Mainos

Televisio

• 5 129
  • 33

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Televisio on ollut jo kauan hyvin arkinen kapistus ja löytyy varmaan 90% suomalaisista kodeista. Silti on myös meitä, jotka emme televiisoria omista. Tässä ketjussa voimmekin yhdessä keskustella, mietiskellä, pohtia ja elämöidä, mitä televisio meille itsekullekin merkitsee, miksi joku ei omista televisiota tai mitä aiheesta nyt vain irti saa.

Pohjustan ketjua omalla suhteellani tuohon kapsitukseen. Kuten moni tällä palstalla jo tietää, olen ns. tunnustuksellinen kristitty eli uskovainen tai hihhuli, ihan miten vain. Televisioon tämä taustani liittyy siten, että vanhempieni tullessa uskoon kokivat he kääntymyksen sen verran radikaalina tapahtumana, että siinä sai kyytiä pienellä viiveellä kolme tv:tä (sivustaladattava pyykkikone sentään jäi...), ja näin ollen myös meikämanne vietti suurimman osan nuoruuttani ilman telkkua. Lätkän mm-kisat kävin kyllä veljeni kanssa katsomassa milloin missäkin, mutta muuten en osannut edes kaivata televisiota lapsena ja nuorena.

En ole omistanut televisiota edes nyt itsenäistyttyäni ja perheen perustettuani. Uskoni ei tv:tä kiellä, ja itseasiassa monella uskovalla ystävälläni sellainen on. Myös veljeni hommasi telkun tässä muutama vuosi sitten, joten ehkä jotain vanhoillislestadiolaisia lukuunottamatta ei uskovaisuus korreloi televisiottomuuden kanssa enää nykyään kovinkaan hyvin. Itsekin olen joskus miettinyt tv:n hommaamista, mutta olen vielä tullut siihen tulokseen, että mitäpä tuolla tekisi loppujen lopuksi. Leffoja varten on teatterit ja vuokraamot, netistä ja radiosta voi seurata maailman tapahtumia, joten oikeastaan en jää kaipaamaan kuin urheilua ja satunnaisesti jotain dokumentteja. Myönnän toki julkisesti, että esimerkiksi nyt Helsingin kisojen aikana olen harmitellut töllön puutetta vaimollenikin, kun Ylen sivuiltakaan ei näe kuin lyhyet pätkät muutamista suorituksista, mutta ei se niin suuri harmi ole, että muutaman arvokisaviikon vuoksi viitsisin maksaa tv-luvasta vuosittain ja vielä päälle vastaanotinta.

Voi olla, että joskus hommaan television itselleni, mutta tällä hetkellä tulen toimeen hyvin ilmankin. Itseasiassa en ymmärrä, kuinka jotkut ehtivät (tai edes viitsivät) työpäivän jälkeen katsoa televisiosta jotain tositelkkusontaa tai saippuasarjaa sen lisäksi, että harrastavat jotain ja vaalivat vielä perhettäänkin. Tai ehkä se onkin niin, että tv-addiktit eivät harrastakaan juuri mitään eikä heillä ole perhettä, tiedä häntä. Eli kaikessa lyhykäisyydessään, mitä televisio sinulle merkitsee ja voisitko kuvitella elämää sitä ilman?

Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Joo, tota. Telkku on, mutta vähissä on katsomiset. En seuraa yhtäkään sarjaa, uutiset luen netistä, ja TV-leffoja katson vuodessa 1-2. Joskus otan nauhalle jonkin leffan, enkä yleensä jaksa niitäkään katsoa. Ei vaan jaksa. Ohjelmien taso on mitä on, ja muutakin tekemistä on niin että riittää.

Mitä siis katson? Lätkää tietty, sekä futiksesta ns. isoja pelejä (joskus myös isoja pellejä). Satunnaisesti jonkin dokumentin jos sattuu töllö aukeamaan sopivasti, eikä muuta tekemistä ole.

Ralli, formula, yleisurheilu... ei kiinnosta.

Miten tähän on päädytty? Luin joskus jostain ohjeen, jotta sen sijaan että aukaiset television katsoaksesi mitä sieltä tulee, aukaise ohjelmalehtinen ja tarkista siitä. Useinkaan ei tule mitään mikä oikeasti kiinnostaisi. Vähitellen olen siis tämän tavan myötä ajautunut nykyiseen minimaaliseen katsantotapaan (heh). Toki olen myös...

Vanha ja väsynyt. Mikä selittääkin (melkein) kaiken.

-Ex-

PS. Ai niin, maksan toki TV-luvan, ja kersat katsovat tietty lastenohjelmia. Vaimokin taitaa jotain päiväsarjoja katsoa, mutta omat katsomiset on kyllä jääneet todella vähiin.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mitäpä minä tv:llä kun ei ole lupaakaan.

Metalwarrior

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eipä tuota niin hirveästi katseltua tule. Muutamat poliisisarjat (esim.Nypd blue, Shield) ja Conan subtv:lta. Urheilua kattelen aika aktiivisesti, sitäkin enemmän talvikautena kun tulee lätkää, alppilajeja, mäkihyppyä+urheilukanavalta kotimaisia palloiluja. Mieluummin pyörin netissä kuin naama kiinni telkkarissa.

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Uutiset ainakin poimii nopeammin netistä kuin TV:sta.

Itselläni siis TV kyllä on, mutta sen katselu on vähissä. En ole itseasiassa katsonut nyttenkään televisiota n. puoleentoista viikkoon varmaankaan. SubTV:ta voisin katsella, mutta sitä ei täällä ikävä kyllä näy...

Enemmän se on melkein siksi, että PS2:lla voin pelailla.

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Televisio löytyy, mutta viikon katselutuntimäärä on keskimäärin muutaman tunnin luokkaa. Uutiset katson silloin tällöin ja tv-elokuvia ehkä kerran kuussa. Ohjelmisto sisältää nykyisin niin paljon tosi-tv-aivo-oksennusta, että oikein pahaa tekee. Sarjatkin ovat täysin ala-arvoisia. TV:tä ei tarvitse nykyään juurikaan katsoa, koska sieltä ei tule mitään katsomisen arvoista.

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Itse kuulun myös siihen osaan kansaamme, joka ei televisiota omista. Oikeastaan sampion tekstissä tuli monia asioita, hetkittäin kuin minun kirjoittamana. Meilläkään ei kotona ollut televisiota kuin kerran olympialaisten aikaan, muistaakseni Soulin kisat 1988 olivat kyseessä. Sitä kaipasi juurikin vain arvokisojen aikaan, ja niitähän sitten katsottiin milloin missäkin. Kaverit joskus kyselivät, että miksi meillä ei ole telkkaria, mutta ei siitä kukaan mitään isompaa numeroa tehnyt.

Aikuisiällä minulla oli vajaan vuoden verran televisio. Opiskelun alettua muutin nykyiseen asuntooni ja silloisella kämppiksellä oli töllötin nurkassa. Olihan siinä hyviä puolia, näki urheilut sun muut järkevät ohjelmat, esim. sampion mainitsemat dokumentit. Oli loistavia dokkareita itseäni kiinnostavista historian hetkistä.

Mutta lopulta vain yhtäkkiä huomasin olevani täysi sohvaperuna, joka hyvinkin pitkälti vain löhöili telkkarin ääressä. No, nyt sitä ollaan netissä, mutta näkisin, että tässä on kuitenkin vähän enemmän järkeä. Väitän, että on olemassa sarjoja ja elokuvia, jotka antavat niin aikuisille kuin nuorillekin vääriä malleja, mutta koin, että tuskin on järkeä alkaa vielä tällä iällä totaaliseksi pullamössöksi, joka lojuu sohvalla. Tietysti se on oma vika, ei voi syyttää pelkästään laitetta tai ohjelmatarjontaa, mutta kun asia kerran on vaan näin ainakin minun kohdallani, päätin, etten tv:tä enää hanki. Lisäksi tietysti on se puoli, että maksut ovat melko suuria.

Kraztog

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa,Ac Milan,ManU,KuPS, Penguins
Ted Raikas kirjoitti:
Uutiset ainakin poimii nopeammin netistä kuin TV:sta.

Itselläni siis TV kyllä on, mutta sen katselu on vähissä. En ole itseasiassa katsonut nyttenkään televisiota n. puoleentoista viikkoon varmaankaan. SubTV:ta voisin katsella, mutta sitä ei täällä ikävä kyllä näy...

Enemmän se on melkein siksi, että PS2:lla voin pelailla.

Sama juttu,pleikkarin takia tuo tv löytyy,tietokoneella en halua pelata.
Yleensä teksti tv:stä tulee katsottua uutisia ja urheilu tuloksia,ohjelmien puolelta tietysti(yllätys,yllätys)uutiset ja urheilu.Tuntuu että nykyään hyviä elokuviakin tulee ani harvoin,ja yleensä ne elokuvat tulee ostettua dvd:nä.
Historia dokkarit ovat yksi harvoja ilon aiheita telkkarissa.
Olen tuntenut muutaman henkilön jotka katsovat aina telkkaria.Huvinsa kullakin:)

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Itse en katsele normaaleilta TV-kanavilta kuin uutiset. Tosi TV:t, leffat ja TV-sarjat ovat niin perseestä. Digi-kanavat ovat kovassa käytössä, varsinkin Discovery-kanavat, joilta tulee helvetin hyviä dokkareita. Toki sieltäkin tulee kyseiset ohjelmat liian moneen kertaan, mutta ohjelmien taso on kyllä huippuluokkaa.

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän telkkarista aina kaikki arvokisat tulee katsottua. Ja joka vuosihan on jotain EM-kisoja, MM-kisoja tai Olympialaisia. Päivittäin tulee lisäksi ainakin uutiset ja urheiluruutu katsottua. Kaikkia mielenkiintoisia sarjoja katson, mutta harvassa ovat ne tällä hetkellä (Benny Hill, Salaiset kansiot satunnaisesti ja Conan O'brien). Varsinkin brittihuumori maistuu, mutta legendoja tulee liian harvoin. Omistan myös Canal plussan mutta pelkästään urheilun takia. Sieltä tulee tietenkin kaikki Liverpoolin ja tulevaisuudessa HIFK:n pelit katsottua. Leffoja harvemmin, mutta jos jotain hyvää tulee niin tulee katsottua.

Hyvin harvoin avaan telkkarin jos tiedän ettei sieltä mitään tule, jos kuitenkin niin tapahtuu niin en jää seuraamaan kuin muutamaksi minuutiksi. Päivittäin tulee sellainen 2h katsottua jos ei Pool- tai IFK-otteluita ole mutta arvokisojen aikana huomattavasti enemmän.

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Intti vuonna 2001 vähensi kummasti allekirjoittaneen television katselua. Noh, sama meno jatkui sen jälkeen, mutta otin sen ajan netistä. Eli sanoisin näin, että ennen televisioon käytetty aika menee netin pauloissa.

Ei silti harmita, eihän televisiosta mitään oikein enää tulekaan. Kaikki hyvä on jo lähetetty vuosia sitten?

Redalert

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Ozzy Osbourne,Black Sabbath
Itselläni televisio on koko ikäni (36v.) kuulunut ns.vakiokalustoon. Eli ilman sitä en osaisi olla. Tämähän on varmasti pitkälti tottumiskysymys... Esim. aikoinaan, kun en omistanut tietokonetta, en sitä osannut edes kaivata. Sitten kun se tuli hankittua, en voisi elää ilman sitä. Sama pätee televisioon, eli kun se on AINA ollut, niin varmaankin tulee myös AINA olemaankin. Minulla tv:n katselu on hyvin kausittaista. Välillä tulee katsottua tosi paljon, välillä taas ei juuri ollenkaan. Eniten tulee katsottua dokumentteja ja musiikki-ohjelmia. Lisäksi on joitakin sarjoja, joita vakituisesti seuraan sekä tietysti joitakin elokuvia. Etenkin kauhu-sellaisia... Ja koska olen TODELLA SUURI musiikin ja elokuvien ystävä, niin enhän voisi olla ilman televisiota, koska myös videot ja DVD:t omistan. Ja niitähän ei luonnollisesti voi katsella ilman tv:tä. Kerään tiettyjen artistien keikkoja yms. ja kauhuleffoja. Videoilla sitten aina nauhoitan kaikkea sellaista, minkä haluan nähdä, mutten pysty tai jaksa katsoa. Eli minulle televisio ja nuo muut " oheishärvelit " OVAT AIVAN MUST !! :-)

ipaz

Jäsen
Itselläni on ollut oma televisio jotain 15 vuotiaasta saakka. Ensin omassa huoneessa, sitten opiskelijakämpässä ja nyt omassa asunnossa. En voi väittää että katson sitä intensiivisesti paljoakaan, tuossa se nytkin vieressä suoltaa ihan mielenkiintoista dokumenttia Discoveryltä, mutta pelkästään sivusilmällä sitä seuraan. Tavallisesti tv on aina päällä kun olen kotona: kun aamulla herään laitan tv:n päälle ja katselen aamuohjelmia aamiaisen ohessa, töiden jälkeen se pauhaa siihen asti kunnes ei enää jaksa keskittyä mihinkään, vaan on pakko mennä nukkumaan. Tällaista poikamiehen perusenergiankäyttöä - kaikki laitteet päällä yhtäaikaa ilman mitään syytä...

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Juu, tossa just dokumenttia katselen, sitä ennen katselin uutiset.

Ajankohtaisohjelmia tässä odottelen, uutiset tulee illalla vielä katsottua ja sitten nauhalta pari mielenkiintoista dokkaria. Kuten lähes kaikki muutkin Jatkoajan kirjoittajat, katselen töllöstä lähinnä uutisia, dokumentteja ja ajankohtaisohjelmia.

Jassoo, tuolta yhdeltä kanavalta alkaa just mielenkiintoisen oloinen dokkari. Pitää mennä katsomaan. Muuten tuota telkkua ei paljon tule tuijoteltuakaan, paitsi välillä uutiset korkeintaan.

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Kyllähän se TV tuossa möllöttää mutta enemmän sitä tulee käytettyä DVD-leffojen kuin TV-kanavien katsomiseen. Paria sarjaa tulee aktiivisesti seurattua mutta aika vähissä se on. Muutama vuosi sitten katselin TV:tä todella paljon ja oli ainakin tusinan verran sarjoja joita seurasin uskollisesti, mutta armeijassa vieroitusoireiden loputtua huomasin että ilmankin pärjää.

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Tässäkään ketjussa kukaan ei ole aiemmin myöntänyt katsovansa Salattuja Elämiä, Kauniita ja Rohkeita tai Emmerdalea, vaikka niitä kuitenkin kansa sankoin joukoin töllöttää.

Itse myönnän, että minulla on televisio päällä aina kun olen kotona. Napsautan sen päälle kun painan herätyskellon napin alas ja siitä lähtien se on päällä aina kotona ollessa niin kauan, kunnes illalla menen nukkumaan (ja joskus sen jälkeenkin, kun on paha tapa nukahtaa television ääreen).

Myönnän katsovani dokkareiden, urheilun, elokuvien ja uutisten lisäksi myös ihan perushömppää. Salattuja Elämiä, Kaunareita sekä ihan "oikeitakin" sarjoja kuten West Wing ja Kova Laki. Myös realitysarjoja myönnän katsovani, tosin Diiliä lukuunottamatta en mitään aktiivisesti.

Ei minulla kuitenkaan ole mitään tunnontuskia sulkea töllöä jos tarve tulee.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joopati joo. Hommasin jonkinmoisen töllön reuhkan tuohon nurkkaan kuukauden ajaksi, kun en vain jaksa pyöriä muiden nurkissa iltamyöhään olympialaisten vuoksi. Viikon se on nyt olohuoneessa ollut, enkä aio sitä kisojen jälkeen yhtään ylimääräistä hetkeä pitää. Sen verran järkyttävä kokemus tämä viikko on ollut.

Joistain sarjoista saattaisin kiinnostua, mutta aika ei riitä. Alkuillasta ei tule mitään muuta kuin silkkaa sontaa joitain pieniä poikkeuksia lukuunottamatta (kuten pikkukakkonen...). En hae tässä mitään intellektuellin leimaa itselleni, mutta minua ei vain jaksa kiinnostaa kaikki se _älytön_ , mitä tv:stä tulee. Toki erinäisiä paljon puhuttuja ohjelmia on tullut testattua, mutta harva niistä on ollut katsomisen arvoinen. Tai sanotaan sillä tavalla, että harvaa sarjaa tms. viitsisin seurata pidemmän päälle. Jos niitä ilman on selvinnyt tähän saakka, miksi ei tästä eteenpäinkin.

Ilman tv:tä järjestelin aikatauluni kuten halusin (muun perheen puitteissa), nyt huomasin rientäväni salille siten, että ehdin katsomaan Lostin. Huomasin myös miettiväni, onko minulla mitään menoja lauantai-iltana, koska Tommi Korpelan tähdittämä Sota ja rauha tulee silloin. Näiden huomioiden jälkeen päätin, että olympialaisten jälkeen töllö lähtee. Katsotaan, pitääkö päätös. Yksi uhka televisiottomalle idyllilleni on kohtapuoliin alkava Unelmakämppä, joka on omiaan koukuttamaan sisustusfriikin vaimoni.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iker kirjoitti:
Kuten lähes kaikki muutkin Jatkoajan kirjoittajat, katselen töllöstä lähinnä uutisia, dokumentteja ja ajankohtaisohjelmia.
Entäpä jos muut eivät oikeasti jaksa kiinnostaa? Tosin minua kiinnostavat lähinnä historiadokkarit ja urheilu uutisten lisäksi, mutta kuitenkin.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
sampio kirjoitti:
Ilman tv:tä järjestelin aikatauluni kuten halusin (muun perheen puitteissa), nyt huomasin rientäväni salille siten, että ehdin katsomaan Lostin. Huomasin myös miettiväni, onko minulla mitään menoja lauantai-iltana, koska Tommi Korpelan tähdittämä Sota ja rauha tulee silloin. Näiden huomioiden jälkeen päätin, että olympialaisten jälkeen töllö lähtee.

Nyt en ymmärrä. Mitä todennäköisimmin järjestelet nytkin aikataulujasi jollain perusteella. Miksi Tommi Korpela ei voi olla semmoinen peruste, jos se kerran on sinulle mieluisaa tekemistä? Miksi sinulla olisi pitänyt olla jotain muuta tekemistä lauantai-iltana?

Mitä sinulla oli semmoista tekemistä, että et voinut rientää salille?

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
pernaveikko kirjoitti:
Nyt en ymmärrä. Mitä todennäköisimmin järjestelet nytkin aikataulujasi jollain perusteella. Miksi Tommi Korpela ei voi olla semmoinen peruste, jos se kerran on sinulle mieluisaa tekemistä? Miksi sinulla olisi pitänyt olla jotain muuta tekemistä lauantai-iltana?
Niin, toki minulla on paljon muitakin perusteita järjestellä aikaani, mutta nämä syyt ovat sitten myös arvoasteikossani huomattavasti tärkeämpiä kuin tv. Esimerkiksi perhe, harrastukset ja oma vapaa-aika jonkun muun kuin tv:n parissa. Tietenkin joskus myös tv sanelee aikatauluni, jos katson ohjelman riittävän mielenkiintoiseksi, kuten Torinon lätkän ja muutaman muun lajin. Meinasin vain, että itselläni on vain niin paljon tähdellisempääkin tekemistä vähinä vapaahetkinäni, että olin vain tyytyväinen havahduttuani tähän tv:n "hiipivään ylivaltaan" ajoissa. Hiipivä ylivalta, heh.

pernaveikko kirjoitti:
Mitä sinulla oli semmoista tekemistä, että et voinut rientää salille?
Paljonkin, perhe on yksi oleellinen tekijä. Lost alkaa ysiltä, sali menee kiinni kymmeneltä, eli minun olisi mentävä pumpaamaan rautaa ennen kasia. Tämä taas syö yli tunnin aikaani perheen parissa.

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
sampio kirjoitti:
Paljonkin, perhe on yksi oleellinen tekijä. Lost alkaa ysiltä, sali menee kiinni kymmeneltä, eli minun olisi mentävä pumpaamaan rautaa ennen kasia. Tämä taas syö yli tunnin aikaani perheen parissa.

Että ilman telkkaria salilla käynti ei vie aikaa perheeltä? Vai onko se tuo Lost joka vie tunnin aikaa perheeltäsi?

Meillä ainakin katsotaan telkkari usein yhdessä, elikkä se on yksi tapa viettää aikaa yhdessä.
Enemmän minä saat itse vihaisia mulkaisuja osakseni, kun räpellän tätä tietokonetta päivät pitkät. Ja sitten jos sattuu vielä pokeria pelaamaan, niin ei tarvitse pelätä, että sinä iltana saisi.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
repe_joke kirjoitti:
Että ilman telkkaria salilla käynti ei vie aikaa perheeltä? Vai onko se tuo Lost joka vie tunnin aikaa perheeltäsi?
Niin, en minä telkkaria salille vie missään tapauksessa, ehe ehe. Ei vaan, käyn salilla yleensä ysin jälkeen, jolloin lapsi nukkuu ja vaimo yleensä lueskelee (--> omaa aikaa molemmille). Jos rakentaisin iltani esim. Lostin mukaan, joutuisin väistämättä ottamaan ajan perheeltä, jos edelleen haluaisin käydä salilla. Salista ja tv-ohjelmasta valitsen mielummin salin. Mutta minun henkilökohtainen aikatauluni nyt on aivan sivuseikka tämän keskustelun kannalta, oliko jollain jotain asiaakin, vai julistetaanko minun kantani parhaaksi tältä istumalta?

Joo, ja kyseessä ei siis ole mikään oman kilven kiillottaminen. Olen vain onnekseni huomannut sen, ettei tuo matolaatikko ihan oikeastikaan minua kovin paljoa sido. Hyvä minä.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
repe_joke kirjoitti:
Meillä ainakin katsotaan telkkari usein yhdessä, elikkä se on yksi tapa viettää aikaa yhdessä.
Juu, aivan totta, ellei aivan liiallisuuksiin mennä. Ei minulla ole mitään tarvetta mollata tai tuomita television katselua, kun sitä itsekin harrastan ja usein vielä vaimoni kanssa.

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
sampio kirjoitti:
Joo, ja kyseessä ei siis ole mikään oman kilven kiillottaminen. Olen vain onnekseni huomannut sen, ettei tuo matolaatikko ihan oikeastikaan minua kovin paljoa sido. Hyvä minä.

Haha. Minä virallisena valvojana (vaikken olekaan Aulis Gerlander) katson, mikä on tilanne, kun koittaa olympialaisten aika. Sen jälkeen voimmekin todeta viimeisen lauseesi höpöhöpöksi.

Meillä on perinteisesti ollut siskoni luona kisastudio, joten niin taitaa käydä nytkin. Muuten ja muissa lajeissa täytyy sanoa, että Ateena 2004 sekä Helsinki 2005 vakuuttivat allekirjoittaneen Radio Suomen urheilutoimituksen tasosta. Siihen pääosin luotan nytkin, mutta kyllä Suomen pelit sentään melkein on nähtävä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy