Lukko, Lukko, Lukko, Rauman Lukko.
Hyökkäys kuin salama ja puolustus kuin tukko!
On meille tuttua tämä, lätkä ja lämä,
kun suomiliiga ottelee, niin sitä kansa hurrailee.
HEI, HEI, HEI!
Noin me laulettiin 80-luvun alussa ala-asteella musiikin kirjasta. Laulu oli nimeltään muistaakseni "lätkälaulu" Muistaako kukaan muu sitä?
No totta kai, vaikka tuohon aikaan jo yläastetta kävinkin kun tuo laulukirja ala-asteen nappuloille annettiin. Jonkun vuotta-paria nuoremman hepun luona sitä katseltiin ja naureskeltiin etenkin kohdalle "puolustus kuin tukko".
Niin. Eihän tämä peli nyt niin huonoa ollut kuin eilen tai viikko sitten pelattu JYP-peli. Mutta ei paljon puuttunutkaan, kyllähän Pelicans siinä ihan kolmannen erän loppua lukuunottamatta koko ajan hallitsevampi osapuoli oli ja oikeastaan näytti siltäkin ettei Pelicanskaan ihan parastaan joutunut tänään näyttämään. Mikäs siinä kun vähempikin riittää.
Ikävä on sanoa, mutta kyllä vierasjoukkue sai tänään varsinkin toisessa erässä myös tuomareilta kohtuuttoman paljon apua. Mä laskin siinä neljä selkeää jäähyn paikkaa josta ei Pelicansille istuntoa annettu, ja viides oli se kolmannen erän alkuun tullut Mäkelän nyrkinisku Spruktsin päähän. Sen jälkeen sitten tuli pari jäähyä Pelicansillekin, ihan vaan varmuuden vuoksi ettei vaan kukaan pääse puolueellliseksi haukkumaan.
Jotenkin näytti siltä ettei Petekään ollut ihan hereillä tänään. Se ensimmäinen maalikin oli siitä kummallinen että Pete torjui ensin ja jätti sitten mun nähdäkseni tarkoituksella kiekon peliin odottaen ilmeisesti että pakki sen korjaa: aika rohkea luulo koko kauden tuon paskapakiston takana pelanneelta maalivahdilta, ja niinhän se kiekko sitten verkossa olikin ajassa 0.53.
Eikä siinä Pelicansin toisessa maalissakaan minun mielestäni maskia edessä ollut, mutta niin vaan Suhosen veto maaliin meni. Ja kolmaskin näytti jotenkin helpolta, tosin siinä saatiin aika vapaasti ylivoimalla takakulmalta kiekko maaliin lyödä, osittain Pete ehti mukaankin kyllä. Ja lopun pelin Pete olikin oma varma itsensä, tosin kolmannessa erässä kilahti kerran tolppa takana mutta eipä se edes lähellä ollut.
Ennen pelin alkua Toivola höpisi radiossa, että kotona on tyhmät jäähyt saatu pois ja eikös perkele Toporowski ottanut avauserään oikein niin saatanan mottipäisen jäähyn että harvoin näkee. Lukko oli juuri tasoittanut pelin ja saanut siitä kaivattua virtaa kintaisiin, Niemi torjuu vedon ja Toporowski työntää pakin Niemen syliin. Ihan ansaittu jäähy, valitettavasti vaan sen aikana Pelicans meni uudelleen johtoon.
Toporowski istui muuten Pelicansin kolmannen maalinkin aikana jäähyllä, mutta se jäähy nyt menee tuomarin piikkiin enemmän kuin Topon itsensä, joka tapauksessa heikohko iltapuhde taas vaihteeksi Topolta. Ja loppuun vielä tuli ilmeisesti kymppikin: toivottavasti edes haistatteli kunnolla vittua noin paskoille tuomareille.
Lukosta pirteintä peliä esitti Juhamatti Yli-Junnila ketjunsa kanssa. Heille olisi toivonut peliaikaa enemmänkin. Muilla kiekko pomppi enemmän tai vähemmän lavassa, mutta luultavasti Toivola kuitenkin on tyytyväinen avauspeliin...
Puolustajista surkuhupaisinta peliä esitti jälleen kerran Juha Alen. Että voi vittu soikoon. Mä väitän että Mestiksessäkään ei näin huonoa pakkia pelaa yhtään. Ja se varmaan syö saman tien sen toiveen, että Tami Tammisen Sport ostaisi Alenin ensi kaudeksi takalinjoilleen. Mä olen tähän päivään saakka pitänyt Marko Epätoivosta liigan huonoimpana pakkina, mutta kyllä Lukon jätkä taitaa senkin kisan edukseen kääntää.
Kumma kun huomiseksi ei kukaan ole mitään peliä keksinyt Lukolle pykätä. Onhan se nyt mahdotonta meininkiä että tässä kohtaa saa yhden päivän levätäkin ennen seuraavaa matsia. Se onkin sitten runkkarisarjan viimeinen peli ja Eepin juhla.
Semmoinen pyyntö mulla nyt jo tässä vaiheessa on lauantaiksi Lukolle, että älkää nyt saatana pilatko tätäkin Eepin juhlaa niinkuin kaikki muut merkkipelit tähän mennessä mitkä Eepi on parin-kolmen kauden aikana pelannut.
Ei mulla muuta.
Paitsi että Toivolan tiimalasissa on onneksi kovin vähän enää hiekkaa jäljellä. Tämän Lukon Toivolan siis, vaikkei tosta tuomaristakaan niin väliksi olisi.