tätäkö hömppää lätkän seuraajat haluaa
Tässä on aika hyvä kysymys, johon ei olekaan ihan niin helppoa vastailla kuin nopeasti voisi luulla.
Sellainen juttu tässä kuitenkin on, että jokaisen olisi hyvä tiedostaa, missä jääkiekko tällä hetkellä yleisölajina on menossa. Kyseessä on edelleen Suomen ykköslaji monessa mielessä, mutta polarisaatio kyllä alkaa näkyä nuoremmissa ikäluokissa. En enää laittaisi ihan päätäni pantiksi sille, että monelle nuorelle (ja tämäkin on nyt sitten tämmöistä vanhan miehen tulkintaa ja vaatisi tarkempaa määrittelyä) Liiga nykymuodossaan on juuri sitä mitä halutaan.
Jos seuraa tätä trendiä, jossa kaikki maailmassa viihteellistyy ja jopa valmentajia valitaan & jätetään valitsematta, kun eivät sovi johonkin organisaation abstraktiin moderniin kuvaan niin onhan selvää, että viihteestä ihmiset (ja yhä nuoremmat) ovat valmiita maksamaan ja se houkuttelee jopa suurempia massoja kuin se, mitä me vanhat pierut täällä foorumilla kuvittelemme pitävämme hyvänä.
Tämä on ihan äärimmäisen mielenkiintoinen aihe, koska väitän, että kukaan esim. tässä yhteisössä kirjoittava ei pysty oikeasti katsomaan koko asiaa missään määrin "avoimen rehellisesti." Jääkiekko & kannattaminen on täällä normaalia ja tietyt asiat siihen liittyen on hakattu meidän tajuntaan jo vuosia sitten. Ei tuo viihde meille mitään myy, mutta onko se edes pöllölaaksossa tavoitteena vuonna 2021? Jääkiekon täytyy aidosti olla huolissaan karisevasta suosiostaan, koska esimerkiksi halli-investointien jälkiliukkaissa pitäisi houkutella uusia katsojia halliin nyt eikä ensi vuonna.
Väitänkin tämän kaikkitietävän tuubakommenttini lopuksi, että meidän ongelmamme on se, jotta edes maksullista sisältöä, jota oikeasti haluaisi tällainen hardcore jääkiekkofani maksamalla katsoa & kuunnella, ei oikein ole saatavilla. Tuntuu, että yhä enemmän täälläkin kaikki jutut ovat pintaraapaisuja ja kuvia - enemmän kuin pohdittuja ja pitkiä stooreja monipuolisina näkökulmineen. Yksi asia, mikä on yhtä varma kuin se, että jääkiekko viihteellistyy ja uuden sukupolven kuluttajat eivät osta meidän muinaismuistojen "lätkä on parasta hallissa" -jargoniaa ilman kunnon perusteita. Ja se kokemus & elämys pitäs saada nyt katsojalle kerralla kuntoon.
Ei ihmisillä tunnu tässä ajassa olla viitseliäisyyttä kasvaa seuraamaan yhtään mitään lajia. Ensimmäiset vedot jostakin jääkiekon seuraamisesta ovat raskaita soutuja, koska lajin seuraamisen opettelu vie aikaa ja energiaa. Se mielenkiinto harvalla syttyy kerrasta vaan tarvitaan pikkuisen toistoa. Kertakäyttökokemuksena jääkiekko taas ei ole kovin ihmeellinen. Eli ehkäpä se viihteellisyys on way to go.