paikat. Eli huolenani on, että tässä tapauksessa kaudelle 2008-2009 lähdettäessä tulisi tod.näk. neljä eläkkeelle siirtymistä ja 1-3 NHL:aan siirtymistä hyökkäyksessä. Oltaisiin tilanteessa, jossa omia junnuja ei olekaan oikein ajettu sisään ja ulkopuolelta olisi vaikeuksia saada 4-6 oikeanikäistä pelaajaa.
Artsi kirjoitti:
Itse olen kritisoinut sitä, että junnuille on auennut liian helposti paikka liigajoukkueeseen ja näin suurelle junnumäärälle ei voi mitenkään antaa riittvästi vastuullisia rooleja. Strategioissa on varmaan vikaa ja ansaitsevat varmaan arvostelua, mutta se, että joka kirjoituksessa kaivetaan joku "bolibrukki" esiin, ei mielestäni edistä kesustelua pätkääkään.
On helpompi vastata, mikäli nimeät kenelle junnulle on pelipaikka auennut liian helpolla. Ryhmänä siis Rask, Huhtala, Korhonen, Mattila, Sandell, Lindgren ja Lehtivuori. Vastuullisesti noista ovat viime aikoina pelanneet Rask, Lindgren ja Sandell. Muista kuitenkin, että joillekin pelipaikka on auennut loukkaantumisen kautta. Tällä hetkellä täysin väärän kuvan saa Villen ja Tompan tekemisestä, sillä he ovat nyt vuorostaan siinä kurimuksessa, jossa Piri piti Sandellia.
Itse olen puolestaan sitä mieltä, että tämän kauden tähän astisessa "pettymyksessä" (seurajohdon tavoite oli varmasti runkosarjan kuuden nippuun) junnut eivät ole se osa-alue, joka on pahiten pettänyt. Pirin kesäharjoittelu ja joukkueen rakenne näyttelee huomattavasti suurinta osaa.
Tämä "bolibrukki" varmaan tulee esille vähän väliä sen vuoksi, että johto on kertonut strategiakseen hommata vain rautaisia ammattilaisia ulkomailta.
Artsi kirjoitti:
Näissä on tullut rankkojakin epäonnistumisia, mutta minusta on väärin, että pistät nämä kaikki samalle viivalle. Jerofejevs hankittiin mutaman pelin ajaksi loukkaantumisista johtuvaan huutavaan pakkipulaan ja melestäni täytti siinä tehtävänsä hyvin. Hän pelasi 6 peliä ja omissa soi tasakentällisin yhden kerran. Ennemminkin pitää kysyä, olisiko sopimusta pitänyt jatkaa lopettaa paremman pakin etsiminen. Ei esim. Tapparan Henry ole yhtään parempi.
No laitoin kaikki samalle viivalle, kun mielestäni meillä on ollut huikea määrä ulkomaisia pätkätyöläisiä ja sinä kerroit, että muilla on huteja vähintään saman verran. Jerkku varmasti pelaisi meillä vielä tänä päivänäkin, jos olisi ollut tarpeeksi hyvä. Mutta nämä pätkätyöläiset vain korostavat sitä, että joukkueen rakenteessa oli ongelmia (ykköspakki jäi hommaamatta jne.)
Mutta, jotta asia saadaan jotenkin liitetyksi Tomas Slovakiin totean, että hyvätasoinen rightin pakki maksaa paljon. Tomas Slovakin tasoista rightin pakkia Ilves tuskin saa merkittävästi halvemmalla kuin mitä Tomas Slovak nyt pyytää. Onko Tomas Slovak sitten sen arvoinen Ilvekselle, on sitten taas asia, jonka tietää Sakke.