Tulipahan käytyä Ruuman Lakon Lännen Puhelin Areenalla, jossa puhelimet ei kuulu, hakemassa avausvoitto, number 7. Aika nasulia oli ajella kaupungin läpi takaisin ikkunat auki Patasydäntä soitellen. Halliltakin lähdettäessä vaikutti siltä, että jotenkin kateellisena ihmiset katselivat hienoja punaisia fanipaitoja. Joku sanoi ketjussa aikaisemmin, että Lukolla on rankka harjoituskausi menossa ja jalat tukossa. Ihanko totta, ei kai nyt jääkiekossa sentään. Minä luulen, että Lukolla on tosipeleistä niin pitkä aika, että tuntuma on vielä vähän hukassa. Se ylivertaisille, -voimaisille ja -mielisille raumalaisille.
Tämä voitto ja hyvä alku sarjaan on Ässien nuorelle ja kokemattomalle joukkueelle tärkeä. Ensimmäisessä erässä tuo kokemattomuus näkyikin hermoiluna ja ihmeellisinä harhasyöttöinä ja kiekonmenetyksinä. Suht tasaisen ekan viiden minuutin jälkeen sai kynsiä pureskellen odotella pelastavaa erätaukoa. Luotin Pajuojaan ja joukkueeseen, että homma saadaan kuosiin ja peli paranee toiseen erään ja näin sitten kävikin.
Lukon 1-1 tasoituksessa Häppölän tilalle aloitukseen vaihdettu Mave meni aloitukseen puolivaloilla, siitä 1-1. Tuo ketju oli muutenkin kusessa lähes koko ottelun ajan Lukon ykköstä vastaan. Nyt kolme peliä nähneenä Häppölän otteet eivät tyydytä minua yhtään. Vahvistuu se käsitys, että Häppölä ei sovi tuohon keskelle. Siihen tarvitaan vaatimaton työmyyrä tyyliin AUK, kuka siihen sitten sopisi paremmin, niin se nähdään jossain vaiheessa. Pajuojahan on jo vihjaillut, että siirtää Häppölän tuosta pois. OK, pääsi yv:llä toiseksi syöttäjäksi kahteen maaliin, mutta silti laiska esitys, hävisi aloitukset tai vaihdettiin pois ja pelasi pitkiä vaihtoja. Onko tässä Hesan diiva, joka on tullut maalle ja on omasta mielestään iso kingi? Eikös se muuten ollut Häppölä, joka oli ottamassa sen aivan älyttömän jäähyn omalla puolustusalueella alivoimalla, ja josta Lukko teki 2-3 maalin ilman veskaria, veto oli kyllä komea.
Mitäpä vielä matsista, toiseen erään Ässät jätti turhat hermoilut pukukoppiin ja ottelussa ei oikeastaan ollut enää mitään hätää. Alkoi Konttinen show. Näyttää siltä, että Ässät on kerrankin löytänyt oikean kultakimpaleen, loistava peli Terolta. Myös Jessen otteet lämmittävät, ainoa Ässien 5-5 vastaan tehty maali oli Jessen järjestämä, BJ tehdessä maalilla arvokasta työtä. Tämä on Jesselle se vuosi, uskon ja toivon niin. Entäpä kaksikko Kuparinen - Forsbacka, täyttä rautaa. Tämän kaksikon ollessa jäällä Ässillä ei ollut mitään hätää, Lukko pyöri kulmissa, eikä päässyt sieltä mihinkään. Tätä kaksikkoa ei saa missään nimessä hajoittaa!
Rajusti kannustaneesta Ässäfanilaumasta - itse olin "väärässä päässä" hallia - oli aistittavissa luja luottamus ja usko omiin ja sen tekemiseen, mikä näytti tarttuvan joukkueeseenkin, näin siis vieraissa.