Onko autonvuokrauksessa jotain erityistä, joka pitää huomioida?
Olen kirjoittanut tästä aiemminkin. Kopioin suoraan yksityisviestistä, jonka lähetin eräälle toiselle kysyjälle...
Autonvuokraus on kaikkia edellämainittuja helpompaa. Turistit yleensä pyrkivät säästämään sen euron-kaksi kiertelemällä itse vuokrausfirmoissa. Helpointa on mennä hotellin respaan ja kertoa asia heille. Sen yhden tietyn firman hinnastoja (hotellin yhteistyökumppani) on aina tiskillä. Valitse haluamasi auto, respan tytöt soittavat vuokrausfirmaan ja firman kaveri tuo autosi sulle sovittuna kellonaikana hotellin parkkipaikalle.
Itse liikkeissä kiertelemällä voi nähdä halvempia vrk-hintoja, mutta niihin tulee aina erikseen neuvoteltavat vakuutukset tai kilometrirajoitukset päälle. Hotellin respan kautta tilatuissa kaikki kuuluvat aina ilmoitettuun hintaan. Vuokrafirman kaveri täyttää tarvittavat lomakkeet ajokorttisi perusteella; sinun tarvitsee vain näyttää luottokorttiasi ja vetää nimi alle. Käteiselläkin tuo (ilmeisesti?) toimii, mutta en ole koskaan kokeillut.
Sitten vain hyppäät auton rattiin ja ajelet missä ikinä haluatkin. Ei kilometrirajoituksia, ei huolta vakuutuksista. Tuo auto vain takaisin hotellin parkkipaikalle ja luovuta avaimet respan tytölle; he hoitavat jälleen loput. Pidä vain huoli siitä, että tankissa on n. 2/3 bensiiniä, kun luovutat sen takaisin. Tankkaaminen on yhtä helppoa (tai vaikeata) kuin Suomessakin. Pumpulle, löpöä tankkiin ja kassalle maksamaan. 95 maksaa noin 1,1e-1,2e/litra.
Yleinen hintataso: pikkuauto (Twingo) 30-35e/vrk, keskiluokkainen (A4) 40-50e/vrk, hieno tai erikoisauto (A6, Wrangler Jeep) 60-70e/vrk. Nämä pätevät todella pitkälle ja näissä hinnoissa on täysvakuutukset mukana. Jos näet kadulla kyltin, jossa mainostetaan Wrangleria 40e/vrk, niin voit olla varma, että hinnassa ei ole vielä mitään vakuutusta mukana. Jos olet kaksi viikkoa, niin suosittelen vuokraamaan auton kolmeksi vuorokaudeksi. Hintatasosta en tiedä muuta kuin rantakirppuja (Beach Buggy) mainostetaan kaduilla 69e/3vrk. Se on kuitenkin aina edullisempaa vuokrata useammaksi vuorokaudeksi.