Teitittelyketju

• 4 199
  • 45

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
Ehdottomasti täytyy teititellä esim. ruokakaupan kassalla. "Erikoisliikkeessä" tämän pitäisi olla vieläkin itsestäänselvempää. Lisäksi on kyettävä sanomaan päivää/hei.

En sitten tiedä, olenko jotenkin jäykkä henkilö, mutta minun mielestäni on kyse hmm...sanoisinko vaikka tuttavallisuuden asteesta. En yksinkertaisesti sulata "otatsä jokerilla vai ilma"-kommenttia kaupan kassalta, sellainen puhuttelutyyli kuuluu muihin yhteyksiin, esim. ystävien väliseen kommunikointiin. Ja kun ei olla ystäviä/tuttavia, on lähtökohta mielestäni se, että toista ihmistä puhutellaan iästä riippumatta kohteliaasti eli teititellään. Tarkennetaan vielä sen verran, että vapaamuotoisemmissa tilaisuuksissa ei mielestäni tarvitse teititellä (esim. baarissa "voisinko tarjota teille jotain virvoketta"), mulla oli mielessä tälläiset arkipäivän tilanteet, joissa ollaan tekemisissä täysin tuntemattomien henkilöiden kanssa.

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Mielestäni teitittely kyllä kuuluu tietynlaiseen asiakaspalveluun. Snagarilla en odota teitittelyä saavani. Mitä tulee teitittelyn vaivaannuttavaan vaikutukseen, niin osaava asiakaspalvelija osaa esittää asiansa siten, että nuorempikin kloppi tuntee olonsa luontevaksi.

Rinoa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
krobbe kirjoitti:
Anteeksi offtopic, mutta tsazilaisena olisit voinut myös kertoa missä vittussa se buidu sitten on.
Aleksilla ; ) Aleksin ja Mikonkadun kulmassa...

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Itseäni ärsyttää, jos joku teitittelee minua. Ihan sama, tapahtuuko se sitten kassalla vai jossain muussa tilanteessa. Tiedä sitten, pysyvätkö ajatukset vielä samoina yli kolmikymppisenä, mutta "näin nuorena" minua ei tarvi teititellä, oli vastapuoli sitten nuori tai vanha. Paras asiakaspalvelija on sellainen, joka tervehtii minua tarpeeksi selvästi eikä teitittele ja lisäksi puhuu Suomea, eikä mitään slangia. Kaikista suurimmat ärsytykset tulevat yleensä siitä, kun Kelassa tai jossain muussa virastossa kuiva naisääni yliteitittelee ja puhuu tajunnan ulkopuolelle jäävää kirjakieltä.

Vanhempia ihmisiä teitittelen tilanteen mukaan, saman ikäisiä ja nuorempia en koskaan.....

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse pidän sääntönä omassa työssäni, että teitittelen kaikkia muita paitsi vaippaikäisiä. Teitittelyllä kunnioittaa asiakasta ja etenkin kun olen hyvin nuori, on monille vanhemmille asiakkaille erikoisen tärkeää että 19-vuotias tyttö teitittelee heitä. Nuorempia, eli sanotaan hiukan keski-iän alla olevia voi teititellä vähän rennommin, esim. "Moikka, mitäs teille saisi olla?". Itselläni teitittely tulee hyvin luontevasti, enkä usko että kukaan siitä ikinä on vaivaantunut.

Lorvi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManU, Avs. Selänteen Teemu ja Anaheim.
Hitto vie minä en teitittele ketään, ja itseäni ei kiinnosta vaikka jonkin paikan myyjä yms.. ei teitittelisi minulle.

Minua kiinnostaa vain se, että saan sen mikä minulta puuttuu vaikkapa snagarilta lihiksen.

Viljuri

Jäsen
Itsehän teitittelen lähes kaikkia, paitsi vanhempiani ja lähimpiä kavereitani.

Itse asiassa on käynyt ongelmaksi se, että kun partneri tai asiakas on halunnut siirtyä sinutteluun, niin saatan unohtaa asian, ja alkaa taas teitittelemään hetken päästä. Erittäin formaalia ja kuivakkaa siis.

Cube

Jäsen
Rodion kirjoitti:
Noh, sitten vähän pienemmät ilmeisesti vielä arvostavat asiakkaitaan... Olen saanut Société Générale -pankilta postia, jossa kyllä kiltisti lukee You eikä you.
Niin että kiltisti olivat lisänneet postiinsa kielioppivirheen? Englannin kielessä ei ole olemassa tietääkseni vaihtoehtoa, jossa "you" kirjoitettaisiin lauseen keskellä isolla alkukirjaimella. Aika amatöörimäisen kuvan antoivat hienosta pankistaan.

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
girlzilla kirjoitti:
Itselläni teitittely tulee hyvin luontevasti, enkä usko että kukaan siitä ikinä on vaivaantunut.

Tuskin se vaivaantuminen kovin helposti ulospäin näkyy. Itse vaivaannun aina kun minua teititellään.

Olen työni puolesta tekemisssä noin 60 eri firman asiakaspalvelun kanssa. Osalla firmoista sääntö on hyvin tiukka, eli kaikkia asiakkaita tulee teititellä mikä tuntuu välillä todella keinotekoiselta, osalla firmoista on ehdoton teitittelykielto mikä sekin on hiukan omituista. Fiksuinta on mielestäni toimia asiakkaan mukaan, mutta se ei aina ole mahdollista, sillä firmojen ohjeet ovat toisinaan ehdottomia. Teitittely ei mielestäni Suomeen sovi. Tunnen itseni ikälopuksi jos joku teitittelee minua.

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Viime viikolla olin muutamia kertoja puhelinyhteydessä kiinteistövälittäjään joka teititteli minua. No, ei siinä mitään ihan ok valinta toimenkuvaan etenkin puhelimessa. Melkein suunnattomasti minua kuitenkin huvitti se että puhelut hän lopetti 'kiitti sulle'.

Ei ollut teitittely siis aivan yhtä verissä kuin vaikkapa luutnantti Niemisellä joka sinutteli reserviläisiä ja teititteli varusmiehiä niinkin pitkälle että ressuille sanoi 'nääs' ja morteille 'nähkääs'.

Itse en muista koska olisin viimeksi teititellyt ketään. Harmaan lisääntyessä ohimoilla itseeni kohdistuva teitittely on kuitenkin huomattavasti lisääntynyt. Sinuttelu tai teitittely... minulle aika samantekevää, tärkeämpää on se että katsotaanko silmiin ja hymyilläänkö.

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Cube kirjoitti:
Niin että kiltisti olivat lisänneet postiinsa kielioppivirheen? Englannin kielessä ei ole olemassa tietääkseni vaihtoehtoa, jossa "you" kirjoitettaisiin lauseen keskellä isolla alkukirjaimella. Aika amatöörimäisen kuvan antoivat hienosta pankistaan.

Mitä muutakaan ranskalaisilta voisi odottaa, kuin virheellistä englantia? Ja voin kertoa, että tuo ei ollut ainoa virhe.

Kyseessä ei ollut mikään massaposti, jonka on tehnyt mainostoimisto ja käännätetty käännöstoimistolla.

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Vekurinen kirjoitti:
En yksinkertaisesti sulata "otatsä jokerilla vai ilma"-kommenttia kaupan kassalta...on lähtökohta mielestäni se, että toista ihmistä puhutellaan iästä riippumatta kohteliaasti eli teititellään.

Korrekti olisi ehkä "otatko jokerilla vai ilman". Omaan korvaan "otatteko jokerilla vai ilman" kioskin kassalta kuulostaisi jotenkin jähmeältä. Muutoinkin kirjakieli puhuttuna kuulostaa paremmalta vaihtoehdolta, kuin teitittely ko. tilanteessa. Toki tilanteet vaihtelevat.

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä teitittely pistää tosissaan vituttamaan, mutta enpä sitä vaivaudu päälle päin näyttämään. Joskus tekisi tosin joko vastapainoksi vastata jotain "no me otamme tämän kahvin ja pullan" tai vilkaista Laurel&Hardymaisesti olkansa yli, että keille toi oikein puhuu.

Tietysti myyjä on voinut vaihtaa siksikin teitittely-linjalle, että edellinen asiakas on ollut joku sinuttelusta loukkaantunut hienohelma, niin eipä siitä kannata ruveta vittuilemaan.

Kultainen keskitie on tässäkin paras. Kyllä joku "mitässulle" tai "otatsä" ottaa myös jonkin verran korvaan. Palveluammatteihin sopii parhaiten yksikön toinen persoona suht kirjakielellä.

avs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Murre + teitittely

No entäs tilanne jossa puhuja kyllä teitittelee mutta puhuu vahvaa murretta? Pitääkö teitittelyn tapahtua aina kirjakielellä ollakseen luontevaa?

brendadervin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas, Ilves, hcbat
Esimerkiksi Nierlen sähköposteissa käyttämä 'arvoisa herra' jaksaa huvittaa useammankin kerran. Turha pokkurointi aiheuttaa lähinnä myötähäpeää. Egon kohotusta voi hakea jostain muualta kuin asiakaspalvelusta.

Lyrinna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Minäpä istun iltani paskanhajuisessa, hikisessä salissa tietokoneen ääressä luurit korvilla, työnantajan sanoin toimenkuvaani siis kuuluu markkinointitutkimusten teko puhelimitse.

Sellaisessa työssä on mielestäni erityisen tärkeää olla kohtelias ja teititellä, kun ihmiset jo valmiiksi ovat kyrpiintyneitä jonkun puhelinhaastattelijatytön heille kotiin soittaessa. Kyselyissä kysytään taustatietona aina vastaajan ikä, joten olen ottanut nyrkkisäännöksi, että kaikkia itseäni vanhempia teitittelen, oli tyyppi sitten mitä tahansa 19 ja 79 ikävuoden väliltä.

Puhelinhaastattelijat tosin lienevät jo niin syvällä ihmiskunnan pohjamudissa, että se voisi ihan oikeasti jotakuta loukatakin, jos sinuttelisin.

Ja se on muuten hauska ilmiö, kun työstä hikisenä kotiin tultuaan teitittelee vahingossa poikaystävääkin. Niin se rooli vain jää päälle.

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Intissä paloi hermo teitittelyyn. Samoin johtajiltamme, totesivat itsekin. Sen takia viimeisen kuukauden sinuttelin ihan kylmästi johtajiamme. Kouluttajia sentään muistin teititellä, vaikka välillä hammasta purren, varsinkin jos piti vittumaista äijää puhutella.

Siviilissä en kyllä teitittele ikinä. En edes vanhoja ihmisiä. Ehkä jonkun Presidentin kohdalla saattaisin tehdä poikkeuksen.

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
avs kirjoitti:
No entäs tilanne jossa puhuja kyllä teitittelee mutta puhuu vahvaa murretta? Pitääkö teitittelyn tapahtua aina kirjakielellä ollakseen luontevaa?

Itse asiassa tunnen suorastaan myötähäpeää, jos vahvalta murrealueelta kotoisin oleva (esim. synkin Savo tai synkin Pohjanmaa) yrittää puhua kirja- tai yleiskieltä, kun se murre yleensä pukkaa sieltä taustalta erittäin vahvasti esille. Myös nuorilla ihmisillä. Havaitsin tämän muuttaessani aikoinaan Etelä-Savoon aivan toiselta murrealueelta.

