Ti 30.12.2008 KalPa - JYP

  • 17 536
  • 87

_Wildchild_

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, sympatiat Halutulle muutokselle (TM)
Olin jo itsekin vastaamassa nimimerkki Brian Gloughille, mutta viestin lähetysajan huomioonottaen jätin vastaamatta. Ikävää jos jollekin on jäänyt sellainen mielikuva että jyväskyläisillä on noussut kusi päähän.

Minusta Kuopiossa on yleisesti ottaen todella fiksua kiekkoväkeä, jonka kanssa pystyy asiallisesti keskustelemaan mistä tahansa. Eilenkin lämmitti mieltä, kun eräs vanhempi herrasmies kehui Dufvaa neroksi pelin jälkeen. Muutenkin tuo tappio tunnuttiin ottavan hyvin, eikä kukaan kuopiolainen tullut avautumaan pelin jälkeen (toisin kuten monet muut paikkakuntalaiset ovat vieraspeleissä tulleet).

Sitten itse pelistä. Kuten jo aiemmin todettiin, niin vaikka Immosen kenttä oli tappavan tehokas, niin muista ketjuista eteenkin nelonen pelasi myös aivan loistavaa peliä. Toivottavasti samalla koostumuksella saadaan pelata vielä jatkossa. Mitä tulee Sinkkuun, niin kyllähän lähes joka joukkueessa on noita vastustajia ja eteenkin vastustajien faneja ärsyttäviä pelaajia. Itse voisin nimetä tälläiseksi henkilöksi Ville Varakkaan, vaikka muuten KalPan joukkuetta arvostankin. Eilen Varakas pelasi suht asiallisesti, mutta herra tuntuu aina säännöllisin väliajoin käyvän tökkimässä ja leipomassa vastustajan naamaa vielä vihellyksen jälkeen.
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Olipa kyllä aneeminen peli KalPalta, huomasi että painoi Blues peli jaloissa, kun kalpan bussi tuli kuopioon tosi myöhään eilen, kuten me fanitkin.

Kalpa fanina hyvä vain, että Sinkku on maalilla, sytyttää aina faninkin, mutta tietty voisi jättää joitain turhia juttuja pois, mutta muuten pistää hymyilyttämään.

JYP fanien kusipäisyydestä ei ole muuta sanottavaa, kuin että muutama siellä humalassa öykkäröi niin se yleistetään, sitten että JYP faneilla noussut kusi päähän. Itse olen huomannut että ihan kaiken ikäisten JYP-fanien kanssa voi keskustella järkevästi. Hienoahan se vain on että nämä "derbyt" saavat sähköä ilmaan, mutta yksi peli muiden joukossa runkosarjassa ja jatketaan tästä, onnea molemmille tasapuolisesti, ja pleijareissa sitten tavataan jälleen kuopiossa, eikös niin ;)
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mitä tulee Sinkkuun, niin jo pidempään on Kuopiossa Sinkulla ja KalPan faneilla ollut lämmin suhde ja molemmat psyykkaavat toisiaan melko voimakkaasti. Onko se sitten väärin? Yleisö huutaa minkä kerkiää, mutta siihen ei ilmeisesti sitten saisi millään tavalla vastata?
En minä näe Wallinheimon provosointia niinkään yleisöön kohdistuvaksi vaan vastustajiin kohdistuvaksi. Ja minun mielestäni tässä tapauksessa väärin on se, että maalivahdit ovat koskemattomia ja siksi heidänkin tulisi pidättäytyä provosoinnista. Siinä missä jotain Ilkka Pikkaraisia ja Leo Komaroveja voidaan vedellä pitkin korvia mikäli nämä hyppivät silmille, niin maalivahti on pelkurimaisesti maskinsa ja varusteidensa takana piilossa. Mitä siinä sitten voi tehdä, käydä parkkipaikalla vetämässä kaverin auton kylkeen pitkä naarmu?
 
Viimeksi muokattu:

kamenski

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En minä näe Wallinheimon provosointia niinkään yleisöön kohdistuvaksi vaan vastustajiin kohdistuvaksi. Ja minun mielestäni tässä tapauksessa väärin on se, että maalivahdit ovat koskemattomia ja siksi heidänkin tulisi pidättäytyä provosoinnista. Siinä missä jotain Ilkka Pikkaraisia ja Leo Komaroveja voidaan vedellä pitkin korvia mikäli nämä hyppivät silmille, niin maalivahti on pelkurimaisesti maskinsa ja varusteidensa takana piilossa. Mitä siinä sitten voi tehdä, käydä parkkipaikalla vetämässä kaverin auton kylkeen pitkä naarmu?


Eli provosointiin vastaus on väkivalta. Kaikissa urheilulajeissa provosoidaan vastustajaa tavalla tai toisella, eleillä tai verbaalisesti tai vaikka puristamalla toista perseestä. Melkeinpä kaikissa muissa lajeissa kaikki pelaajat ovat yht'lailla koskemattomia kuin maalivahdit lätkässä. Jotenkin vaan onnistuvat malttamaan mielensä eikä homma mene tappeluksi. Olisihan se tietysti pesäpalloakin mielenkiintoisempi seurata jos aina välillä lyötäisiin mailalla naamaan.
 

Paha_Kurki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En minä näe Wallinheimon provosointia niinkään yleisöön kohdistuvaksi vaan vastustajiin kohdistuvaksi. Ja minun mielestäni tässä tapauksessa väärin on se, että maalivahdit ovat koskemattomia ja siksi heidänkin tulisi pidättäytyä provosoinnista. Siinä missä jotain Ilkka Pikkaraisia ja Leo Komaroveja voidaan vedellä pitkin korvia mikäli nämä hyppivät silmille, niin maalivahti on pelkurimaisesti maskinsa ja varusteidensa takana piilossa. Mitä siinä sitten voi tehdä, käydä parkkipaikalla vetämässä kaverin auton kylkeen pitkä naarmu?

Niin, ollaanko nyt liian pitkällä? Luulempa että nyt ollaan. En usko että tuo pelaajia juurikaan haittaa mitä kentällä huudellaan. Jätkät tuolla kaukalossa ovat ammattilaisia ja näitä sanasota/provosointi/ärsytys -juttuja tulee kauden aikana sekä pelin sisällä jo niin monta että ei noista kukaan (tuskin) hirveästi enää jaksa hetken päästä/pelin jälkeen stressata. Peli on peliä ja kun se on ohi, niin se on sitten siinä. Näin minä sen olen ymmärtänyt.

Esimerkkinä muutamien vuosien takainen tanssipari Helenius & Nielikäinen. Ovatko kavereita keskenään? Saattavat olla. ;)

menestystä loppuvuodelle! ;D
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
JYP-fanien ylimielisyys paistaa läpi niin perkeleesti.
Monille entisen pikkuseuran kannattajalle nykyinen rahajoukkue on liian vaikea asia käsitellä. Vaikka JYP ei koskaan ole ihan sympaattisimpiin joukkueisiin mielestäni kuulunut, harmittaa hieman monien niiden kannattajien puolesta, joilla kusi ei ole noussut rahan myötä hattuun.

Paljon myös välillä naurattaa se, miten kehutaan (nimenomaan JYPin ulkopuolelta), että on osattu tehdä asioita Jyväskylässä oikein. On toki mutta se tärkein merkitsevä asia on helvetillisen eurokasan kippaamisen joukkueeseen.

Ja sama Kuopioon myös. Siellä kuitenkin harvemmalla kusi noussut hattuun.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kaikissa urheilulajeissa provosoidaan vastustajaa tavalla tai toisella, eleillä tai verbaalisesti tai vaikka puristamalla toista perseestä.
Minulle on jäänyt ilmeisesti melkoinen aukko sivistyksessä, sillä en ole juuri koskaan nähnyt yhdenkään yleisurheilijan eli juoksijan, hyppääjän, heittäjän tai sulkapalloilijan, keilaajan, tennis-pelaajan, uimahyppääjän, kriketin pelaajan ja oikeastaan monen muunkaan lajin harrastajan provosoivan vastustajaa. Itseasiassa näitä lajeja joissa sitä tapahtuu ovat vain muutamat pallopelit ja kamppailulajit (nyrkkyily päällimmäisenä). Koko provosoinnin ideahan on saada vastustaja kostamaan ja ottamaan jäähy.

Hauskinta asiassa on kyseinen toiminta on vieläpä jääkiekon säännöissä yksiselitteisesti kielletty, mutta jostain syystä tuomarit eivät kyseistä sääntöä tippaakaan noudata.
 

Paha_Kurki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Monille entisen pikkuseuran kannattajalle nykyinen rahajoukkue on liian vaikea asia käsitellä. Vaikka JYP ei koskaan ole ihan sympaattisimpiin joukkueisiin mielestäni kuulunut, harmittaa hieman monien niiden kannattajien puolesta, joilla kusi ei ole noussut rahan myötä hattuun.

Paljon myös välillä naurattaa se, miten kehutaan (nimenomaan JYPin ulkopuolelta), että on osattu tehdä asioita Jyväskylässä oikein. On toki mutta se tärkein merkitsevä asia on helvetillisen eurokasan kippaamisen joukkueeseen.

Ja sama Kuopioon myös. Siellä kuitenkin harvemmalla kusi noussut hattuun.

Juuri näin. Vaikka nyt kokonaisuutena homma on aika hyvin paketissa, niin mitään EI vielä ole VOITETTU. Se on ainoa fakta tässä vaiheessa.

Jospa kaikki tuo henkselien paukuttelu johtuu siitä peruspessimismistä? Eli paukutellaan nyt ja kunnolla koska, voihan olla että tämäkin kustaan ja pääsipä edes sillon sanomaan. Emmä tiiä.

Nyt ei kerkee kirjottaa ihan kaikkee, pitää varmaan perustaa ketju missä ruoditaan nää asiat läpi. En mä nää mitään syytä miksi tässä pitäisi leijua. Mutta se miksi joku leijuu/vaikuttaa että leijuisi, ehkäpä siihen löytyisi ratkaisu sitä kautta?
 

kamenski

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minulle on jäänyt ilmeisesti melkoinen aukko sivistyksessä, sillä en ole juuri koskaan nähnyt yhdenkään yleisurheilijan eli juoksijan, hyppääjän, heittäjän tai sulkapalloilijan, keilaajan, tennis-pelaajan, uimahyppääjän, kriketin pelaajan ja oikeastaan monen muunkaan lajin harrastajan provosoivan vastustajaa. Itseasiassa näitä lajeja joissa sitä tapahtuu ovat vain muutamat pallopelit ja kamppailulajit (nyrkkyily päällimmäisenä). Koko provosoinnin ideahan on saada vastustaja kostamaan ja ottamaan jäähy.

Hauskinta asiassa on kyseinen toiminta on vieläpä jääkiekon säännöissä yksiselitteisesti kielletty, mutta jostain syystä tuomarit eivät kyseistä sääntöä tippaakaan noudata.

Provosoinnissahan on tarkoitus saada vastustajan keskittyminen suuntautumaan muuhun kuin omaan suoritukseen. Jääkiekossa tämä voi esiintyä jäähyjen ottamisena tai kostamisena. Tai mistä minä tiedän miksi muut provosointia harrastavat, mutta tuota minä hain takaa silloin kun vielä harrastin ns. kilpaurheilua enkä vain kaveriporukassa höntsäilyä.

Suunsoittamista on vaikea havaita kun sitä ei katsomoon näe tai kuule. Varsinkaan kotisohvalta.

Säännöistä en tiedä mitään enkä siksi niistä mitään kommentoi.
 

Pappa1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Tribe, Tigers, Angels, Rangers (Texas)
Provosoinnissahan on tarkoitus saada vastustajan keskittyminen suuntautumaan muuhun kuin omaan suoritukseen. Jääkiekossa tämä voi esiintyä jäähyjen ottamisena tai kostamisena.

Jep, juurikin näin. Tiistainkierroksella ottelussa Pelicans-Tappara, niin Latvalan maalin jälkeen, kun Tappara heitti ykkösketjun kehiin niin Leksa siinä samalla huuteli ennen keskialoitusta Niemiselle, samalla kun oli menossa vaihtoaitioon, mutta Ville vain nauroi Komaroville. No ensin Pentikäinen otti käytöskympin ja siitä kiekko peliin ja hetken päästä V.Nieminen otti estämisjäähyn, silloin kun joukkueen olisi pitänyt aloittaa kiri. Tiedä sitten oliko Leksalla vaikutusta asiaan.

Voihan olla, että kun Sinkku provosoi niin se ilmenee, että vastustaja "tulistuu" Sinkulle ja aina kun on vetopaikka niin vetää täysiä päin eikä ajattele sijoittamista tai harhausta. Tämä oli pelkkä ajatus.

On minullakin uudenvuoden viettotavat.
 

david

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Monille entisen pikkuseuran kannattajalle nykyinen rahajoukkue on liian vaikea asia käsitellä. Vaikka JYP ei koskaan ole ihan sympaattisimpiin joukkueisiin mielestäni kuulunut, harmittaa hieman monien niiden kannattajien puolesta, joilla kusi ei ole noussut rahan myötä hattuun.

Paljon myös välillä naurattaa se, miten kehutaan (nimenomaan JYPin ulkopuolelta), että on osattu tehdä asioita Jyväskylässä oikein. On toki mutta se tärkein merkitsevä asia on helvetillisen eurokasan kippaamisen joukkueeseen.

Ja sama Kuopioon myös. Siellä kuitenkin harvemmalla kusi noussut hattuun.

Olen sitä mieltä, että katsottiinpa asioita JYPin ulkoa tai sisältä, niin sitä tosiasiaa ei voi kieltää, että JYPin "pisteen hinta" on ollut about kymmenen vuotta liigan parasta (varmaan joka vuosi top-3). Joku tilastonikkari voi kaivaa faktat esiin, jos viitsii.

Tämä taas kertoo nimenomaan erittäin laadukkaasta työstä, jossa liigan pienemmillä pelaajabudjetilla kivutaan sääleihin, keskitason pelaajabudjetilla kuuden sakkiin ja top-6 pelaajabudjetilla (tämä kausi) noh, ei nuolaista ennen kuin tipahtaa, mutta hyvältä näyttää tässä vaiheessa.

Eli euroja tottakai tarvitaan ja onneksi meillä on kerrankin ollut niitä käytössä. Pelkillä euroilla ei nykyrosteria ole kuitenkaan kasattu, koska kyllä noille pojille olisi vähintään samat eurokasat maksettu ns. oikeissa suurseuroissa. On siis onnistuttu luomaan "imu", joka houkuttelee pelaajia tulemaan seuraan.

Kyllähän esim. HIFK, Jokerit, Lukko ja Blues ovat räpeltäneet viimeisen kymmenen vuoden aikana aivan tolkuttoman läjän euroja tyhjään. Osittäin tämä johtuu varmasti siitäkin, että kun rahaa on niin ettei paskalle taivu, niin pelaajia tulee osteltua kalliilla tuosta vain, kun taas pikkuseuran kuten Saipan ja JYPin on mietittävä tarkkaan jokainen hankinta ja punnittava viimeisen päälle harkiten, tuoko ostos lisäarvoa joukkueeseen.
Pikkuseuroista huonoiten euronsa on mielestäni käyttänyt Ässät (se MOI kausi on sarjaa poikkeus vahvistaa säännön, vaikka uskomattoman upea esitys ja piristys koko liigalle olikin).

Summa summarum. Eurojen määrällä on tietysti kovastikin merkitystä, kun puhutaan menestymisestä liigassa. About samalla euromäärillä asiat voidaan kuitenkin tehdä todella paljon paremmin ja huonommin, eli tekemisen laadulla on merkitystä pitkäjänteisessä työssä.

Mitenköhän tämä liittyi ketjun aiheeseen, sorry :)
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kyllähän esim. HIFK, Jokerit, Lukko ja Blues ovat räpeltäneet viimeisen kymmenen vuoden aikana aivan tolkuttoman läjän euroja tyhjään.
Viimeisen kymmenen vuoden ainana HIFK ja Jokerit ovat voittaneet mestaruuksia, Blues päässyt CHL:ään. Tietenkään noissa joukkueissa ei ole optimaalisesti rahoja käytetty, mutta euroa per piste suosiii niin selvästi pienemmillä budjeteilla operoivia joukkueita, että se ei ole millään tavolla järkevä vertailu.
 
Tämä nyt ei varsinaisesti liity kyseiseen otteluun mitenkään, mutta täällä arvuuteltiin pisteiden hintaa ja itse laskin nämä kauden alussa ilmoitettujen kokonaisbudjettien(palkat + muut kulut) mukaan ja sieltähän selviää että kärkikamppailussa kohtasivat tällä tavalla mitattuna sm-liigan halvimmat joukkueet:

62.545,45 Jyp
64.596,77 Kalpa
88.450,00 Saipa
88.666,67 Ässät
95.755,56 Tps
98.039,22 Ilves
100.188,68 Hpk
103.695,65 Pelicans
114.677,42 Jokerit
119.186,05 Tappara
121.470,59 Lukko
122.807,02 Blues
144.897,96 Hifk
150.888,89 Kärpät
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös