Ti 25.11.2014 Blues - Kärpät

  • 6 405
  • 35

Mensonge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tulipahan hyvää oppia oikein isän kädestä. Karhusen puolesta vituttaa kyllä enemmänkin. Bluesilla on hyvä junnu maalissa. Otti muutaman avopaikan komeasti. Peli oli mitä oli. Pari erää todella tapahtumaköyhää, minkä kertoo torjunnatkin. Kolmas oli selviytymistaistelua ja loppu oli sitten mitä oli. Kerran tämä piti kokea, niin mieluummin nyt marraskuussa. Toistan vielä, Karhuselle paskamainen tilanne.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Tämä loppu on kyllä yksi kaikkien aikojen mieleenpainuvimmista - ehkä siitä jopa jäisi jotain lapsille kerrottavaa, vaikka ennakkoon jotain muuta pelistä epäilinkin... Vähän on silti hassu fiilis, kun ei tuo voitto kuitenkaan ollut välttämättä edes ansaittu - huolimatta siitä, että vastustaja pelasi ihan puolivaloilla. Tulos on paljon parempi kuin esitys, mutta toisaalta vaikea viimeisen puolentoista kauden aikana muistaa peliä, jossa Blues olisi voittanut jotenkin muuten kuin huonolla pelillä... tsemppiä oli joo tänään kolmannessa erässä, mutta peli ei hyökkäyssuuntaan edelleenkään kanna riittävästi.

Voitto tällä tavalla oli kuitenkin Bluesille erittäin merkittävä - ihan huikea henkinen buusti. Toivottavasti se kantaa pelillisten puutteiden yli myös seuraaviin peleihin.
 

Ekonyymi

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo, Blues, Honka
Sen vastapainoksi, että taas hävittiin Sportille, Blues on viime aikoina voittanut kaikki liigan top-joukkueet. Eli ihan looginen oli tämäkin voitto. Ja jopa ansaittukin. Silmiini pistävää on ollut, että kaikki ko. voittopelit ova olleet varsin vaatimatonta kiekkoa eli 'huonua hokia'. Kärpilläkin on mestaruuskrapula, mikä näkyi tässäkin matsissa. Jumbojoukkuetta vastaan pelaaminen ei nappaa.
 

Kuutamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Suomen jääkiekkojoukkueet
Sarjan jumbojengi vastassa. Viimeksi Bluesilla ei ollut mitään mahdollisuuksia voittaa peliä. Tämän iltainen rosterikin saa pienen myötähäpeän aikaan.

Kärppien kaikki neljä ketjua olisivat Bluesin ykkönen.

Ah miten tää Bluesin voitto voikaan tuntua hyvältä! Ylläolevan kommentin vuoksi se on erityisen maukas.
 

Nemesis63

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, sympatiat Pelicans
Pelillisesti kyllä näytti, että Kärpät olisi ollut askeleen edellä Bluesia ja hallinnut peliä. Kunnes 22 sekuntia ennen ottelun päätöstä, tapahtui virhe, joka ei ollut ensimmäinen mutta jonka Blues onnistui hyödyntämään ja tasoittamaan ottelun. Ja tämä vaatimattoman spektaakkelin lopuksi vielä toinenkin virhe vain 4 sekuntia ennen loppua, joka sinetöi ottelun.

On helppo kuvitella, kuinka vajaa 3 minuttia ennen loppua Kärppien saadessa ylivoimapelin, koko homman kuviteltiin olevan taputeltu. Vain vajaa minuutti, ylivoiman jälkeistä aikaa, yksi vaihto, puolustettavaa maalittomankin ylivoimapelin jälkeen. Ei homma eikä mikään.

Ajatus paluulentoon, pari nukahdusta maailman nopeimmassa joukkuepelissä ja end of story. En sano että Blues olis mitenkään "ansainnut" voittoaan kenttätapahtumien valossa, mutta peli vain on sellainen että jos vähän käy toisella flaksi, vajaa suoritus ei enää riitä. Luultavasti menetetyt pisteet kyrsivät pelaajiakin, ja jonkinlaista kehitystä tapahtuu silläkin saralla.
 
Tuomarit oli tänään kyllä aika sekasin. Noh päätuomareilla oli onneksi sinänsä tasainen linja, että eivät viheltäneet juuri kummallekaan jäähyjä. Silti tämä Westermarckin jäähy lopussa oli kyllä aivan naurettava. Mies liukuu maila jäässä kohti omaa maalia ja ketään ei ole edes lähellä ja äijä pistetään jäähylle, joten ei ihme, että vähän miestä ihmetytti (joku muu siellä sitten ilmeisesti osui mailalla naamaan). Linjurit taas ei tiennyt uutta pitkää tai osannu sitä toteuttaa. Kun puolustaja oli ensin ei vihelletty ja aina kun hyökkääjä olisit ehtinyt niin vihellettiin, enkä muista että aiemmin olisi näin paljon näitä virheitä tullut yhteen peliin linjureilta.

Ei toi mun mielestä Bluesilta niin huono peli ollut kuin osa täällä antaa ymmärtää. Huippupaikkoja ei kummallakaan juuri ollut, Bluesilla Talajan paikka, josta tuli maalikin ja Aaltosen paikka tulevat ensimmäisenä mieleen (vaikka Late sanoikin, että heidän tilastojen mukaan Bluesilla oli vaan yks laatupaikka, niin kyllä tossa mun mielestä on jo kaks). Suurin osa Kärppien paikoista tuli Bluesin yksilöiden virheistä ja maalikin tuli taas kerran Kaijomaan huonon purkukiekon seurauksena, joten Kaijomaa voi ottaa sen piikkiinsä. Virheet pois ja hyökkäyspeliin jotain muutakin, kun huonosti ajotettuja päätykiekkoja, niin eiköhän niitä pisteitä tule tarpeeksi tasaisesti, jotta päästään sinne playoffmaailmaan, jossa voi sitten sattua ihan mitä vaan.

En kyllä uskonu yhtään, että Blues tosta vielä nousisi tasoihin ja sitten päättivät tehdä kaksi. Nyt on sitten Lukko, KalPa ja Kärpät kaadettu aika lyhyen ajan sisään, joten kyllä tässä taistellaan vielä.
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset, nykyinen ja entinen
On helppo kuvitella, kuinka vajaa 3 minuttia ennen loppua Kärppien saadessa ylivoimapelin, koko homman kuviteltiin olevan taputeltu.

Noin vissiin ajatteli Marjamäkikin joka kommentoi urheiluruudussa että "hyvin pelattiin kellosta aika pois ylivoimalla". Mä olen luullut että tuo olisi alivoimajoukkueen tavoite.
 

mico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, (sympatiat Pelicans ja Jyp)
Linjurit taas ei tiennyt uutta pitkää tai osannu sitä toteuttaa. Kun puolustaja oli ensin ei vihelletty ja aina kun hyökkääjä olisit ehtinyt niin vihellettiin, enkä muista että aiemmin olisi näin paljon näitä virheitä tullut yhteen peliin linjureilta.

Mielestäni linjurit kyllä vihelsi aika hyvin sen säännön mukaan. Eli jos puolustaja on B-pisteen kohdalla edellä, pitkä vihelletään vaikka todellisuudessa hyökkääjällä olisikin parempi mahdollisuus ehtiä kiekkoon ensin. Eli en syyttäisi linjureita vaan sitä, että sääntö (tai tulkintaohje) on huono. Ratkaisevaa ei pitäisi olla kumpi on lähempänä päätyä vaan kummalla on tosiasiallisesti paremmat mahdollisuudet ehtiä kiekkoon (mikä vaatisi tietysti enemmän tulkintaa ja pelisilmää).

Muuten itse pelistä olin sitä mieltä, että kauden paras peli Kärppiä vastaan jo ennen noita kahta maalia. Edelliseen peliin verrattuna ainakin karvaus oli huomattavasti aktiivisempaa ja rohkeampaa ja suurimman osan ajasta puolustuksenkin tuki oli sillä tavalla kunnossa, ettei vastustajalle syntynyt mitään supervaarallisia tilanteita (mitä nyt pari ylivoimahyökkäystä).

Jos alkukaudesta tuntui siltä, että peli on vain päätöntä puskemista laitureiden odottaessa sinisellä seisovin jaloin, keskushyökkääjän joko yrittäessä kuljettaa kiekkoa itse alueelle tai heittäessä sen päätyyn ei-kenellekkään, niin nyt tauon jälkeen peli on näyttänyt kaikenkaikkiaan huomattavasti suunnitelmalliselta ja siltä, että suurinta osaa peleistä on ihan kiva katsoa. Samaa ei voinut sanoa alkukaudesta.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Niin, että mikä flaksi Espoolla kävi? Koville taitaa ottaa.

No, kävihän siinä flaksiakin Bluesin kannalta, kun Davis puppeloi kiekon pois ja siitä syntyi tasoitus. Samoin oli flaksia Kärpillä omassa maalissaan, kun Blues tunaroi purkunsa alivoimalla ja Kärpät sai kuin tyhjästä luotua tilanteen. Eihän siinä sen kummempaa. Joskus voittaminenkin ottaa koville.

Ja kyllä Blues voittonsa ansaitsi. Näen asian vähän niin, että jos tekee itse yhden maalin, niin aika monesti tulee jääkiekko-ottelussa turpaan. Blues myös taisteli hyvin ne hetket, kun Kärpät hallitsi peliä. Tähän vielä hyvä peli Laurikaiselta, niin ansaitun voiton ainekset on kasassa. Vastapääyssä Karhusen puolesta harmittaa, sillä pelasi mielestäni hyvin siihen nähden, kuinka pitkä tauko peleistä kerkesi tulla.

E. Minustakin nuo pitkäkiekko-vihellykset menivät pääosin oikein, vaikka pelaajat niistä vähän purnasivatkin. Hidastuksista kun katsoi, niin puolustaja oli kyllä järjestään ensin b-pisteiden kohdalla. Hyökkääjä tuli sen jälkeen paremmalla vauhdilla ohi.
 

thnninen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon jääkiekkojoukkue, millä nimellä milloinkin
Noin vissiin ajatteli Marjamäkikin joka kommentoi urheiluruudussa että "hyvin pelattiin kellosta aika pois ylivoimalla". Mä olen luullut että tuo olisi alivoimajoukkueen tavoite.

Eikös tuo peruuttelemalla johdon menettäminen ollut oikein Marjamäen helmasynti jo Espoon aikoina? Itse ainakin muistan sitä monta kertaa kironneeni. Kiva että tällä kertaa kävi meidän eduksi :)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös