No, muutin uuteen asuntoon ja pyysin Teliaa siirtämään yhteyden. Homma ok ja kaikki vaikutti olevan hyvin.
Muutama päivä tästä tuli tekstiviesti, että nyt on asennettu. No päivän vielä odottelin eikä vieläkään modeemin valo muuttunut vihreäksi, vaikka kuinka säädin. Sitten tajusin, että ei kai vaan ja voi kyllä vain. Netti oli laitettu eteisessä olevaan puhelinpistokkeeseen, joka on ehkä koko kämpän paskin paikka laittaa se modeemi ja yhteyden olohuoneeseen, jossa sitten televisioon ja Xboxiin.
Telialle sitten laitoin viestiä, että onko tähän ratkaisua, että sen netin saisi siitä olohuoneen pistokkeesta otettua, mutta ei kuulemma ole mahdollista, kun "Yleensä vain se eteinen on mahdollista kytkeä". No, edellinen asukas vannomalla vannoi, että hänellä oli Telia kautta netti seinästä ja juuri tuosta olohuoneen pistokkeesta.
En lähde puolustamaan Teliaa - tai no tavallaan ehkä vähän lähdenkin. Olen itse operaattorin vikapalvelussa töissä ja ymmärrän sinun harmituksen tuosta tilanteesta, mutta se taho, jota syytät on väärä. Kaikki riippuu taloyhtiön sopimuksista ja monet taloyhtiöt siirtävät vastuun operaattorille, vaikka ongelma on taloyhtiössä. Totta kai asiakkaana harmittaa tuollainen, mutta usein säästäjä ei ole operaattori vaan taloyhtiö.
Monet asiat riippuvat käytettävästä verkkotekniikasta. Hybridimodeemi vaatii toimiakseen joko ADSL:n tai VDSL:n huoneistoon. Joskus muinaisina aikoina taloyhtiöt päättivät juuri tehdä näitä kikkailuja, että yhteys jakautuu asunnon omassa sisäverkossa useampaan puhelinpistorasiaan. Tuossa on kaksi hyvin ristikkäistä intressiä: asunnon sisällä jakautuva kupari (kaksi tai jopa kolme puhelinpistorasiaa) altistaa yhteyden virheherkkyydelle. Ja VDSL + ADSL virheilevät aina. Tämän vuoksi yhteyden toimivuuden kannalta modeemille asti on huomattavasti viisaampaa poistaa siitä haarat.
Taloyhtiöiden sisäverkkoratkaisut voivat olla todella monenlaisia: talosta voi löytyä datakaapelointi, joka kuitenkin tukee ainoastaan VDSL-yhteyttä, koska taloyhtiö on näin päättänyt tai samassa talossa voi olla toisen operaattorin keskus, josta mahdollistuu esim. kuituun. Erityisesti pääkaupunkiseudulla ei ole mitenkään harvinaista, että tarjontaa on enemmän kuin yhdeltä operaattorilta samassa taloyhtiössä.
Se, että edellinen asukas kertomansa mukaan on saanut siirrettyä yhteyden toimimaan olohuoneen pistorasiassa on mielestäni
1) valhe tai sitten talossa on oikeasti datakaapelointia tai kaksi ristikkäistä tekniikkaa, jolla yhteyttä voi siirtää eri paikkoihin
2) operaattorit ovat tehneet jotain äärimmäisen tyhmää, koska ei Telia sitä talon sisäverkkoa ole rakentanut. En jaksa uskoa, että heiltä nousisi ikinä samaan asuntoon enemmän kuin yksi nousu samalla tekniikalla - se olisi järjetöntä ja kustannustehotonta
Asiakaspalvelulla (operaattorin) aika harvoin esim. siellä chatissa on riittävää tietoa osaajalla, miten se verkko oikeasti rakentuu. Talon sisäverkko on kokonaisuudessaan taloyhtiön vastuulla - operaattorin vastuulla on se, että se yhteys on avautunut johonkin siellä asunnon sisällä ja kaikki loppu on sitten loppukäyttäjän ja taloyhtiön yhteistä toimintaa ja mahdollista tyhmyyttä. Toki eivät kuluttajat näistä asioista niin perillä ole, mutta muuttaessa kannattaa aina mielestäni tehdä seuraavat perusjutut:
1) selvitä, mitä kaikkea tarjontaa ERI operaattoreilla on juuri sinun taloosi, osoitehaut toimivat jokaisen operaattorin sivulla
2) tutustu hintatasoon ja tekniikkaan - tunnista erilaiset verkkotekniikat ADSL, mobiili, VDSL, kaapelimodeemi sekä kuitu/ethernet - ei sen takia, että sinun tarvisi tästä kiinnostua, mutta näiden erot on hyvä kuluttajan tietää jo sen takia, että teet parhaan valinnan - älä tyydy yhteen operaattoriin
3) tunnista asunnot yksilöiksi kuten ihmisetkin ovat yksilöitä - "one for all" -ratkaisua ei enää verkossa ole vaan ratkaisun pitää olla juuri sinun taloosi/talouteesi sopiva ja se sama, mikä toimi ennen ei välttämättä ole paras vaihtoehto uudessa
4) muista oikeutesi muuttotilanteessa: muuttotilanteessa operaattorin täytyy tarjota sinulle sama hinta tai vastaava palvelu kuin edellisessä tai määräaika on irtisanottavissa - totta kai operaattorit tarjoavat sinulle omaa vaihtoehtoaan ja vain tyhmä asiakas hyväksyy kalliin vaihtoehdon, jos parempi on saatavilla
Teliaa voi monesta syyttää - ja operaattoria ylipäätään - mutta myös asiakkaiden täytyy osata sivistää itseään. Netti ei ole kuin sähkö, että se tuote on sama jokaisessa talossa ja tekniikassa.