Teitittelyketju

• 4 199
  • 45

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
scholl kirjoitti:
... kassoilta unohtuu teitittely melko jatkuvastikin.

No,ohhoh ja *iso kyynel*...Eipä ole ainakaan omasta mielestä se olennaisin osa, jos palvelu on muuten asiallista.

scholl

Jäsen
cottonmouth kirjoitti:
No,ohhoh ja *iso kyynel*...Eipä ole ainakaan omasta mielestä se olennaisin osa, jos palvelu on muuten asiallista.

Siinä on kuitenkin viimeinen ns. totuuden hetki asiakkaan ja liikkeen edustajan välillä. Mitä järkeä järjestää enää siinä vaiheessa vitutusta päälle, kun oikeanlaisella koulutuksella tuollaisen pienen epäkohteliaan kohtelun saisi eliminoitua. Ei ole kovin kivaa joka kerta puuttua tuollaiseen asiaan ja närkästyä oikein huolella.

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
scholl kirjoitti:
Siinä on kuitenkin viimeinen ns. totuuden hetki asiakkaan ja liikkeen edustajan välillä. Mitä järkeä järjestää enää siinä vaiheessa vitutusta päälle, kun oikeanlaisella koulutuksella tuollaisen pienen epäkohteliaan kohtelun saisi eliminoitua. Ei ole kovin kivaa joka kerta puuttua tuollaiseen asiaan ja närkästyä oikein huolella.
Itseäni lähinnä närkästyttää se teitittely. Eri asia on, mikäli kyseessä olisi joku vanhempi ihminen (60+).

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Master God kirjoitti:
Itseäni lähinnä närkästyttää se teitittely. Eri asia on, mikäli kyseessä olisi joku vanhempi ihminen (60+).

Ventovieraiden kanssa tapanani on teititellä itsestäni huomattavasti vanhempia ihmisiä, eipä juuri muita. Työssäni (ei palveluammatti vaikka tapaankin ihmisiä paljon) teitittelen toki vanhempia ihmisiä plus sitten tietysti lärvin mukaan. Joku asiakas- tai yhteistyökumppanifirman tj voi olla tällainen. Yleensä kuitenkin asiat hoidetaan ns. rennolla ranteella ilman turhia jäykistelyjä jolloin teitittelykin jää. Teitittely on muutenkin mielestäni enemmän tilanne- kuin tapasidonnainen juttu.

Hyvä tapa yhtä kaikki ja sillä voi kyllä varsinkin asiakaspalvelutilanteessa saada juurikin ne ratkaisevat pisteet. Ainakin allekirjoittaneelta.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Master God kirjoitti:

Ei se minua häiritse, enemmän hairitsee kun joku kloppi sano tyyliin "mitäs sulle (sais olla)" Sanois edes sinulle

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Master God kirjoitti:

Lähinnä samaa mieltä. Tottakai pitää pelisilmää löytyä teittittelyn kohdalla, mutta henk.koht. se lähinnä vaivaannuttaa.

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
cottonmouth kirjoitti:
Lähinnä samaa mieltä. Tottakai pitää pelisilmää löytyä teittittelyn kohdalla, mutta henk.koht. se lähinnä vaivaannuttaa.

Juurikin näin. Suomessa tuo teitittely ei muutenkaan ole samanlaista kuin esimerkiksi Saksassa. Olen melko paljon tekemisissä eri firmojen asiakaspalveluiden kanssa työni puolesta, ja aika monen firman ohjeistus asiakaspalveluhenkilöstölle on, että asiakasta tulee sinutella. Syy tähän on se että sinuttelussa ollaan firmojen mukaan "lähempänä asiakasta". Varsinkin isommat firmat toivovat asiakaspalvelijoiden sinuttelevan asiakkaita.

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
#3 kirjoitti:
Ei se minua häiritse, enemmän hairitsee kun joku kloppi sano tyyliin "mitäs sulle (sais olla)" Sanois edes sinulle

Kaikista ärsyttävintä ovat nämä kaupparatsut, jotka ovat käyneet jonkun amerikkalaisen myyntitykkikurssin.

Tämä kaikki siis tapahtuu tehdessämme kauppaa kaksin ja kasvotusten:

Tykki: Terve Ohmi
Ohmi: No, terve
Tykki: Nyt minulla olisi juuri sinulle Ohmi, aivan uskomaton tarjous
Ohmi: niin varmaan
Tykki: Mitäs sanoisit Ohmi, jos pistettäisiin tuosta kolme kappaletta tavaroita kahden hinnalla? Eikös tämä olisi Ohmi aivan uskomaton tarjous, Ohmi?
Ohmi: En taida juuri nyt tarvita juuri sinulta yhtään mitään - kiitos ja näkemiin.

