Ti 1.3.2022 Ilves - Sport

  • 8 954
  • 164
Suosikkijoukkue
Ilves
Hyvin otti Sport Ilveksen vastahyökkäyspelin pois. Ei päästy laitojen kautta vauhdilla oikein sisään.

Tiukka keskialueen puolustuspaketti tukki sentterin kautta pelaamisenkin toki tehokkaasti pois. Kaksinkamppailuissa oltiin enimmäkseen altavastaajia.

Tähän kun lisätään omassa päässä pelin avauksissa ja puolenvaihdoissa / jätöissä tapahtuneet pakotetut ja osin pakottamattomatkin virheet kotijoukkueen toimesta, niin eipä tarvitse ihmetellä, miksi parempi voitti.

Itse toivon vaasalaisten punnertavan viivan yläpuolelle. Kunhan ei vaan kohdata jatkopeleissä. Kryptoniittia Ilvekselle tämä Sport.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Joopa joo, olipa Ilvekseltä luokaton esitys. Toivottavasti toivottavasti loppuviikosta on parempi, paljon parempi Ilves kentällä....
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Hyvin otti Sport Ilveksen vastahyökkäyspelin pois. Ei päästy laitojen kautta vauhdilla oikein sisään.

Ja ennen kaikkea, miten Sport ottikaan Ilveksen vastahyökkäykset pois: antamalla kiekkoa Ilvekselle. Olen tätä huutanut naama punaisena useamman pelin, että antakaa Ilvekselle se kiekko. Ja nyt en siis yritä tässä käännellä Ilvesläisten haavoissa veistä vaan olen koko kauden ihmetellyt, miksi esimerkiksi Tappara yrittää lähestyä Ilvestä pitämällä itse kiekkoa ja hallitsemalla pelin virtausta sitä kautta. Ilvestä vastaan kiekon pitäminen on aivan typerää, koska sitä Ilves haluaa: se haluaa, että kiekon kanssa tullaan pyörimään kulmiin ja sieltä haetaan niitä paikkoja organisoimattomille hyökkäyksille. Ja siis tämä on Ilveksen hyvyyttä. Dufva on vanha welmu, joka näytti näille uuden sukupolven valmentajille taas kerran, että Ilvekselle yksinkertaisesti pitää antaa sitä kiekkoa koko pelin ja se ei pääse käyttämään hyödykseen nopeita laitureitaan ollenkaan. Haapala tuonee tähän muutosta, mutta menestysreseptini Ilvestä vastaan on tarjota sille mahdollisimman pitkälle kiekkokontrolli.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Ja ennen kaikkea, miten Sport ottikaan Ilveksen vastahyökkäykset pois: antamalla kiekkoa Ilvekselle. Olen tätä huutanut naama punaisena useamman pelin, että antakaa Ilvekselle se kiekko. Ja nyt en siis yritä tässä käännellä Ilvesläisten haavoissa veistä vaan olen koko kauden ihmetellyt, miksi esimerkiksi Tappara yrittää lähestyä Ilvestä pitämällä itse kiekkoa ja hallitsemalla pelin virtausta sitä kautta. Ilvestä vastaan kiekon pitäminen on aivan typerää, koska sitä Ilves haluaa: se haluaa, että kiekon kanssa tullaan pyörimään kulmiin ja sieltä haetaan niitä paikkoja organisoimattomille hyökkäyksille. Ja siis tämä on Ilveksen hyvyyttä. Dufva on vanha welmu, joka näytti näille uuden sukupolven valmentajille taas kerran, että Ilvekselle yksinkertaisesti pitää antaa sitä kiekkoa koko pelin ja se ei pääse käyttämään hyödykseen nopeita laitureitaan ollenkaan. Haapala tuonee tähän muutosta, mutta menestysreseptini Ilvestä vastaan on tarjota sille mahdollisimman pitkälle kiekkokontrolli.
Itse tykkään yksinkertaistuksista, mutta omasta mielestäni kaava ei ole kokonaisuudessaan ihan näin yksioikoinen. Kiekkokontrollin luovuttaminen Ilvekselle vaatii toki muutamia lisälainalaisuuksia joita illan vastustaja toi muassaan.

Karvauspelissä hyökkäysalueella paineistetaan kiekon menetyksen jälkeen korkeintaan kahdella, kolmas pysyy tiukasti pelin alla. Useimmat joukkueet Liigassa käyttävät agressiivisimassa karvausvaiheessaan kolmattakin hyökkääjää maaliviivan taakse ulottuvassa karvauskierrossaan.

Omassa kiekollisessa pelissään Sport on omalta alueeltaan avatessaan erityishuolellinen, eikä pääosin pyrikkään syöttöketjuihin hyökätessään. Toistuvana poimin oikeaan laitaan avaamisen ja sieltä kiekon vierittämisen ränniä pitkin vastakkaiselle laiturille maalin taakse. Päätykiekkoakin toki punaisen jälkeen viljeltiin.

Ilveksen saadessa pelin rauhoitettua oman maalinsa taakse, asetutaan selkeään keskialueen träppiin, jossa laiturit pysyvät tarpeeksi leveällä estääkseen pistosyötöt pakeilta laitaan. Pakit ja keskushyökkääjä ottavat tilan ja ajan pois keskustan kautta peliä rakentamaan pyrkivän Ilves-keskushyökkääjän pyrkimykseltä jatkaa hyökkäystä laidan kautta.