No jaa, kyllä kai vähänkin virallisemmissa yhteyksissä olisi syytä yrittää puhua kirjakieltä tai ainakin sujuvaa yleiskieltä, mutta henkilökohtaisesti pidän rikkautena, jos vaikka Kuopiossa käydessäni liikkeen myyjä huastoo. Sitten tullaan kyllä siihen, että onko etenkin tsadin slangi sellaista, mitä haluaisi kuulevansa myyjältä ostoksia tehdessä. Ei ihan mustavalkoinen juttu siis tämäkään.

Edelleenkään ei sinänsä ole minulle merkitystä, teititelläänkö vai sinutellaanko minua. Pääasiana on kohtelias, asiakasta huomioiva puhetapa.

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
Opiskeluaikoina olin yhden kuolukaverin, silloin vain yhdet maisterin paperit omanneen sällin kanssa keikkahommissa todellisissa hanttihommissa. Erästä iltapäivää säväytti alla oleva tapahtumaketju:

Työpisteen puhelin soi, ring rang. Maisteri vastaa luuriin ja hetken kuunneltuaan viittelöi trukkikuskille sanoen:

"Teille on puhelu"
Trukkikuski: " Vittuiletko, ei tartte teititellä"
Maisteri, hämillään tilanteen korjaten "Vitut mä mitään teititellytkään, vaan puhelu on sulle ja trukille, pölvästi"

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
expertti kirjoitti:
Mutta auttakaas kun kauppaan astuu 14 vee hiphoppari lippis melkein väärinpäin ja rajut silmäpussit (liimasta) naamalla. Ei vittu pysty teitittelemään, tai sitten mä en vain osaa[/url]

Erään merkittävän pohjoisamerikkalaisen hotelliketjun sisäisessä koulutuksessa painotettiin sitä, että esimerkiksi respassa palvelevien työntekijöiden on otettava kohteliaasti vastaan minkä hyvänsä näköinen resupekka - ei siksi, että heilläkin olisi ihmisarvoa sinällään, vaan siksi, että nykyaikana ei voi enää pukeutumisen perusteella päätellä, onko kyseessä vaikka kuinkakin varakas hiphoppari/it-nörtti/younameit. Epäkohtelias käytös vain kaverin ulkonäön perusteella kun saattaa johtaa taloudellisesti merkittävänkin asiakassuhteen menettämiseen.

Mitä taas tulee tähän nimen toistelemiseen ("Maple Leaf, mahtava tarjous vain sinulle, Maple Leaf, ja mietipä tätä, Maple Leaf, että voit saada myös...") on puolestaan täysin amerikkalaisten ihmissuhdeoppien mukaista toimintaa: sillä pyritään luomaan valheellista intimiteettiä, jonka seurauksena kaupallisen nakituksen uhrin on vaikeampi kieltäytyä tarjouksesta. Suomalaisilla on yleensä onneksi oman, astetta karumman käyttäytymiskulttuurinsa pohjalta riittävästi sosiaalista lukutaitoa hahmottaa tämän tyyppisen horinan viettelevyyden viekkaus.

Henkilökohtaisesti minulla ei ole mitään teitittelyä vastaan - teen sitä itsekin ollessani tekemisissä itseäni vanhempien ihmisten kanssa. Se on kohteliaisuutta. Jos minua teititellään, ehdotan hetimmiten sinuttelua, mutta olennaista on, että minä (asiakkaana) teen tämän aloitteen. Yksinkertainen käytössääntö, mutta toimii hyvin.

lakimies

Jäsen
Oikeudessa tuomarina toimiessani teittitelin kaikkia 17-v huumehemmojakin, jotka aineissa eivät saaneet järkevää sanaa suustaan. Siinä piti kyllä pitää ajatus koossa, ettei puhe karannut...

Muuten arvostan teittitelyä asiakaspalvelussa ja pidän sitä suotavana (pl. kioskit).

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy