Nyt kun taas, jälleen kerran, näyttää entistä todennäköisemmältä että The Päivä koittaa lähitulevaisuudessa, niin voidaankin jo katsoa IH:n tämänhetkisen strategian tavoitteita, arvoja ja niiden realisoitumista käytännössä. Näitä erinäisiä strategioita on viime vuosina luotu niin paljon että en edes muistanut mikä niistä nyt on se ajankohtainen versio. Ilveksen sivujen mukaan se näyttää olevan "Tekeminen ratkaisee kaiken".
Tuon lauseen yhteyteen on listattu yrityksen missio, arvot, visio ja strategiset fokusalueet. VVV eli viiri viidessä vuodessa lienee kadonnut johonkin bittiavaruuteen, kuten poika ja Ilves, sekä muut edelliset "strategiat".
MISSIO
-Olla edelläkävijä elämysten tuottajana
Tästä ollaan vielä aika kaukana. Tuntuu e5ttä ei oikeen osata tuottaa elämyksiä, saati että oltaisiin sen alan edelläkävijöitä. Nyt kun kannattajatkin ovat äänestäneet jaloillaan ja katsomot ovat puolityhjiä ( tai täysiä, miten sen haluaa nähdä), niin elämykset lienee melko vähissä. Etenkin kun Ilves on ollut selkeästi Liigan heikoin kotijoukkue tällä kaudella.
-Kasvattaa yhteisten ilvesläisten arvojen kautta huippu-urheilijoita
Tässä ollaan onnistuttu ainakin osittain. Joukkueessa pelaa paljon omia poikia ja A-juniorit voitti mestaruuden.
-Luoda puitteet yhteisöllisyydelle vahvoja Ilves-perinteitä kunnioittaen
En tiedä mitä perinteitä tässä tarkoitetaan, mutta voisin kuvitella että "Vinnien Ilveksen" perinteitä. Johan tuo on n. 25 vuotta ollut Ilveksen pääomistajana, onhan siinä jo perinnettä.
Mielestäni IH:ssa yhteisöllisyys on tarkoittanut lähinnä pienten kuppikuntien yhteisöllisyyttä. Sitä on ihan strategian mukaan jatkettu, perinteitä kunnioittaen.
VISIO
-Pysyvästi huipputasolla kannattavasti ja omavaraisuuteen pyrkien
Aika kaukana ollaan, ja kauemmas ollaan ajauduttu.
ARVOT
-Avoimmuus
Ainakin taloudellisten tulosten julkaisu on ollut avoimmuudessa jossain kekkoslovakian ja Pohjois-Korean välillä.
Aikaisemmissa osakeanneissa ei tietääkseni ole kovin avoimesti kerrottu yhtiön tilasta ja osakeannin todellisesta tavoitteesta.
-Intohimo
Ainakin fanien intohimo on laantunut melkoisesti, ja uskon että sama ilmiö on havaittu myös toimistolla.
-Kunnioitus
Sopimusten kunnioitus? Fanien kunnioitus? Yhteistyökumppanien tai vaikka velkojien kunnioitus? No, parannettavaa on, ja paljon.
-Osaaminen
Sekä A-junioreiden että liigajoukkueen valmennus on hyvällä tasolla.
Toimiston osaamisen tasoon ei tarvitse edes ottaa kantaa. Sanat eivät riitä..
-Perinteisyys
Jos tarkoitetaan Vinnien Ilveksen perinteitä, niin hienosti ollaan menty samalla kaavalla..
Viimeisen parinkymmenen vuoden otannalla ollaan oltu koko ajan konkurssin partaalla ja pelillinen menestys on ollut pääsääntöisesti heikkoa. Perinne se on sekin.
-Yhteisöllisyys
Ilvesyhteisö on ollut melko hajanainen joukkio. Ja tätä arvoa ei ole edes pyritty kunnioittamaan. Sellainen tunne itselleni on välittynyt.
STRATEGISET FOKUSALUEET
-Talous kuntoon, voitollinen tilinpäätös
Aika kaukana ollaan..
-Huippu-urheiluosaamisen jatkuva kehittäminen
Kauniita sanoja.. Strategiat ja toteuttajat vaihtuu, toimitusjohtajat vaihtuu ja en muista onko kukaan valmentajakaan ollut sopimuskauden loppuun. Eli ei ainakaan kovin pitkäjänteistä kehittämistä.
-Työhyvinvointi
Sjöblom taisi pahoittaa toimiston porukan mielen. Nyt on taas hauskaa töissä, kun ainakaan vaatimustaso ei päätä huimaa.
-Ottelupäivän kehittäinen
Tässä on varmasti kehitettävää Suomessa ihan joka lajissa ja jokaisella joukkueella. Ottelutapahtuma on yleensä se että tullaan peliin, erätauolla kaljalle ja pelin jälkeen kotiin. Ulkoilmaottelu taisi olla kuitenkin ihan onnistunut tapahtuma ja pisteet siitä.
-Markkinointiviestinnän kehittäinen
Kaikessa viestinnässä on kehitettävää ja paljon.
-Verkostot
Tässä tarkoitetaan varmaan esim. "Ilves-pool" yhteisöä joka on suunnattu yritysasiakkaille. En osaa ottaa kantaa oikeastaan millään tapaa. Ilmeisen huonosti on menestytty, jos esim sponsorimyyntiä voidaan pitää jonkinlaisena mittarina.
Linkki Ilveksen sivuille:
Yhteystiedot | Ilves
(Mielenkiinnolla jään odottamaan minkälaisia strategioita uusi Ilves kehittelee)