Koska en ole raumalainen, vaan euralainen, niin saanen silti sanoa tähän alkuun että odotettu lopputulos mutta tapa millä se tuli yllätti minut. Juurikaan mitään Ilveksen peleistä muita kuin Lukkoa vastaan tietämättä kuvittelin että Ilves tulee puolustamaan, rikkomaan ja sumputtamaan ja antaa rauhassa Lukon hallita peliä ja Lukko hakkaa päätään Wiikmaniin joka torjuu noin 45 kertaa mutta mitä vielä. Pelihän oli tasakentällisin pelaten täysin Ilveksen hallinnassa alusta loppuun saakka, ja vain Mika Noronen piti Lukon edes jollain tavalla pelissä mukana.
Lukko joutui jo avauserässä tappamaan neljä kakkosta, tosin se ensimmäinen tappo ei kestänyt kuin vajaa 10 sekuntia kun Ilves sai jäähyn, mutta ilman Norosta Ilves olisi ratkaissut pelin jo noiden avauserän ylivoimiensa aikana. Tai en tiedä kuinka suuri osuus siitä menee puhtaasti Ilveksen maalipaikkojen tuhlailun piikkiin, paljonhan Noronen noita vetoja tuntui torjuvan eteensä mutta aina siinä oli joku Lukon pakki siivoamassa irtokiekot pois. Mistä tietysti ansaittu tunnustus Lukolle.
Toisessa erässä oli puolestaan Ilveksen vuoro jäähyillä ja Lukko sai ylivoimalla ihan kelvonkin näköistä pyöritystä Ilveksen päädyssä mutta ilman tulosta. Ilves sen sijaan meni johtoon kun Mark Lee hukkasi ensin oman paikkansa, mutta nappasi maalin takana irtokiekon itselleen ja syötti vapaaksi jätetylle Niinimäelle joka pisti kiekon käytännössä tyhjään maaliin kun Noronen oli edelleen sen Leen tilanteen torjunnan jälkeen ulkona kuvioista. Ansaittu johto Ilvekselle, ja se kesti erän loppuun saakka.
Mitä siinä lopussa oikein tapahtui kun Tukonen kävi niin kuumana että hyökkäsi Kesän kimppuun? Kesälle annettiin ryntäyksestä jäähy, en hänen nähnyt sellaista tekevän mutta Tukonen oli pirun kiukkuinen tilanteessa. Siis Tukonen joka ei edes harjoituspeleissä lähtenyt nyrkkiapajille vaikka haastettiin näytti nyt valmiilta hanskaamaan ja pudotti oikein rukkasensakin. Kesä ei pudottanut, eikä iskuja vaihdettu mutta sen sijaan Kesä kellisti Tukosen aika vaivattoman oloisesti alleen. Menivätkö ne tuomiot oikein, 2+10 Tukoselle ja 2+2+10 Kesälle, sillä minä en sitä Kesän ryntäystä havainnut?
Joka tapauksessa kolmannen erän alkuun Lukko sai oivan paikan tasoitukseen kun Ilveksellä oli jo ennestään yksi pelaaja jäähyllä ja Kesä meni seuraksi. Ja kahden miehen ylivoimalla tasoitus tulikin, Pettinen sivalsi ranteella tasoituksen ja hyvän maskin teki nähdäkseni Teemu Nurmi.
Jarkko Kauvosaaren jäähyn aikana Ilves meni uudelleen johtoon kun Mark Lee pääsi hyvältä paikalta oikein kunnolla tähtäämään ja laukomaan, siihen eteen taisi parikin Lukon pelaajaa heittäytyä enkä tiedä ottiko se kiekko jostain kimmokkeen mutta Norosen se kumminkin yllätti ja Ilves johti peliä taas.
Sitten siihen saakka melko pimennossa pelannut Perttu Lindgren tasoitti. Ensin oli Samuli Kivimäellä paikka, Wiikman torjui hyvin mutta Perttu nappasi irtokiekon ja pisti sen jäässä sätkivän Wiikmanin yli maaliin.
Muutama minuutti ennen loppua Perttu pelasi hyvin Petruzalekille kiekon ja Petru olisi kenties päässyt karkuunkin mutta kaatui, eikä sitten saanut kiekkoa kunnolla haltuunsa. Nousi ylös, mutta kaatui uudelleen ja vaikka yleisö kovasti nuijia haukkuikin niin näin sen tilanteen aika hyvin omalle paikalleni eikä Ilveksen pakki siinä minusta missään vaiheessa Petrua rikkonut.
Ja kuin pisteeksi vittumaisen illan päätteeksi Ilves teki vielä voittomaalin. Pitkä pyöritys siinä oli Lukon päädyssä kunnes yhtäkkiä kiekko lyötiin jostain Norosen taakse. Ilveksen nelosketju oli asialla, ja vaikka Urama ei enää pihdannutkaan maalivahdin poisottoa vaan veti Norosen nopeasti penkille maalin jälkeen niin kiriä ei nähty. Lähempänä Ilveksen neljäs maali oli kuin Lukon tasoitus.
Semmonen peli. Ilves oli todella hyvä, mielestäni pelasi yhden parhaista vieraspeleistä mitä Äijänsuolla on tällä kaudella nähty. Tappio tietysti vituttaa minua yhtä paljon kuin muitakin Lukon kannattajia mutta on se sanottava että voitto meni oikeaan osoitteeseen.
Ilveksen parhaat olivat kanadalainen Mark Lee sekä kanadansuomalainen Kai Kantola. Tämä Kantola on mielenkiintoinen tapaus, tiedän hänet kyllä Anssi Rantasen polven hajottajaksi mutta sitä en osaa sanoa että onko hän aiemmin tällä kaudella pelannut näissä joukkueiden kohtaamisissa runkosarjassa, tämä oli nimittäin kolmas peli jonka näiltä joukkueilta näen (kaksi Äijänsuolla ja yksi Tampereen peli netistä) enkä aiemmin ole Kantolaan kiinnittänyt minkäänlaista huomiota. Nyt hän oli todella hyvä.
Ja sitten se Wiikman. Voitto on voitto, enkä minä häneltä mitään pois ota mutta enemmän mielestäni Lukon olisi pitänyt häntä testata. Ei hän ensimmäisen 40 minuutin aikana varmaan kymmentä laukausta joutunut torjumaan, kolmannessa erässä Lukko sentään sai jo hänelle asti kiekkojakin lyötyä mutta sen sanon että niissä peleissä mitkä minä näin hänen Lukossa pelaavan, hän ei yhdessäkään pelissä päässyt näin helpolla. Mutta kuten sanoin, ei minulla ole mitään häntä vastaan mutten myöskään häntä takaisin Lukkoon toivo, uskon ettei Wiikman itsekään halua takaisin tulla.
Lukosta en nyt sen enempää kehuttavaa löydä, mutta Noronen pelasi hyvän pelin. Paljon hän torjui eteensä, mutta hänen ansiostaan Lukko oli pelissä edes tuon verran mukana kuin nyt nähtiin. Sääli hänen kannaltaan että Lukko oli muuten noin paljon alakynnessä.
Nolan Prattin suhteen olen ollut hyvin kärsivällinen ja luottavainen, enkä mä vieläkään kirvestä kaivoon heittänyt, mutta on se sanottava että ei hänestä ole minkäänlaista hyötyä omassa päädyssä eikä hyökkäyspäässä.
Olen joskus isossa päässäni mietiskellyt sitä että nyt kun Otto Honkaheimo ylennettiin ylivoimaa pelaavaksi pakiksi, niin miksei siinä voisi kokeilla myös 600 pelin NHL-veteraania. No ei kokeiltu onneksi tänäänkään, mutta nyt oikeastaan ensimmäisen kerran tuli semmoinen fiilis että mahtaako Pratt sittenkään olla se mitä hänestä toivottiin? Tuleekokaan hänestä sellaista, kuukausi kumminkin jo pelejä takana eikä sitä oman maalin edustan siivoamista juuri nähdä, tänäänkin joku Ilveksen jannu heitteli Prattia siellä Norosen maalin takana kolmannessa erässä miten tahtoi.
Yleisöä ei kovin paljon ollut mutta nyt sentään irtosi kannustusta. Mielestäni paremmin kuin pitkiin aikoihin. Se sentään oli hyvä asia. Ja hyvä asia on sekin että seuraavaksi on taas vieraspeli, jospa sieltä tulisi pinnojakin.