Viestin lähetti finnjewel
Ovatko soittolistat radiokanavien oma keksintö - vai tekevätkö levy-yhtiöt tarjouksia, joista ei voi kieltäytyä?
Kanavien oma keksintö, tai siis Suomeen malli on saatu USA:sta, mutta lähtöisin sielläkin kanavien tarpeista. Amerikoissahan kanavat ovat perinteisesti olleet pitkään musiikillisesti (ja muutoinkin) melko profiloituneita; on country-kanavaa, uskonnollista kanavaa, rockia yms. Soittolistat ovat työkalu, jolla kanavat pyrkivät saamaan musiikin osalta äänimaisemansa omalta kannaltaan mahdollisimman mielekkääksi. Mielekkyydestä voidaan näköjään olla toisinaan ainakin kahta mieltä.
Levy-yhtiöt pyrkivät pääsemään soittolistoille mm. tuottamalla sellaista musiikkia joka sopii kanavien profiiliin. Jo siinä vaihessa kun biisejä sävelletään, saatetaan miettiä ''Tämä olisi Radiosuomi-kamaa'' jne. Tokihan läheskään kaikki musiikin tuottajat eivät näin toimi, mutta yllättävän monet kylläkin.
Levy-yhtiöiden markkinoijat vierailevat kanavien musiikkipäälliköiden luona viikottain esittelemässä ja tarjoamassa tuotoksiaan. Toimittajien ja etenkin musiikkipäälliköiden kaikenlaiset pikku muistamiset ja kutsut kaikenlaisiin kissanristiäisiin ym. ilmasen viinan tapahtumiin kuuluvat asiaan. Toimittajille ja musiikkipäälliköille satelee myös jatkuvasti hirvittävä määrä promo-materiaalia (levyjä) mitä erilaisimmilta musiikin tuottajilta.
Ongelmahan levy-yhtiöiden kannalta on se että kaikki ovat jo niin turtuneet ilmaisiin levyihin, t-paitoihin ja bileisiin, ettei niillä enää musapäälliköitä pahemmin ohjailla ja jekuteta.
Viestin lähetti finnjewel
Saako radiokanava Teosto-maksuista alennuksia jos suostuu käyttämään soittolistoja?
Ei saa. Esim kotimaisen musiikin soittaminen valtakunnan verkossa maksaa vajaa 20 euroa per minuutti teosto- ja gramexmaksuja. Paikallisradioiden maksamat minuuttitaksat ovat huomattavasti pienempiä kuin valtakunnan verkon, mikä tarkoittaa käytännössä YLE:ä. Esim. amerikkalaisen ja muun ei-rooman-sopimuksen-alaisen tai ns. gramex/teostovapaan musiikin soittaminen on halvempaa kuin vaikkapa tuoreen kotimaisen musiikin. Soittolistoilla ei ole hintaan vaikutusta, eivätkä levy-yhtiöt muutoinkaan päätä teosto- tai gramex-maksuista vaan niille on olemassa omat instanssinsa .
Viestin lähetti finnjewel
Suunnitellaanko soittolistat "tieteellisesti", vai tekeekö niitä joku kesäharjoittelija mutu-pohjalta?
Käytännössä homma menee yksinkertaistettuna näin. Musapäälliköt ym syöttävät tietokantaan biisejä ja antavat niille erilaisia määreitä, käytäntö vaihtelee kanavittain; onko kappale uusi vai vanha, miehen vai naisen esittämä, kotimainen vai ulkomainen, raskaampaa rockia vai kevyempää jne...jne... Biisit kategorisoidaan tiukasti.
Soittolistoille pääsevät biisit valitsee joko kanavan musiikkipäällikkö tai ns. soittolistaraati.
Sen mukaan miten kone on ohjelmoitu se valitsee sitten kappaleet mieleiseensä järjestykseen. Esim. saman esittäjän, tai Alangon veljesten, biisejä ei soiteta kovin lähekkäin, kolmea sankari-hevibiisiä ei ehkä kannata vetää putkeen jne...jne. Lisäksi kone saattaa valita musiikkia kellonajan mukaan; aamulla hieman rauhallisempaa kuin iltapäivällä jne.
Lisäksi biisit ovat kategorioissa sen mukaan kuinka monta kertaa ne soitetaan päivän, viikon tai kuukauden aikana. A-ryhmän biisejä soitetaan useamman kerran päivässä, B-ryhmää vaikkapa joka toinen päivä, C-ryhmää kerran viikossa, D:tä kerran kuussa jne...jne...
Tämäkin vaihtelee kanavittain. Jotkut soittavat A-ryhmää useammin kuin toiset, toisilla on kaikenkaikkiaan enemmän biisejä rotaatiossa, joidenkin kanavien musiikki tulee koneelta ympäri vuorokauden, toisilla vain aamulla ja päivällä (ns. prime-time aika).
Toivottavasti selvensi edes hieman. Kuten sanottua käytännöt vaihtelevat joiltan osin huomattavastikin kanavittain, mutta perusperiaate on kaikilla suurin piirtein sama.
Musiikillisella koordinoinnilla, johon soittolistatkin osana kuuluvat, radiokanavat pyrkivät saavuttamaan tavoittelemansa profiilin ja tavoittamaan sen kuulijakunnan jolle kanava on suunnattu. Kaupallisella puolella on tärkeää miellyttää myös mainostajia. Toisaalta paras keino miellyttää mainostajia on hankkia laaja kuuntelijakunta paljon rahaa kuluttavista kaupunkilaisista nuorista aikuisista ja keski-ikäisistä.