Sportin seitsemän viime ottelun maalimäärät:
0 ,3 ,1, 3, 2, 1, 1...
Tässä ollaan asian ytimessä. Sportin hyvä flow - mitä tulee kiekon pussiin laittamiseen - suli jo joensuulaisten puolutusbarrikaadiin ja siihen norjalaiseen veskariin. Sen jälkeen on ollut tuskaa. Ja näissä peleissä se vielä korostuu, kun aikaa on vielä vähemmän ja maalissa hyvä kassari.
Jokseenkin huvittuneena olen taustalta seurannut karsintakeskustelua. Osalla Sportin kannattajista on keulinut pahasti (vaikea ymmärtää miksi, koska altavastaaja-asetelma niin selkeä) ja osa Ilves-kannattajista on tuntunut tyystin unohtaneet sen tosiasian, että Ilves todellakin karsii paikastaan auringossa.
Katselin perjantaina Ilveksen mestaruusviirejä oudoissa fiiliksissä. Olin Suomen jääkiekkoilun legendaarisimmassa rakennuksessa, vastassa maan menestynein seura. Sport - oma suosikkini - koostuu nuorista intohimoisista jätkistä. Palkkaa ei pelaamisesta juuri saa, mutta jos jotain tekisi oikein, voisi se avata paikan legendaarisessa SM-liigassa. Tuossa sarjassa mediaanipalkka on jo aika mukava korvaus. Suurelle osalle se jää haaveeksi ja kiekosta ei ikinä tule ammattia. Mestiksessä voi vetää vanhempien tuella tai sitten tekee tuntitöitä sivussa tai opiskelee. Käytetty aika kiekkoon on kuitenkin aika sama, mitä liigapelaajilla.
1985. 27 vuotta edellisestä mestaruudesta. Se on pitkä aika. Perinteitä on, mutta nykymeno on ummehtunutta niin kuin haju Hiitelän Sepon verkkareissa. Jos minä olisin Ilveksen kannattaja nyt, uskoisin, että ottaisin nämä pelit ja tuloksetkin vastaan hyvin nöyränä.
Sportin esitys on toistaiseksi ollut suuri pettymys. Toivotaan, että joukkue saa tänään irti itsestään huomattavasti enemmän. Pahalta näyttää, että edes aivan parasta peliään pelaava Sport ei riitä nyt Ilveksen kaatoon. Toivoa silti pitää. Tampereelle sitä pitää lähteä tänäänkin. Nää on Sport-kannattajalle hienoja aikoja. Vielä pari-kolme vuotta tätä rataa "alhaalla" niin oikean iskun aika voi tulla. Nyt suunta on hyvä ja oikea. Niin kuin olen aiemminkin kirjoittanut, mulla on aikaa ja kärsivällisyyttä odottaa. Mielummin seuraan Mestiksessä pelaavaa Sportia kuolemaani saakka, kun katson sen menevän nurin konkurssin myötä. Kunhan karsintamahdollisuus on, se riittää tyydyttämään mun mielenkiinnon.