Uskomattoman mielenkiintoista, etten sanoisi.
Ensiksikin, on ollut tässä vuosien varrella hienoa huomata, että liigan ollessa suljettu, moni liigaseura on saanut taloutensa kondikseen. Toki nyt eletään vaikeita aikoja taloudellisesti kaikkialla, mutta kaikista tuomiopäivän puheista huolimatta liigaseurojen talous on oikeastaan hyvinkin terveellä pohjalla. Niin myös tietojeni mukaan Porin Ässillä, jolla on tänään vaara pudota sarjaporrasta alemmaksi.
Toisekseen, on ollut hienoa huomata, että tasoero liigan ja mestiksen välillä ei olekaan kasvanut tähtitieteelliseksi. Itse kannoin huolta tästä ja käänsin kelkkani joitakin vuosia ennen liigan avaamista "suljetun" sarjan kannattajasta karsintojen palauttamisen kannattajaksi. Huolestuin siitä, että jääkiekko jää vain liigapaikkakuntien lajiksi Suomessa. Toki olin jo sarjan sulkemisen aikana sitä mieltä, että ratkaisun on oltava vain väliaikainen - suljettu sarjajärjestelmä ei kuulu eurooppalaiseen palloilukulttuuriin.
Joka vuosi liigasta on löytynyt semmoinen joukkue, jolle liikenee hieman sympatiaa oman seuran ohella. Tänä vuonna se joukkue on ollut Ässät. Sportia vastaan minulla ei ole mitään, mutta Juhani Tammisen habitusta ei vaan voi kestää. Toivon siis, että Ässät homman vielä klaaraa - mieluiten tänään ja seitsemännessä pelissä kummassakin jatkoajalla, jotta Tami saisi kunnon näpäytyksen. Tässä tapauksessa kärsijän rooliin joutuisi toki myös aivan liikaa hienoja vaasalaiskannattajia. Mutta eiköhän se niin ole, että lopulta tämä sarja on joka tapauksessa antanut Vaasaan uskoa tulevaisuuteen - kävi tässä sarjassa miten kävi.
Lisättäköön vielä, että Sport on jo nyt tehnyt hienon työn suomalaiselle jääkiekkoilulle. Ensi kaudella jääkiekko kiinnostanee nykyistä enemmän kaikilla mestispaikkakunnilla - varsinkin niillä, jotka voivat jollakin aikavälillä liigasta haaveilla.