(Toki Sport käytti kentän puolittamista tolppa-träpin muodossakin ajoittain. Tehokkaasti toimi sekin.)

Keskialueen träp tiiviinä toimiessaan pakottaa joko pakin tai sentterin kuskaamaan kiekkoa ruuhkaa vastaan vailla levitysmahdollisuuksia. Kun Ilveksen pelitapaan ei ole tälle kaudelle istutettu päädyn kautta pelaamista joko suoraan punaisen jälkeen dumppaamalla tahi leikkaavan sentterin / laiturin mailan kautta toteutettuna, on Ilves kohtuu haavoittuvainen yrittäessään löytää syöttösuuntia pelaajia pursuvalla keskialueella.

Oman pään haavoittuvaisuutta lisää kahden miehen karvaustilanteessa pakkomielle kiekkokontrollin ylläpitämisestä esim. lyhyillä pakki-pakki-jätöillä. Varsinkin viimeaikoina, kun vakipakkiparit ovat olleet sekoitetut ykköspakin puuttumisesta johtuen, ei aina olla samalla sivulla.

Toki tämän illan haastetta lisäsi vähintäänkin karvan verran kaksinkamppailuvalmiimpi vierasjoukkue. Sporthan on jo perustaltaan ollut, varsinkin Riston aikana, hyvin omaa aluettaan keskustan kautta puolustava joukkue. Tänään ei liikekään ollut kotijoukkueella ihan raikkainta.

Pelin tuloksen kehitys loi tällekin otatukselle vahvan leiman. Avausmaalin merkitys puolustusorientoituvaa joukkuetta vastaan pelatessa korostuu entisestään. Tänään niitä tuli kolme vierailta ennen kotijoukkueen ensimmäistä.

Kiekkokontrolli toki oli Ilveksellä. Yksin sen luovuttaminen ei toki takaa välttämättä menestystä.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
@Virhimon Koppi olen äärimmäisen otettu näin analyyttisesta ja kokonaisvaltaisesta vastauksesta huomiooni. En kommentoi nyt tätä enempää; täytyy tutkia tarkemmin.
Ei näistä omista höpinöistä välttämättä allekirjoittanutkaan aina jälkilukemalla kiinni saa.

Itsestäänselvyyksiä, sanois asiaa tunteva suohon polkiessaan.

Itselle ei selvyyttä ole tässä elämässä suotu. Suota ja poljentaa on riittänyt.
 

Surmanajaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Myrrä oli kertakaikkisen paska eilen, joukkue tuli rotsin napit muniin asti auki jäälle ja luopui omasta pelitavasta ensimmäisellä sekunnilla. Ja koska vastustaja oli tullut pelaamaan jääkiekkoa, piti kiinni pelisuunnitelmastaan ja taisteli, niin lopputulos on taululla, miljoonamiehillä pyyhittiin lattiaa. No samalla sielun vihollinen nousi sarjakärkeen pelaamatta. Vituttaa toi Myrrän kuulapää niin ettei vieläkään verikierrä. No ehkä tässä oli herätys mikä tarvittiin jotta joukkue taistelisi voitosta, epäilen. Veikkaan että tänäkin keväänä ekalta pleijarikierrokselta nolla voittoa ja Leville. Eikä muuten muutu 22-23 kaudellaan tahti, Myrrä ei tule voittamaan ikinä yhtään aikuisten sarjan mitallia valmentajana.
 

Yohann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Sens
Ja ennen kaikkea, miten Sport ottikaan Ilveksen vastahyökkäykset pois: antamalla kiekkoa Ilvekselle. Olen tätä huutanut naama punaisena useamman pelin, että antakaa Ilvekselle se kiekko. Ja nyt en siis yritä tässä käännellä Ilvesläisten haavoissa veistä vaan olen koko kauden ihmetellyt, miksi esimerkiksi Tappara yrittää lähestyä Ilvestä pitämällä itse kiekkoa ja hallitsemalla pelin virtausta sitä kautta. Ilvestä vastaan kiekon pitäminen on aivan typerää, koska sitä Ilves haluaa: se haluaa, että kiekon kanssa tullaan pyörimään kulmiin ja sieltä haetaan niitä paikkoja organisoimattomille hyökkäyksille. Ja siis tämä on Ilveksen hyvyyttä. Dufva on vanha welmu, joka näytti näille uuden sukupolven valmentajille taas kerran, että Ilvekselle yksinkertaisesti pitää antaa sitä kiekkoa koko pelin ja se ei pääse käyttämään hyödykseen nopeita laitureitaan ollenkaan. Haapala tuonee tähän muutosta, mutta menestysreseptini Ilvestä vastaan on tarjota sille mahdollisimman pitkälle kiekkokontrolli.
Joo, kuten jo edellä ansiokkaasti mainittiin, ei avain ole se, että antaa Ilvekselle kiekkokontrollin, vaan se riippuu siitä miten sen tekee. Sport oli myös erittäin uhrautuva ja sitoutunut viisikkopuolustukseen, kun taas Ilves ei ihan ollut terävimmillään. Kaudella on kyllä useita pelejä, joissa kiekkokontrolli on ollut Ipalla ja peli on lähes dominoitu pystyyn, että ei se aina siitä ole kiinni.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös