Mainos

Tehdään jääkiekosta hyvää bisnestä

  • 4 569
  • 22
Suomalaisessa jääkiekossa yksi merkittävin ongelma on joukkueiden kykenemättömyys tehdä taloudellista voittoa. Taloudellisia ongelmia selitetään korkeilla pelaajapalkkioilla ja tulevaisuuden ennnustamisen vaikeudella. Molemmat pitävät toki paikkansa, mutta väittäisin syyn oleva liiallisessa optimistisuudessa ja leväperäisyydessä budjetteja laadittaessa.

Korkeat pelaajapalkkiot eivät mielestäni ole ongelma. Ne tunnetaan budjettia laadittaessa, eli ne eivät voi olla syy tappiollisen tuloksen tekemiseen. Vastaavasti tulevan kauden kustannukset tunnetaan tai ainakin voidaan arvioida varsin tarkasti budjettia laadittaessa. Syy ei siis voi olla kulupuolella.

Ongelma on mielestäni budjetin laatijoiden liiallinen optimismi tulevan kauden tuloja arvioitaessa. Järkevä taloudenpitäjä arvioi tulevan kauden tulonsa erityistä varovaisuutta noudattaen ja mitoittaa kulunsa tämän varovaisen arvion mukaisesti. Tämä on toki päivänselvää ja kaikki liigajoukkueiden päättäjät tämän myös ymmärtävät. Mikä siis "pakottaa" joukkueet arvioimaan tulonsa epärealistisesti? Vastaus lienee pelko urheilullisesta menestymättömyydestä. Budjettia laadittaessa oletetaan kaikkien muiden seurojen kuluttavan liian paljon ja saavan näin etulyöntiaseman. Joudutaan tilanteeseen, jossa tiedetään järkevän budjetoinnin johtavan menestymättömyyteen sarjassa ja näin ollen yleisötulojen pienentymiseen. Tämä taas johtaa taloudellisesti tappiolliseen tulokseen. Toisaalta voidaan laatia optimistinen budjetti ja kokeilla, jos sillä vaikka menestyttäisiin ja kenties hyvän urheilullisen tuloksen saattelemana tehtäisiin myös taloudellisesti hyvä tulos. Tällä hetkellä kaikki joukkueet Kärppiä lukuunottamatta näyttäisivät noudattavan jälkimmäistä vaihtoehtoa. Tilanne on kestämätön. Kaikki toimijat tietävät ennakkoon että vain muutama optimisti voi menestyä kullakin kaudella, mutta heidän on pakko ottaa riski, koska vaihtoehtoinen toimintamalli johtaa automaattisesti tappiolliseen tulokseen. Ollaan siis tilanteessa, jossa joukkueet ovat pakotettuja pelaamaan venäläistä rulettia.

Mikä siis ratkaisuksi? Mielestäni ratkaisu on selvä. Jokaisen joukkueen täytyy saada hyväksyntä budjetilleen SM-liigalta. Budjetin menopuolen tulisi sisältää kaikki joukkueen kulut, sekä satunnaisten kulujen kattamiseen käytettävä vararahasto. Tulopuolelle voitaisiin kirjata vain sellaiset sponsoritulot, joista on esittää sitova dokumentti ja maksusuunnitelma. Lisäksi lipputulojen ja muiden yleisöltä saatavien tulojen osalta hyväksyttäisiin vain edellisen kauden toteutuneet tulot vähennettynä kymmenellä prosentilla. Näin estettäisiin joukkueita pelaamasta venäläistä rulettia kausi kauden perään. Jos jonkin joukkueen budjetti on alijäämäinen, voidaan se hyväksyä vain jos joukkueella on enemmän varoja kuin mitä sillä on velkoja. Toisin sanoen jos joukkueella on miljoonalla velkoja ja kahdella miljoonalla varoja voi se lähteä kauteen miljoona euroa tappiollisella budjetilla.

Näin toimien päädyttäisiin mitä suurimmalla todennäköisyydellä tilanteeseen, jossa menestyneet joukkueet (sijat 1-6) tekisivät selvästi positiivisen taloudellisen tuloksen. Sijoilla 7-14 olevat joukkueet tekisivät todennäköisesti lievästi positiivisen tuloksen tai nollatuloksen. Selkeästi tappiollisen tuloksen tekeminen voisi toteutua vain tilanteessa, jossa joukkue vajoaa kärkisijoilta seuraavan kauden heittopussiksi. Vain tällaisessa tilanteessa voisivat yleisötulot notkahtaa todella selvästi ja aiheuttaa tappiollisen tuloksen.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Tämä nyt ei juurikaan liity avausviestiin, mutta: Voisiko joku valistaa minua miten SM-liiga tällä hetkellä markkinoi itseään? Tehdäänkö asialle ylipäätään mitään vai lasketellaanko edelleen hiipuvalla ysiviis-aallolla? MTV3 hoiti pitkään televisiointia tyylinsä mukaisesti päin vittua ja kanavalta tuli jonkin verran väsyneitä kiekkomainoksia. Minkäänlaista kontrollia ainakaan televisiointiin ei liigajohdolla näyttänyt olevan. Jotain liigan x-vuosipäiväjuttuja mainostettiin, pelattiin erilaisissa pelipaidoissa ja tuomareilla oli playoffeissa hauskat keltaiset päähineet. Veikkauksen kanssa on tehty jonkin verran yhteistyötä ja tuotu esille uudenlaista vedonlyöntiä. 2000-luvun huippu-uudistuksena latteuden kliimaksi eli säälipleijarit. Tässä nyt jotain viime vuosilta, mitään muuta liigan toiminnasta ei juuri tule mieleen jos nyt siis tarkastellaan kaikkea sitä mitä tapahtuu kaukalon ulkopuolella.

Veikkausliigasta näkyy joka viikko ottelu ja melko paljon mainoksia Nelosella, Lahessa katukuvassa komeilee liigan toteuttamia FC Lahti-mainoksia, käynnissä on Tunnusta Väriä-kampanja etc etc ja ainakin tämän kohdehenkilön Veikkausliiga on onnistunut tavoittamaan erittäin hyvin kuluneen kevään ja alkukesän aikana. Tämän lisäksi tuntuu, että erittäin paljon huomiota kiinnitetään esim. ottelutapahtumien laatuun, olosuhteisiin ja koko sarjan aseman kokonaisvaltaiseen kehittämiseen (pl. tietysti se että kannattajilta estetään kannatuskulttuurin edistäminen). Veikkausliigahan taisi juuri tälle vuodelle panostaa melko ison summan rahaa nimenomaan markkinointiin.

Nyt sitten SM-liigan televisiointi siirtyy Neloselle eli odotettavissa on vain ja ainoastaan tason nousua entisestä. Mitököhän muuta edistystä ne siellä keksii? Sarjasta katoaa koko ajan enemmän huippupelaajia kuin mitä sinne tulee ja tyytyväisiä saadaan olla jos yleisömäärät pysyvät edes entisellä tasolla ja oli sitten kysymys mistä tahansa asiasta niin pääsääntöisesti kaikki päätökset ovat tuntuneet olevan pelkkää paskaa.

Markkinointi kaikessa kattavuudessaan, mitä SM-liiga tekee sen eteen?
 
Viimeksi muokattu:

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
RV16 kirjoitti:
Tämä nyt ei juurikaan liity avausviestiin, mutta: Voisiko joku valistaa minua miten SM-liiga tällä hetkellä markkinoi itseään?

Avausviesti sinällään ei liittynyt millään tapaa itse ketjun otsikkoon. Siinä lähinnä kuvailtiin, kuinka pudotetaan SM-Liiga lopullisesti muiden maiden sarjojen kyydistä. Ongelma ei ole menojen kontrollointi, se on tulojen vähyys. Tätä voisi mahdollisesti kompensoida tietyillä eduilla, mutta esim. rahastoinnissa olemme perässähiihtäjä.

Veikkausliigasta näkyy joka viikko ottelu ja melko paljon mainoksia Nelosella, Lahessa katukuvassa komeilee liigan toteuttamia FC Lahti-mainoksia, käynnissä on Tunnusta Väriä-kampanja etc etc ja ainakin tämän kohdehenkilön Veikkausliiga on onnistunut tavoittamaan erittäin hyvin kuluneen kevään ja alkukesän aikana. Tämän lisäksi tuntuu, että erittäin paljon huomiota kiinnitetään esim. ottelutapahtumien laatuun, olosuhteisiin ja koko sarjan aseman kokonaisvaltaiseen kehittämiseen (pl. tietysti se että kannattajilta estetään kannatuskulttuurin edistäminen). Veikkausliigahan taisi juuri tälle vuodelle panostaa melko ison summan rahaa nimenomaan markkinointiin.

Itse olen myöskin ihaillen seurannut Veikkausliigan erittäin onnistunutta kamppanjaa. Perkele, jos minut saa lähtemään katsomaan Veikkausliigaa, niin jossain on onnistuttu.
 

Tepa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Routainen Sydän kirjoitti:
Eiköhän tuote - eli SM-liiga/jääkiekko - myy ihan itse itseään. Suomen kiinnostavin urheilulaji kun on.

Niin varmasti tekee. Ihan vaan pari kysymystä tuohon perään.

1. Milloin SM-liiga alkaa?
2. Milloin Kärpät pelaa harjoitusotteluita?(Ei lasketa tietoja keskustelupalstalla) (ainoa tieto mitä löydän on 4.8.2005 harjoitus ottelu Kalpaa vastaan Kärppien sivuilla.)
3. Mistä löydät Kärppien kausikorttien hinnat kaudelle 2005-2006? (Kausikortti myynti on alkanut)

Minusta ainakin parantamisen varaa on paljon. Kärpillä esimerkkinä ei ole ongelmia täyttää halliaan. Kärpät onkin nosteessa tai buumissa. Seura on kuitenkin 'pöhöttyneessä' tilassa. Milloin katsojamäärät on viimeksi nousseet? Katsojamäärät on luonnollisesti laskeneet, koska hallin kapasitteeti on pienentynyt. Jatkuvuuden kannalta tarvitaan kuitenkin uusia katsojia. Oulun hallissa pyörineenä voi sanoa, että nuorten katsojien osuus hallissa on pieni (nuoret kiekkojunnut). Siellä on kuitenkin takana potentiaalisesti isorahamäärä. Pikkujunnu tuo peliin koko perheensä, joka syöm makkarat, juo limukat, ,kahvit, kaljat ja mahdollisesti ostaa fanituotteet päälle. Nämä mieleswtäni puuttuu suurelta osin Kärppien kannatuksesta. Nyt on vaan 5000 päinen uskollinen kannatajajoukko, joka elää rutiiniensa mukaan ostaen sen yhden kärkkärin tai kahvin per peli ja fanipaidan joka toinen vuosi. Tekemistä on ja paljon.

Torilla 30000 kiinnostunutta seuraamassa mestaruusjuhlia. Siellä pyöriessäni en juurikaan tunnistanut ihmisiä, jotka olisin nähnyt peleissä. Erityisesti pieniä pojankoltiaisia oli huomattavastin enemmän.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Aivan kuten aiemmissa viesteissä on mainittu SM-Liigan markkinointi ja tiedottaminen ei ole huonoa, vaan se on surkeaa. Budjettikikkailut eivät tee yrityksestä sen kannatavampaa eikä SM-Liiga tule taatusti kiinnostavammaksi ja täten kannattavammaksi tuotteeksi pelkästään kuluja karsimalla. Kyllä tuon tulopuolen pitää kasvaa, jotta hommasta saadaan tehtyä kannattavaa pidemmällä aikavälillä.

SM-Liigan ongelma on sama kuin kaikilla tuotteilla ennen pitkään; tuote saavuttaa kypsyysvaiheen ja sen kysyntä alkaa hiipumaan. Tällöin tuotetta voidaan kyllä myydä markkinoimalla lisää, mutta jollei tuote uudistu, niin tämäkin on vain väliaikainen ratkaisu. Huonoa ja kypsää tuotetta ei voi millään markkinointikikoilla pelastaa, kun taas uuden tai uudistuneen tuotteen markkinoiti herättää ihmisissä kiinnostuksen ja johtaa sen kysynnän kasvuun. Tuote nimeltä SM-Liiga pitäisi siis saada uudistettua ja sen yhteydessä panostaa voimakkaaseen markkinointiin. Tällöin vasta hommasta tulisi kannattavaa liiketoimintaa. Miten siis uudistaa tuotetta nimeltä SM-Liiga? Ydinkysymyksiä ovat tietysti itse peli ja pelaajat. Rapakon takana tullaan pienentämään maalivahdin suojuksia, jotta otteluissa nähtäisiin enemmän maaleja. Sitä voitaisiin kokeilla meilläkin. Lukuunottamatta pleijareita peli on mennyt meillä aikamoiseksi muniin puhalteluksi ja kovemman fyysisen pelin salliminen olisi ratkaisu tähän ongelmaan. Nämä ovat kuitenkin aika nippelijuttuja ja avainasemassa ovat itse pelaajat. Jotenkin tuntuu siltä, ettei kaukalossa enää näe entisaikojen persoonia tyyliin Mölli, Lalli, Vellu, Tumba jne. Keräävätko lapset enää pelaajien kuvakortteja ja tapellaanko niistä kuten ennen? Ovatko nykyajan pelaajat nuorison mielestä kiinnostavia vai yhtä suht harmaata massaa, joista ei hirveästi innostuta? Lähdetäänkö meillä siitä, että kaikki kiinnostavat pelaajat lähtevät kuitenkin maailmalle ja tänne ei tule juuri ketään. Jos näin on, niin kusessa ollaan.
Meillä on nytkin joka jengissä kiinnostavia ja värikkäitä pelaajia, joita voisi käyttää huomattavasti enemmän hyväksi joukkueen markkinoinnissa enkä ymmärrä miksi näin ei tehdä nyt kesällä ennen kautta niissä sadoissa ellei tuhansissa kesätapahtumissa joita Suomessa järjestetään. Käsittääkseni pelaajien palkat juoksevat nytkin ja tällöin työnantajalla on oikeus määrätä pelaaja tekemään myös muuta kuin harjoittelemaan. Hiljaisuus on kuitenkin karmaisevaa ja syksyllä sitten tulee muutama kadunvarsimainos ja joku lakana hallin seinälle roikkumaan. Ja kansahan ryntää hallille näiden ansiosta.
 

JPL

Jäsen
PeteX: Kyllä kaukalossa on persoonia, mutta heidät on järjestelmän toimesta ajettu tilanteeseen, jossa he eivät voi toteuttaa itseään. Pikkuisenkin kun tapahtuu, on Suvi Lindenit ynnä muut pellet kertomassa Iltapäivälehdissä, kuinka kauhea harrastus tämä on ja miksi kaikkien junioreiden tulisi siirtyä johonkin turvallisempaan lajiin, kuten kolmiloikkaan. Liigan johto sitten on typertynyt tällaisen painostuksen edessä ja tuomitsee kaiken persoonallisuuden jääkiekkoon kuulumattomana. Enkä todellakaan puhu nyt väkivallasta. Välillä tuntuu, että kaikki tunteiden osoittaminen ja voitonriemu sekä häviämisen vihaaminen on häviämässä. Tuntuu että Kimi Räikkösenkin kommentit olisivat SM-Liigan pressitilaisuudessa piristysruiske. Väitän kuitenkin että persoonallisuuksia liigasta löytyy, kunhan ne sieltä saadaan esiin. Rohkeutta se vain vaatii.

Miksi ihmisen persoonallisuuden osoittaminen käännetään negatiivisuudeksi? Jos Jortikka huutaa naama punaisena ottelun jälkeen, hän saa nuhteet ottelun valvojalta? Jääkiekon tulee olla sekä voittamisen riemua että tappion karvasta kalkkia, niin pelaajille, valmentajille, kuin katsojillekkin. Ylilyöntejäkin sattuu silloin tällöin, mutta entä sitten. Saakeli sentään... kukaan ei ole pikkuisesta töötistä tai v*ttuilusta kuollut kaukalossa.

Ehdotankin siis... SM-Liigan pitää organisaatiotasolta saakka kannustaa valmentajia sekä pelaajia toteuttamaan itseään, ilman että on pelko sanktioille. Mikit vaihtoaitioon ja mielellään molemmille puolille kamerat kuvaamaan tapahtumia. Puhtaista taklauksista EI rangaistusta, vaikka joku sattuisi loukkaantumaan (pois lukien tietenkin päähän ja selkään kohdistuneet). Pienestä tappelun nujakasta 5 minuutin jäähyt, ei muuta. Selvästi haetusta tappelusta (jossa vastapuoli ei ole halukas) tai muusta törkeydestä voidaan antaa pelikielto. SM-Liigalle ammattitaitoinen markkinointi, eli joku oikeasti hyvä mainostoimisto järjestämään markkinointia koko liigan tasolle. Mielellään myös ammattitaitoinen konsultti tutkimaan joukkueiden omaa markkinointia ja tekemään ehdotuksia sen parantamiseen. Ottelutapahtumiin väriä. Liigan taholta pitää sallia ja kannustaa fanitoiminnan kehittämiseen ja määritellä, mitä saa ja mitä ei saa tehdä. Mielellään voitaisiin määritellä henkilö, joka auttaa faniryhmiä ottelulippujen hankinnassa yms. sekä toimii linkkinä seurajohtojen ja fanien välillä. Esimerkiksi vierasjoukkueiden fanien kiintiöille ja sijoittamiselle hallissa selvät sävelet jokaiseen halliin ja sanktiot niiden rikkomisesta.

Tämmöistä ajatusten virtaa ihan pikaisesti....
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
JPL kirjoitti:
Ottelutapahtumiin väriä. Liigan taholta pitää sallia ja kannustaa fanitoiminnan kehittämiseen ja määritellä, mitä saa ja mitä ei saa tehdä. Mielellään voitaisiin määritellä henkilö, joka auttaa faniryhmiä ottelulippujen hankinnassa yms. sekä toimii linkkinä seurajohtojen ja fanien välillä. Esimerkiksi vierasjoukkueiden fanien kiintiöille ja sijoittamiselle hallissa selvät sävelet jokaiseen halliin ja sanktiot niiden rikkomisesta.
Sama, vaikka nythän on jo SM-liiga Fan Clubit-yhdistys, joka voisi olla se väylä mitä kautta asioita hoidetaan. Joku asiansa osaava yhteyshenkilö ei kuitenkaan olisi pahitteeksi, tokkopa siellä liigan puolella on yhtäkään henkilöä joka tajuaa kannattajakulttuurin päälle mitään. Tiettävästi joku uusi turvallisuuspäällikkö on jo tulossa, eli eiköhän sekin tiedä taas tiukentuvia turvamääräyksiä ettei missään tapauksessa mikään kannattajaryhmä tee katsomossa mitään tavallisuudesta poikkeavaa. Yllättäen tämä kannattaja- ja faniryhmiin keskittyminenkin on aika lailla retuperällä jo Veikkausliigaankin verrattuna.
 
Kikkailua

PeteX kirjoitti:
Budjettikikkailut eivät tee yrityksestä sen kannatavampaa eikä SM-Liiga tule taatusti kiinnostavammaksi ja täten kannattavammaksi tuotteeksi pelkästään kuluja karsimalla. Kyllä tuon tulopuolen pitää kasvaa, jotta hommasta saadaan tehtyä kannattavaa pidemmällä aikavälillä.

Tämä pitää paikkansa. Kikkailu on kikkailua, eikä se auta mitään. Sen sijaan yrityksen toiminnan kannattavuus on ensimmäinen ehto tavoiteltaessa liiketoiminnan kasvua. Yhdenkään omistajan ei kannata laajentaa tappiollista liiketoimintaa. Hyvällä markkinoinnilla ja tiedottamisella voisi saada tulopuolta kasvatettua, kuten täällä mainittiinkin. En kuitenkaan usko markkinoinnilla olevan vaikutusta juurikaan muilla kuin Jokereilla ja TPS:llä, koska näillä seuroilla on paljon käyttämättömiä resursseja (jopa 8000 tyhjää paikkaa hallissa).

Aloitusviestini ajatus oli estää SM-liiga joukkueita kilpailemasta kaikkia hengiltä. Kyseessä oli jonkinlainen peliteorian sovellus. Yksinkertaistettuna kysymys kuuluu teetkö automaattisesti tappiota (koska tasapainoisella budjetilla ei pärjää muiden eläessä yli varojensa), vai otatko riskin ja tavoittelet 20% todennäköisyydellä voitollista tulosta ja 80% todennäköisyydellä reilusti tappiollista tulosta (prosenttiluvut hatusta vedettyjä). Tavoitteena estää ns. hyperkilpailu ja näin ollen saada liiketoiminta kannattavaksi. Liiketoiminnan kannattavuus taas johtaa automaattisesti kilpailuaseman parantumiseen kun verrataan muihin sarjoihin (voittovaroja voidaan käyttää investointeihin ja näin ollen laajentaa kannattavaa liiketoimintaa).
 

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
JPL kirjoitti:
PeteX: Kyllä kaukalossa on persoonia, mutta heidät on järjestelmän toimesta ajettu tilanteeseen, jossa he eivät voi toteuttaa itseään. Pikkuisenkin kun tapahtuu, on Suvi Lindenit ynnä muut pellet kertomassa Iltapäivälehdissä, kuinka kauhea harrastus tämä on ja miksi kaikkien junioreiden tulisi siirtyä johonkin turvallisempaan lajiin, kuten kolmiloikkaan. Liigan johto sitten on typertynyt tällaisen painostuksen edessä ja tuomitsee kaiken persoonallisuuden jääkiekkoon kuulumattomana.
Totta. Itse osoitan sormella nimenomaan liigan johtoa. Suvilindenien ajoittainen kauhistelu on ollut liigalle melkeinpä mainosta. Minkään varteenotettavan tahon (keltaista lehdistöä ei sellaiseksi lueta) en ole havainnut juuri korvaansa lotkauttaneen. Liigapomot vain ovat niin yliherkkiä liigan imagon puolesta. Mikähän se imago on jota he hakevat? Ringette meets Disney on ice?
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
morningstar kirjoitti:
Suvilindenien ajoittainen kauhistelu on ollut liigalle melkeinpä mainosta. Minkään varteenotettavan tahon en ole havainnut juuri korvaansa lotkauttaneen.

Ei merkittävän tahon ja mainitse Suvi Lindenin? Linden oli asiasta huomauttaessaan Kulttuuriministeri, siis asemassa, jossa päättää julkisista avustuksista lajille nimeltä jääkiekko. Julkinen raha näyttelee erittäin suurta osaa Jääkiekko nimisen harrastuksen rahoituksessa, ja totta kai Liigakin kantaa vastuuta ja huolta ruohonjuuritason toiminnan rahoituksesta.

No toki Liiga on tässä ampunut yli nöyristelyssään, mutta kyllä sen on otettava (valitettavasti) kukkahattutätityyppisten ihmisten mielipiteet huomioon silloin, kun he istuvat tärkeiden rahakirstujen päällä.
 

Number 11

Jäsen
Tepa kirjoitti:
1. Milloin SM-liiga alkaa?
2. Milloin Kärpät pelaa harjoitusotteluita?(Ei lasketa tietoja keskustelupalstalla) (ainoa tieto mitä löydän on 4.8.2005 harjoitus ottelu Kalpaa vastaan Kärppien sivuilla.)
3. Mistä löydät Kärppien kausikorttien hinnat kaudelle 2005-2006? (Kausikortti myynti on alkanut)

1. Otteluohjelmaahan ei ole vielä edes julkaistu joten on ihan ymmärrettävää ettei tämänhetkinen mainonta millään tavoin keskity liigan tarkkaan alkamispäivämäärään. Jokainen, joka seuraa jääkiekkoa edes siinä määrin että saattaisi hallille joskus eksyä, tietää kyllä kauden alkavan "joskus syksyllä". Kauden lähestyessä mainonta kyllä käsittelee tämänkin aiheen.
2. Harjoitusottelut ovat nimensä mukaisesti harjoitusotteluita eivätkä joukkueet edes yritä rahastaa näillä (noh, jos ei Mennanderin tiimiä lasketa mukaan). Joukkueiden kannalta ei ole olennaista saada tupaa täyteen näissä otteluissa ja se tietenkin näkyy myös mainonnassa. Ne ihmiset, jotka todella ovat näistä peleistä kiinnostuneita, löytävät kyllä tiedot harjoitusotteluista helposti. Joukkueiden nettisivut todennäköisesti kertovat näistä aika hyvin (ainakin oman joukkueeni Bluesin sivut) ja mielestäni tämä riittää.
3. Kausikorttimyynnistä on kerrottu kaikkien joukkueiden kotisivujen etusivulla, millä olen nyt lähiaikoina vieraillut. Myös Kärppien... Eiköhän paikallislehdet mainosta kausaria vielä hyvissä ajoin ennen kautta. Bluesilta tuli aikoja sitten kirje, missä kausikortista kerrottin eli ainakin vanhoille kausikorttilaisille tiedotuksen luulisi toimivan myös muissa seuroissa. Uusia kausikorttilaisia houkutellaan sitten lähempänä kauden alkua.


Mielestäni liigan tiedotus/mainospuoli on hoidettu kohtuullisen hyvin. SM-liigan mainoksia sen sijaan en ole kovin paljon nähnyt, mutta liiga ilmeisesti luottaa seurojen omaan mainontaan. Muualla Suomessa en osaa mainostilanteesta sanoa, mutta pk-seudulla mainonta oli järjestetty ihan hyvin Bluesin ja Jokereiden osalta, joiden suurikokoisia mainoksia löytyi Korsostakin. IFK sen sijaan on brändi, eikä heidän näin ollen täydy turvautua mainontaan. Tässä vaiheessa vuotta mainoksia ei juuri vielä näy, mutta menneiltä vuosilta olen huomannut, että kyllä niitä normaalissa katukuvassakin kiitettävästi näkyy kun kausi alkaa lähestyä. Joukkueiden mainonnan osalta en olisi ainakaan kovin huolestunut ja liiga saa ilmaismainosta siinä samalla.

Ottelutapahtumista on taas vaikea puhua kaikkien joukkueiden puolesta, mutta ainakin Bluesin ottelutapahtumat ovat ihan hyvin toteutettu mielestäni. Ennen ottelua näytetään mediakuutiolla koostetta edellisen pelin parhaista tilanteista, ennen sisääntuloa pieni tanssiesitys ja erätauoilla tilastoja erästä (laukaisukartat, aloitusprosentit, kotijoukkueen jääajat yms.) , junnujen rankkarikilpailu ja Callawayn golf-kilpailu. Meinasi vielä kotijoukkueen pelaajan pikahaastattelu unohtua. Minulle tämä riittää aivan hyvin ja loppuaika meneekin jonottaessa ja syödessä. Jos joku joukkue ei jaksa erätaukoohjelmaa järjestää niin enpä usko kenenkään kuolevan tylsyyteen erätauon aikana, sen verran lyhyitä ne ovat.

Fanitoiminta taas lähtee faneista itsestään ja tässäkin suhteessa monen joukkueen kannattajat ovat selkeästi menneet eteenpäin. Jos yhteistä vastuunkantajaa esim. fanituotteiden hankinnan osalta ei löydy niin turha sitä on sieltä väkisinkään etsiä. Kauden aikana jopa HMV-LAreenalla on vieraillut useita näyttäviä ja kuuluvia faniryhmiä, erikoiskiitos Ilveksen faneille. Toki johonkin Keski-Euroopan futismeininkiin on pitkä matka, mutta sinne asti emme koskaan tule pääsemään.

Tottakai kaikkia osa-alueita voi parantaa, mutta en sanoisi näiden olevan huonosti toteutettuja liigassa.
 

sean

Jäsen
Tärkein markkinointi keino on itse tuote, niin kauan kun tuote ei ole kunnossa on sitä melko mahdotonta markkinoida. Asioista ensimmäisenä pitäisi saada kuntoon pelin säännöt. Itse odotan peliä katsomaan mennessä näkeväni maaleja, pari kunnon taklausta ja tunnetta/fiilistä.. mutta yleensä näen tuomarin joka hakee itselleen jotain roolia, jokaisesta taklauksesta jossa taklattava pelaaja jää hetkeksi makailemaan ja kalastelemaan jäähyä vihelletään jäähy. Tunteiden hiukan lämmetessä (pientä tökkimistä) aina etsitään syntipukki tai molemmat istunnolle. Hanskaaminen kielletty kokonaan, tässä vain muutamia esimerkejä, vaikka nuokin toisaalta kuuluvat eri ketjuun.. En ymmärrä miksi kaikesta pitää aina tehdä koko perheen viihdettä. Ne itkevät perheen äidit voidaan jättää kotiin itkemään..

HUOM: pelkällä tuotteella voidaan nostaa kiinnostusta ja markkina arvoa.
Kuka oikeasti haluaa lähteä katsomaan hajutonta,väritöntä ja mautonta SM-Liiga matsia vaikka sitä kuinka markkinoitaisiin!!!
 
Viimeksi muokattu:

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
SM-liigan nettisivut ainakin noudattavat yleistä linjaa; viimeisin uutinen on kahden kuukauden takaa.
 

JPL

Jäsen
Tarinankertoja kirjoitti:
Ei merkittävän tahon ja mainitse Suvi Lindenin? Linden oli asiasta huomauttaessaan Kulttuuriministeri, siis asemassa, jossa päättää julkisista avustuksista lajille nimeltä jääkiekko. Julkinen raha näyttelee erittäin suurta osaa Jääkiekko nimisen harrastuksen rahoituksessa, ja totta kai Liigakin kantaa vastuuta ja huolta ruohonjuuritason toiminnan rahoituksesta.

No toki Liiga on tässä ampunut yli nöyristelyssään, mutta kyllä sen on otettava (valitettavasti) kukkahattutätityyppisten ihmisten mielipiteet huomioon silloin, kun he istuvat tärkeiden rahakirstujen päällä.

Kulttuuriministeri Suvi Linden.... No ei nyt kuitenkaan.
- Eduskunnan ulkoasiainvaliokunnan jäsen
- Kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja

Kulttuuriministerimme on T. Karpela, joka ei käsittääkseni ole juurikaan Jääkiekon väkivaltaan yms. puuttunut.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
JPL kirjoitti:
Kulttuuriministerimme on T. Karpela, joka ei käsittääkseni ole juurikaan Jääkiekon väkivaltaan yms. puuttunut.
Tässä puhuttiinkin menneessä aikamuodossa ja ajasta ennen Karpelaa.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
JPL kirjoitti:
Kulttuuriministeri Suvi Linden.... No ei nyt kuitenkaan.
- Eduskunnan ulkoasiainvaliokunnan jäsen
- Kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja

Kulttuuriministerimme on T. Karpela, joka ei käsittääkseni ole juurikaan Jääkiekon väkivaltaan yms. puuttunut.
Linden oli kulttuuriministeri (Lipponen II) 15.04.1999 - 04.06.2002. Tällöin myös katsoi tarpeelliseksi puuttua kaukalossa riehuvaan silmittömään väkivaltaan.

Toimii nykyään muun ohella Kärppä-säätiön hallituksessa ja näin ollen jakaa eteenpäin huomattavia summia Kärppien voittovaroja.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Toivottavasti Nelonen alkaa puffaamaan lyhyitä ja ytimekkäitä mainoksia samaan tyyliin kuin se teki WC:n kohdalla. Lyhyt pätkä jossa esim. kova taklaus ( Viiden vuoden takaa), hevahtava musiikki ja laskuri SM-liigan alkuun.

Liigajoukkueet voisivat myös osallistua samalla tyylillä mainontaan, eli yhteinen linja jossa kovuus, taito ja vauhti tuodaan nopeina sykäyksinä katsojalle. Pois ne hassunhauskat radiomainokset ja tilalle kovan taklauksen aiheuttama meteli.

Toki sääntöjä pitäisi muuttaa sen verran, että taklaukset myös sallittaisiin muuallakin kuin mainoksissa.

Kylmä tosiasia vaan on, että keskiverto jääkiekkokuluttaja ei ymmärrä pelin hienouksien päälle vaan haluaa nähdä kovuutta. Tähän siis on iskettävä, jotta saadaan penkit täytettyä ja oheistuotteiden myyntiä lisättyä.
 

Moonchild

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Kraken
Parannettavia asioita on monia kuten täällä on jo mainittukin. Eniten minä kuitenkin kaipaisin sääntöjen viilaamista noiden veskarien suojuksien osalta. 1-1 ja 2-1 lopputuloksien lisääntyminen kehittää kiekkoa juuri tuohon HMV suuntaan. Miksi nämä samat pelit eivät voisi päättyä 4-4 ja 5-4. Se ei olisi keneltään pois ja lisäisi pelin viihdearvoa todella paljon. Kuten monet ovat sanoneet, viihdyttävä peli markkinoi parhaiten itse itseään.
 

Tepa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Palaan vielä tuohon kirjoitukseeni tiedotiuksesta ja mainonnasta. Routainen Sydän ja Number 11 vastailivatkin kysymyksiini ja tiedot löytyvät tuolta nettisivuilta tai Kalevasta esimerkkeinä. Jokatapauksessa tiedot ei ole helposti saatavilla. Mistä kertoo mm. Routaisen Sydämmen kysymysmerkit.

Number11 vähätteli mielestäni harjoitusotteluiden merkitystä. Kesällä olisi erinomainen mahdollisuus tarjota perheelle 'jääkiekko elämys' ja samalla mainostaa talven otteluita. Hallissa ei ole ollut yleensä kesällä täyttä ja lippuja on saatavilla hyvin. Ouluun tulee satojatuhansia ihmisiä asuntomessujen yhteydessä ensimmäisten harjoituspelien yhteydessä, mutta Kärpät ei älyä mainostaa 'tuotettaan' samassa yhteydessä. Messuvisiitin ohella voi poiketa kiekko-ottelussakin. Samoin Kärppäturnaus on heti messujen perään viikonloppuna. Siinä voisi sitten myydä pelien lomassa jo lippuja talven koitoksiin pakettina.

Edellä olevissa kirjoituksissa tuotiin myös hyvin esille persoonien puuttuminen. Mielestäni kiekkoilijat saavt nykyään liian vähän julkisuutta. Kalle Palander pyörii mediassa enemmän kuin kiekkoilijat. Tavallinen TV:n katselija tunnistaa toki Jutin, mutta ei Jarkko Immosta. Miksi? Jarkko ei vaan ole TV:stä tuttu. Katsojat näkevät vain osto MTV3 Hokinait paketti mainosta, jossa Juti pyöerii oranssissa takissa ja liigassa pelaamaton Machulda heittää parit veivit Saipan paidassa ottelussa jota ei pelattu tällä vuosituhannella. Monet hienot pelisset asiat jää syrjään, kun jauhetaan näistä väkivallasta ja muista kohtu jutuista. 'Tavallista' peliä ei näy TV:ssä, joten ihmeset puhuu näistä kohutapahmista, mitkä media kulloinkin valitsee lööpikseen. JPL osuvasti sanoi, tunteet kuuluu peliin, kuten loukkantumisetkin. Kiekkojohdon pitäisi vain hyväksyä nämä peliin kuuluvana osana ja todeta tyyliin kiekkoa pelataan XX tuntia ja se pelaajien ammatti. Tässäkin työssä tapahtuu työtapaturmia niinkuin muussakin työelämässä. Tiukassa ottelussa loukkantyumiset toki herättää suuria tunteita. Media aikaa pitäisi hyödyntää mainontana lajille ei tekojen tuomitsemisena.
 

Tepa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
tombraider kirjoitti:
Toivottavasti Nelonen alkaa puffaamaan lyhyitä ja ytimekkäitä mainoksia samaan tyyliin kuin se teki WC:n kohdalla. Lyhyt pätkä jossa esim. kova taklaus ( Viiden vuoden takaa), hevahtava musiikki ja laskuri SM-liigan alkuun.

Liigajoukkueet voisivat myös osallistua samalla tyylillä mainontaan, eli yhteinen linja jossa kovuus, taito ja vauhti tuodaan nopeina sykäyksinä katsojalle. Pois ne hassunhauskat radiomainokset ja tilalle kovan taklauksen aiheuttama meteli.

Toki sääntöjä pitäisi muuttaa sen verran, että taklaukset myös sallittaisiin muuallakin kuin mainoksissa.

Kylmä tosiasia vaan on, että keskiverto jääkiekkokuluttaja ei ymmärrä pelin hienouksien päälle vaan haluaa nähdä kovuutta. Tähän siis on iskettävä, jotta saadaan penkit täytettyä ja oheistuotteiden myyntiä lisättyä.

Samaa meiltä. Kovuus ei ole silti ainoa elementti. Myös tiettyjä taitopsuorituksia, kuten NHL Powerweekin välähdykset. Samalla on syytä näyttää ihmisiä suoritusten takana. JAGRit ja kumppanit kiiluvat mainoksissa kansikuvapoikina tuon tuosta. Meillä ei tiedetä ketä on Jari Viuhkola ja Jarkko Immonen.
 

JPL

Jäsen
Vesuri kirjoitti:
Linden oli kulttuuriministeri (Lipponen II) 15.04.1999 - 04.06.2002. Tällöin myös katsoi tarpeelliseksi puuttua kaukalossa riehuvaan silmittömään väkivaltaan.

Toimii nykyään muun ohella Kärppä-säätiön hallituksessa ja näin ollen jakaa eteenpäin huomattavia summia Kärppien voittovaroja.

Jeps... opettelin tämän jälkeen myös menneitä aikamuotoja. Oli vielä viime viikolla hieman hakusessa. On - Oli - Ei ollut - Ei ole jne....

Nöyrin anteeksipyyntö Tarinankertojalta....

Tiedän kyllä, että Linden istuu Kärppien hallituksessa ja olen hyvin pettynyt siihen, että kyseinen henkilö pystyy siellä levittämään omaa hapatustaan oikeille jääkiekkoihmisille. Eikä varmaan kovin kaukaa ole haettua, jos väittää että Kärppien asenne jääkiekon fyysisyyteen sekä tappeluihin on saanut oman osansa sieltäkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös