Silloin kun olin tuomarina, aktiivisuudella tarkoitettiin sitä, jos pelaaja joutuu vahingossa maalivahdin alueelle ja tilanteessa ei synny kontaktia maalivahdin ja alueella olevan vastapuolen kenttäpelaajan kanssa eikä pelaaja estä maalivahdin liikkumista ja torjuntatyöskentelyä, tuomari voi antaa pelin jatkua. Tällaisia tilanteita tulee peleissä useita kertoja. Yleensä kysymyksessä on tilanne, jossa pelaaja luistelee kiekollisena maalivahdin alueelle. Jos taas pelaajalla on kiekko hallinnassa, eikä hän häiritse maalivahtia, kysymyksessä ei ole silloin maalivahdin häirintä. Mutta lähes poikkeuksetta maali hylätään, jos pelaaja on kiekottomana maalivahdin alueella vaikka maskissa. Tällöin tuomari voi vedota siihen, että pelaaja häiritsee maalivahdin liikkumista.
Joo, ymmärrän kyllä, näitä tilanteita näkee lähes pelissä kuin pelissä.
Nythän kysymyksessä oli tilanne, jossa Turtiainen tulee kiekottamana tilanteeseen kärkkymään ripareita ja häntä kaksi eri Ässien pelaajaa työntää kohti oman veskarinsa aluetta, ja veskaria.
Aktiivisuus kiinnosti sen veskan alueelta poistumisen suhteen. Tähän tuo vastauksesi ei mielestäni tuonut lisävaloa. Lehdistötilaisuudessa otteluvalvoja ja täällä tuotiin esiin, ettei Turtiainen "pyrkinyt aktiivisesti" pois veskan alueelta. Mitä tämä tarkoittaa? Mihin ilmansuuntaan Turtiaisen olisi pitänyt "pyrkiä" pois ja miten? Se tässä kiinnostaa.
HPK:n päävalmentajana Antti Pennanen väitti lehdistötilaisuudessa naama pokerilla, että Ässien pelaaja työntää HPK:n pelaajan maalivahdin alueelle. Paska puhetta. HPK:n pelaaja luistelee ihan itse maalille. Ja jos pelaaja on maalivahdin alueella, hänen pitää aktiivisesti pyrkiä pois alueelta, mutta nyt hän ei ehtinyt, koska kiekko oli lähes heti maalissa. Ei tässä tilanteessa ole mitään epäselvää.
Kyllä. Turtiainen luistelee ihan itse maalille ja sitä kohti, jolloin ensin Kuparinen työntää poikkarilla Turtiaista selästä ja tämän jälkeen vielä Matushkin ottaa kontaktin Turtiaiseen vasemmalta puolelta.
Pystyykö kukaan nyt konkreettisesti kertomaan ja sanallisesti, tai esim. johonkin videoon piirtämällä, miten, mihin ja millä tavalla Turtiaisen olisi pitänyt pyrkiä pois sieltä veskan alueelta noiden Ässäpelaajien kontaktien jälkeen? Tähän jos löytyy selkeä vastaus, niin se riittää.
Tähän mennessä on vain tarjottu lakipykäliä ja todettu, ettei Turtiainen pyrkinyt aktiivisesti pois alueelta.
Minä vain ihmettelen sitä, miten Turtiaisen pitäisi olla kiekkoa nopeampi liikkeissään, joiden suorittamiseen on aikaa, niin kuinka paljon?
Minua ei kiinnosta se, menikö tarkistukset ja tuomiot oikein vain väärin, koska tuo peli on jo historiaa, vaan ainoastaan tuo pyrkiminen aktiivisesti ulos. Miten sen voisi tuossa osoittaa?