Bondarev kirjoitti:
Itse olen taas sitä mieltä, että todella rohkeaa lähteä arvioimaan joukkueiden voimasuhteita tulevalle kaudelle yksittäisen treenipelin perusteella. Mun silmiin tuon torstaisen pelin tapahtumat oli enemmän KalPan flegmaattisen ilmeen syytä kuin SaiPan hyvyyttä. Liike oli todella vaisua siihen nähden mihin tuo joukkue pystyy.
Totta on toki se, että harjoituspeli(e)n perusteella ei pitäisi mennä tekemään liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä, mutta tässä tapauksessa olen varsin huolestunut joukkueen tilasta. Jo pelkkä rosterin silmäily osoittaa, että joukkue on varsin heppoinen liigaan ainakin teoriassa - SaiPa-peli (ja osittain myös Hokki-peli) osoitti ainakin allekirjoittaneelle, että näin on myös käytännössä. Erityisesti fyysisyyden puute on päivän selvä asia - ja juuri fyysisyys taitaa olla se suurin ero SM-liigan ja Mestiksen välillä. Mestiksessä KalPa pystyi hyvällä liikkeellä ja taitavilla yksilöillä hallitsemaan pelejä, mutta liigassa tämä on huomattavasti vaikeampaa; väittäisin jopa, että KalPan nykyisellä rosterilla jokseenkin mahdotonta.
Bondarev kirjoitti:
Jännä miten tuo Tomas Kurkan fysiikan puute tunnutaan jo tietävän noin hyvin? Kannattaa kuitenkin muistaa, että noissa Kurkan "pelaajakorteissa" lukevat tiedot ennakoivat pelaamista NHL:ssä. Eli NHL:n mittapuulla heikkouksia fyysisessä pelaamisessa. Lisäksi kyseinen tsekki on pelannut rapakon takana jo yli puolivuosikymmentä, joten tuskin sieltä nyt on mikään umpipehmeä pelaaja tänne tulossa. Ja toisekseen uskaltaisin väittää, että monikaan "dissaaja" ei ole vielä nähnyt kyseistä pelaajaa kertaakaan tositoimissa(kuten en itsekkään).
Ensiksi haluasin huomauttaa, että en ole Kurkan "dissaaja". Kuten jo edellisessä viestissäni totesin, uskon, että hänellä on eväät koviinkin tehoihin ensi kauden liigassa.
Itsekään en ole tietääkseni Kurkaa ikinä kaukalossa nähnyt, joten omakohtaista kokemusta hänen fyysisyydestään ei ole. Mutta lienee selvää, että kovin kummoinen fyysinen pelote hän ei tule olemaan, koska jokainen raportti hänestä tuntuu toistavan samaa virttä; puutteet fyysisyydessä. En oikein jaksa uskoa, että nuo puutteet häviäisivät pelkästään siirtymisellä Pohjois-Amerikasta Eurooppaan. Toki isompi kaukalo ja eurooppalainen pelityyli jonkin verran kaventaa fyysisyyden merkitystä.
Bondarev kirjoitti:
Itselläni on hatara muistikuva, että myös sellaisten "tusinaukkojen" kohdalla kuin Jan Caloun, Ville Peltonen jne... oli juuri noissa NHL:ään tähtäävissä arvioissa heikkoudet fyysisessä pelissä. Molemmat pärjäsi kuitenkin ihan "kohtalaisesti" kotoisessa SM-Liigassa :) Tämä oli vain kärjistetty esimerkki, ja ei todellakaan tarkoita sitä että alkaisin vertaamaan Kurkaa kyseisiin heppuihin.
Varsinainen ongelmahan ei ole siinä, että Kurka ei ole järin fyysinen, vaan pikemminkin siinä, että koko KalPan joukkueesta ei juuri löydy muita fyysiseen peliin kykeneviä kuin Timo Kuuluvainen (hänkin tietyin varauksin). Jan Calounin ja Ville Peltosen joukkueista on yleensä löytynyt myös pelaajia, jotka kykenevät pelaamaan tarvittaessa kovaa. Itse asiassa osa heidän kunniastaan varmaan kuuluu ketjukavereille, jotka ovat pelanneet tilla heille ja näin heidän kiekollinen taitonsa on päässyt oikeuksiinsa.