Toimittaja ainesta?

  • 1 003
  • 4

kamraterna

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Käväisin tässä aikani ratoksi selailemassa kiekkolinjan sivustoja.. sivut oli vaihteeksi päivitetty ja suureksi ihmetyksekseni löysin sieltä täysin suoran lainauksen kirjoituksestani IFK:n inside palstalle :D

Kyse on kohdasta missä puhutaan Bednarin ja Calounin korvaajista..

Väärinkäsitysten välttämiseksi korostan kuitenkin, ettei minulla ole mitään tekemistä kyseisen palvelun kanssa, ja usein olen sitä kritisoinutkin.. heräsi vaan kysymys, että onkohan näillä nettikirjoituksilla mitään tekijänoikeuksia? Kyseisellä palvelullahan ylläpitäjät (kai) tienaavat ihan rahaa..

Vähän samanlainen homma oli keväällä Peltosen siirtyessä Jokereihin, kun kirjoitukseni lainattiin Ilta-Sanomien sivuille..

Pitäisi varmaan hakeutua johonkin toimittajakouluun, kun ei täällä it-alalla nuo näkymät niin hirvittävän ruusuiset ole.. ;)
 

Viikate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos, JYP, KooKoo, HeKi
Kyllä kai nettikirjoituksia koskevat samat tekijänoikeudet kuin paperille kirjoitettuja tekstejäkin. Tekijänoikeudet ovat kirjoittajan, ellei niitä jollain sopimuksella ole luovutettu toisaalle.

Nettikirjoitus on laissa määritelty "teos" siinä mielessä, että siihen on käytetty tekijän luovaa panosta. Tämä koskee kaikkia tekstejä tasosta riippumatta - eli myös saipaviltsulla on oikeudet meitä ilahduttaneisiin hengentuotoksiinsa.

Itse ainakin ottaisin julkaisijaan yhteyttä, jos minun kirjoitustani lainattaisiin (taitaa olla turha toivo) ilman lähdemainintaa. Lyhyt pätkä menee käsittääkseni sitaattioikeuden piikkiin, jos lähde mainitaan. Eli lainaus on tällöin lupaa kysymättäkin sallittua.
 

kamraterna

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Demon Allbran
No, toimittajan pitäisi ehkä kirjoittaa 'toimittaja-ainesta' oikeaoppisesti. ;)


Eikös se oo just niitä asioita mitä koulussa sit opetetaan :D
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös