Pula-ajan Tretjak kirjoitti:
Jos joukkue päästää ampumaan yli 30 kertaa kohti maaliaan, niin on iltoja jolloin ei kaikkia saada kiinni.
No tottakai on, niin oli eilenkin. Itse asiassa aika harvoinhan sellaisia iltoja tulee, että maalivahti torjuu yli 30 laukauksesta kaikki. Tosin erittäin paljon riippuu siitä, minkä tasoisia/mistä paikoista laukauksia tulee.
Pula-ajan Tretjak kirjoitti:
Vähän harmissani olen huomannut trendin menevän siihen, että joka jengi syyttää maalivahtia maaleista. Yleensä vika ei kuitenkaan molarissa ole. Voittava maalivahti voi ollakin, vaikkei ottaisi jokaista maagista vetoa kiinni.. Kyllä se on joukkue, joka voittavan maalivahdin tekee. Monesti sm-liigan fanien keskuudessa käy ns. ammutaan pianisti ilmiö, kun biisi ei miellytä.
Ei voittava maalivahti tietenkään ota jokaista maagista vetoa kiinni. Itse asiassa voittavalle maalivahdille voi mennä joskus helppojakin, mutta todella harvoin pelin ratkaisuhetkillä (epämääräinen käsite, tiedän). Puolustuksen pelaamisesta riippuu todella paljon, miten "voittava" maalivahti on. Vastustaja voidaan pakottaa sellaisiin laukaisukulmiin, joista maaleja syntyy todella harvoin.
Askey näyttää nyt olevan aivan mainiossa vireessä. Pohjois-Amerikan kaukaloista tulevalle maalivahdille näyttää usein tulevan vaikeuksia sopeutua täkäläisiin kaukaloihin/pelityyliin, mutta uskoisin tämän asian nyt olevan kunnossa. Iso kiitos Sheddenille, että jaksaa luottaa Tompan kokemukseen ja jaksoi luottaa myös alussa, kun homma näytti vaikealta.
EDIT: Tai itse asiassa jos voittavan maalivahdin käsite määritellään, niin kuin se täällä joskus määritelty, niin sittenhän siihen, onko maalivahti voittava vai ei, ei vaikuta muun joukkueen pelaaminen. Voittava maalivahti ilmeisesti siis on sellainen, joka pystyy pitämään joukkueen voiton syrjässä kiinni, oli sitten edessä oleva joukkue kuinka surkea tahansa. (Tosin äärimmäisen surkean (vastustajaan verrattuna) joukkueen maalivahtina pitäisi sitten olla yli-ihminen, jotta tämä toteutuisi.)