Kiekko-Antilta loistava kirjoitus, sulla ei ole huvikseen tuo "Kiekko" -etuliite mukana.
Nyt oli pakko katsoa vielä kerran Nelosen aika tuhruinen clippi ja niinhän se menee, että ensin Kanki taklaa, sitten Eki käy Kangen kimppuun. Kukaan ei häiritse tässä vaiheessa. Bates lähtee kolmantena miehenä liikkeelle, mutta tsekatkaa minne hän menee > jostain syystä laitaa pitkin
kohti Kankea parivaljakosta Eki / Kanki ? Ei ymmärrä. Bates hakee kasasta Kankea, ei Ekiä. Bluesin #17 lähtee laitaa pitkin menevän Batesin perään, tarttuu häneen takaapäin ja työntää kasan kolmanneksi mieheksi päätyen itse kasan neljänneksi mieheksi. Noin se näkyy kuvissa ja tietenkin aikaa siinä on reagoida itse kullakin sekunnin osasten verran. Nämä ovat siis kliiniset kolariautomaisesti kuvatut pelaajien liikkeet ja suunnat tilanteessa. Kanki taklaa, Keller putoaa, Eki käy Kangen kimppuun, Bates lähtee suoraan Kangen päälle (teoria tästä myöhemmin), #17 lähtee Batesin perään, tarttuu takaapäin hihasta ja työntää Batesin Ekin & Kangen päälle päätyen itse Batesin päälle. Kasassa on nyt siis 4 ukkoa. Kertokaa, jos näette nuo liikkeet toisin, siis ilman sarvia ja hampaita kysyn ihan aidosti tätä. Katsomosta käsin ei voida ängetä pelaajien pään sisään, joten itse kunkin varsinaista päämäärää on vaikea, melkein mahdoton arvioida. Tulkintoja voidaan esittää.
Tässä yksi:
Noin 500 NHL-ottelua pelannut Bates ei ole niittänyt minkäänlaista mainetta pussyna. Uskon, että hänen selkäytimessään on perusänärikoodi, jonka mukaan tilanteisiin pitää ensisijaisesti
mennä mukaan, eikä lähteä haneen. Mikko Elorannalla on esimerkiksi tämä jälkimmäinen koodi asennettuna. Bluesin #17 on käsittääkseni junnu ja on häneltäkin erittäin reipasta ja miehekästä hakeutua tilanteeseen, eikä siitä pois. Jotenkin aika vilpittömästikin luulen, että Bates olisi halunnut itselleen tanssiparin, eikä jostain syystä pitänyt Blues-junnua tällaisena, niinpä hän änkeää kasaan. Bates on tällä kaudella vastannut itsekin nyrkein ja naamanhieromisin, kun häntä on ajeltu. Normaalia änärimiehen meininkiä, kuten Murraylla ja Metropolitilla, esimerkiksi. Ei väistellä, vaan osallistutaan. Mitään apujahan Kanki ei olisi tarvinnut Rajamäkeä vastaan, olisi ollut kiva nähdä kyseinen vääntö. Ainoa selitys, jonka keksin sille, miksi Bates lähtee tavallaan Kangen suuntaan, on että hän hakisi Kangen pois tappelusta, koska haluaa pitää miehen kentällä. Jarkko Ruutuhan haki kerran Calounin naamasta vetäen pois tappelusta, koska ei halunnut, että Caloun ottaa turpaansa. Vastustaja oli Ilves. Tästä tuskin oli nyt kysymys.
Olen täysin avoin tulkinnoille. Provoillekin, jos joku välttämättä haluaa nähdä tässä sellaiselle aihetta.
edit: Tässä vielä linkki Nelosen clippiin. Ajassa 0:13 alkavat tapahtumat:
HIFK-Blues 30.12.08