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Master God kirjoitti:

Teitittelyn voi muuten yhdistää rentoon hetulan heittoon varsin kivuttomasti. Etenkin naisiin tuollainen uppoaa kuin mätään kukkoon. Ei, en ole varsinaisesti asiakaspalvelutehtävissä, mutta puhelin on yhtenään käytössä, ja tulostakin kai syntyy. Ehkä.

Kun itseäni teititellään, tulee kieltämättä vähän kiusaantunut olo. Keskustelusta katoaa henkilökohtainen aspekti, kun puhutellaan kuin mitäkin laitosta tai instituutiota. Mutta kuten edellä mainitsin, rento hetula kompensoipi tuota jäätävyyttä.

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
scholl kirjoitti:
Siinä on kuitenkin viimeinen ns. totuuden hetki asiakkaan ja liikkeen edustajan välillä...

Niin, itse päädyn myös hymistelemään tämän asian tiimoilta sanomalla, että mikäli asiakaspalveja teitittelee, niin se yleensä tarkoittaa sitä, että ko. paikka ja em. asiakaspalvelija ovat sillä mielellä liikkeellä, että asiakasta arvostetaan ja halutaan palvella tarvittaessa muutenkin, kuin sosialisoimalla hänen maallista varallisuuttaan.

Täältä tähän

Rinoa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
ervatsalo kirjoitti:
mikäli asiakaspalveja teitittelee, niin se yleensä tarkoittaa sitä, että ko. paikka ja em. asiakaspalvelija ovat sillä mielellä liikkeellä, että asiakasta arvostetaan ja halutaan palvella tarvittaessa muutenkin, kuin sosialisoimalla hänen maallista varallisuuttaan.
Kiitos että joku muukin on samoilla linjoilla kanssani..

Vaikka itse olenkin nuori naisihminen, korvaani särähtää joka kerta kun palvelua saa tyylillä "mitässulle"-tyylillä. Teitittelyä ei ole pakko hoitaa liioitellusti, vaan esim "oletteko" on mielestäni aina parempi kuin "ootsä".

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Rinoa kirjoitti:

Vaikka itse olenkin nuori naisihminen, korvaani särähtää joka kerta kun palvelua saa tyylillä "mitässulle"-tyylillä. Teitittelyä ei ole pakko hoitaa liioitellusti, vaan esim "oletteko" on mielestäni aina parempi kuin "ootsä".

Rajansa kuitenkin kaikella. Teitä varmasti teitittelisin;-)

Mutta auttakaas kun kauppaan astuu 14 vee hiphoppari lippis melkein väärinpäin ja rajut silmäpussit (liimasta) naamalla. Ei vittu pysty teitittelemään, tai sitten mä en vain osaa-->http://www.uta.fi/~timo.d.talvitie/index2.html

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Rinoa kirjoitti:

Minusta paras vaihtoehto on "oletko". Btw, kandee varmaan vihjaista maailman suurimalle pankille ja maailman suurimmalle matkapuhelimien valmistajalle, että heidän kannattaa muuttaa linjauksiaan teitittelyn suhteen ;) Heidän ohjeensa kun on että asiakkaita sinutellaan.

Rinoa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Gellner kirjoitti:
Btw, kandee varmaan vihjaista maailman suurimalle pankille ja maailman suurimmalle matkapuhelimien valmistajalle, että heidän kannattaa muuttaa linjauksiaan teitittelyn suhteen ;) Heidän ohjeensa kun on että asiakkaita sinutellaan.
Laitetaan korvan taakse palautetta varten ; )

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Gellner kirjoitti:
Minusta paras vaihtoehto on "oletko". Btw, kandee varmaan vihjaista maailman suurimalle pankille ja maailman suurimmalle matkapuhelimien valmistajalle, että heidän kannattaa muuttaa linjauksiaan teitittelyn suhteen ;) Heidän ohjeensa kun on että asiakkaita sinutellaan.

Noh, sitten vähän pienemmät ilmeisesti vielä arvostavat asiakkaitaan... Olen saanut Société Générale -pankilta postia, jossa kyllä kiltisti lukee You eikä you.

Samoin ABB, Wärtsilä, Renk ja Basler teitittelee. Toki kun vuoro"puhelu" jatkuu, niin siirrytään sinutteluun, mutta aluksi on aina teititelty.

Mikä muuten on maailman suurin pankki?

Niin, mielestäni lähes kaikkia voi asiakaspalvelutilanteen aluksi teititellä, niin tein itsekin taksia ajaessani. Monet sitten sanoivat, että ei tarvitse teititellä, mutta tulipa juhlallinen tunnelma teitittelystä, yleensä vielä kiittivät palvelusta jälkikäteen.

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Rinoa kirjoitti:
Siinäkö ne ovat ne ainoat vaihtoehdot joista pitää valita? Jos näin on, teitittely on parempi. Ehkä sieltä välimaastosta voisi kuitenkin löytyä joku hyvä sana, kuten "oletko". Sitä ainakin itse käyttäisin, jos vastapuoli ei ole ihan veteraani. Tai presidentti.

pata13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Lajinsa Viimeiset, Polk High
Ohmi kirjoitti:
Tykki: Terve Ohmi
Ohmi: No, terve
Tykki: Nyt minulla olisi juuri sinulle Ohmi, aivan uskomaton tarjous
Ohmi: niin varmaan
Tykki: Mitäs sanoisit Ohmi, jos pistettäisiin tuosta kolme kappaletta tavaroita kahden hinnalla? Eikös tämä olisi Ohmi aivan uskomaton tarjous, Ohmi?
Ohmi: En taida juuri nyt tarvita juuri sinulta yhtään mitään - kiitos ja näkemiin.

Joo näitä maistereita, jotka ovat "panostaneet" myyntipuheeseen riittää kaupan alalla. Minunkaan kanssa tuolla tyylillä ei kauppoja tehdä. Paistaa nuolenta läpi ja pahasti.

ervatsalo kirjoitti:
mikäli asiakaspalveja teitittelee, niin se yleensä tarkoittaa sitä, että ko. paikka ja em. asiakaspalvelija ovat sillä mielellä liikkeellä, että asiakasta arvostetaan ja halutaan palvella tarvittaessa muutenkin, kuin sosialisoimalla hänen maallista varallisuuttaan

Nimenomaan näin. Teitittely on paljon helpompaa, kun tajuaa, että asiakashan sen palkan maksaa.Oli sitten varakas taikka ei.

bitnir

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Gellner kirjoitti:

Enpä ole Nokian sinutteluohjeesta ollut tietoinen. Täytyypä käydä testaamassa Espan myymälä. Kuluttajan on aika vaikea muuten nokialaiseen ostajana törmätä. Vielä kun saisi mukaansa jonkun kasikymppisen. Jos joku firma ei halua teititellä yli 60-vuotiasta, saa puolestani mennä nurin. Jos joku firma teitittelee kaikkia, on se melko kunnioitettavaa. Esim. pankkiautomaatin sinuttelu ottaa mieskuukautispäivinä kupoliin, kyllä nyt ainakin automaatin pitäisi teititellä ihmistä.

Tinke

Jäsen
bitnir kirjoitti:
Enpä ole Nokian sinutteluohjeesta ollut tietoinen. Täytyypä käydä testaamassa Espan myymälä.
Anteeksi offtopic, mutta mistä lähtien se Nokian myymälä on espalla ollu? ärsyttää kun kaiken maailman heinähatut ja verkkahousut tulee tänne ja yrittää olla niin stadilaista, mutta ei tunne katujen tai paikkojen nimiä.

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Aloin pari kolme vuotta sitten kiinnittää huomiota siihen, että kassatytön "moi, mitäs sulle sais olla?" muuttui muotoon "hei, mitä teille saisi olla?" vaikka olin ihan yksin liikkeellä. Sinuttelu vaihtui teitittelyyn. Itsetunnon ryydittämällä itsetutkiskelulla tulin siihen tulokseen, että aika on saanut meikäläisen jo siinä määrin kiinni, että naamasta näkyy kuljetut pykälät enkä enää ole nuoren näköinen. Tämä käsitykseni kuitenkin kumottiin usean eri tahon toimesta (muunmuassa erään Jatkoajan nimimerkin). Asiakaspalvelussa kuulemma kehotetaan nykyään enemmän teitittelemään kuin sinuttelemaan. Tästä tiedosta huojentuneena otan nykyään niin sinuttelun kuin teitittelyn luontevasti vastaan ja koitan todistaa itselleni, että joo, olet sinä Designer kuitenkin vielä aika nuoren ja freessin näköinen.

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eipä minua häiritse, jos en kohtaa teitittelyä esimerkiksi kaupoissa, mutta se mitäs sulle sais olla-kieli kylläkin. Tuo "mitä"-sanan s-kirjain saa aikaan vaikutelman ylimielisestä myyjästä, joka ikään kuin tympääntyneenä koko työhönsä ylhäältäpäin kyselee asiakkaalta. "Sulle"-sana taas kertoo välinpitämättömyydestä. Minut saa todennäköisimmin tekemään kauppoja liikkeen kanssa, jos kysymys kuuluu "päivää, mitä sinulle saisi olla" tai "päivää, voinko auttaa".

Mutta jos sitten teititellään, olisi syytä myös osata teititellä. Suunnattoman ärsyttävää kuulla, kun puhutellaan monikossa "oletteko ostaneet täältä aikaisemmin jotain". Työpaikoilla tulisi kiinnittää tähän huomiota. Itse olen jonkinlainen kielipoliisi tässä suhteessa omassa työssäni; jotkut tykkäävät kyttyrää, toiset eivät.

krobbe

Jäsen
Tinke kirjoitti:
Anteeksi offtopic, mutta mistä lähtien se Nokian myymälä on espalla ollu? ärsyttää kun kaiken maailman heinähatut ja verkkahousut tulee tänne ja yrittää olla niin stadilaista, mutta ei tunne katujen tai paikkojen nimiä.

Anteeksi offtopic, mutta tsazilaisena olisit voinut myös kertoa missä vittussa se buidu sitten on.

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
... kassoilta unohtuu teitittely melko jatkuvastikin.

Samoilla linjoilla. Niin kauan myyjän kanssa ei olla tehty "sinun kauppoja" niin myyjän kuuluu teititellä. Niin turhalta kun se kuulostaakin, mutta omasta mielestäni olen liikeessäni ostaakseni heiltä jotakin ja odotan saavani kohteliasta palvelua.

Tapahtumaketju mäkkärissä viime keväänä.
Käyn kertomassa kassalle että vaimolle oli tullut väärä hampurilainen. Myyjä lupaa tuoda tilatun hampurilaisen pöytään. Kohta teinixmyyjä kiikuttaa hampurilaista ja toteaa vaimolle: "sinä olit saanut juuri sen hampurilaisen mitä tilasit ja olet sekoittanut hampurilaiset keskenään". Minulla alkoi palaa käpy tähän pissikseen ja kerroin että "niin kauan kun me olemme täällä asiakkaina oletamme saavamme asiakaspalvelua ja myyjien teitittelevän meitä". Pissis alkoi änkyttämään jotakin ja pyysin vuoropäällikön paikalle. Selitin asian ja vuoropäällikkö pahoittelia asiaa. Toivottavasti pissis kuuli kunniansa ja oppii arvostamaan asiakasta.

Karzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uisge beatha
krobbe kirjoitti:
Anteeksi offtopic, mutta tsazilaisena olisit voinut myös kertoa missä vittussa se buidu sitten on.
Ei se viitsi, koska moukkamaisille landejunteille pitää vaan olla koppava mulkku ja katsella alaspäin. Vittuakos tulee tänne meitin kaupunkiin.

Teitittelystä. Kun teitittelijä on minua vanhempi, tuntuu moinen tarpeettomalta, nuoremman kohdalla se hieman pistää hymyilyttämään, enkä oikein tiedä mitä ajattelisin asiasta. Toisaalta, nykypäivänä tuo "mitäs sulle" -puhuttelua saa kuulla ihan liikaa. On se kieltämättä mukavaa saada asiallista ja ystävällistä Palveluakin ainaisen pissistelyn sijaan. Varsinaisesti teitittelyä en kaipaa, mutta edes kunnollista ja kohteliasta Suomen kieltä kiitos.

ipaz

Jäsen
Itse asiakaspalvelijana olen oppinut/opetellut siihen että varsinkin vanhempia ihmisiä teitittelen. Se on oikeastaan jäänyt jo armeija-ajoilta. En vain enää osaa sinutella vanhempaa ihmistä asiakaspalvelutilanteessa. Kun joku sitten tokaisee että "eihän tässä muita ole kuin minä" niin sitten voi sujuvasti siirtyä sinutteluun.

Vastaavasti jos joku teitittelee minua, niin se tuntuu oudolta.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy